Sonys nya patent kan stoppa marknaden för begagnade spel

Permalänk
Skrivet av NinTrance:

som säkert fler än jag sagt, vem köper ett spel på fysiskt media idag?

Dom som spelar konsoll?

Permalänk
Medlem

Tror knappast man skulle låsa ett spel till en enhet, låsa ett spel till ett specifik konto är dumt också tycker jag med dagens hårdvara och konto problem som finns.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Noctua NH-U12A | ASUS ROG CROSSHAIR X670E HERO | G.Skill Trident Z5 Neo
DDR5-6000 2x16GB | ROG Strix GeForce RTX 4090 24GB | Samsung 990 PRO 2x2TB | Corsair HX1000i | Fractal Design North | LG 38" 21:9 UltraGear

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

De enda detta förstör för är ju de som betalar för spel. De som inte gör det lär knappast lida då de laddar ner färdigcrackade varianter. Men visst, straffa de som betalar. Det är säkert en jättebra metod att stoppa piratkopieringen.

Skall man vara optimist borde detta innebära två saker:

Dels blir spel billigare eftersom licensen omformas till något som liknar OEM. Jämför t. ex med Windows OEM-licensmodell.

Dels borde det innebära att intresset för spelande på PC ökar igen, och förhoppningsvis då att vi slipper konsolportar.

Tror nog inte att spelen kommer att vara billigare då dom har samma produktions kostnad vare sig dom är ''OEM'' eller inte och dessutom kommer spelen nog att bli dyrare då dessa ''special'' skivor med all säkerhet kommer att ha en högre prislapp.

Permalänk

Fattar inte vad folk klagar på, spel-priserna bara sjunker ju. Men vill man spela det allra senaste så kostar det. Det kostar att ligga på topp! Det är fan ingen mänsklig rättighet att spela meningslösa spel. Jag älskar att spela spel som alla andra, men det är egentligen meningslöst och inte något som man behöver för att överleva precis. Om något ska vara gratis i livet så borde det vara mat och husrum. Nej, ni nördar borde kan bara sitta i eran källare och gnälla på "höga" spelpriser i en tid då det aldrig funnits fler och bättre gratisspel LAGLIGT!

Permalänk
Medlem

Ur deras inkomstvinkel är säljandet av begangnade spel i princip samma som piratkopiering så inte konstigt sånt här forskas fram...

Visa signatur

W10 Pro N | i7-6700K @ 4.8 GHz | NH-D15 | RTX 3060 Ti | ASUS Z170 Pro Gaming | 16GB 3000MHz CL15 | M.2 2TB | EVGA 750W G2 | Fractal Design Define S | Logitech G502 X | Corsair K70 Red | Beyerdynamic DT 770 Pro 250Ω | Sound Blaster Z | BenQ XL2430T 144Hz + GW2250HM 60Hz »

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amzo:

Tror nog inte att spelen kommer att vara billigare då dom har samma produktions kostnad vare sig dom är ''OEM'' eller inte och dessutom kommer spelen nog att bli dyrare då dessa ''special'' skivor med all säkerhet kommer att ha en högre prislapp.

Mja... Microsoft har samma utvecklingskostnad oavsett om man köper OEM eller Retail, men OEM är billigare. Visserligen har du inte rätt till support på en OEM-licens men jag undrar hur många som köpt retail som utnyttjar den.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Mja... Microsoft har samma utvecklingskostnad oavsett om man köper OEM eller Retail, men OEM är billigare. Visserligen har du inte rätt till support på en OEM-licens men jag undrar hur många som köpt retail som utnyttjar den.

Jo fast vad är det som kommer göra att produktionskostanden för ''OEM'' versionen av spelen blir lägre? Det är ju fortfarande samma procedur som måste utföras i fabriken och nu dessutom så kommer dessa specialskivor garanterat kosta mer än dom som används nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aloysius:

En annan bransch som krisar betydligt mer än spelbranschen är ju bilbranschen. Räddningen kanske skulle vara att låsa nya bilar till en ägare? Är det en bra idé för spel borde det ju vara en bra idé för bilar.

