Hur är egentligen tanken att man ska använda win8?

Permalänk
Medlem

Hur är egentligen tanken att man ska använda win8?

Hej,

eftersom jag är student kunde jag dra ner win8 från msdn aa för att testa, jag är öppen för nya saker och lite förändringar osv. Jag tänkte, det här ska bli roligt

Nu sitter jag här 1 dag efter installationen och funderar, hur var det tänkt att man skulle använda win8 egentligen?

1) Det känns som att skrivbordsvyn är en "app", där alla vettiga program körs?

2) Det känns som att "metro" också är en "app" för att få datorn att se ut som en surfplatta/mobil?

3) För att kunna stanna kvar i metro måste alla program som körs därifrån vara "appar" för win8, annars studsar man tillbaka till skrivborsvyn, dvs punkt "1"?

4) Om man har en stationär PC så är "metro" (2-3) helt onödigt och bara ivägen, och då ska allt gå genom "skrivbordsappen"?

5) Går det att köra vanliga program (utorrent, vanliga skype, vanliga spotify, origin osv) från metro, utan att köra skrivbordsappen?

6) Hur gör ni?

Permalänk

1) Nja, tänker mig att skrivbordsvyn är vanliga windows, metro är startmenyn och metroappar körs direkt i startmenyn, dvs metro.
2)Som sagt, jag använder metro som en startmeny.
3)Japp!
4)Nja, när man har vant sig tycker jag att det är smidigare än startmenyn. Helt enkelt då jag får plats med alla program jag vill använda på den menyn, så när jag ska starta flera saker samtidigit så är det bara winkey, spotify, winkey, webbläsare, winkey, skype. Passar nog inte alla, men när man vet vart alla knappar sitter på metro tar det >1 sekund
5)Skype har en metroapp vet jag, men thats about it. Just nu kan den inte skicka och ta emot filer heller om jag har förstått det rätt.
6)Som sagt, se 4). Använder metro som en startmeny, fast en fullscreen sådan, där jag snabbt får en överblick över saker. Ser om jag fått mail, eller om någon vill mig något på FB. Tycker det fungerar riktigt smidigt!

Men, W8 är såklart en smak- och vanesak. Men om man försöker tror jag att man vänjer sig snabbt, det har jag gjort iallfall.

Visa signatur

7900 xt -:- 5800x3D -:- 32gb 3800 cl 14 -:- 2x480+360

Permalänk
Medlem

Grattis, du har precis upptäckt att "The GUI formerly known as Metro" är en styggelse som aldrig borde ha inkluderats i Win 8 för skrivbordsdatorer. Lägg nu till andra gränssnittsnyheter såsom "hot corners", vilket torde vara det minst intiutiva gränssnittselement som någonsin skapats (finns ingenting som leder användaren till hörnen), och du inser snart att Win 8 inte är MS mest lyckade produkt (visst, man vänjer sig vid det, men det blir aldrig bekvämt att arbeta med).

För att svara på dina frågor (utifrån mina erfarenheter):
1) Japp, skrivbordet kan absolut ses som en app bland andra (men med ganska mycket funktionalitet).
2) Skall nog ses som "huvudgränssnittet" från vilket man startar appar, lite som rutnätet med ikoner på en iphone.
3) Japp
4) Bingo
5) Nope
6) Stänger ner Win 8 och startar upp en Win 7-VM.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PeCe:

Lägg nu till andra gränssnittsnyheter såsom "hot corners", vilket torde vara det minst intiutiva gränssnittselement som någonsin skapats (finns ingenting som leder användaren till hörnen).

Jag skulle vilja påstå att du har fel om att det inte finns något som leder användaren till hörnen. Den här animationen spelas nämligen upp för alla som loggar in i Windows 8 för första gången. (tablet-animationen visas endast om skärmen har pek-stöd).

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av strejf:

Jag skulle vilja påstå att du har fel om att det inte finns något som leder användaren till hörnen. Den här animationen spelas nämligen upp för alla som loggar in i Windows 8 för första gången. (tablet-animationen visas endast om skärmen har pek-stöd).

