Permalänk

Dålig Boottime med nytt moderkort!

Tjo!
För någon månad sen bytte jag moderkort (Gigabyte GA-990FXA UD3), köpte ett till HD 6850 och köpte även ny processor (AMD FX 8350). Nu har jag fått en mycket lång boot up. Det tar ca 15s bara för ''moderkortsreklamen'' att komma upp , dvs problemet ligger innan Windows. Dock har Windows-starten också försämrats rejält!

Jag bytte från ett MSI 770-C45 med sata 3Gb/s till Gigabyte GA-990FXA UD3 med sata 6Gb/s och även till en mycket snabbare processor. Det sitter en Adata SP-900 128Gb med Windows 7 på i datorn. Poängen för denna i Windows Experience Center försämmrades efter bytet.
BIOS är inställt på att boota från SSD:n i första val.
Vad kan denna långa boot-tid bero på? Har det med sata-kablarna att göra?

Jag är mycket tacksam för svar!

Visa signatur

3900X | ROG Strix X570-F | 2080 Ti | 3TB | 32GB | RM750x
ROG Zephyrus M16 | i9 | 48 GB | 3070ti | 3TB | 2K 165Hz
Canon EOS 7D Mark II | 24-105 f/4 | 50 f/1.8 | 70-200 f/4

Permalänk
Hedersmedlem

Har du ställt in att du har graffet i "rätt" PCI-e (PEG 1, 2, osv) i bios? Senaste bios? Kopplat SSD:n till onboard SATA och inte till ev tredjepart (Marvell eller dyl)? Stängt ner prylar i bios som du inte har behov av?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Har du ställt in att du har graffet i "rätt" PCI-e (PEG 1, 2, osv) i bios? Senaste bios? Kopplat SSD:n till onboard SATA och inte till ev tredjepart (Marvell eller dyl)? Stängt ner prylar i bios som du inte har behov av?

Tack för svar!

Många frågor här får se om jag lyckas svara på alla!

Har du ställt in att du har graffet i "rätt" PCI-e (PEG 1, 2, osv) i bios?
Hade faktist ingen aning om att man kunde ändra det. Ska kolla det!

Senaste bios?
Det tror jag!

Kopplat SSD:n till onboard SATA och inte till ev tredjepart (Marvell eller dyl)?
Jag har kopplat SSD:n till sata 0 tror jag. Det är rätt va?

Stängt ner prylar i bios som du inte har behov av?
Hur menar du här?

Åter igen, tack för svar!

Visa signatur

3900X | ROG Strix X570-F | 2080 Ti | 3TB | 32GB | RM750x
ROG Zephyrus M16 | i9 | 48 GB | 3070ti | 3TB | 2K 165Hz
Canon EOS 7D Mark II | 24-105 f/4 | 50 f/1.8 | 70-200 f/4

Permalänk
Medlem

Har också uppgraderat för en månad sen med Gigabyte 990FX-UD5 och en FX8350. Mitt problem verkar vara att jag inte får SATAIII hastighet så att säga. Enligt CrystalDiskMark får jag ut bara 480MB/s på en Intel 330 SSD RAID0 och 270MB/s på en OCZ singeldisk. Har uppgraderat till BIOS F11. Har testat att koppla RAID'en till både 990FX och Marvell portarna men ingen skillnad.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 Vit, ASUS Z170-A, i7-6700K, CM Hyper 212 EVO, MSi 1070 8GB, 32GB DDR4 2666MHz Corsair Vengeance LPX, 2 SSD + 2 HD, Corsair HX620W, AOC 28'' + BenQ 24", SB X-Fi Surround 5.1 pro

Permalänk
Skrivet av Mr.Swede:

Har också uppgraderat för en månad sen med Gigabyte 990FX-UD5 och en FX8350. Mitt problem verkar vara att jag inte får SATAIII hastighet så att säga. Enligt CrystalDiskMark får jag ut bara 480MB/s på en Intel 330 SSD RAID0 och 270MB/s på en OCZ singeldisk. Har uppgraderat till BIOS F11. Har testat att koppla RAID'en till både 990FX och Marvell portarna men ingen skillnad.

