Världens största spel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

Med tanke på att Jorden har en diameter på ca. 12,700 km så är jag lite osäker på det

1,3 miljarder km³ fördelat på 4 miljarder km² yta. Haven är djupa.

EDIT: Ändrade km³ till km²

Visa signatur

Ridbyxan på Steam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sca:

1,3 miljarder km³ fördelat på 4 miljarder km³ yta. Haven är djupa.

*för många fel*

Visa signatur

| MSI B650 Tomahawk | Ryzen 7 9800X3D | ASUS RTX 3070 | 64GB DDR5 6000MHz | MSI MPG A1000G | Samsung 970 Evo M.2 1TB + 2x WD Black SN850X 2TB|

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BrutalSwede:

1,3 miljarder (m^3) / 4 miljarder (m^2) = 32,5 cm...

Eee. Det var väl kvadratkilometer, och kubikkilometer inte kvadratmeter och kubikmeter? Saknas fyra nollor i din beräkning ;).

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Eee. Det var väl kvadratkilometer, och kubikkilometer inte kvadratmeter och kubikmeter? Saknas fyra nollor i din beräkning ;).

Vet inte om detta svar kommer fram, då min skolas IT-avdelning har huvudet uppe i r*ven och kan inte fixa någonting, men: Ojdå

Visa signatur

| MSI B650 Tomahawk | Ryzen 7 9800X3D | ASUS RTX 3070 | 64GB DDR5 6000MHz | MSI MPG A1000G | Samsung 970 Evo M.2 1TB + 2x WD Black SN850X 2TB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pie-or-paj:

Minecraft, i de gamla versionerna kunde man bara gå 12 550 821 block åt ett håll vilket tar 820 timmar.
I de nya versionerna är det 30 000 000 block som gäller, dvs. mer än dubbelt så mycket åt varje håll.
Eftersom varje block är 1x1x1 meter betyder det att världen är 30 000 000^2 = 900 000 000 km²
Sen dubblas ju det i.o.m. The Nether. Så totalt 1 800 000 000 km² vilket kan jämföras med jorden på 510 072 000 km²

Nether är väl en 1/8del av ovanvärlden i Minecraft, 100 klossars distans i Nether är ju 800 i ovanvärlden: 1 125 000 000km²
Annars tror jag mer på Just Cause2 eftersomd en inte är slumpmässig, även om nu Minecrafts slumpmässiga karta sparas till skillnad från tex: Diablo, Torchligt.
Fallout 1-2 är redigt stor amen mycket tomrum, Jagged Alliance 2 är stort men kanske inte det största.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk

Minecraft eller Eve, Eve har ju mycket mer kubikyta, medans Minecraft har en teoretiskt större area. Har dock inga siffror, men jag lägger min gissning på det.
Det man skall fråga sig är om man vill mäta fast storlek eller genererad storlek. För eftersom Minecraft genererar en "random" värld medans man utforskar den, så kan man ju inte räkna den som "en spelvärld". Så skall man vara mer korrekt så är Eve troligtvis större av alla titlar, ej inräknat minecraft som sagt.

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Enligt denna: http://www.gameranx.com/features/id/6999/article/top-20-bigge... är det minecraft.
"I didn't include Daggerfall on this list because the maps were randomly generated, and the transitions were not seamless."

Minecraft är ju procedurellt genererat också, så tekniskt sett är ju den teoretiskt begränsingen bara så mycket man kan lagra i minnet. Lite fusk är det ju

Visa signatur

För övrigt anser jag att Kartago bör förstöras

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itchy Trojan:

Minecraft eller Eve, Eve har ju mycket mer kubikyta, medans Minecraft har en teoretiskt större area. Har dock inga siffror, men jag lägger min gissning på det.

Det beror väl lite på vad man definerar som kubikyta, dvs vad man får räkna med.

Du kan bara bygga till 'x' blocks upp, men du kan däremot färdas som en character extremt högt. Min 64 000 blocks upp har någon kommit om jag minns rätt, och då var man nog inte ens på gränsen.

