Permalänk

nätaggregatet låter!

tja
idag började mitt nätaggregat att låta typ ett pip hela tiden, aldrig har hänt förut och inget annat har konstigt och burken funkar som vanligt förutom det där pipet :S

mitt nätagg: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=376060#info

vad kan ha hänt?

Visa signatur

Intel core i3-2100 CPU @ 3.10ghz[]Crucial DDR3 1333MHz 8GB KIT CL9[] Sapphire radeon HD 7750 1 GB[] 500GB HDD[] Cooler master elite 310[] Windows 8 Pro N - 64 bit)[]Silver power 500w PSU[] Crucial MX100 256 GB SSD[]
TELEFON: [Samsung Galaxy S3]

Permalänk
Medlem

Konstant "pipande" ljud? 99% säker att det är Coilwhine.. Det är ofarligt men kan vara värt att kontakta affären om du har garanti kvar

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Skrivet av Thumbii:

Konstant "pipande" ljud? 99% säker att det är Coilwhine.. Det är ofarligt men kan vara värt att kontakta affären om du har garanti kvar

ja det är konstant, får man fråga vad coilwhine är?

Visa signatur

Intel core i3-2100 CPU @ 3.10ghz[]Crucial DDR3 1333MHz 8GB KIT CL9[] Sapphire radeon HD 7750 1 GB[] 500GB HDD[] Cooler master elite 310[] Windows 8 Pro N - 64 bit)[]Silver power 500w PSU[] Crucial MX100 256 GB SSD[]
TELEFON: [Samsung Galaxy S3]

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreakinOAL:

ja det är konstant, får man fråga vad coilwhine är?

Vibrationer i exempelvis spolar eller kondingar som råkar generera ljudvågor i det hörbara frekvensintervallet...

Permalänk
Skrivet av Dalton Sleeper:

Vibrationer i exempelvis spolar eller kondingar som råkar hamna i det hörbara frekvensintervallet...

lol stämmer exakt

datorn är knappt 1 år gammal så det får bli garanti

Visa signatur

Intel core i3-2100 CPU @ 3.10ghz[]Crucial DDR3 1333MHz 8GB KIT CL9[] Sapphire radeon HD 7750 1 GB[] 500GB HDD[] Cooler master elite 310[] Windows 8 Pro N - 64 bit)[]Silver power 500w PSU[] Crucial MX100 256 GB SSD[]
TELEFON: [Samsung Galaxy S3]

Permalänk
Medlem

Då kanske jag kan låna din tråd lite?
Installerade precis min nya dator, dvs nytt moderkort samt cpu, i ett nytt chassi.
Efter flytten till nya chassit så har nätagget börjat pipa, även om datorn är avstängd(fortfarande ström till nätagg).
Om detta är coilwhine, varför har det plötsligt börjat när jag bytte mobo å chassi? Är ju lite irriterande att behöva strypa strömmen varje gång. Mit agg är ett corsair cx500

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FlorrpaN:

Då kanske jag kan låna din tråd lite?
Installerade precis min nya dator, dvs nytt moderkort samt cpu, i ett nytt chassi.
Efter flytten till nya chassit så har nätagget börjat pipa, även om datorn är avstängd(fortfarande ström till nätagg).
Om detta är coilwhine, varför har det plötsligt börjat när jag bytte mobo å chassi? Är ju lite irriterande att behöva strypa strömmen varje gång. Mit agg är ett corsair cx500

Cx-serien är typiska coilwhine-agg Dyker upp massa trådar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Cx-serien är typiska coilwhine-agg Dyker upp massa trådar.

agget är ett år gammalt och har aldrig strulat. Så varför nu?
man blir lite orolig eftersom det inte varit ett problem tidigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FlorrpaN:

agget är ett år gammalt och har aldrig strulat. Så varför nu?
man blir lite orolig eftersom det inte varit ett problem tidigare.

Ingen aning, men har sett sånt här i forumet tidigare. Om du har kvar garantin, använd den

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag fick också coilwhine efter att ha bytt mb och grafikkort. Hade inte ljudet förut så det tog ett tag innan jag fattade vad det var.

Inget som jag bryr mig om då ljudet inte är jättehögt. Köper nytt PSU när jag orkar, min garanti har gått ut.