[YOUTUB]http://www.youtube.com/watch?v=oEUunlvWR58&feature=player_emb...[/YOUTUE]

Hur är något intuitivt som kräver en instruktionsvideo? Det var det påståendet du svarade på.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jag skulle vilja påstå att du har fel om att det inte finns något som leder användaren till hörnen. Den här animationen spelas nämligen upp för alla som loggar in i Windows 8 för första gången. (tablet-animationen visas endast om skärmen har pek-stöd)...

Skrivet av MultiMan:

Hur är något intuitivt som kräver en instruktionsvideo? Det var det påståendet du svarade på.

Och vid andra inloggningen? Första inloggningen kanske görs av datorbyggaren, systemadministratören etc, eller så kanske det är en dator som används av flera personer (det är inte ovanligt att en familj använder ett gemensamt användarkonto).

Tänk dig om alla dialogrutor som nere i högerkanten har en Avbryt- och en OK-knapp istället hade en tom yta där (d.v.s. inget skiljer ut området från övriga tomma ytor i dialogrutan, inget som utmärker knapparna överhuvudtaget (jmfr: skiljer "hot corners" från resten av bakgrunden)). Det enda som på något sätt indikerar att det finns osynliga knappar i just det nedre högra tomma området är en liten animation som visats vid ett enstaka tillfälle. Intiutivt? Knappast...

Om MS åtminstone hade placerat en semitransparent kvartscirkel eller liknande i varje hörn så hade det varit en klar förbättring.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MultiMan:

Hur är något intuitivt som kräver en instruktionsvideo? Det var det påståendet du svarade på.

Nej jag svarade på påståendet att det inte fanns något

Skrivet av PeCe:

Och vid andra inloggningen? Första inloggningen kanske görs av datorbyggaren, systemadministratören etc, eller så kanske det är en dator som används av flera personer (det är inte ovanligt att en familj använder ett gemensamt användarkonto).

Tänk dig om alla dialogrutor som nere i högerkanten har en Avbryt- och en OK-knapp istället hade en tom yta där (d.v.s. inget skiljer ut området från övriga tomma ytor i dialogrutan, inget som utmärker knapparna överhuvudtaget (jmfr: skiljer "hot corners" från resten av bakgrunden)). Det enda som på något sätt indikerar att det finns osynliga knappar i just det nedre högra tomma området är en liten animation som visats vid ett enstaka tillfälle. Intiutivt? Knappast...

Om MS åtminstone hade placerat en semitransparent kvartscirkel eller liknande i varje hörn så hade det varit en klar förbättring.

Vid andra inloggningen visas inget. Animationen visas vid första inloggning per användare, så om en ny användare loggar in på datorn visas den igen.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jag skulle vilja påstå att du har fel om att det inte finns något som leder användaren till hörnen. Den här animationen spelas nämligen upp för alla som loggar in i Windows 8 för första gången. (tablet-animationen visas endast om skärmen har pek-stöd).

http://www.youtube.com/watch?v=oEUunlvWR58&feature=player_emb...

Den där videon har jag och flera andra aldrig fått upp, och även om man får det så förklarar den inte särskillt mycket mer än att hörnen numera spelar en viktig roll.

Till TS: Jag har suttit med Windows 8 ca 2h på jobbet sedan consumer preview och har ungefär samma funderingar som dig fortfarande. Modern UI GÅR att navigera med mus/tangentbord men det fungerar bättre med touch, och det känns inte kul att sitta i ett gränssnitt som funkar bättre med hårdvara man inte har... Dessutom föredrar jag Windows 7 med mus/tangentbord framför Windows 8 med touch, så i min bok vinner Windows 7.

Jag hoppas att Windows 8 är en mellanversion och att de fixar de största problemen till Windows Blue. Men så brukar det ju vara.

Windows 3.1 - Bra
Windows 95 - Skräp
Windows 98 - Bra
Windows ME - Skräp
Windows XP - Bra
Windows Vista - Sprutspya
Windows 7 - Bra
Windows 8 - ......
Windows blue - (Förhoppningsvis bra).

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Vid andra inloggningen visas inget. Animationen visas vid första inloggning per användare, så om en ny användare loggar in på datorn visas den igen.

Precis, och som jag skrev så kanske andra (och senare) inloggningar inte utförs av samma person som den första, vilket gör att dessa användare inte ens får se den animation du hänvisar till.