Permalänk
Medlem

Gamla Star Wars Galaxies var ju enormt.

Visa signatur

Intel Core i5-2300 2.8GHz | Corsair XMS3 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz | Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1GB OC | Fractal Design Newton 650W PSU | Antec Three Hundred

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Det beror väl lite på vad man definerar som kubikyta, dvs vad man får räkna med.

Du kan bara bygga till 'x' blocks upp, men du kan däremot färdas som en character extremt högt. Min 64 000 blocks upp har någon kommit om jag minns rätt, och då var man nog inte ens på gränsen.

Jo. men de flesta räknar nog med hur högt man kan bygga. Räknar man med hur högt man kan flyga kommer man nog ca. 32,000,000 blocks

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

Jo. men de flesta räknar nog med hur högt man kan bygga. Räknar man med hur högt man kan flyga kommer man nog ca. 32,000,000 blocks

Gäller att tänka outside the box!

Men det är en väldigt svår fråga att svara på, man får sätta många parametrar över vad som ska räknas eller inte. Personligen tycker jag inte att Minecraft auto generade värld ska räknas, då den är uppbyggd genom algorithmer till en stor del, medans andra spel har blivit skapade och därefter förfinats till med algorithmer.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av hannesboey:

Sims 3 med alla tillägg. Blir nog runt 40-50 gig om jag inte minns fel

Man måste ju ha ALLA expansioner också. Fråga min flickvän.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av Reyintaz:

Vi får väll ändå säga att 255 block är max-height

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Reyintaz:

Gäller att tänka outside the box!

Men det är en väldigt svår fråga att svara på, man får sätta många parametrar över vad som ska räknas eller inte. Personligen tycker jag inte att Minecraft auto generade värld ska räknas, då den är uppbyggd genom algorithmer till en stor del, medans andra spel har blivit skapade och därefter förfinats till med algorithmer.

ser inget i frågeställningen i första posten som specificerar vilka typer av världar som får räknas eller inte räknas ;).
Ändras frågeställningen så kan man väl sortera ut endera spel efter önskan, men utan mer precision i frågan är väl ändå minecraft en giltig contender?

En mer intressant fråga är väl hur man definierar en stor värld. Är det tiden det tar att färdas från hörn till hörn på kartan eller är det avståndet i längdenheter som är avgörande?
Rör man sig snabbt som en snigel så växer/krymper både eve och minecraft till oändligheterna beroende på hur snabbt man kan röra sig.
Mäter man däremot efter definitiva längder så är väl eve bra mycket större än minecraft så länge man inte börjar pilla på parametrar ;).
Eller handlar det kanske som sagt om utrymme på hårddisken?

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itchy Trojan:

Vi får väll ändå säga att 255 block är max-height
http://media-mcw.cursecdn.com/2/2d/Alt.png

Ja 255 är block max-height (Dock vet jag inte om man kan modifera och bygga högre i olika editors?)

Men världen är ju fortfarnade större, eftersom du kan HOPPA ÖVER blocket som är placerat högst upp.

Permalänk
Medlem

Glömmer ni helt bort t.ex flightsim etc ?
Hela världen att leka på.

Permalänk
Medlem

Microsoft Flight Simulator X är lika stort som jorden, och inte slumpgenererat som Minecraft.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk
Hedersmedlem

google earth flight sim

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mfzombie:

Jag satt och surfade runt och började tänka på vilket som är väldens största spel
så jag undrar vilket är det största spelet till ytan, både multiplayer och singelplayer samt vilket är det största spelet i GB, även här i mulitplayer och singelplayer:)
Anledning till att jag vill veta är för jag är nyfiken x)

Ge mig din definition på "största" spel? Störst innehållsmässigt eller störst spelarbas eller störst spelvärld eller störst vadå???

Störst spelvärld lår ju Minecraft ha om inte annat... 60000000*60000000 meter på ytan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av thunderboy88:

Elderscrolls daggerfall är världens största till ytan, dubbelt så stort som storbrittanien.

Minecraft... 60000000m2...

