comhem, trådlöst, spel och uppgradering

Permalänk
Medlem

comhem, trådlöst, spel och uppgradering

Hej,

Jag sitter på ett comhem fiber abbonemang medium (7-10 mb/s) med ett Cisco EPC2425 (https://www.comhem.se/bredband/bredband-fran-comhem/cisco-mod...) för att kunna köra över wifi. Till det har jag ett integrerat trädlöst nätverkskort på mitt ASUS moderkort (http://www.inet.se/produkt/1902257/asus-p8z77-v-pro).

Jag har egentligen inga problem med hastighet eller stabilitet mer än att jag har en usel ping när jag spelar wow. Jag har i princip alltid en fördröjning på 1 s på allt jag gör, oftast 1.5s och som bäst 0.5 sekunder vilket är extremt irriterande.

Tänkte mest kolla innan jag gör några investeringar om det

1: går att lösa utan att investera i ett bätte abbonemang eller uppgradera någon hårdvara.
2: Om det krävs uppgraderingar, isf vilka så att jag inte slänger pengar i sjön på fel sorts uppgraderingar.

Tacksam för svar så här i jultider!

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja veta vad du får trådbundet, så det går att se om det är din hårdvara eller helt enkelt leveransen av uppkoppling som jäklas för dig.
Däremot är jag ingen gamer och har noll koll på spelet, kan det kanske orsaka tröghet om datorn får hög belastning måntro?

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

Nu har jag tyvärr inte möjligheten att köra trådbundet alls så kan inte testa. Kanske ska låna hem en sladd från jobbet och testa.
Hårdvaran borde vara topnotch, i5 3570 CPU, spelet ligger installerat på en SSD disk, har dock dålig koll på hur bra just det inbyggda trådlösa nätverkskortet är.

Kan väl tillägga att jag bor i lägenehet och skulle tro att i princip alla i huset kör med wifi så det är en del nätverk som dyker upp i listan.

Permalänk
Medlem

Nu har jag testat med sladd, blev i princip ingen skillnad. Antar att det inte har med det trådlösa att göra isf utan antingen med modemet eller mitt abbonemang. Man tycker dock att 7-10 mb/s borde räcka eller har jag helt fel?

Permalänk
Skrivet av strokarn:

Nu har jag testat med sladd, blev i princip ingen skillnad.

Vad får du för värden i Kommandotolken om du pingar: ping.sunet.se ? Får du kasst där så skulle jag testat med en annan dator innan du kontaktar Com Hem. En fabriksåterställning av modemet kan göra gott dock! Men då måste du veta hur du återaktiverar den trådlösa funktionen också Antingen får du ta hem en nätverkskabel när du gör det eller be Com Hem göra reseten från sig så kan de återaktivera den trådlösa funktionen.

Permalänk
Medlem

Hmm, jag får ett snitt på 247 ms så det måste ju anses vara uselt imo.
Får i princip exakt samma värden på min laptop.

Ingen skillnad om jag kör med TCP/IP sladden eller wifi.

Har jag för sugigt abbonemang helt enkelt?

Permalänk
Skrivet av strokarn:

Hmm, jag får ett snitt på 247 ms så det måste ju anses vara uselt imo.
Får i princip exakt samma värden på min laptop.

Ingen skillnad om jag kör med TCP/IP sladden eller wifi.

Har jag för sugigt abbonemang helt enkelt?

Nej, det har inget med abonnemanget att göra. Du skulle ha samma pingproblem om du hade 200mbit/s. Om du får samma problem på ytterligare en dator så känner jag väl spontant att en fabriksåterställning är att föredra. Om du inte har tillgång till en nätverkskabel så att du kan återaktivera wifi't efter reseten så kan du som tidigare sagt ringa supporten och be dom göra allt från sitt håll. Blir det inte bättre efter reseten så kanske de ser några luriga siffror från sig. Ganska säker på att dom kan pinga modemet från sig för att se om det är OK.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strokarn:

Hmm, jag får ett snitt på 247 ms så det måste ju anses vara uselt imo.
Får i princip exakt samma värden på min laptop.

Ingen skillnad om jag kör med TCP/IP sladden eller wifi.

Har jag för sugigt abbonemang helt enkelt?

Jag tror inte du har för sugigt abbonemang.
Du har inte angivit vilken server du kör på WoW iofs. De svenska servrarna jag testat ligger kring 30ms på mitt 100/10 comhem abb. det va ingen skillnad från mitt 25/10 comhem abb. tidigare (förut likadant modem som ditt, nu Netgear CG3100-modemet

Visa signatur

W11P -=- Asus Z97-A -=- Intel 4790K -=- Noctua NH-D15 -=- Corsair 16GB 2400MHz -=- Corsair 510P m.2 -=- 2060 RTX -=- Corsair RM750W -=- Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem

Tack för den julklappen!

Fabriksåterställde och pingar nu sunet med ett snitt på 29 ms. Fantastiskt!

Tack igen för hjälpen och god jul på er.