Hahahaha, varför inte hus också, då slipper vi skatte smitare och alla sigenare med

sarkasm för dom som missat

Permalänk
Medlem

Hur många är det som kommer köpa Playstation 4 även om dom är emot detta patent?
Det finns många som är emot mjukvarupatent och stödjer Piratpartiets ideologi men ändå betalar för mjukvara med användarbegränsningar eller köper spel via exempel Steam.

Jag tycker detta är lustigt, att ge pengar till det man är emot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amzo:

Jo fast vad är det som kommer göra att produktionskostanden för ''OEM'' versionen av spelen blir lägre? Det är ju fortfarande samma procedur som måste utföras i fabriken och nu dessutom så kommer dessa specialskivor garanterat kosta mer än dom som används nu.

Produktionskostnaden blir inte lägre, men man bör rimligtvis betala mindre då man är begränsad i vad man kan göra med sin produkt, vilket snarare genererar MER pengar för dem i slutändan då man måste ge dem pengar för att använda produkten.

Kalle köper spelet för 100Kr

Olle köper spelet av Kalle för 50Kr.

Lisa får spelet när olle tröttnat.

Spelhuset tjänar 100Kr.

Med deras modell ser det ut såhär:

Kalle köper spelet för 100Kr

Olle köper spelet för 100Kr

Lisa köper spelet för 100Kr

Spelhuset tjänar 300Kr.

Så i slutändan så skulle de få in mer pengar på att sänka priserna, eftersom det skulle motivera fler att köpa spelen, plus att det lär behövas om folk ska gå med på att ge bort sin lagstadgade rätt att sälja spelet begagnat.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Nu spelar jag inget på mitt ps3 men om det nu skulle införas när den är vid liv så skulle jag 1: Inte vilja vara tvungen att vara uppkopplad. Och 2: Vad om man vill ta med sin sitt spel till en polare och lira splitt screen eller va fan? Det är som sagt inte genomtänk om jag förstått det rätt.

Visa signatur

Chassi Corsair Carbide Air 240 | Moderkort ASRock Z87M Pro 4 | Proccesor Intel Core i7 4770K 3,5GHz | CPU Kylare Corsair H60 v2 | Grafikkort GeForce RTX 2070Super 8GB | RAM Corsair Dominator Platinum 16GB 1866Mhz | SSD Samsung 840 Evo 250GB | Hårddisk WD Green 2TB | Nätaggregat Corsair AX 750w 80+ Gold | Ljudkort ASUS Xonar Phoebus 7.1

Permalänk
Medlem

Ush blir bökigt med sånt här. Rasar din konsol under garantitiden måste någon part låsa upp alla dina spel för ev ny konsol om den gamla inte gick laga, sånt är ohyggligt bökigt.

Sen om din konsol rasar efter garantitiden och du sitter på 100 spel undrar jag hur det blir då jag får bevisa att maskinen är sönder, jag kanske vill ha kvar den som reservdelar maskin och kanske inte vill skicka den någonstans. Låter otroligt bökigt.
Vad händer om du har inbrott och någon stjäl din maskin, skall alla spel låsas upp för ny då och vad händer med den strula konsolen? Någon form av spärr på den så luktar det bedrägeri säljningar när någon byter upp maskinen mot senare utgåvor som slimmad etc.

Sen hoppas jag innerligt att nästa Sony konsol har stöd för fullständig installation av alla spel på hårddisk och bara kräver skivan för verifikation för som det är nu med vissa spel att dem körs från skiva är INTE kul, där är Xbox 360 bättre.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Oh! Kan bara hoppas att detta leder till en snabbare död åt alla konsoller. Happy days!

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

Men jag tycker bara det här är possitivt, Pc spel har haft CD keys hur länge som helst, vilket har eliminerat begagnadhandeln, som i sin tur betyder att spelutvecklarna får pröjs för sin möda.

en begagnad kopia är precis lika skadlig som en piratkopia.
skit i att den ena råkar vara laglig, det är påverkan på utvecklaren som räknas.