Helt klart borde dessa "hot corners" markerats på något subtilt sätt.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av rularn:

Nu sitter jag här 1 dag efter installationen och funderar, hur var det tänkt att man skulle använda win8 egentligen?

Enkelt svar är att det är tänkt att du ska använda dig på det sättet som passar dig bäst. Använder du mus/tangentbord så är desktop appen att föredra. Har du touchenhet så är Monder UI att föredra. Tanken är väl att du inte ska behöva ha 2-3 olika enheter för att utföra olika uppgifter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Precis, och som jag skrev så kanske andra (och senare) inloggningar inte utförs av samma person som den första, vilket gör att dessa användare inte ens får se den animation du hänvisar till.

Helt klart borde dessa "hot corners" markerats på något subtilt sätt.

Fast nu famlar du efter halmstrån. Menar du seriöst att man måste spela en animation för hotcorners vid varje inloggning för att det gardera sig om en nybörjare loggar in? Är det ingen som läser instruktioner idag eller ska allt serveras på silverfat? Och när (om?) W8 blir tillräckligt etablerat kommer det nog vara lika naturligt som att dubbelklicka på en ikon. Det är ju väldigt sällan man behöver lära någon det idag, för alla har lärt sig att det är så det fungerar.

Visa signatur

Ne nos sequere nobis secede

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Den där videon har jag och flera andra aldrig fått upp, och även om man får det så förklarar den inte särskillt mycket mer än att hörnen numera spelar en viktig roll.

Till TS: Jag har suttit med Windows 8 ca 2h på jobbet sedan consumer preview och har ungefär samma funderingar som dig fortfarande. Modern UI GÅR att navigera med mus/tangentbord men det fungerar bättre med touch, och det känns inte kul att sitta i ett gränssnitt som funkar bättre med hårdvara man inte har... Dessutom föredrar jag Windows 7 med mus/tangentbord framför Windows 8 med touch, så i min bok vinner Windows 7.

Jag hoppas att Windows 8 är en mellanversion och att de fixar de största problemen till Windows Blue. Men så brukar det ju vara.

Windows 3.1 - Bra
Windows 95 - Skräp
Windows 98 - Bra
Windows ME - Skräp
Windows XP - Bra
Windows Vista - Sprutspya
Windows 7 - Bra
Windows 8 - ......
Windows blue - (Förhoppningsvis bra).

Nu glömde du ju win 2000, som också var bra!
Är denna bedömning när OSet släpptes eller när det är moget så att säga?

Permalänk
Medlem

Jag kände liknande besvär när jag gick från Win7 till 8an, men nu ett par veckor senare har man blivit bra mycket duktigare på att hitta och navigera runt i systemet. Måste dock erkänna att jag inte använder Modern U.I. till mer än sökning. Dessutom är den nya sökfunktionen riktigt bra, och så länge man har sin lagringsdisk indexerad så hittar den precis allt på mindre än en sekund.

Give it time! Det kommer kännas mycket mer naturligt efter ett tag.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lynxen215:

Nu glömde du ju win 2000, som också var bra!
Är denna bedömning när OSet släpptes eller när det är moget så att säga?

Kan ju inte rimligtvis vara då OSet släpptes, för då skulle på Win98 och XP gå under kategorin katastrofala. Måste vara under deras Prime-time. Win98 med SE-paketet, och XP med SP2.

Både NT och 2000 saknar jag i listan. Framför allt 2000, eftersom att det användes mycket flitigt av de som vågade sig på såna nymodigheter Saknar introljudet till 2000. Måste vara ett av de bästa MS har gjort.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lynxen215:

Nu glömde du ju win 2000, som också var bra!
Är denna bedömning när OSet släpptes eller när det är moget så att säga?

Det är inte fakta, det är åsikter som oftast troll använder som underlag när det är dags att kasta skit. Förövrigt så glömmer dom oftast bort att inkludera 98SE och Win 2000.
Att påstå att just XP var bra gör ju att hela argumentet faller. Installera XP på en ny dator och koppla in nätverkssladden så får vi se hur bra det är! Det tar inte många sekunder att komma fram till svaret.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Arie:

Det är inte fakta, det är åsikter som oftast troll använder som underlag när det är dags att kasta skit. Förövrigt så glömmer dom oftast bort att inkludera 98SE och Win 2000.
Att påstå att just XP var bra gör ju att hela argumentet faller. Installera XP på en ny dator och koppla in nätverkssladden så får vi se hur bra det är! Det tar inte många sekunder att komma fram till svaret.