Permalänk

Om varje block i Minecraft är 1x1x1 meter , och det tar 820 timmar och gå från ena sidan till andra genom alla blocks , och om varje fotsteg man tar är en meter , då är min fråga, skulle jag kunna gå jorden runt på 820 timmar? Svaret är nej , så hur kan minecraft vara 3 gånger större än jorden i ytan?

Och sen den sidan som nån länkade till , hur kan Burnout Paradise vara större än World of warcraft ? Den staden man kör i Burnout Paradise är knappast så stor som World of Warcraft...

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twister86:

Om varje block i Minecraft är 1x1x1 meter , och det tar 820 timmar och gå från ena sidan till andra genom alla blocks , och om varje fotsteg man tar är en meter , då är min fråga, skulle jag kunna gå jorden runt på 820 timmar? Svaret är nej , så hur kan minecraft vara 3 gånger större än jorden i ytan?

Och sen den sidan som nån länkade till , hur kan Burnout Paradise vara större än World of warcraft ? Den staden man kör i Burnout Paradise är knappast så stor som World of Warcraft...

Lite bristande logik i ditt påstående, du rör dig inte lika fort i verkliga livet som du gör i Minecraft. Man måste räkna hur många block i x tid ens karaktär färdas i och jämföra det med hur långt en människa går i x tid.

Visa signatur

MOBO: Asus P8Z77-V PRO CPU: Intel i5 3570k @ 4.1 Cooler: Thermalright Silver Arrow SB-E GPU: Gigabyte Radeon 7970 Ghz 3gb RAM: Corsair 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP HDD: Intel 520 SSD 120GB, Seagate Barracuda 1TB 7200rpm PSU: Fractal Design Newton R3 800w Case: Fractal Design Define R4 Monitor: Dell U2312HM

Permalänk
Medlem

Twister86:

Skrivet av Pie-or-paj:

Minecraft, i de gamla versionerna kunde man bara gå 12 550 821 block åt ett håll vilket tar 820 timmar.
I de nya versionerna är det 30 000 000 block som gäller, dvs. mer än dubbelt så mycket åt varje håll.
Eftersom varje block är 1x1x1 meter betyder det att världen är 30 000 000^2 = 900 000 000 km²
Sen dubblas ju det i.o.m. The Nether. Så totalt 1 800 000 000 km² vilket kan jämföras med jorden på 510 072 000 km²

Dessutom rör man sig som Ozko skrev betydligt snabbare i Minecraft än vad man gör i verkliga livet.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

wow. minecraft verkar gigantiskt stort
finns det någon talande video?

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk

håller med om att störst till ytan måste ju vara minecraft!

Visa signatur

AMD Ryzen 5700X3D | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32GB | 4070 Ti Super | Fractal Design North | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

wow. minecraft verkar gigantiskt stort
finns det någon talande video?

http://www.youtube.com/watch?v=5v2_WiQH7Tc

Minecrafts yta är 7000 gånger så stor som jordens yta.
Ens HDD kommer bli full och/eller java kommer att krascha innan man hinner utforska allt.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

space engine någon?

Permalänk
Inaktiv

Spel som Eve är ju helt överlägset i toppen om vi ska prata sånt som kvadrat/kubikkilometer. Vad jag anser är betydligt intressantare är vad som har mest content kombinerat med en stor värld. De största jag känner till i dessa fall är nog Morrowind och Lineage 2 (innan GoD).

Permalänk
Medlem

Det finns solsystem i Eve-online som har en radie på 20miljarder kilometer+, och såklart mindre solsystem. Men om man lägger ihop alla solsystem, ca 5000++ solsystem.. Det blir en jävla massa rymd i rymden i eve

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk

Arma 2 mapsen?

Visa signatur

NZXT H700i - ASUS Z390-F Strix - 32GB Vengeance PRO 3200Mhz - Intel I9 9900k - PALIT 2080 TI - Corsair HX850 - 500Gb Sandisk Ultra SSD - 1TB Samsung SSD - Custom Watercooled

Corsair K70 Lux RGB - Logitech G502 - Astro A50 - Acer Predator 35" Curved 200hz