3D-tråd – visa dina skapelser här!

Permalänk
Medlem

Modellerade denna ikväll:

Modellerade efter en bild ifrån: http://www.drgrordborts.com/

Permalänk
Skrivet av ArakanI2:

Modellerade denna ikväll:
http://nukeaduke.com/img/s66.jpg

Modellerade efter en bild ifrån: http://www.drgrordborts.com/

Nice, gillar den lite "cartooniga" känslan

Du råkar inte ha koll på tyg-shaders? Försöker få på så mycket material som möjligt nu innan en deadline på tisdag. Fönsterlampan i bild har en tygcylinder runt sig, med en insida av tunn vit plast. Modellen är byggd på samma sätt. Jag hade tänkt placera en point light(?) i lampan och hade velat få det där snygga ljusgenomsläppet genom tyget. Ljusgenomsläppet borde vara bindat till texturen(?) så att de ljusa områdena släpper igenom mer ljus. Jag har hunnit testa lite med att binda olika mörka texturer till translucency, men det enda jag lyckats åstadkomma är att lampskärmen lyser helt vitt.

Så här ser det ut i nuläget (ingen ljuskälla i fönsterlampan).

Edit:
Efter några timmar experimenterande med lampskärmen börjar materialet arta sig :). Konstruktiv kritik rörande framförallt ljus och glas uppskattas!

Med takbelysning

Endast fönsterlampa

Märker också att reflektionerna i glaset känns mycket svagare än i verkligheten. Det är dock en fresnel som går mellan 0,7-1.0, tips?

Edit2:
Närmar sig

Tror inte jag kommer orka så mycket mer tills imorgon, måste börja rendera med :). Tack för hjälpen med Arakanl2, ska försöka förstå mig på photo-nodes när skolan börjar lugna sig. Aldrig ens tänkt på att det existerar om jag ska vara ärlig

Permalänk
Medlem

Test med Krakatoa och fumefx.

Visa signatur

MSI Z77A-GD65, i7 3770K, 16GB ram, 1,5 TB HDD, GTX 680 2GB, Antec P182, Macbook Pro 13,3" Retina

Permalänk
Medlem

Modellerade en lampa här om dagen
5120x2880px

Turbosquid:
http://www.turbosquid.com/3d-models/construction-light-3d-mod...

Visa signatur

Ryzen 5950x | RTX 4090 | 64GB 3600Mhz| WD Black sn850 2TB
NAS: Unraid | 8GB 2133Mhz | ASRock C236 WSI | Intel G4600 | 32TB WD RED
YT:youtube.com/patan77xd IG:instagram.com/patan77 Webwww.patan77.com

Permalänk

Arbetar med ett litet spelprojekt på fritiden. Vi är fortfarande långt ifrån klara, men hoppas på att få ut det på Steam greenlight senare :). Tänkte dela med mig av lite randomprops och annat som jag modellerat till spelet såhär långt:

(Testtextur)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Generalkyckling:

Jag undrar också vilken skala / light dropoff jag ska använda för att kunna ge scenen ett så realistiskt ljus som möjligt. I nuläget är 1 meter i Maya 1 meter i verkligheten. Ljuskällorna (2 point lights) har Quadratic drop off och en intensity+photon intensity på 64 000. Tycker inte resultatet ser ut att stämma alls. Ljuset är väldigt starkt nära ljuskällan och betydligt svagare en bit bort (Antar att det beror på högre dropoff än i verkligheten?).

För en punktljuskälla är quadratic dropoff fysikaliskt korrekt. Däremot förekommer exakta punktljuskällor inte i verkligheten (eller iallafall inte i vår vardagliga miljö), så det ser konstigt ut när du gör en i 3d.
Använd istället en arealjuskälla!

Lite mer tekniskt:
Allmänt beror dropoffen på hur ljuskällan ser ut. För en "oändligt lång" linjeljuskälla är det linjär dropoff, och för en "oändligt stor" arealjuskälla är det konstant ljusintensitet (oberoende av avstånd från ljuskällan). För en ljuskälla med godtycklig storlek och form blir dropoffen mycket mer komplicerad, och kan inte beskrivas enbart i kvadratisk eller linjär dropoff. Här får man då förlita sig på att 3d-programmet är så pass sofistikerat att en arealjuskälla är någorlunda korrekt representerad.

