3pin i 4pin eller fläktkontroller

Permalänk

3pin i 4pin eller fläktkontroller

Hej, är näst intill på att beställa ett Cooler Master HAF X men är orolig om fläktarna kommer låta alldeles för mycket då jag har 4pin CHA_FAN platser på mitt moderkort och fläktarna i chassit är 3pin. Som jag har förstått så går fläktarna i 100% om jag sätter i dem där och då antar jag att ljudnivån kommer bli för hög, visst kräver jag inte ett knäpptyst chassi men vill inte heller sitta och störa mig på att det låter så mycket. Så jag har övervägt en NZXT Sentry 2 fläktkontroller.

Jag har 4st 4pins fläkt platser på moderkortet och chassit i fråga har alltså 1front, 1top, 1 sido, 1bak fläkt samt cpu fläkten. Så om jag inte kör på fläktkontrollen så får antagligen front fläkten gå direkt till nätagget.

Kan ni hjälpa mig att bestämma mig?

Permalänk
Medlem

Jag skulle definitivt köra på en fläktkontroller! Tror (inte säker) att det går att styra även 3-pins fläktar i BIOS eller genom någon mjukvara. Dock är det mycket simplare och skönare att ha en fläktkontroller:)

Visa signatur

|NZXT H440 Black |GTX 970 STRIX|GIGABYTE Z97X-SLI|Corsair XMS3 1600 mhz 8x2 GB|Intel Core i5 4690K(4,0GHz)|Corsair RM750x| ADATA SSD PREMIER 256GB + Samsung 850 EVO 500GB |Corsair H110i|

Permalänk
Skrivet av Deaflong:

Jag skulle definitivt köra på en fläktkontroller! Tror (inte säker) att det går att styra även 3-pins fläktar i BIOS eller genom någon mjukvara. Dock är det mycket simplare och skönare att ha en fläktkontroller:)

Kan någon bekräfta att man kan kontrollera dem på detta vis? Har läst ett antal trådar inom ämnet men svaren har alltid varit oklara..