Och det är lika skadligt som folk som inte köper konsollen överhuvudtaget.
Skit i vad som är lagligt eller moraliskt eller dylikt, det enda viktiga är ju att spelutgivarna tjänar pengar.
Varför inte införa en avgift motsvarande 2 nya spel i månaden som alla måste betala. Kan bli som en andra tv licens eller varför inte låta Sony få en andel av Sveriges skattepengar direkt?
Då kan de ge ut några halvhjärtade titlar ibland bara för att göra något och håva in pengar. Då behöver de inte bry sig om sånt strunt som att få nöjda kunder, göra produkter folk vill ha och sånt trams.

Permalänk
Skrivet av TiasE:

Det handlar fortfarande inte om piratkopiering utan andrahandsförsäljning vilket är lika skadligt för de som gör spelen som piratkopiering är om inte skadligare då många som kopierar spel faktiskt köper de efter att ha testat om de är något att ha.

Nej vi som spelar på PC har ju redan haft den här lösningen i flera år (Steam, Origin, uPlay, Battle.net m.fl)

Jo, det var typ det första jag skrev i min kommentar

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Kanske inte blir en PS4:a trots allt

Permalänk
Medlem

Det är väl inte bara Sony som tillverkar optiska skivor? Jag är övertygad om att alla tillverkare inte kommer följa den här modellen så det är ju bara till att bojkotta Sony om dom får för sig att förse sina spel med sådant här trams. Undrar hur det blir med deras framtida Playstation?

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk

ummm en hel del program vara köper man ju inte utan man köper en licens att använda program varan, hur funkar det med spel rent juridiskt för program varan så verkar det ju fungera......

det stora hålet i detta resonemang är att jag inte ha något exempel på program och har bara kanske in-bildat mig att det kan fungera så?

för övrigt skiter jag fullkomligt i drm så länge det inte påverka mig negativt....vilket inte ens ubis har gjort....rent generellt är jag väll emot drm som förstör för mig som slut användare men tyvärr så skiter min plånbok i det hela...ja jag har köpt en hel del spel med "skit" drm.

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Medlem

Sådant gör ju tyvärr att folk blir mer benägna att piratkopiera spel. Hade jag köpt ett spel för en plattform och sedan kan jag inte spela exakt samma spel på nästa plattform på grund av en medveten begränsning av tillverkaren så hade jag gladeligen piratkopierat det eftersom jag tycker den typen av begränsningar är helt fel.

Som jag ser det så får tillverkaren betalt för spelet när det säljs, vad som händer med det sedan ska de ta och skita i.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem

Vår svenska rätt att PRIVATkopiera då, hur kan det vara tillåtet med drakoniska kopieringskydd då?

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 5800X3D - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - AMD RX 6950 XT - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Skrivet av skogsvilden:

Vår svenska rätt att PRIVATkopiera då, hur kan det vara tillåtet med drakoniska kopieringskydd då?

Bara för att det är tillåtet att privatkopiera betyder det inte att ett företag måste göra det möjligt. *facepalm*

Permalänk
Medlem
Skrivet av furuliden:

Dom som spelar konsoll?

Na, har köpt 2 spel med fysisk skiva, resterande 35-40 spelen har jag köpt via psn, funkar skitbra och oftast blir det billigare. Dock börjar märka av att en större hårddisk skulle inte skada, har 320gb:aren och nu börjar jag förstå poängen med en stor hårddisk till ps3:an

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dinoman:

Optisk enhet? Vad är det?

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=329

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vatten:

Hur många är det som kommer köpa Playstation 4 även om dom är emot detta patent?
Det finns många som är emot mjukvarupatent och stödjer Piratpartiets ideologi men ändå betalar för mjukvara med användarbegränsningar eller köper spel via exempel Steam.

Jag tycker detta är lustigt, att ge pengar till det man är emot.