Menar du att opatchat XP utan något servicepack får virus så vet jag inte vad det har för relevans i sammanhanget eller skulle visa hur bra/dåligt XP är. Jag installerar och använder XP fortfarande, fungerar alldeles utmärkt. Självklart alltid med SP3 färdigt på skivan.

Detta är dock väl mycket off topic för trådens ämne.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Jag kör windows8 på min UX31a. Laddade ner en version av en win7-startmenyn som ersätter hela metro. Det hela fungerar mycket bra, är mycket snabbt och trevligt. Klarade dock inte av att använda metro som det är tänkt; behöva hoppa till desktopläge för att nå kontrollpanelen i högermenyn osv.

Win8 hade varit strålande om allt hade varit samma fast startmenyn hade inkluderats. Dvs, är man på en pekskärm så är metro strålande bra, är man vid en pekskärmslös dator så är metro helt enkelt överflödigt.

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lynxen215:

Nu glömde du ju win 2000, som också var bra!
Är denna bedömning när OSet släpptes eller när det är moget så att säga?

Jag har bara tagit med operativsystem som riktar sig mot konsumenter. Innan Windows XP och modellen med "pro" och "home" infördes var det ganska olika fokus. Windows 2000 var tänkt som en klient på en arbetsplats.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Den där videon har jag och flera andra aldrig fått upp, och även om man får det så förklarar den inte särskillt mycket mer än att hörnen numera spelar en viktig roll.

Till TS: Jag har suttit med Windows 8 ca 2h på jobbet sedan consumer preview och har ungefär samma funderingar som dig fortfarande. Modern UI GÅR att navigera med mus/tangentbord men det fungerar bättre med touch, och det känns inte kul att sitta i ett gränssnitt som funkar bättre med hårdvara man inte har... Dessutom föredrar jag Windows 7 med mus/tangentbord framför Windows 8 med touch, så i min bok vinner Windows 7.

Jag hoppas att Windows 8 är en mellanversion och att de fixar de största problemen till Windows Blue. Men så brukar det ju vara.

Windows 3.1 - Bra
Windows 95 - Skräp
Windows 98 - Bra
Windows ME - Skräp
Windows XP - Bra
Windows Vista - Sprutspya
Windows 7 - Bra
Windows 8 - ......
Windows blue - (Förhoppningsvis bra).

Du hoppade också över 3.11 men det kanske inte fick vara med för att det skulle förstöra ordningen.
Jag använder Vista och tycker det funkar helt oki. Har en överdimesionerad burk för det och märker inte så mycket negativt. Allt finns där det ska och
man kan göra det som behövs. Kommer inom snar framtid (håller på att sätta ihop burken) gå över till Win8 och det lilla jag sett så känns det bra.

Se inte allt i svart och vill är mitt tips.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfclaw:

Fast nu famlar du efter halmstrån. Menar du seriöst att man måste spela en animation för hotcorners vid varje inloggning för att det gardera sig om en nybörjare loggar in? Är det ingen som läser instruktioner idag eller ska allt serveras på silverfat? Och när (om?) W8 blir tillräckligt etablerat kommer det nog vara lika naturligt som att dubbelklicka på en ikon. Det är ju väldigt sällan man behöver lära någon det idag, för alla har lärt sig att det är så det fungerar.

Nej, det menar jag inte alls. Jag menar att med ett intuitivt gränssnitt, där saker t.ex. utmärker sig visuellt, så kommer användaren att söka sig dessa element...och varken instruktioner i läsbar form, eller som en animation, behövs.

Angående "Och när (om?) W8 blir tillräckligt etablerat kommer det nog vara lika naturligt som att dubbelklicka på en ikon." - En ikon är ett bra exempel på något som står ut visuellt, och därmed fångar användarens uppmärksamhet. Tänk dig istället att du för att starta ett program var tvungen att dubbelklicka på ett speciellt ställe på en visuellt tom skrivbordsyta...visst skulle du kunna lära dig positionerna för de olika "osynliga ikonerna" (eller kunna finna information om dem i en instruktionsbok), men det skulle knappast vara ett intiutivt och bekvämt sätt att arbeta.