Hmm, kan vara det som är problemet...
Kanske om man byter till Sata 6Gb/s sladdar? (kanske redan har det)

Visa signatur

3900X | ROG Strix X570-F | 2080 Ti | 3TB | 32GB | RM750x
ROG Zephyrus M16 | i9 | 48 GB | 3070ti | 3TB | 2K 165Hz
Canon EOS 7D Mark II | 24-105 f/4 | 50 f/1.8 | 70-200 f/4

Permalänk
Medlem

Är skeptisk till att kablarna ska begränsa hastigheten så mycket. Jag använder för övrigt kablarna som följde med Intel-diskarna. Men det är klart, testa kan man ju alltid när man börjar bli desperat

Visa signatur

Fractal Design Define R4 Vit, ASUS Z170-A, i7-6700K, CM Hyper 212 EVO, MSi 1070 8GB, 32GB DDR4 2666MHz Corsair Vengeance LPX, 2 SSD + 2 HD, Corsair HX620W, AOC 28'' + BenQ 24", SB X-Fi Surround 5.1 pro

Permalänk

Hoppas dock du ominstallerade operativ systemet när du köpte nytt moderkort.. samt ställde in AHCI i bios före du installerade...

En regel brukar vara när man byter större komponenter som moderkort så Secure erase ssd och ominstallera annars ligger gamla drivrutiner och jävlas kan bli mycket tråkiga fel.

Sen har moderkort en massa skit funktioner t.ex att dem ska söka efter enheter på portar som inte ens används.. och på varje sådan t.ex i 3-5 sec..

Så jag stängde av all skit på mitt moderkort.. Marvel sata portarna använder bara intel som är de snabbaste, Bluetooth, USB3, firewire portarna ext.. och ställde ner att den bara fick söka på varje port i 1 sec ist för orginal 5 sec... Vissa moderkort kan även ha en fast boot option i bios..

Permalänk
Skrivet av Mr.Swede:

Är skeptisk till att kablarna ska begränsa hastigheten så mycket. Jag använder för övrigt kablarna som följde med Intel-diskarna. Men det är klart, testa kan man ju alltid när man börjar bli desperat

Jag byggde en dator tillsammans med min kusin i förra helgen. Då använde vi en Intel 330 disk och min kusin (som även finns här på Swec) sa att kabeln som följer med Intel disken är en 3Gb/s. Vet inte om detta stämmer. Han kan dock en del så får lita på honom.

Visa signatur

3900X | ROG Strix X570-F | 2080 Ti | 3TB | 32GB | RM750x
ROG Zephyrus M16 | i9 | 48 GB | 3070ti | 3TB | 2K 165Hz
Canon EOS 7D Mark II | 24-105 f/4 | 50 f/1.8 | 70-200 f/4

Permalänk
Skrivet av MindRipper:

Hoppas dock du ominstallerade operativ systemet när du köpte nytt moderkort.. samt ställde in AHCI i bios före du installerade...

En regel brukar vara när man byter större komponenter som moderkort så Secure erase ssd och ominstallera annars ligger gamla drivrutiner och jävlas kan bli mycket tråkiga fel.

Sen har moderkort en massa skit funktioner t.ex att dem ska söka efter enheter på portar som inte ens används.. och på varje sådan t.ex i 3-5 sec..

Så jag stängde av all skit på mitt moderkort.. Marvel sata portarna använder bara intel som är de snabbaste, Bluetooth, USB3, firewire portarna ext.. och ställde ner att den bara fick söka på varje port i 1 sec ist för orginal 5 sec... Vissa moderkort kan även ha en fast boot option i bios..

Tror inte jag formaterade faktist.

Visa signatur

3900X | ROG Strix X570-F | 2080 Ti | 3TB | 32GB | RM750x
ROG Zephyrus M16 | i9 | 48 GB | 3070ti | 3TB | 2K 165Hz
Canon EOS 7D Mark II | 24-105 f/4 | 50 f/1.8 | 70-200 f/4

Permalänk
Medlem

Jag gjorde en clean Win7 installation på RAID'en kopplat till 990FX kretsarna (port 0 och 1). Då kom jag upp i 510MB/s enligt CrystalDiskMark. Men det känns fortfarande som det bara är SATAII-hastighet

Visa signatur

Fractal Design Define R4 Vit, ASUS Z170-A, i7-6700K, CM Hyper 212 EVO, MSi 1070 8GB, 32GB DDR4 2666MHz Corsair Vengeance LPX, 2 SSD + 2 HD, Corsair HX620W, AOC 28'' + BenQ 24", SB X-Fi Surround 5.1 pro

Permalänk
Skrivet av Mr.Swede:

Jag gjorde en clean Win7 installation på RAID'en kopplat till 990FX kretsarna (port 0 och 1). Då kom jag upp i 510MB/s enligt CrystalDiskMark. Men det känns fortfarande som det bara är SATAII-hastighet

Kanske jag också ska göra. Försämrades dina hårddisk poäng i Windows Experience Index när du bytte moderkort?
Det gjorde mina - från 7,4 till 6,9.

