Bahnhof erbjuder blockering av SVT Play för att slippa tv-avgift

Permalänk

Inkludera avgiften i skatten. Det är det enda logiska, hur svårt kan det vara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Downside:

Är du säker på det?

Jupp

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Så länge enbart folk i ditt hem kan lyssna på radion kostar det inget, kan allmänheten få tillgång till ljudet från din radio ska du dock betala avgift till STIM (har dock inget med public service -avgiften att göra)

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Bacontree:

Blodsugarna på Telia kommer väll kräva betalt för samma tjänst. Tur att abonnemanget snart går ut.

Nej de kommer de inte för de kommer inte erbjuda tjänsten för att den betyder inte ett piss. Det är en PR-kupp från Bahnhof som har exakt noll juridisk betydelse. Så ska du klaga på telia kan du ju välja att klaga på faktiska problem och inte fiktiva sådana.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Lagen var väll dator och internet i hemmet!
Så dator utan internet så skulle man slippa avgiften ju.
I värsta fall kan man ju skita i internet o köra datorn via mobilen isf. Mobilen ingick ju inte i avgiften.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk

Det här kommer inte fungera för det spelar ingen roll om du kan ta emot SVT Play eller inte eftersom datorn räknas numera som en TV mottagare.
Det är samma sak med dom som har TV apparater men kan inte ta emot SVT på något sätt vare sig genom marksänt eller parabol. Dom är tvungen att betala ändå eftersom dom har en TV mottagare.
Så att blockera SVT Play eller helt vara utan internet blir jämförbart med att man inte har nån mottagning på marksänt/satellit.
Man får även betala även om TV apparaten är trasig och inte fungerar. Den måste stå utanför hushållet innan du blir fri.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem

Gillar SVT, kan väl hålla med om att vissa produktioner kanske kunde framföras på någon reklam/betalkanal istället, men om alla tossar som ej klarar av ordet statlig absolut inte vill betala så är det väl ett perfekt initiativ från banhofs sida.

Personligen så gillar jag många av SVTs program och betalar gärna för att slippa reklam, men skulle nog hellre se att det var skattefinansierat så att folk slutar fuska+att vi inte behöver någon kontroll på ifall folk betalar då.

För Viasat får jag ju betala samt kolla på reklam, aldrig varit så fanatiskt liberal att jag vill betala för reklam, även om jag lekt med tanken.

Visa signatur

Youtube | Steam | PSN
Fractal Design R3 | Asus P8P67 Pro Rev 3 | Asus GTX580 DirectCUII
Intel i7 2600K 4.0GHz | Antec KÜHLER H2O 620 | 8GB RAM | 2TB HDD | 120GB SSD
iPhone 6 | PlayStation 4

Permalänk
Medlem

Tyvärr ett mediastunt av Banhoff då det inte kommer hålla i domstol, om detta ska hindras är om "avsedd för tv-mottagning" (eller hur det nu exakt står) tolkas, och det kan gå till regeringsrätten =/.

Jag motsätter mig avgiften, inte för att jag är snål, eller att utbudet är dåligt, utan för att avgiften är orättvist uppbyggd och förmodligen ett (kanske två) lagbrott i sin praxis.

Orättvis: Jag betalar lika mycket för min "licens" som ensamstående som en familj på fem personer gör. Tio studenter betalar tio avgifter i en korridor. Tio studenter i hus och kollektiv betalar en.

Lagbrott ett; Sambos betalar en avigft, särbo betalar två, trots att de i lagens mening(den som äger, lånar hyr osv) äger lånar och hyr den av varandra. Det kallas likhet under lagen, och det appliceras inte.

Lagbrott två (kanske inte är applicerbart) Ingen person i sverige ska tvingas vara medlem i en organisation mot sin vilja. Det kallas föreningsfrihet, och var en av orsakerna att kårobligatoriet avskaffades för studier på högskola och universitet.

Att vara principfast är inte att vara snål, det är att värna lika mycket om våra friheter som att kräva en oberoende media.

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Medlem

IN YOUR FACE SVT!

