Permalänk
Medlem

Samsung Ultrabook Serie 9, Win8 > Win7

Tjena fina nördar!

Var iväg igår och köpte mig en ny laptop av märket Samsung. Hyfsat nöjd än så länge, på datorn finns en installation av Win8 som
jag gärna vill få bort. Eftersom det inte finns någon cdrom på denna vackra maskin, så är usb mitt alternativ. Jag har suttit här och
klyddat fram och tillbaka hela natten, utan att lyckas få maskinen att boota från usb:n.

Jag har gjort en Win7-usb med hjälp av "Windows 7 USB DVD Download Tool"

Jag har ändrat boot-ordningen i BIOS, helt utan framgång.
Jag har provat med Recovery-usb:n osså, helt utan framgång.

Alldeles för många motgångar inatt. Jag fortsätter..

Jag har sökt på forum och testat de saker jag funnit, helt utan framgång.

Jag vet inte vad jag ska göra, jag orkar inte med fler motgångar just nu. Vissa kanske tycker att jag borde sova på saken, men det tycker
inte min kropp. Gudars skymning, jag hoppas att nån vill hjälpa mig med dessa världsliga bekymmer!

Ödmjuka hälsningar

Permalänk
Medlem

Prova med detta program http://www.pendrivelinux.com/universal-usb-installer-easy-as-...

Det är egentligen för linux men går att välja windows i listan, har funkat för mig alla gånger.

Det kan vara så att din dator inte kan boota via usb också.

Permalänk
Medlem

Jag ska genast testa och se om det fungerar.

För övrigt, är det inte lite konstigt om man köper en dator utan cdrom där man inte kan boota med usb?
Hur ska man då installera om datorn? Vad är själva syftet med att göra en Recovery-usb om man inte kan
använda den? Det känns ju het värdelöst..

Permalänk
Medlem
Skrivet av jazzdope:

Jag ska genast testa och se om det fungerar.

För övrigt, är det inte lite konstigt om man köper en dator utan cdrom där man inte kan boota med usb?
Hur ska man då installera om datorn? Vad är själva syftet med att göra en Recovery-usb om man inte kan
använda den? Det känns ju het värdelöst..

Har faktiskt ingen aning, kanske för att du ska lämna in den till dom och betala pengar :). Det finns inget i BIOS som säger nåt med USB eller liknande?

Vad är det du inte gillar med windows 8 om man får fråga?

Permalänk
Medlem

Hehe.. ja, det skulle vara det isåfall..

Det finns tre olika devices i BIOS; USB hdd:, USB fdd: och USB cd:. Testat att boota från alla tre ett flertal gånger, helt utan resultat.

Win8.. känns.. nej, det känns inte bra. Egentligen känns det inte bra alls med Windows men jag är nog för lat för att ge mig på Linux.