Permalänk

Linear workflow Gamma 2.2

Skrivet av Mikael07:

För en punktljuskälla är quadratic dropoff fysikaliskt korrekt. Däremot förekommer exakta punktljuskällor inte i verkligheten (eller iallafall inte i vår vardagliga miljö), så det ser konstigt ut när du gör en i 3d.

Lite mer tekniskt:
Allmänt beror dropoffen på hur ljuskällan ser ut. För en "oändligt lång" linjeljuskälla är det linjär dropoff, och för en "oändligt stor" arealjuskälla är det konstant ljusintensitet (oberoende av avstånd från ljuskällan). För en ljuskälla med godtycklig storlek och form blir dropoffen mycket mer komplicerad, och kan inte beskrivas enbart i kvadratisk eller linjär dropoff. Här får man då förlita sig på att 3d-programmet är så pass sofistikerat att en arealjuskälla är någorlunda korrekt representerad.

Permalänk
Skrivet av Mikael07:

Lite mer tekniskt:

Aa, då klarnade det lite iaf, tack :). Skulle du rekommendera spotlights och area lights för att simulera spots/glödlampor?

Permalänk
Medlem

Aa, då klarnade det lite iaf, tack :). Skulle du rekommendera spotlights och area lights för att simulera spots/glödlampor?

IES lights (;

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Kul att tråden fortfarande lever.

Det kanske bör påpekas att bilden är över 15 år gammal. Helt och hållet modellerad i 3DS för DOS, sedan exporterad till 3DS MAX där jag lade till partikelsystemen och renderade filmen under 3 veckors tid på en AMD K-6. Bara exporten krävde att meshes sparades som dxf, vilket krävde en hel hårddisk, ca 500 MB. Ja, jag hade antagligen gödslat med för många polygoner på både det ena och andra stället. Varenda skruv och mutter är mesh.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Sötast
Skrivet av Ulvenstein:

Kul att tråden fortfarande lever.

Det kanske bör påpekas att bilden är över 15 år gammal. Helt och hållet modellerad i 3DS för DOS, sedan exporterad till 3DS MAX där jag lade till partikelsystemen och renderade filmen under 3 veckors tid på en AMD K-6. Bara exporten krävde att meshes sparades som dxf, vilket krävde en hel hårddisk, ca 500 MB. Ja, jag hade antagligen gödslat med för många polygoner på både det ena och andra stället. Varenda skruv och mutter är mesh.

http://imageshack.us/a/img41/2037/leopard0288.png

Den här var riktigt häftigt, vill knappt tänka mig bryet man har för att navigera 3DS för DOS oO

Du råkar inte ha filmklippet kvar?

Permalänk
Sötast

Arbetar med ett litet spelprojekt på fritiden. Vi är fortfarande långt ifrån klara, men hoppas på att få ut det på Steam greenlight senare :). Tänkte dela med mig av lite randomprops och annat som jag modellerat till spelet såhär långt:

http://img152.imageshack.us/img152/5053/igp004.png

http://img338.imageshack.us/img338/513/igp003.png

http://img593.imageshack.us/img593/6316/igp002.png

(Testtextur)
http://img338.imageshack.us/img338/2098/igp001.png

Ser ut att kunna bli galet mysigt

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Allexz:

Den här var riktigt häftigt, vill knappt tänka mig bryet man har för att navigera 3DS för DOS oO

Du råkar inte ha filmklippet kvar?

Man tackar. Jag rotade runt lite på hårddiskarna, och lyckades faktiskt hitta inte bara filmen, felsorterad i en hög med blandad youtube-bråte, utan själva original-meshen, som jag trodde strök med i en diskkrasch redan på 90-talet. Har dock inte 3DS installerat så jag kan inte öppna den.

Här är filmen iaf: http://www.youtube.com/watch?v=ybrVa2LXXgo

3DS för DOS var inte så tokigt som man skulle kunna tro. På den tiden var det dessutom en Autodesk-produkt, och kunde köras med samma konsolkommandon som AutoCAD, något jag aldrig upphört sakna i 3DS MAX. Programmet hanterade redan då både stora mängder minne (hade 64 MB som mest i den burken, 1996) och växlingsfil mycket kompetent. Editorn fick 1996 ett enormt stöd av ett Matrox Millenium-kort som via en specialdrivrutin under DOS realtidsrenderade en viewport, vilket gjorde det möjligt att redigera modeller med hundratusentals polygoner synliga.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Skrivet av Patan77:

IES lights (;

Var tvungen att googla det, men ja, verkar galet nice

Skrivet av Allexz:

Ser ut att kunna bli galet mysigt

Tack, siktar på det!