Visa signatur

3900X | ROG Strix X570-F | 2080 Ti | 3TB | 32GB | RM750x
ROG Zephyrus M16 | i9 | 48 GB | 3070ti | 3TB | 2K 165Hz
Canon EOS 7D Mark II | 24-105 f/4 | 50 f/1.8 | 70-200 f/4

Permalänk

Sådär ja! Fick bort den där jäkla Gigabyte reklamen som kommer upp i början! Nu går det lite fortare!
Men fortfarande ganska långsamt - 45s. Några mer förslag?

Visa signatur

3900X | ROG Strix X570-F | 2080 Ti | 3TB | 32GB | RM750x
ROG Zephyrus M16 | i9 | 48 GB | 3070ti | 3TB | 2K 165Hz
Canon EOS 7D Mark II | 24-105 f/4 | 50 f/1.8 | 70-200 f/4

Permalänk
Skrivet av Mr.Swede:

Jag gjorde en clean Win7 installation på RAID'en kopplat till 990FX kretsarna (port 0 och 1). Då kom jag upp i 510MB/s enligt CrystalDiskMark. Men det känns fortfarande som det bara är SATAII-hastighet

Står det ''Loading Operatingsystem'' för dig? Precis innan widows flaggan kommer upp.

Visa signatur

3900X | ROG Strix X570-F | 2080 Ti | 3TB | 32GB | RM750x
ROG Zephyrus M16 | i9 | 48 GB | 3070ti | 3TB | 2K 165Hz
Canon EOS 7D Mark II | 24-105 f/4 | 50 f/1.8 | 70-200 f/4

Permalänk
Medlem

''Kanske jag också ska göra. Försämrades dina hårddisk poäng i Windows Experience Index när du bytte moderkort?
Det gjorde mina - från 7,4 till 6,9. ''

Japp, gick ner från 7,8 till 7,4.

''Står det ''Loading Operatingsystem'' för dig? Precis innan windows flaggan kommer upp.''

Ja, det stämmer. Så fram tills dess så är det BIOS som härjar.

Gick nyss in i BIOS och tog en 'Load Optimized Defaults' i hopp om att det skulle bli bättre men ingen skillnad

Visa signatur

Fractal Design Define R4 Vit, ASUS Z170-A, i7-6700K, CM Hyper 212 EVO, MSi 1070 8GB, 32GB DDR4 2666MHz Corsair Vengeance LPX, 2 SSD + 2 HD, Corsair HX620W, AOC 28'' + BenQ 24", SB X-Fi Surround 5.1 pro

Permalänk

Här är en tråd på Tom's om det. http://www.tomshardware.co.uk/forum/306560-12-gigabyte-990fxa...
Tydligen hade han problem med att en extern hdd vill ta booten.

Visa signatur

3900X | ROG Strix X570-F | 2080 Ti | 3TB | 32GB | RM750x
ROG Zephyrus M16 | i9 | 48 GB | 3070ti | 3TB | 2K 165Hz
Canon EOS 7D Mark II | 24-105 f/4 | 50 f/1.8 | 70-200 f/4

Permalänk

Allt före windows loggan börjar synas är moderkortets bios som styr har ingenting med ssd:n att göra..

Så de enda du kan göra för att snabba upp detta är inställningarna i bios som styr ditt moderkort..

T.ex jag har ett Asus moderkort som tog typ 25-30 sec för den att boota.. ställde bort en massa skit fick ner de till 10-15 sec.

Skulle jag ha köpt ett Asrock ist skulle jag bara ha kanske 5-10 sec bios boot.. Allt är beroende på hur mycket skit som moderkort tillverkarna har ställt in i bios att datorn ska kolla under boot sequence.

Permalänk
Medlem

Tyckte inte jag läste det någonstans men hade du aktiverat AHCI innan du installerade Win7? Du svarade aldrig Mindripper på det riktigt.
För det skiljde 18 sekunder mellan mina uppstarter att ha det avslaget -> installera -> aktivera i efterhand och modifiera registret kontra aktivera det och installera.

Sen bör du ju formatera hårddisken, inte för att det påverkar märkbart BIOS/Preboot direkt men du lär i övrigt få ett snabbare och stabilare system.

Andra saker du kan bocka av: Kan mer eller mindre påverka.
Inaktivera bootning av portar/saker du inte använder.
Se till att Quickboot är aktiverat (om det finns)
Award/Pheonix brukar ha ett alternativ gällande Virus Varning, har varit med om förr att den kan sega ner en hel del i början och riktigt hur effektiv den är eller vad den gör vet jag inte exakt, bara i grova drag. Ta bort på egen risk.
Vid AHCI inställningarna brukar det också finnas en inställning för väntetiden på CD/DVD/Blue-ray enheter, då Timeout brukar ligga som standard på 20 sek, där kan du också ställa in väntetider och timeouts för övriga SATA enheter och diskarna.

