Letar efter en managed/hanterbar Switch

Permalänk
Medlem

Letar efter en managed/hanterbar Switch

Tjena,

Har nyss fått upp ögonen för Tcp/ip, nätverk, switching, X25, och mycket mer. Jag jobbar idag för en ISP på deras 2line med hopp på att avancera, vill påstå att jobbet kan ha öppnat mina ögon för en spännande värld. Nu är jag på jakt efter en switch som går att konfa, inte för att jag behöver det till mitt LAN, men för att lära mig, självklart hade jag haft pengarna till en Cisco switch, så hade jag gjort det, och efter att ha letat ganska länge så hittar jag inget som känns bra. Söker mig därför till er på Sweclockers som kanske kan hjälpa mig ?

Mvh
En ung ivrig blivande Nätverkstekniker

Permalänk
Medlem

Om du nu vill lära dig Ciscos saker så är det ju cisco saker du skall använda men du måste ju inte ha en 24 portars gbit hemma och leka med.

Se om du inte kan få tag en begagnad 100 mbits-switch på tradera/blocket/sweclockers. Börja där. När du kan lite mer kanske du kan få tillgång till att låna gamla saker från från jobbet?

Nu kan jag inte ciscos saker då jag inte har något som helst intresse för deras saker då jag jobbar i SMB-segmentet och där är Cisco-prylar alldeles för jobbiga att orka hålla på med. Kunden vill inte betala för dem heller för den delen.

Men ett litet tips är ju nog att försöka att inte hitta en allt för gammal rackare så den är så lik nya prylar som möjligt.

Visa signatur

"Man kan aldrig vara bäst ändå så.. "

// Haseman

Permalänk
Medlem

Det finns program (som jag inte kommer ihåg vad de heter) där du kan simulera olika typer av nätverk utan att använda riktiga switchar. Jag brukade använda dem när jag labbar. Man får googla lite så hittar du säkert det.

EDIT: skriv upp dig på en kvällskurs på KTH inom nätverk så får du tillgång till all Cisco material via webben. Vet ej om de kör med kurserna fortfarande, men du kan kolla.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

Med en gammal Catalyst 3550 (har både L2/L3) - tex http://www.ebay.de/itm/290836498700 + Dynamips/GNS3 kommer man mycket långt.

Permalänk
Medlem

Cisco packet tracer kan man leka runt lite i, placera ut switchar, routarar och datorer och sedan dra kablar och göra alla inställningar via CLI

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Ja, Jag har titta lite på blocket och tradera, men hitta inget bra i mitt område, har försökt att få upp modet att fråga på jobbet ( lite svårt då jag bara jobbat där i ungefär 1 och halv månad) angående KTH har jag inte kollat in på men Cisco via webben, tror att det hade kanske varit bäst med att sitta med Switchen fysiskt, sitter just nu med packet tracer och wireshark och även då Cbt nuggets Cisco tränning. Men men Det var någon som såg detta, som bor cirka 1 timme ifrån mig och kanske är intresserad utav att sälja sin utrustning så jag känner mig nöjd med denna Thred, vill tacka er alla för era svar och för att ni tog er tid

Permalänk
Medlem
Skrivet av smartsim:

Tjena,

Har nyss fått upp ögonen för Tcp/ip, nätverk, switching, X25, och mycket mer. Jag jobbar idag för en ISP på deras 2line med hopp på att avancera, vill påstå att jobbet kan ha öppnat mina ögon för en spännande värld. Nu är jag på jakt efter en switch som går att konfa, inte för att jag behöver det till mitt LAN, men för att lära mig, självklart hade jag haft pengarna till en Cisco switch, så hade jag gjort det, och efter att ha letat ganska länge så hittar jag inget som känns bra. Söker mig därför till er på Sweclockers som kanske kan hjälpa mig ?

