Den stora tråden om Windows Phone

Permalänk
Medlem
Skrivet av stelex:

Trist att behöva vänta, men 3 kan ju inte vara först och bäst på allt
Undrar om det fungerar med "rycka nätverkskabeln"-tricket denna uppdateringen också?

Enligt kommentarer som dykt upp på dessa sidor verkar det inte fungera.

Tricket fungerar endast om uppdateringen är tillgänglig i din region och om du inte är med i första omgången så att säga.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cable:

Enligt kommentarer som dykt upp på dessa sidor verkar det inte fungera.

Tricket fungerar endast om uppdateringen är tillgänglig i din region och om du inte är med i första omgången så att säga.

Nja region är väl inte helt korrekt snarare mobiloperatör. T.ex. kan dom som har Telia få uppdateringen före dom som har 3.

Permalänk
Medlem

Som det verkar handlade uppdateringen till Nokia Lumia 800 om en förproduktionsversion.

7.8 kommer alltså nästa år. Informationen som finns på "3" verkar vara rätt trovärdig med andra ord.

Källa

Permalänk
Avstängd

Uppdaterade min lumia 800 idag via navifirm och care suite till wp7.8, hade tre random reboot första timmen sen inga som helst problem. Fungerar nästan lika bra som min 920, men bara nästan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Returburk:

Uppdaterade min lumia 800 idag via navifirm och care suite till wp7.8, hade tre random reboot första timmen sen inga som helst problem. Fungerar nästan lika bra som min 920, men bara nästan.

Hur krångligt var det på en skala? Det som verkar förbryllande för mig i alla fall är vilken fil man ska ta. Har du fortfarande tillgång till Nokia Collection på Windows Store?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jfqvist:

Hur krångligt var det på en skala? Det som verkar förbryllande för mig i alla fall är vilken fil man ska ta. Har du fortfarande tillgång till Nokia Collection på Windows Store?

Tyckte också det verkade krångligt men när jag körde care suite, så laddade den hem alla filer automatiskt och flashade, tog inte många minuter alls.

Njae, det heter ju marketplace fortfarande på 7.8 men nokia collection är där som vanligt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Returburk:

Tyckte också det verkade krångligt men när jag körde care suite, så laddade den hem alla filer automatiskt och flashade, tog inte många minuter alls.

Njae, det heter ju marketplace fortfarande på 7.8 men nokia collection är där som vanligt.

Oki men vad jag har förstått måste man väl ändå välja själv i navifirm? Vet inte vad som kan gå fel heller iof.

Hade du en olåst eller låst (abbonemang)?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jfqvist:

Oki men vad jag har förstått måste man väl ändå välja själv i navifirm? Vet inte vad som kan gå fel heller iof.

Hade du en olåst eller låst (abbonemang)?

Skickades från m.sweclockers.com

olåst blå med tele2 abb. Skit i navifirm. När den är ansluten i software updater i care suite så säger den att luren är out of date och fixar biffen själv. Ladda hem och kör i usbsladden. Friskt vågat..

Permalänk
Avstängd

Äh sådär, chansade och uppdaterade och det verkade fungera fint.

Permalänk
Avstängd

Jag tryckte på play ikonen men det stod out-of-date på statusen.

Då laddade den hem järnet och uppdaterade, gick snabbt.

Fungerar bra nu, märkbart bättre batteritid iaf.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Returburk:

Jag tryckte på play ikonen men det stod out-of-date på statusen.

http://i47.tinypic.com/wjjkwh.png

Då laddade den hem järnet och uppdaterade, gick snabbt.

Fungerar bra nu, märkbart bättre batteritid iaf.

Tackar. Jodå är igång nu. Fast jag tog hem firmware med Navifirm, hann inte se ditt tips
Har du testat om det fungerar bra att återställa alla foton och filmer med Zune?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jfqvist:

Tackar. Jodå är igång nu. Fast jag tog hem firmware med Navifirm, hann inte se ditt tips
Har du testat om det fungerar bra att återställa alla foton och filmer med Zune?

fungerar som innan med Zune, nemas problemas. Hade dock tre st random reboots första timmen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Returburk:

fungerar som innan med Zune, nemas problemas. Hade dock tre st random reboots första timmen.

Hrm ingen reboot än här. Men har ett problem, Zune hittar inte telefonen.. "Anslut telefonen för att synka" men den är ikopplad. Undra om Nokias alla usb-drivare jag installerade kan ha med saken att göra. Hoppas batteritiden blir bättre för mig också.