Jag köpte nyligen SSD själv för första gången och gick i alla fällor man kunde med den, framför allt hade jag en mekanisk disk inkopplad under själva installationen av Win7 på SSDn vilket ledde till att MBR hamnade på den mekaniska medans operativet på SSDn (man får skapa ny MBR på SSDn senare bara, men det är irreterande och enligt vissa på nätet kan medfölja långsammare starter).

Sen som någon skrev kan olika moderkortstillverkare ha olika mycket saker som laddar upp/kollas vid uppstart, så det är bara att in i BIOS och ta bort det som går om du jagar sekunder, men se till att du har stenkoll vad du väljer bort bara eftersom det kan resultera i ostabilitet/dött system om du tar bort saker som behövs.

Min personliga åsikt om ditt problem är att så länge datorn i Windows miljö, spel och program är stabil, tillräckligt snabb och du är nöjd borde den få ta vilken tid den vill på sig att starta, inte direkt så att man startar om datorn ofta ändå och allt runt 30 sekunder är helt normalt. Men som sagt, jagar du sekunder är det bara börja härja i BIOSet eftersom detta garanterat endast är BIOS-relaterat.

Lycka till!

Permalänk
Skrivet av Orfi:

Tyckte inte jag läste det någonstans men hade du aktiverat AHCI innan du installerade Win7? Du svarade aldrig Mindripper på det riktigt.
För det skiljde 18 sekunder mellan mina uppstarter att ha det avslaget -> installera -> aktivera i efterhand och modifiera registret kontra aktivera det och installera.

Sen bör du ju formatera hårddisken, inte för att det påverkar märkbart BIOS/Preboot direkt men du lär i övrigt få ett snabbare och stabilare system.

Andra saker du kan bocka av: Kan mer eller mindre påverka.
Inaktivera bootning av portar/saker du inte använder.
Se till att Quickboot är aktiverat (om det finns)
Award/Pheonix brukar ha ett alternativ gällande Virus Varning, har varit med om förr att den kan sega ner en hel del i början och riktigt hur effektiv den är eller vad den gör vet jag inte exakt, bara i grova drag. Ta bort på egen risk.
Vid AHCI inställningarna brukar det också finnas en inställning för väntetiden på CD/DVD/Blue-ray enheter, då Timeout brukar ligga som standard på 20 sek, där kan du också ställa in väntetider och timeouts för övriga SATA enheter och diskarna.

Jag köpte nyligen SSD själv för första gången och gick i alla fällor man kunde med den, framför allt hade jag en mekanisk disk inkopplad under själva installationen av Win7 på SSDn vilket ledde till att MBR hamnade på den mekaniska medans operativet på SSDn (man får skapa ny MBR på SSDn senare bara, men det är irreterande och enligt vissa på nätet kan medfölja långsammare starter).

Sen som någon skrev kan olika moderkortstillverkare ha olika mycket saker som laddar upp/kollas vid uppstart, så det är bara att in i BIOS och ta bort det som går om du jagar sekunder, men se till att du har stenkoll vad du väljer bort bara eftersom det kan resultera i ostabilitet/dött system om du tar bort saker som behövs.

Min personliga åsikt om ditt problem är att så länge datorn i Windows miljö, spel och program är stabil, tillräckligt snabb och du är nöjd borde den få ta vilken tid den vill på sig att starta, inte direkt så att man startar om datorn ofta ändå och allt runt 30 sekunder är helt normalt. Men som sagt, jagar du sekunder är det bara börja härja i BIOSet eftersom detta garanterat endast är BIOS-relaterat.

Lycka till!

AHCI är inte aktiverat tror jag, är inte säker (jag har inte hört talas om AHCI innan faktist). När jag bytte moderkort så formaterade jag ingen utav hårddiskarna. Skulle jag ha gjort det?

Portar ska jag kolla på. Datorn vill inte boota alls när jag hade ett par usb-anslutna hörlurar i.

''Award/Pheonix brukar ha ett alternativ gällande Virus Varning'' det där har jag inte heller hört talas om faktist. Det är förmodligen aktiverat om det är en
standard.

Jag får in och leta i BIOS helt enkelt!
Tack för svar!

Om jag nu ska köra en återställning, vilken ordning ska jag göra saker i? Ni pratar om att aktivera AHCI osv.
Det vore MYCKET tacksamt om någon av er kunde göra en punktlista på det.