Permalänk
Medlem

Modellerade en kopp
[2560x2560px]

Turbosquid: (fler bilder) http://www.turbosquid.com/3d-models/realistic-large-tea-mug-3...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Snyggt, får dock en känsla av att koppen är smutsig, då den har en reflektions textur som ser fläckig ut.

Permalänk
Medlem

Snyggt! Har blåa och röda koppar hemma Long live IKEA!

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArakanI2:

Snyggt, får dock en känsla av att koppen är smutsig, då den har en reflektions textur som ser fläckig ut.

Tycker materialkänslan på keramiken är rätt trovärdig, ser ofta lite fläckig ut i ljus. Ser dock ut som övre främre kanten (där man sätter läpparna när man dricker) är lite ur fokus eller suddig vilket stör en aning. Vad renderar du i för motor?

Kör själv varierat mellan Mental Ray, Maxwell render och iRay beroende på projekt / tidsbegränsning. iRay är väldigt snabb i vissa scenarion, renderade tex denna bild på 1,5 minut i 1920x1080:

(däck, fälgar och inredning ej färdiga, bara något jag satt med på fritiden)

Visa signatur

3D grafiker
Arbetsdator: HP workstation
Hemdator: Core i7 3930k @ 4,5GHz, 32GB DDR3, 2 x 120GB SSD, 2 x 1TB HD, 3 x GTX 580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patan77:

Tjena, jag blir bara så nyfiken.

Inget fel på lampan alltså, ser helt perfekt ut, men finns det alltså en marknad och människor/företag som köper en sådan här modell för $39? Har du sålt några än?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArakanI2:

tack, jag gjorde så koppen hade en mer "clean" yta i början, men kände att jag ville ge den lite mer karaktär (;

Skrivet av Gender Bender:

Snyggt! Har blåa och röda koppar hemma Long live IKEA!

Själv har jag den blåa :), lite synd bara att dom inte säljs längre.

Skrivet av rbjorn:

Tycker materialkänslan på keramiken är rätt trovärdig, ser ofta lite fläckig ut i ljus. Ser dock ut som övre främre kanten (där man sätter läpparna när man dricker) är lite ur fokus eller suddig vilket stör en aning. Vad renderar du i för motor?

Satt fokuset vid mitten/ handtaget på koppen, jag kör med Vray, körde med att renderad DOF:en direkt i vray istället för att lägga på den efteråt i post.

Skrivet av Scepticer:

Tjena, jag blir bara så nyfiken.

Inget fel på lampan alltså, ser helt perfekt ut, men finns det alltså en marknad och människor/företag som köper en sådan här modell för $39? Har du sålt några än?

Har inte sålt just den lampan än, men brukar oftast ligga uppe ett tag innan de säljs, och anledningen till att allt kostar typ $39, $49 osv är för att de är det lägsta priset man får ha om man vill få modellen certifierad på hemsidan. Men vist finns den bra många företag/personer som köper saker från hemsidan , Själv har jag sålt 33 st ,fast jag inte har så mkt olika modeller upplagda

EDIT:
Har tydligen sålt en lampa

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Modellerade skeppet Daedalus från Stargate Atlantic för ett tag sedan Dock inte lika mycket detaljerat som i serien.

Permalänk
Medlem

Sketchup blev tråkigt, så jag förde över min skiss på arbetsrummet till 3ds max istället.
Inget avancerat, bara ett rum.

Permalänk
Medlem

Blev en liten HTC One modell(Maya) och rendering(Modo) gjord under kvällen:

Permalänk
Medlem

Nu har den en baksida också!:

Permalänk

Man blir så jäkla sugen på att lära sig när man ser era bilder. Har försökt lite i Blender tidigare men det blev inget av det tyvärr.
Ni som bara gör detta på fritiden, vad använder ni för program? De är ju så fruktansvärt dyra.
Är Blender okej jämfört med annat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sjuhundratjugo:

Man blir så jäkla sugen på att lära sig när man ser era bilder. Har försökt lite i Blender tidigare men det blev inget av det tyvärr.
Ni som bara gör detta på fritiden, vad använder ni för program? De är ju så fruktansvärt dyra.