Har TX dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlorrpaN:

agget är ett år gammalt och har aldrig strulat. Så varför nu?
man blir lite orolig eftersom det inte varit ett problem tidigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Förutom att CX är ökända för detta problem. Kan ju vara att du ändrat jorden eller att moderkortet drar lite ström eller nåt. Sen när man har strömmen i agget så ligger det ström kvar och du kan ju ha flyttat spolen lite så den vibrerar i en annan frekvens (men omöjligt att sia om).

Skulle om jag vore du byta mot något bättre än CX serien.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Förutom att CX är ökända för detta problem. Kan ju vara att du ändrat jorden eller att moderkortet drar lite ström eller nåt. Sen när man har strömmen i agget så ligger det ström kvar och du kan ju ha flyttat spolen lite så den vibrerar i en annan frekvens (men omöjligt att sia om).

Skulle om jag vore du byta mot något bättre än CX serien.

Jo, moderkortet faktiskt lite ström, vilket inte det förra kortet gjorde.
Kopplar jag ur strömmen så fortsätter det pipa tills jag tömmer tempströmmen som ligger kvar..

Så kanske alltid haft coilwhine utan att jag märkt det.
Aja, köper nytt när jag har behov!

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlorrpaN:

Jo, moderkortet faktiskt lite ström, vilket inte det förra kortet gjorde.
Kopplar jag ur strömmen så fortsätter det pipa tills jag tömmer tempströmmen som ligger kvar..

Så kanske alltid haft coilwhine utan att jag märkt det.
Aja, köper nytt när jag har behov!

mmm Men överlever du med pipet så. Du kan ju sätta in datorn i ett uttag som du kan bryta strömmen på (förgreningsdosa t.ex).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlorrpaN:

Då kanske jag kan låna din tråd lite?
Installerade precis min nya dator, dvs nytt moderkort samt cpu, i ett nytt chassi.
Efter flytten till nya chassit så har nätagget börjat pipa, även om datorn är avstängd(fortfarande ström till nätagg).
Om detta är coilwhine, varför har det plötsligt börjat när jag bytte mobo å chassi? Är ju lite irriterande att behöva strypa strömmen varje gång. Mit agg är ett corsair cx500

Skickades från m.sweclockers.com

Hade samma problem med ett antal Corsair AX1200 på mitt system, alla åkte tillbaka... Funkade utmärkt med en annan modell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Hade samma problem med ett antal Corsair AX1200 på mitt system, alla åkte tillbaka... Funkade utmärkt med en annan modell.

Tyvärr lider många agg av problemet. Ax är det en del klagomål om just det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

lånar tråden lite när ni väl pratar om coil whine. för ett tag sedan så köpte jag ett moderkort som har coil whine och jag undrar om man på någon sätt skulle kunna fixa det? har hört att man kan ta limpistol eller klarlack för att få bort ljudet.

Visa signatur

GPU: Nvidia GeForce 2x GTX 670 CPU: Intel 3570K 4.2 GHz PSU: Corsair TX750W Moderkort: MSI Z77A-S01 CPU kylare: H70 Chassi: Corsair Obsidian 650D SSD: Samsung SSD Desktop 830- Series 128GB HDD: Western Digital 2TB + 1TB Skärm: XL2420T 120Hz LED www.ohfoto.se www.onroaders.com

Permalänk
Medlem

Tänkte bara tillägga här till er som lider av coilwhine att det faktiskt går att åtgärda själv (har själv gjort det på ett agg) om man nu inte har garanti kvar, eller om återförsäljaren inte hedrar garantin när det kommer till coilwhine. Det som händer är att någon komponent (oftast coilsen) vibrerar vilket orsakar ljudvågor, så det man vill göra är att få komponenten att sluta vibrera. Först så behöver man ju ta reda på vad det är som låter, så man öppnar helt enkelt agget och startar upp det (jord till grön på atx-kontakten). Sen så får man använda örat och eventuellt en plastbit för att känna efter vad det är som vibrerar. När man identifierat komponenten så stänger man av och kopplar ur agget och blandar till en sats epoxy och smetar över den ursprungliga limningen (de komponenter som brukar vibrera är förutom lödda till kretsbanorna även limmade fast till andra komponenter eller till kretskortet för att minska vibrationerna som naturligt uppstår av växelström).
edit: OBS, jag ansvarar självklart inte för brända nätagg eller hjärtstillestånd som kan uppstå pga det jag skrev ovan.

Visa signatur

jag lovar...