Bra gjort av bahnhof, hoppas andra internet leverantörer tar efter.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K delided @5.1 Noctua NH-D15 ROG MAXIMUS IX CODE RTX2080

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperBerra:

Kanske för vi gemensamt lever i ett samhälle? Även om du inte använder tjänsten anser du inte att det är bra att vi kollektivt ser till att det finns opartisk media i vårat land? Det är så fruktansvärt egoistiskt att säga "Jag tänker inte betala bara för att jag inte använder tjänsten". Vi får väl för fan hjälpas åt i ett samhälle om vi vill komma någonvart!

Så på vilket sätt hjälper majoriteten av SVTs pengar folket när det läggs på vanliga underhållsprogram? Att förövrigt påstå att SVTs nyheter är helt opartiska är otroligt långt från sant. Om SVTs pengar bara gick till nyheter, och inte flertalet kanaler med underhållningsprogram hade det inte kostat de cirka 7.1 miljarder kronorna som de får in per år, alltså ungefär sju tusen ett hundra miljoner kronor per år som ska gå till "viktiga nyheter", men egentligen går mest till underhållningsprogram.

Permalänk
Medlem

Kom ihåg det första utkastet av denna lag, då de ville ha en licens per fem enheter hos företag (tv/datorer). Vilket blir jättekul för oss med 300 fulla rack.

Visa signatur

Data Center Operator

Permalänk
Medlem

Jag tycker att om SVT ska få sina pengar så kanske dem borde titta på hur Norsk statlig tv har det. Där måste alla sportevenemang gå via NRK. Inga gissningar var diverse landskamper går i för kanaler, om man har/får dessa kanaler osv. Då kanske det inte blir sånt krångel med att få in slantar. Sen har nog inte alla länder i Europa 5-6 Schlagertävlingar per år utan en... språka på serbokroatiska t.ex. Utan att gå in för mycket i detalj... vissa som vill se program gör ju det via parabol. Men det var ju en vacker gest av oss. Går ju att slimma ner produktionskostnaderna om man vill. Nä jag tycker Eva Hamilton har gjort sitt som VD...

Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983

Permalänk
Medlem
Skrivet av FeedHurley:

Nej, dem vet vad du och några snåla jävlar gillar!

Jag abonnerar hos Banhof.
Jag har ingen TV.
Jag varken lyssnar eller tittar på SR/SVTplay.
... men de pengarna lägger jag gärna för att vi ska ha någon svensk media som ger opartiska debatter, repotage, dokumentärer och nyheter samt producerar material för även de små ämnen som inte den stora massan drar sig till.

Lugn med språket nu.

Jag gillar precis detsamma som dig ,men för dom ändamålen så är TV4 precis lika bra.
Jag väljer att titta på reklamen då jag tittar på TV, jag blir inte fastlåst i stolen framför TVn varenda gång det blir reklam. Samma frihet borde gälla vad gällande SVTs/SRs påhitt.

Sedan det Bahnhof gör är riktigt smart. Precis så som Inet och Komplett gjorde emot avgifterna på externa HDDer och USB minnen, dom erbjöd en väg runt det hela.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Bra initiativ av Banhof, men det kommer säkert inte hålla sig i "rätten" som allt annat när det kommer till Big Media och nya sätt att ta ut pengar. Det drevs ju t.ex. igenom avgifter på hårddiskar, trots att logiken säger att det inte borde fungera då de kan användas till en massa annat än just privatkopiering. Samma sak lär ju hända med TV-avgiften, som är så omhuldad. Det spelar nog ingen roll att det är helt orimligt att ta betalt för en "gratistjänst"; så här har det ju varit i alla år hittils. Problemet är ju hur lagen är utformad, att den är teknikneutral, vilket gör att den kommer appliceras på alla nya tekniker i all framtid eller tills lagen slopas eller skrivs om, vilket ju känns föga troligt.

Tänk bara tillbaka på alla grejer som drivits igenom de senaste åren, trots att de kändes högst knepiga när de kom: FRA, IPRED, Copyswede drev igenom avgifter på nya media, nu TV-avgift på Internet... För att inte tala om alla försök till andra sjuka förslag, som ACTA, PIPA och SOPA.