Permalänk
Avstängd

Får dock ett felmeddelande i Zune:
-"Anslutningsfel, Vi kan inte skapa en anslutning från din telefon till internet. Du kan fortfarande synka mellan datorn och telefonen"

Annars funkar den som vanligt med zune. Körde du in driversen x64 från nokia mappen?

Permalänk
Medlem

Funderar själv på att uppdatera min Lumia 800.

Har lite funderar först innan jag gör det:

• Min telefon låst, spelar det någon roll?

• Behåller man sina personliga filer, som sms, appar, etc?

Edit: Som det verkar står det "RM-801 Not supported" under "Product", kanske just pga. att min telefon är låst?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Returburk:

Får dock ett felmeddelande i Zune:
-"Anslutningsfel, Vi kan inte skapa en anslutning från din telefon till internet. Du kan fortfarande synka mellan datorn och telefonen"

Annars funkar den som vanligt med zune. Körde du in driversen x64 från nokia mappen?

Ja.

Skrivet av Cable:

Edit: Som det verkar står det "RM-801 Not supported" under "Product", kanske just pga. att min telefon är låst?

Min är låst till Telia så det spelade ingen roll för mig.
Nej allt försvinner, det blir en total återställning.

Kruxet verkar vara att man måste köpa om appar man har betalat för tidigare. Verkar ju vara för dumt för att vara sant. Måste ju finnas en koppling mellan live-kontot och marketplace tycker jag.

Edit: Upptäckte att man måste, i Marketplace, trycka på köp-knappen igen MEN sedan står det att man redan har köpt programmet och det är således gratis. Naturligtvis..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cable:

Provade du att installera nokia driversen som låg i Nokia Care mappen? Jag fick installera en x64drivers och starta om datorn för att den skulle hittas i software updater.

Kanske du ska ha "Brandad" mjukvara som tar lite tid att få klar.

Permalänk
Avstängd

Har märkt att kopplar jag ur usbsladden när Zune är öppet så rebootar telefonen. Stänger jag zune först så startar den inte om.

Permalänk
Medlem

Hej.

Jag har sett att nya Wp8 telefoner kan ha problem med BT anslutningar, är det någon här som haft det?

Någon som har koll på ifall och när Volvo on Call appen kommer till Wp8?
Edit: Tydligen finns appen redan, länk: http://www.windowsphone.com/sv-se/store/app/volvo-on-call/d36...

Mvh, Jakob

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5600XT MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 5600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk
Skrivet av UnkeN:

Hej.

Jag har sett att nya Wp8 telefoner kan ha problem med BT anslutningar, är det någon här som haft det?

Någon som har koll på ifall och när Volvo on Call appen kommer till Wp8?
Edit: Tydligen finns appen redan, länk: http://www.windowsphone.com/sv-se/store/app/volvo-on-call/d36...

Mvh, Jakob

Min 920 har, en gång, "hängt sig" efter automatisk tillkoppling till bilen. Det som hände, och som jag sett andra uppleva på bl.a. WPCentral var att skärmen var avslagen när jag satte mig i bilen och när jag stoppade tio minuter senare var telefonen till synes stendöd, dvs, skärmen var svart och inget jag gjorde lyckades slå på den. Medans jag satt där förbryllad fick jag dock ett meddelande från frugan som lästes ut genom bilens högtalare precis som vanligt. Höll då ned kameraknappen för att se om något hände och visst, den tog en bild med blixt och allt. Skärmen var dock fortfarande död. Gjorde en soft reset till slut och har inte upplevt det sedan. Tydligen har detta dock fixats i uppdateringen som rullar ut nu.

Visa signatur

on the internet since 1993
[ Geek - Dad - Programmer - RC enthusiast - Technology evangelist ]

Basically, you’re the guy who survived the shipwreck because you had a lifeboat, and now you’re standing on the shore telling the people still drowning that the ocean isn’t that bad.

Permalänk
Skrivet av emigrating:

Listan tycker jag är lite ensidad, att Spotify inte finns till WP8 är sant (varför kan man ju undra men...) men det finns ju alternativa appar och/eller tjänster. Xbox Music är väl det självklara alternativet men det finns andra också. Ställer mig också lite undrande till varför de jämför WP8 mot iOS och Android, en bättre jämförelse vore givetvis WP mot iOS/Android eller WP8 mot iOS6 och Android 4.2 i vilket fall Spotify inte finns till Android då det inte fungerar på alla enheter, eller att Spotify finns på WP då det fungerar fint på alla tidigare enheter 😊

Samma historia med Dropbox, det finns väl ingen officiell app, men det finns alternativa appar och tjänster - hallå, SkyDrive?!

