Vad exakt menas med 8 Chanel på ett ljudkort ?

Permalänk

Vad exakt menas med 8 Chanel på ett ljudkort ?

Har ett ASUS Xonar DX kort och i mjukvaran kan jag välja från 2 kanaler till 8 kanaler. Jag vet inte exakt vad dessa är till för så därför jag frågar. Blire det bättre eller sämre ju mer kanaler man har ? Eller har det att göra med surround eller ? Ja, hoppas någon kan svara så jag vet.

Permalänk
Medlem

Kanaler = antal högtalare. Det har alltså att göra med surround.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: GeForce RTX 3070 | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk
Skrivet av JonteP0nte:

Kanaler = antal högtalare. Det har alltså att göra med surround.

Så det är onödigt att ha 8 kanaler om man kör med lurar ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av punchline82:

Så det är onödigt att ha 8 kanaler om man kör med lurar ?

Japp såvida du inte har äkta åttakanaliga surroundlurar men det är ganska onödigt och inte så bra.

Permalänk

Så mina steelseries fnatic edition skulle det inte bli någon skilnad om jag valde 2 kanaler eller 8, är det korrekt ? Kan man inte få surround via ljudkortet till ett par vanliga headset, typ som mina steelseries ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av punchline82:

Så mina steelseries fnatic edition skulle det inte bli någon skilnad om jag valde 2 kanaler eller 8, är det korrekt ? Kan man inte få surround via ljudkortet till ett par vanliga headset, typ som mina steelseries ?

Nej det blir ingen skillnad vare sig du har ett tvåkanalskort eller ett med 7.1.
De flesta ljudkort har möjlighet att simulera surround precis som vissa USB-headset med 7.1 surround.