Finns ju gratisprogram där Blender är väldigt populärt. Om du är student så kan du registrera dig och få "gratis"-licens från Autodesk (Maya, 3ds max osv).
Ett tips är att verkligen följa slaviskt några bra nybörjartutorials och ganska tidigt skapa ett lagom svårt projekt som är intressant nog att fullfölja. Att lära sig grundidén för hur programmet fungerar och hur man rattar det är underskattat.

Hoppas att jag snart lägger upp några bidrag här också, även om det aldrig kommer i närheten av kvaliteten som postas här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sjuhundratjugo:

Dyra? ;P

Blender funkar väll bra, dock är det svårt att gå till Blender om man är van med vad som enligt mig är ett "vettigt" program. Använder man sedan en annan renderare så kan man få riktigt bra resultat.

Skrivet av Tjodd:

Finns ju gratisprogram där Blender är väldigt populärt. Om du är student så kan du registrera dig och få "gratis"-licens från Autodesk (Maya, 3ds max osv).
Ett tips är att verkligen följa slaviskt några bra nybörjartutorials och ganska tidigt skapa ett lagom svårt projekt som är intressant nog att fullfölja. Att lära sig grundidén för hur programmet fungerar och hur man rattar det är underskattat.

Hoppas att jag snart lägger upp några bidrag här också, även om det aldrig kommer i närheten av kvaliteten som postas här.

Jag följde mest en tutorial på hur olika funktioner funkar och hur man navigerar i programmet, sedan lärde jag mig resten själv. Det funkade finfint.
Så att följa en tutorial slaviskt är kanske inte ett måste, däremot funkar det alltid bra att sätta upp lite projekt. Bara man ser till att verkligen börja "basic" så man inte sätter för höga förväntningar på sig och blir arg när man inte når upp till dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArakanI2:

Jag följde mest en tutorial på hur olika funktioner funkar och hur man navigerar i programmet, sedan lärde jag mig resten själv. Det funkade finfint.
Så att följa en tutorial slaviskt är kanske inte ett måste, däremot funkar det alltid bra att sätta upp lite projekt. Bara man ser till att verkligen börja "basic" så man inte sätter för höga förväntningar på sig och blir arg när man inte når upp till dem.

Heh, ja, slaviskt var väl egentligen inte vad jag menade rent ordagrant, syftade mer till att man inte skall slarva med att lära sig grundfunktionerna i programmet. Jag har vid flera tillfällen under hela min datorkarriär försökt lära mig mer avancerade program (bland annat 3d) och nästan varje gång misslyckats eftersom jag haft för bråttom och mina visioner inte stämde överens med vad jag åstadkom.
Nu har jag äntligen tagit tag i det och börjar lära mig ordentligt, men kanske är det delvis för att jag faktiskt kör några distanskurser som jag "måste" klara av och även får ta del av en bra inlärningsväg.
Det kan jag förresten rekommendera, där får man bra och realistiska projekt att jobba med och en lugn och sansad (kanske för lugn dock) takt.

Permalänk
Medlem

Tjena, ganska ny här så det är väl bara att visa vad jag har.
Mitt deviantArt
Mitt YouTube
Ett projekt jag är ganska stålt över. Ett rum som jag valde att rendra i en hdr sphere map som jag sedan la upp på en hemsida som jag hittade där man kunde kolla runt liksom LÄNK

Visa signatur

| i7-2600k @4.6Ghz | GTX TITAN | Asus P8P67 B3 | Antec HCG 900W | 16GB DDR3 | 2TB HDD | 128Gb SSD|
#Framtiden

Permalänk
Medlem

Kanske inte en vanlig rendererad bild, men en CFD simulation
Ska föreställa en vinge till en bil, men hade alldeles för många mesh, tog ungefär 6h att beräkna, och tog upp allt minne jag hade på burken (12GB) =(

http://imageshack.us/photo/my-images/811/model10fem1sim1.jpg/

edit: Får visst inte upp bilden.

Visa signatur

Tyan 2895 with dual Opteron 252, 74GB raptor, 7800gtx, 2GB ram, powered by Corsair 620
Samsung X11, core2@1,83GHz, 1 GB ram, 7400GO
IBM tänkplatta, core2@2,00GHz, 2GB ram, ATI FireGL5200