Google Chrome? Really? Varför är det även med på listan? Förövrigt finns Chrome inte till iOS heller förutom i namn då Apple, precis som Microsoft inte tillåter fullt separata browsers.

Instagram saknas, men finns massor av alternativ för att filtrera bilderna man tagit. En möjlighet är genom Lenses och helt enkelt dela på Facebook. Okay, inte helt samma sak, men ett alternativ IMO.

Runkeeper - finns liknande appar.

Flipboard. Det finns alternativ, men INGA är lika bra. Detta är en app jag tittar efter på Windows och WP var och varannan vecka.

Facebook Messenger... Ehm, Facebook appen har denna funktionaliteten inbyggd på alla tre platformerna numera så varför den separata appen fortfarande finns förstår jag inte helt. Både min iPad och Kindle Fire fungerar lika bra med vanliga FB appen som den specifika messaging appen. Dock har WP alternativet att FB chat är integrerat i operativsystemet också.

Resterande har jag antingen aldrig hört om/använt eller vet att alternativ inte finns, men Swiftkey X liksom? Magine? En intressant ide men de är fortfarande i beta och, jag vill tro, en väldigt liten skara användare?

don´t shoot the messenger.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Returburk:

Har märkt att kopplar jag ur usbsladden när Zune är öppet så rebootar telefonen. Stänger jag zune först så startar den inte om.

Det problemet har inte jag. Men jag har ett annat. Har 40 filmer på datorn som ska tillbaka på telefonen helst. Alla bilder gick fint att synka tillbaka. Filmerna lyckas jag synka en och en (högerklicka och välja sync to phone) MEN dom syns inte på telefonen sen?

Edit: Dom syns i Zune-spelaren i mobilen men inte under bilder > kamerabilder. Där låg dom förut.

Permalänk
Medlem

Har upptäckt att jag inte kan spela upp filmer och sport från viaplay på min Lumia 920, då det krävs silverlight. Jag kunde spela upp från min iphone och finner det extremt märkligt att en Windows lur inte har silverlight installerat.
Någon dom vet något?

Permalänk
Medlem

Jag funderar på att slå till på en telefon med Windows Phone och just nu ser det ut att bli en Lumia 800. Är det någon som vet om det finns en app som kan ändra profil på telefon baserat med nyckelord i kalendern? Exempelvis att möte alltid ska betyda att telefonen sätts till ljudlös?

Jag har letat efter detta, men utan framgång än så länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raveot:

Jag funderar på att slå till på en telefon med Windows Phone och just nu ser det ut att bli en Lumia 800. Är det någon som vet om det finns en app som kan ändra profil på telefon baserat med nyckelord i kalendern? Exempelvis att möte alltid ska betyda att telefonen sätts till ljudlös?

Jag har letat efter detta, men utan framgång än så länge.

Nej, finns inte. Profiler är en av WP's svaga sidor, och kommer knappast till WP7.x.

Permalänk
Medlem

Stort tack för svaret! Det betyder att jag kan droppa Windows Phone helt och hållet nu. Och om de inte finns nu lär det inte komma till Windows Phone 7.x, precis som du skriver.

Permalänk
Avstängd

Verkar finnas lite knep hur man kan ha olika ringsignaler på profiler på Windows Phone 7.5:
http://www.windowsphone.com/sv-se/how-to/wp7/start/create-rin...

Jag har dock inte testat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnh3:

Verkar finnas lite knep hur man kan ha olika ringsignaler på profiler på Windows Phone 7.5:
http://www.windowsphone.com/sv-se/how-to/wp7/start/create-rin...

Jag har dock inte testat.

Jo i 7,5:an lägger man till ringsignaler genom att i zune lägga dem i kategorin ringsignaler + att de måste vara lagom stora. Tycker det är synd att de inte lagt in någon riktig signalhanterare och schemaläggare för profiler.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jocke92:

Jo i 7,5:an lägger man till ringsignaler genom att i zune lägga dem i kategorin ringsignaler + att de måste vara lagom stora. Tycker det är synd att de inte lagt in någon riktig signalhanterare och schemaläggare för profiler.

Finns "Skapa ringsignal" (Nokia exklusivt) i WP 7.8.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jfqvist:

Finns "Skapa ringsignal" (Nokia exklusivt) i WP 7.8.

Trevligt, har inte sett någon riktig lista på vad som är förbättrat i 7.8.