Mvh
En ung ivrig blivande Nätverkstekniker

GNS3 är kungligt om du ska labba, funkar dock bara med routrar men packet tracer duger ju som sagt för att labba lite på switchar.
Kan inte göra så mycket i switchar ändå, all cool conf görs i routrar imo

Edit: Såg att någon redan hade tipsat om GNS3

Visa signatur

I was going to make a UDP joke, but I was afraid you wouldn't get it.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sn0w:

GNS3 är kungligt om du ska labba, funkar dock bara med routrar men packet tracer duger ju som sagt för att labba lite på switchar.
Kan inte göra så mycket i switchar ändå, all cool conf görs i routrar imo

Edit: Såg att någon redan hade tipsat om GNS3

Nu ska vi väl inte skrämma TS men nog kan man göra rätt mycket i Switcharna också.
QoS, Lite Dynamiskt tilldelade Vlan baserade på 802.1X och radius och bara för skojs skull ett gästnät baserat på Mab också

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

Nu ska vi väl inte skrämma TS men nog kan man göra rätt mycket i Switcharna också.
QoS, Lite Dynamiskt tilldelade Vlan baserade på 802.1X och radius och bara för skojs skull ett gästnät baserat på Mab också

Ja okej då, finns väl en del i switchar också men inte lika mycket kul som i routrar
QoS i switchar är ju ganska begränsad, men lägger man till en packetfence i bilden kan man ha mycket kul med en switch också

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Finns mycket ganska basic som man måste kunna som dyker upp i switchkurser som t ex vlan, trunkar, CAM tables osv. Sedan kommer det lite mer intressanta saker som privata vlan, CEF och HRSP/VRRP/GLBP(om man har en L3 switch), Etherchannel etc. CEF är ju lika snabbt som MPLS så det tycker jag kan vara relevant. Dock har jag ingen erfarenhet från ISP-nät så det finns säkert nån som vet bättre. Båda delar är dock viktigt att kunna men med en L3 switch kan du ju routa också så det kan vara en bra idé att försöka hitta en sådan. Numera kan ju tom Layer 2 switchar fixa static routes men jag tror bara det är de lite nyare switcharna som inte är så enkelt att hitta billigt. Kan vara en bra idé att börja med åtminsonde en liten router också så att du kan labba NAT och router on a stick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bader:

Numera kan ju tom Layer 2 switchar fixa static routes men jag tror bara det är de lite nyare switcharna som inte är så enkelt att hitta billigt.

En L2-switch klarar icke statiska routes, gör den det så är det inte en L2-switch vill jag hävda
Private VLAN är rätt fräckt och imo en av dom enda riktigt värda funktionerna en switch har.
Tycker dock det känns ovärt att köpa en switch för att labba med, Packet Tracer och GNS3 tillsammans täcker upp typ allt inom routing/switching vad jag vill minnas.
Minns inte hur mycket packet tracer klarar, men det mesta i switchingväg borde finnas med.
Och sen vill jag väl fortfarande hävda att all det är routrar man ska fokusera på, 90% av allt jag gör på jobbet gör jag i routrar, dom resterande 10% är typ att tagga ut vlan eller liknande.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag köper ditt argument att man kanske inte borde kalla dem L2 switchar om de fixar statiska routes, men det är vad Cisco kallar dem Packet Tracer har jag aldrig provat. GNS3 testade jag sist i skolan och det funkar ju fint. Jag gillar att labba med riktig uttrustning dock men åas lånar jag ju bara på jobbet så det kostar mig inget. Jag är inte så insatt i Route-världen ska jag erkänna. Kan det väl på CCNA-nivå men kommit lite längre med switchar då jag jobbar mest med dem och och pluggar för CCNP-Switch delen just nu. Nästa prov blir dock Route. Tycker fortfarande det kan vara värt att kolla upp vad en begagnad 3550 etc kostar. De routar ju lika bra som en router om inte bättre pga att de gör det på backplane med FIB, fast det kanske routrar fixar me. Inte kommit så långt som sagt Ska dock inte svära på vad en 3550 klarar och inte klarar, har aldrig suttit med en sådan.