Jo för att det inte finns några tioåringar som känner till eller bryr sig om detta. Det kommer antagligen bli en typ av överraskning för stackarna! (Surprise motherfucker. *POW*)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

4690K - H110 ¶ Fractal R5 ¶ MSI KRAIT SLI ¶ EVGA SC GTX970 ¶
Samsung 500GB EVO ssd ¶ WD 2TB ¶ HYPERX 16GB ¶ Be Quiet! 700W KRAFT ¶

AKG K272 HD ¶ M-Audio Fast track MkI

Permalänk

Är den nedladdningsbar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvistarn:

Na, har köpt 2 spel med fysisk skiva, resterande 35-40 spelen har jag köpt via psn, funkar skitbra och oftast blir det billigare. Dock börjar märka av att en större hårddisk skulle inte skada, har 320gb:aren och nu börjar jag förstå poängen med en stor hårddisk till ps3:an

Haha, Mitt PS3 På tolv gb fylldes upp på en vecka! Detta bara på uppdateringar osv, Medans min krysslåda à 4gb räcker i mer än ett år.

Visa signatur

4690K - H110 ¶ Fractal R5 ¶ MSI KRAIT SLI ¶ EVGA SC GTX970 ¶
Samsung 500GB EVO ssd ¶ WD 2TB ¶ HYPERX 16GB ¶ Be Quiet! 700W KRAFT ¶

AKG K272 HD ¶ M-Audio Fast track MkI

Permalänk
Medlem

Jag sätter en tia på att detta kommer att kunna kringgås om man verkligen vill, antingen en modul som sitter mellan rfid-läsaren och kontroll-enheten, eller någon lösning med att omprogrammera rom, Sony har ju fått sin privata nyckel läckt en gång, så varför inte en andra gång. Det finns inget ohackbart, det är bara en tidsfråga.

Kan ju dock säga att jag började bojkotta $ony sedan de tog bort "Other OS" från PS3an, det skulle ha varit den enda anledningen till att jag skaffade en, de tog dock bort det, och slapp sälja en (eller flera) PS3or till mig.

Sony har en tendens till att skjuta sig själva i fötterna konstant. Vet inte vad deras R&D håller på med, de är uppenbart sliriga i tomaterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Och det är lika skadligt som folk som inte köper konsollen överhuvudtaget.

ja om de köper den begagnad istället så är det ju lika tråkigt.

Skrivet av GuessWho:

Skit i vad som är lagligt eller moraliskt eller dylikt, det enda viktiga är ju att spelutgivarna tjänar pengar.
Varför inte införa en avgift motsvarande 2 nya spel i månaden som alla måste betala. Kan bli som en andra tv licens eller varför inte låta Sony få en andel av Sveriges skattepengar direkt?
Då kan de ge ut några halvhjärtade titlar ibland bara för att göra något och håva in pengar. Då behöver de inte bry sig om sånt strunt som att få nöjda kunder, göra produkter folk vill ha och sånt trams.

är det dåliga titlar så ska man inte köpa dem alls, varken nya eller begagnade.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | SN850 2TB + MP600 1TB + 2x 4TB SSD RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Skrivet av Kvistarn:

Ok, du och två till köper alla konsollspel över psn.

Okej, du köper inte skivor längre. Men många andra gör det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperRetard:

Svårt att jämföra spel och biltillverkare då deras begagnatmarknad ser så olika ut.

Speltillverkarna tjänar ju inga pengar på begagnade spel medan biltillverkarna tjänar pengar på begagnade bilar i form av reservdelar och service.

Jag köpte Forza 3 beggat. Efter det, köpte jag ett DLC med fler bilar. Så visst har de tjänat på mig, trots att jag köpte det beggat.

Men liknelsen med bilar haltar ändå. Spel är konst. Finns det någon som vill begränsa andrahandsmarknaden på tavlor, böcker? Som någon sa, om alla tv-spel sedan NES hade haft en sådan här begränsning, så hade vi inte kunnat njuta av gamla spel som vi kan göra nu.