Vi lever i en tid där beslutsfattarna fortfarande inte verkar förstå vad Internet är för någonting, utan desperat försöker applicera föråldrade lagar på nya tekniker, oavsett hur absurt det är. TV-avgift var rimligt i TVns barndom, för då var TV-innehav == se på SVT, eftersom det inte fanns andra kanaler. Saker har hänt sedan dess, och om man tycker SVT är bra eller ej hör inte till diskussionen. Kärnfrågan är att man inte skall ta betalt för en tjänst som folk inte själva valt att använda. Att lägga det på skatten löser ju inte heller problemet, det bara döljer det. Ni som tycker SVT är bra är såklart fria att tycka det, och får gärna betala en slant, men det skall vara valfritt, precis som alla andra kanaler som inte finansieras av reklam.

Visa signatur

Main rig: Z790-P / i5-13600K / 64GB RAM / RX 7900 XT / 42" LG C2

Permalänk
Skrivet av Marcusk:

Så på vilket sätt hjälper majoriteten av SVTs pengar folket när det läggs på vanliga underhållsprogram? Att förövrigt påstå att SVTs nyheter är helt opartiska är otroligt långt från sant. Om SVTs pengar bara gick till nyheter, och inte flertalet kanaler med underhållningsprogram hade det inte kostat de cirka 7.1 miljarder kronorna som de får in per år, alltså ungefär sju tusen ett hundra miljoner kronor per år som ska gå till "viktiga nyheter", men egentligen går mest till underhållningsprogram.

Det är ju mycket annat pengar går till t.ex. prsonal, tekniken, lagring, SVT Play, Avgifter för plats att sända på satellit osv.
Förr i tiden sände det bara i marknätet och kabeltv och inte över parabol och på nätet bla och nu ska allt analogt digitaliseras med och det är också en stor kostnad.
Med dom pengar SVT har idag så är det väl beräknat att det ska ta 200 år att digitalisera hela arkivet.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leatherface75:

Det är ju mycket annat pengar går till t.ex. prsonal, tekniken, lagring, SVT Play, Avgifter för plats att sända på satellit osv.

Och det hade kunnat blivit otroligt mycket billigare om de skurit ner till bara en TV-kanal plus en radiokanal som bara sänder nyheter och rapportage någon gång i timmen.

Permalänk
Inaktiv

Så ska det låta! Jag är mer än trött på dagens politiskt korrekta medier och deras olagliga marknadsföring!

Permalänk
Medlem

Undersöker genast om jag kan få Bahnhof som leverantör. Trött på överstatliga metoder som tar bort min valfrihet.

Visa signatur

Sabertooth Z77|2600K@4300MHz|XTZ 7970 GHz i CFX|Kingston HyperX Predator 8 Gb|Corsair AX 850 W Modular|Corsair SSD och lite andra HDD

Permalänk
Medlem

Saknar mitt Bahnhof 100/100 nu, lite less på sunkiga kommunala 8/1 dsl-linan....

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Skrivet av Marcusk:

Och det hade kunnat blivit otroligt mycket billigare om de skurit ner till bara en TV-kanal plus en radiokanal som bara sänder nyheter och rapportage någon gång i timmen.

Även om dom gjorde det så kostar plats på satellit och sända på nätet och allt det andra.
Sen håller jag inte med om att man ska bara ha 1 kanal möjligen minska ner med nån kanal kanske som högst men tror inte det skulle bli så många kronors besparing per månad för svenska folket.
Dom stora kostnaden ligger på dom andra sakerna jag nämnde.
Dom andra Play kanalerna klarar det ju tack vare att dom har reklam men SVT måste ta ut det på licensen.
Eller helt lägga ner sina Play kanaler är alternativet.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem

Jag kanske inte har hängt med riktigt här men är det hugget i sten att det ska betalas licens för dator med internet jag trodde det bara var ett förslag?

Visa signatur

I ate a clown once, he tasted funny :)

MB: Asus X99-A, GPU: Asus GTX980Ti, CPU: Intel 5820K, Ram: 16GB 2666Mhz, Ljud: Sound Blaster Z, Skärm: ASUS VG278H 120Hz., Datakunskap:Amatör

Permalänk
Medlem
Skrivet av PU239:

Undersöker genast om jag kan få Bahnhof som leverantör. Trött på överstatliga metoder som tar bort min valfrihet.