Angående "Är det ingen som läser instruktioner idag eller ska allt serveras på silverfat?" - Precis som skrivna instruktioner är användargränssnitt ett sätt att styra användaren rätt. Ju mer instruktioner användargränssnittet bidrar med genom ökad intiutivitet, desto mindre textmassor måste användaren ta sig igenom. Att då minska intiutiviteten i gränssnitten ökar behovet av skrivna (eller animerade) instruktioner, vilket är ett steg bakåt i utvecklingen.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Jag kanske går lite off topic nu men hur fungerar W8 på flera skärmar numera? Jag sitter nämligen på tre skärmar och när jag testade consumer preview var det en ren katastrof. Jag kunde inte ens öppna metro pga där va en pixel jag var tvungen att träffa, drog jag musen en pxel för långt hamnade den på andra skärmen.

Enda sättet jag lyckades lösa detta på var att flytta ner skärmen med taskbaren så att jag kunde få musen att fastna i hörnet. Men då kunde jag fortfarande inte använda menyn i övre hörnet. Hur fungerar detta idag? och om jag har metro uppe kan jag bara dra över musen till de andra skärmarna som är i desktopläge?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Menar du att opatchat XP utan något servicepack får virus så vet jag inte vad det har för relevans i sammanhanget eller skulle visa hur bra/dåligt XP är. Jag installerar och använder XP fortfarande, fungerar alldeles utmärkt. Självklart alltid med SP3 färdigt på skivan.

Detta är dock väl mycket off topic för trådens ämne.

Det är relevant för att det är någons åsikt, inte fakta som vissa vill få det till. Tex. hade jag själv väldigt mycket problem med XP fram till SP2. Däremot tyckte jag att WinME funkade mycket bra. Så vad som anses vara bra eller dåligt är relativt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Windows 3.1 - Bra
Windows 95 - Skräp
Windows 98 - Bra
Windows ME - Skräp
Windows XP - Bra
Windows Vista - Sprutspya
Windows 7 - Bra
Windows 8 - ......
Windows blue - (Förhoppningsvis bra).

Börjar tröttna på detta, då det inte stämmer på långa vägar.

Windows 3.11 Nej det var inte bra det funkade och var tidigt ute, betyder dock inte att det var bra
Windiws 95. Skräp ja
Windiws 95c helt Okej
Windows 98 Helt OK
Windows ME Totalt värdelöst och borde aldrig någonsin ha släppts.
Windows 2k Bra
Windows XP horribel dålig.
Windows XP SP2+ Helt Okej
Windows Vista Horribel
Windows Vista SP2+ Helt Okej
Windows 7 helt okej
Windows 8 Helt okej

ifall du vill ha mina synpunkter på det hela.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arie:

Det är inte fakta, det är åsikter som oftast troll använder som underlag när det är dags att kasta skit. Förövrigt så glömmer dom oftast bort att inkludera 98SE och Win 2000.
Att påstå att just XP var bra gör ju att hela argumentet faller. Installera XP på en ny dator och koppla in nätverkssladden så får vi se hur bra det är! Det tar inte många sekunder att komma fram till svaret.

Ska man visa att ett system var dåligt bör man ju göra det i kontexten av sin egen tid och hur det stod sig mot föregångaren.

Själv gillade jag XP för sedan jag installerade det första gången har jag inte haft några större stabilitetsproblem alls i Windows. Jag hade rätt gott om dem tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Börjar tröttna på detta, då det inte stämmer på långa vägar.

Windows 3.11 Nej det var inte bra det funkade och var tidigt ute, betyder dock inte att det var bra
Windiws 95. Skräp ja
Windiws 95c helt Okej
Windows 98 Helt OK
Windows ME Totalt värdelöst och borde aldrig någonsin ha släppts.
Windows 2k Bra
Windows XP horribel dålig.
Windows XP SP2+ Helt Okej
Windows Vista Horribel
Windows Vista SP2+ Helt Okej
Windows 7 helt okej
Windows 8 Helt okej

ifall du vill ha mina synpunkter på det hela.