När jag tänker efter kan det vara lättare att komma igång att routa med en riktig router. Jag hoppas att jag har kommit med lite användbar information till TS iaf. Det kan vara en idé att börja läsa lite och känna efter vad du skulle behöva för utrustning. Om du väljer Cisco spåret kan du börja med ICND1 och när du kommit igenom den teoretiska biten kanske du har mer känsla för vad det är du fakstiskt ska jobba med

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bader:

Jag köper ditt argument att man kanske inte borde kalla dem L2 switchar om de fixar statiska routes, men det är vad Cisco kallar dem Packet Tracer har jag aldrig provat. GNS3 testade jag sist i skolan och det funkar ju fint. Jag gillar att labba med riktig uttrustning dock men åas lånar jag ju bara på jobbet så det kostar mig inget. Jag är inte så insatt i Route-världen ska jag erkänna. Kan det väl på CCNA-nivå men kommit lite längre med switchar då jag jobbar mest med dem och och pluggar för CCNP-Switch delen just nu. Nästa prov blir dock Route. Tycker fortfarande det kan vara värt att kolla upp vad en begagnad 3550 etc kostar. De routar ju lika bra som en router om inte bättre pga att de gör det på backplane med FIB, fast det kanske routrar fixar me. Inte kommit så långt som sagt Ska dock inte svära på vad en 3550 klarar och inte klarar, har aldrig suttit med en sådan.

När jag tänker efter kan det vara lättare att komma igång att routa med en riktig router. Jag hoppas att jag har kommit med lite användbar information till TS iaf. Det kan vara en idé att börja läsa lite och känna efter vad du skulle behöva för utrustning. Om du väljer Cisco spåret kan du börja med ICND1 och när du kommit igenom den teoretiska biten kanske du har mer känsla för vad det är du fakstiskt ska jobba med

Hahaha, ja Cisco är lite luriga Är ju skillnad på L3-switchar och multilayerswitchar också, för att göra det ännu mer rörigt.
Som du säger, att köra lite i en 3550/3560 är ju rätt nice för att lära sig grunderna Packet tracer har en 3560 och den kan en hel del.
Men vill man nörda ordentligt är det en router som gäller imo, gräva ner sig i bgp, vrfer, mpls, och för att inte tala om route-maps

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Där nämnde du 4 riktigt intressanta saker som jag länge velat gräva ner mig i. BGP kommer ju i CCNP iaf så det är förhoppningsvis ganska snart.

Permalänk
Medlem

VRF och MPLS är förvisso inte med i CCNP annat än att dom nämner teknologierna och förklarar vad det är men "is outside of the scope of this course". Anyway, CCNP är roligt. Mycket roligare än CCNA även om CCNA la en bra grund.

Det som är lite synd med GNS3 dock är att man inte kan labba switchar i det, alltså inte på riktigt. Visst du kan dörna in ett gäng NIC's på en router men det blir liksom inte samma sak. På samma sätt med PT så kan den inte hantera FHRP vilket GNS3 kan men då är PT bättre på switchar. Personligen föredrar jag helt klart labbet med riktig utrustning men för Route klarar man sig med GNS3 faktiskt, det är Switch och Tshoot som iställer till det lite.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av RoleX:

Cisco packet tracer kan man leka runt lite i, placera ut switchar, routarar och datorer och sedan dra kablar och göra alla inställningar via CLI

Buggigt, segt som sirap och mängder av funktioner som saknas... Visst är det fantastiskt?

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Buggigt, segt som sirap och mängder av funktioner som saknas... Visst är det fantastiskt?

Vet inte hur stora nät du bygger men av de enkla nätverk som jag byggt har jag inte haft några som helst problem med vare sig buggar eller seghet. Visst den kanske inte har alla funktioner men duger alldeles utmärkt till nybörjaren som vill börja lattja med cisco grejjor, hoppa in i CLI och utföra kommandon mm.

Jag tror TS vill lära sig grunderna så då passar packet tracer utmärkt, vilket även är den billigaste sättet än att köpa massa routrar.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av RoleX:

Vet inte hur stora nät du bygger men av de enkla nätverk som jag byggt har jag inte haft några som helst problem med vare sig buggar eller seghet. Visst den kanske inte har alla funktioner men duger alldeles utmärkt till nybörjaren som vill börja lattja med cisco grejjor, hoppa in i CLI och utföra kommandon mm.

Jag tror TS vill lära sig grunderna så då passar packet tracer utmärkt, vilket även är den billigaste sättet än att köpa massa routrar.

Ja, det är klart det fungerar till grunderna (jag använde det själv när jag pluggade ciscokurser), men till och med Ciscos anställda säger att det inte är det bästa de gjort.

Det kommer dock aldrig vara en ersättning för att faktiskt sitta och dra kablar och konfigurera från scratch i verkligheten, det är mycket man missar då.

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.