Då kan du även betala lite extra och gå med i deras egna VPN. Alltid gillat Bahnhof, nu har jag fått bredband som en del av min lägenhet inbakat i min hyra så själv har jag dom inte längre men de har varit fel fria annars.

Visa signatur
Permalänk

Som sagt hur mycket ni än spärrar så räknas ju fortfarande datorn som en TV mottagare.
Sen att ni inte kan se bryr dig inte dom om.
Fråga dom som bor illa till så dom inte kan ta emot SVT på vanligt sätt idag hur bra det går för dom att slippa betala.
Det finns dom som försökt montera lös tunern i TV apparater med men det funkar inte heller eftersom det fortfarande räknas som en TV mottagare eftersom den är såld som det.
Bara föreningar och liknande som har rätt att montera lös tunern och slippa avgiften.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem

Varför? Radiotjänst och lagstiftarnas intentioner stämmer inte överens med moderaternas Eva Hamilton, och frågan behandlas hur avgiften ska se ut och tas ut i morgon så det kommer inte hända ett skit här. Även definitionen som trädde kraft 2007 pratar om tv-mottagare. Alltså saker som digitalboxar eller inbyggda mottagare för marksänd tv (DVB-T/T2), kabeltv (DVB-C/2), eller IP-TV. En dator är inte en teknisk utrustning för att ta emot utsändningar eller vidaresändningar av tv. RIKAB får helt enkelt inte ta ut avgifter för detta. En TV med denna tjänst (direktsänt) inbyggt skulle jag uppskatta räkna till tv-mottagare, problemet är att Copyswede och möjligen också andra rättighetsavtal inte tillåter de sända kanalen på det sättet till tv-boxar eller tv-apparater än.

Rent idiotiskt av någon att ta blockera för att slippa något du redan slipper. När väl lagen om finansiering "av tv-avgiften" ersätts så lär det ändå inte ha någon betydelse för hur, vad och vem som betalar. Det har aldrig funnits någon ambition att alla ska betala någon avgift förr, och det händer bara om det blir skatteuttag istället för avgift. Då drabbas inte direkt studenter i korridor utan egen TV heller.

Permalänk

Ja men dom börjar sända SVT kanalerna i sin helhet från Februari och det är därför dom också kan börja ta ut avgiften.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk

Jag skulle kunna tänka mig att betala för svt och sr om de nu vore public service, men de är de inte enligt mig. När det kommer till tv så är väl melodifestivalen en av de stora kostnaderna och det är inget public service program, bara dålig musik för inbördes beundran. Och när fick jag höra Bolt Thrower på radio sist?
Nä skrota all så kallad underhållning och håll programen till information, nyheter och Dokumentärer. Vill man ha nöjes program så finns det ett stort utbud av andra kanaler att välja på.

Permalänk

Ja och då är det reklam stup i kvarten. Därför ser jag dom få program av värde att se på Play kanaler i XBMC numera så slipper jag reklamen.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem

Skönt att man har Bahnhof, och alltid haft de som leverantör!

Visa signatur

FD Arc | ASRock Z68 Extreme3 Gen3 | I5 2500k | EVGA GTX 780Ti SC | Corsair TX 650W V2 80+ Bronze | Corsair 8GB CL9 1600Mhz | Samsung 830 | QNIX QX2710LED Matte 2560x1440 | Beyer DT770 Pro 80 Ohm + Fiio E10 | Vortex KBC Poker II | Logitech G400 |

Permalänk
Medlem

Kan bara använda Telia där jag bor, så jag hoppas Telia gör detta också, men skulle gissa på att dom ej kommer bry sig...

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem

PR-stunt som så ofta från bahnhof, varför "censurera" internet frivilligt när radiotjänst själva sagt att de inte ska ta kolla upp datoranvända förrän tidigast 2015 och då endast om SVT mot förmodan inte skulle bli skattefinansierat istället.

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core