OK för de andra, men varför har du med Windows 2000? Det är inte ett operativsystem som är tänkt för konsumenter. Du kan lika gärna ha med NT och Windows for Workgroups, eller varför inte OS/2 när du endå är igång.

Skrivet av Stefflo:

Du hoppade också över 3.11 men det kanske inte fick vara med för att det skulle förstöra ordningen.
Jag använder Vista och tycker det funkar helt oki. Har en överdimesionerad burk för det och märker inte så mycket negativt. Allt finns där det ska och
man kan göra det som behövs. Kommer inom snar framtid (håller på att sätta ihop burken) gå över till Win8 och det lilla jag sett så känns det bra.

Se inte allt i svart och vill är mitt tips.

Jag ser inte allt i svart och vitt. Naturligtvis finns det bra och dåliga saker med alla versioner, men tror du mig inte så googla. De flesta är överens om att varannan "major" version var bra och varannan dålig. Med särskilld avsmak för ME och vista. 8an råder det debatt om, men jag tror den slutar som Vista, DVS det finns personer som för evig tid kommer hävda att det är perfekt och att alla som tycker det är kass ör dumma i huvudet, medans majoriteten tycker att det inte var något vidare.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

OK för de andra, men varför har du med Windows 2000? Det är inte ett operativsystem som är tänkt för konsumenter. Du kan lika gärna ha med NT och Windows for Workgroups, eller varför inte OS/2 när du endå är igång.

För Win2k är Windows NT 5.0 Win XP är NT 5.1 XP var vid det laget en påbyggnad på Win 2k som de på något sätt lyckades göra instabil och betydligt sämmre. Åt andra sidan fixa de det efter 2 Service packs men det tog ungefär så lång tid för att XP skulle bli bra.

Väldigt många vid den tiden använde just Win2k också som desktop OS, något inte NT4 eller 2003 o.s.v. inte riktigt användes som. Fanns inte heller så mycket till alternativ, då både ME och 2k släpptes ungefär samtidigt. Många som testade dom som inte t.ex. ville byta tillbaka till 98 t.ex. samt ME ska vi inte snacka om, de som använde sig av det bytte snabbt, alternativ då var 98 eller 2k.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

För Win2k är Windows NT 5.0 Win XP är NT 5.1 XP var vid det laget en påbyggnad på Win 2k som de på något sätt lyckades göra instabil och betydligt sämmre. Åt andra sidan fixa de det efter 2 Service packs men det tog ungefär så lång tid för att XP skulle bli bra.

Väldigt många vid den tiden använde just Win2k också som desktop OS, något inte NT4 eller 2003 o.s.v. inte riktigt användes som. Fanns inte heller så mycket till alternativ, då både ME och 2k släpptes ungefär samtidigt. Många som testade dom som inte t.ex. ville byta tillbaka till 98 t.ex. samt ME ska vi inte snacka om, de som använde sig av det bytte snabbt, alternativ då var 98 eller 2k.

Så kan det ha varit.. Jag höll mig till Windows 98 till XPSP2 ungefär, men jag minns att det var en enda röra på den tiden. Sedan dess har också "datorer" och internet blivit mycket viktigare för folks dagliga rutiner.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Börjar tröttna på detta, då det inte stämmer på långa vägar.

Windows 3.11 Nej det var inte bra det funkade och var tidigt ute, betyder dock inte att det var bra
Windiws 95. Skräp ja
Windiws 95c helt Okej
Windows 98 Helt OK
Windows ME Totalt värdelöst och borde aldrig någonsin ha släppts.
Windows 2k Bra
Windows XP horribel dålig.
Windows XP SP2+ Helt Okej
Windows Vista Horribel
Windows Vista SP2+ Helt Okej
Windows 7 helt okej
Windows 8 Helt okej

ifall du vill ha mina synpunkter på det hela.

Jag måste bara påpeka att windows 3.1x inte är ett operativsystem utan endast var ett skal du la ovanpå Dos.
Min första PC kom förinstallerat med Dos 5.0 och Windows 3.1 och det tog inte allt för lång tid för mej att ta bort windows då det ändå bara gjorde datorn långsammare och åt upp värdefullt hårddisk utrymme.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]