Långsammare hastighet med ethernet-sladdar som jag kopplat själv
Hej alla sweclockers!
Jag grunnar nu på några besynnerligheter som uppstått då jag håller på att fixa ett nätverk.
Vi skaffade nyligen fiber i huset och då vi ska köra telefon och tv på det så behövs det dras några nya kablar. Jag köpte därför en 30-meterskabel som jag delade i två delar och drog parallelt genom huset i en sträcka som uppmäter ca 10 m. Då jag delat den i mitten så behövde jag naturligtvis sätta på nya rj45-kontakter på ändarna vilket jag gjorde med ett pressverktyg.
Problemet som har uppstått är att hastigheten över kablarna verkar ha sjunkit något. Förut uppmätte jag via bredbanskollen över 100 Mbit/s på 30-meterskablen (ca 120 Mbit/s kanske) direkt från routern. Trots att de nu bara är 15 m långa så är de nu märkbart långsammare. Det tar längre tid för nätverkskortet att uppfatta att det är anslutet till ett nätverk, svarstiden verkar något långsammare och bandbredden har minskat, om än marginellt, till ca 90 Mbit/s. Detta är låter kanske inte som något större problem vilket det väl egentligen inte heller är, jag är mest nyfiken på vad som är förklaringen.
Även om bandbreddsskillnaden är oväsentlig så märker man ändå att allt går lite styltigare, med andra kablar så hoppar mätaren på bredbanskollen direkt upp till 130 Mbit/s medans de här två får jobba sig upp till 90 Mbit/s. Det tar även flera sekunder längre tid från det att man satt i sladden till dess att datorn fattar att den är ansluten till ett nätverk.
De flesta felkällorna är uteslutna, allt detta är uppmätt direkt från routern. Samma kabel som förut var 30 m var snabbare än när den nu är 15 m. Jag har även testat med en annan kabel efter att jag upptäckte detta och den visar också på att kablarna blivit långsammare sedan jag arbetat med dem. Den enda förklaringen som jag kan se är att hastigheten har sjunkit i och med att jag satt på kontakterna vilket visade sig vara djävulskt svårt och tog många försök. Detta tycker jag dock själv verkar osannolikt när allt är digitallt.