Förhindra uttorkning på högtalarelement?

Permalänk
Medlem

Förhindra uttorkning på högtalarelement?

Tja folket!
Äger ett par B&W DM309 vilka jag är otroligt nöjd över men eftersom de är riktig gummi på högtalarelementen så är jag orolig att de ska torka ut någon dag i framtiden, kan man "förlänga" livet på dessa?

torka med något medel eller bara hålla de dammfritt kanske hjälper? de visar absolut inga tecken på att de håller på att torka ut men hellre ta hand om dem medan man kan. vem säger att de kommer torka ut men... jag tror nog flesta högtalarna gör de efter flera flera år?

Mvh Nico

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Sapphire 7900 GRE | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nico.v:

Tja folket!
Äger ett par B&W DM309 vilka jag är otroligt nöjd över men eftersom de är riktig gummi på högtalarelementen så är jag orolig att de ska torka ut någon dag i framtiden, kan man "förlänga" livet på dessa?

torka med något medel eller bara hålla de dammfritt kanske hjälper? de visar absolut inga tecken på att de håller på att torka ut men hellre ta hand om dem medan man kan. vem säger att de kommer torka ut men... jag tror nog flesta högtalarna gör de efter flera flera år?

Mvh Nico

Förr eller senare kommer de att torka, men så länge membranen och talspolarna är hela så kan man kanta om elementen och sätta dit en helt ny och fräsch gummiupphängning. Du behöver inte oroa dig, se bara till så att de inte står i direkt solljus så bör de klara sig 10-15 år.

Permalänk
Medlem

Det som skulle kunna hjälpa är ju självklart att fetta in gummikanterna regelbundet med ett passande fett.
Men det kan ju påverka gummit negativt om det inte fungerar bra med elementen.

Annars tar det ju 10-15år innan uttorking blir ett problem, det är ju helt ok livslängd

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Hedersmedlem

Gummiupphängningarna på mina Kef 104/2 som jag köpte i slutet av 1980-talet är fortfarande friska. Är det kvalitet och de inte står i direkt solljus eller en fuktig källare kan de nog hålla väldigt länge. Foam-kanter är däremot mycket känsligare, en del 104/2 hade det och de föll sönder efter 10-15 år.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Hrm, vad ska det vara för material för att hålla längre? ...eller vad är bättre än gummi?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scepticer:

Hrm, vad ska det vara för material för att hålla längre? ...eller vad är bättre än gummi?

Tyg.
Hade en gammal radio från 50-talet här hemma för ett tag sedan. Dom elementen var i absolut nyskick.

Till TS: Gummi håller bra om du sköter det, alltså inte utsätter det för solljus. Farsans högtalare nere i vardagsrummet är från 80-tal och dom gummikanterna är fortfarande i mycket bra skick.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

En av mina släktingar har ett par högtalare från typ 70-talet med läderupphänging, han har smörjt dom med fett varje månad sen han köpte dom nya och dom ser fortfarande nya ut. Så tipset att smörja med passande fett e nog det bästa, kom bara ihåg att göra det regelbundet.

Permalänk
Rekordmedlem

Om det är gummi så håller det otroligt länge, jag har inte hör talas om något fall där gummikanter gått sönder av ålder, de har iofs inte funnit så länge, men iallafall sedan 60 talet.
Däremot tidiga skumkanter brukar bara hålla kring 20-30år och dem kan man behandla med Glycerin som är lätt att få tag på, finns på apoteket, men även Mesamoll borde fungera om man kan få tag på det.
Nyare skumkanter ska enligt tillverkarna ha bättre stabilitet och uv skydd, men troligen så är skum de enda som egentligen verkar ha begränsad livslängd på ett sätt som inte matchar resten av högtalaren.
Papper och tygkanter verkar även de hålla väldigt länge om de inte utsätts för uv ljus, de kanske iofs har ändrat styvhet, men 70+ år verkar inte vara nått jätteproblem om man bara ser på hållbarheten.

Så det enda man egentligen bör undvika är skumkanter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, ska låta dem va med sitt skydd då och oroa mig om 10 år istället! haha
men när jag tänker efter så de högtalare jag sett med trasiga gummikanter har inte vart gummi utan skumkanter, alltid tänkt att skumkanterna vart torkade gummikanter för de bara faller ihop.

låter dem vara och ska hålla dessa pjäser borta från sol och damm enbart

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Sapphire 7900 GRE | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7