Jag är inte så jätte insatt på just detta området.

Skrivet av MindRipper:

Allt före windows loggan börjar synas är moderkortets bios som styr har ingenting med ssd:n att göra..

Så de enda du kan göra för att snabba upp detta är inställningarna i bios som styr ditt moderkort..

T.ex jag har ett Asus moderkort som tog typ 25-30 sec för den att boota.. ställde bort en massa skit fick ner de till 10-15 sec.

Skulle jag ha köpt ett Asrock ist skulle jag bara ha kanske 5-10 sec bios boot.. Allt är beroende på hur mycket skit som moderkort tillverkarna har ställt in i bios att datorn ska kolla under boot sequence.

Sorry, missade ditt förra inlägg! Boot Sequence ser bra ut. Sen finns det nog massa saker den leter efter när den ska boota, så som usb stickor, cd-skivor osv.

Visa signatur

3900X | ROG Strix X570-F | 2080 Ti | 3TB | 32GB | RM750x
ROG Zephyrus M16 | i9 | 48 GB | 3070ti | 3TB | 2K 165Hz
Canon EOS 7D Mark II | 24-105 f/4 | 50 f/1.8 | 70-200 f/4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir Skybalotte:

AHCI är inte aktiverat tror jag, är inte säker (jag har inte hört talas om AHCI innan faktist). När jag bytte moderkort så formaterade jag ingen utav hårddiskarna. Skulle jag ha gjort det?

Portar ska jag kolla på. Datorn vill inte boota alls när jag hade ett par usb-anslutna hörlurar i.

''Award/Pheonix brukar ha ett alternativ gällande Virus Varning'' det där har jag inte heller hört talas om faktist. Det är förmodligen aktiverat om det är en
standard.

Jag får in och leta i BIOS helt enkelt!
Tack för svar!

Om jag nu ska köra en återställning, vilken ordning ska jag göra saker i? Ni pratar om att aktivera AHCI osv.
Det vore MYCKET tacksamt om någon av er kunde göra en punktlista på det.

Jag är inte så jätte insatt på just detta området.

Sorry, missade ditt förra inlägg! Boot Sequence ser bra ut. Sen finns det nog massa saker den leter efter när den ska boota, så som usb stickor, cd-skivor osv.

Hej!

Angående installation på SSD och optimeringar av denna så läste jag följande:
http://www.overclock.net/t/1156654/seans-windows-7-install-op...

Hoppas det kan hjälpa!

Mvh, Jakob

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5700 Pulse MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 1600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk
Skrivet av UnkeN:

Hej!

Angående installation på SSD och optimeringar av denna så läste jag följande:
http://www.overclock.net/t/1156654/seans-windows-7-install-op...

Hoppas det kan hjälpa!

Mvh, Jakob

Tack, ska läsa detta!

Visa signatur

3900X | ROG Strix X570-F | 2080 Ti | 3TB | 32GB | RM750x
ROG Zephyrus M16 | i9 | 48 GB | 3070ti | 3TB | 2K 165Hz
Canon EOS 7D Mark II | 24-105 f/4 | 50 f/1.8 | 70-200 f/4

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MindRipper:

Allt före windows loggan börjar synas är moderkortets bios som styr har ingenting med ssd:n att göra..

Så de enda du kan göra för att snabba upp detta är inställningarna i bios som styr ditt moderkort..

T.ex jag har ett Asus moderkort som tog typ 25-30 sec för den att boota.. ställde bort en massa skit fick ner de till 10-15 sec.

Skulle jag ha köpt ett Asrock ist skulle jag bara ha kanske 5-10 sec bios boot.. Allt är beroende på hur mycket skit som moderkort tillverkarna har ställt in i bios att datorn ska kolla under boot sequence.

Vad ställde du bort för att lösa detta??

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Äskar dessa härliga bumpar

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Äskar dessa härliga bumpar

Bump och bump. En bump är enligt mig i alla fall när man drar upp en gammal tråd med ett meningslöst inlägg, typ "haha" eller "jag håller med", nu försökte han ju faktiskt få ett svar på en fråga. Om Mindripper kommer ihåg svaret såhär 5 år senare är en annan fråga dock.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ClintBeastwood:

Bump och bump. En bump är enligt mig i alla fall när man drar upp en gammal tråd med ett meningslöst inlägg, typ "haha" eller "jag håller med", nu försökte han ju faktiskt få ett svar på en fråga. Om Mindripper kommer ihåg svaret såhär 5 år senare är en annan fråga dock.

Sorry jag som missade att det var ett sådant gammalt inlägg ber om ursäkt!

Skickades från m.sweclockers.com