Permalänk
Medlem

Datorn överhettas.. Intel I7

Tjena! Min brorsa ringde mig och frågade vad som hände med hans dator. Jag har lite info om hur datorn fungerar osv.. Men jag märker att hans CPU temepratur ökar succesivt och sedan stängs av. Jag öppnade burken och plockade ut CPU:n och tog en titt på den. Inget var fel i mina ögon förutom att det var lite ont om kylpasta.. Han kör med Intels orginal CPU som man får med sig. Han har en ganska tung dator. Märkte precis nyss att hans processor alltså chippet är glöhet. Datorn sätts inte på nu den sätts på i 30 sek så stängs den av. Är det kylpastan som måste läggas på nytt eller ska han köpa en helt ny kylare? Han kör med:

24 GB RAM
Intel I7
Gainward GTX 560
Asus Extreme 3 som Moderkort.

Vad ska man göra? Please help me!

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

är datorn överklockad? skulle bara bra att veta lite mer om processorn och moderkortet.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvilWord:

är datorn överklockad? skulle bara bra att veta lite mer om processorn och moderkortet.

Datorn är absolut inte överklockad.. Intel i7-960
Asus Rampage Extreme 3

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av phanki:

Datorn är absolut inte överklockad.. Intel i7-960
Asus Rampage Extreme 3

kolla så att det är inte en massa damm i kylflänsen och bytta kylpastan skulle vara också bra att göra.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvilWord:

kolla så att det är inte en massa damm i kylflänsen och bytta kylpastan skulle vara också bra att göra.

Anser du att Intels orginal CPU är tillräckligt bra för att kyla ner systemet? Han spelar inte. Mycket redigering dock..

Permalänk
Administrativ avgift

Rekommenderar att köpa någon billig kylare den processorn är känd för att utveckla grymt mycket värme.

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 | Vive Focus 3 | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av phanki:

Anser du att Intels orginal CPU är tillräckligt bra för att kyla ner systemet? Han spelar inte. Mycket redigering dock..

ja den ska vara tillräckligt bra för att kunna kyla processorn utan att den är överklockad. men eftersom att den processorn är lite gammal så tror jag det var en tid sen din skaffade sig dator så tror att det är bra att byta kylpastan.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av trisse23:

Rekommenderar att köpa någon billig kylare den processorn är känd för att utveckla grymt mycket värme.

det är därför den har stor kylfläns om man jämnför med min ivy bridge stock kylare

EDIT: TS här är en bra kylare om din bror vill ha bättre kylning https://www.inet.se/produkt/5321392/arctic-cooling-freezer-7-...

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvilWord:

det är därför den har stor kylfläns om man jämnför med min ivy bridge stock kylare

EDIT: TS här är en bra kylare om din bror vill ha bättre kylning https://www.inet.se/produkt/5321392/arctic-cooling-freezer-7-...

Tror du den räcker'? Tänkte något mellan 3-400? Eller den kanske gör jobbet.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av phanki:

Tror du den räcker'? Tänkte något mellan 3-400? Eller den kanske gör jobbet.

kan kolla hur mycket TDP 960 ger ut.

EDIT: den ska vara bättre https://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-e...

960 ger ut 130w TPD och den klarar av att kyla ner 180w TPD så det ska nog fungera bra

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvilWord:

kan kolla hur mycket TDP 960 ger ut.

EDIT: den ska vara bättre https://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-e...

960 ger ut 130w TPD och den klarar av att kyla ner 180w TPD så det ska nog fungera bra

Jag kommer att göra så här: Jag köper en bra kylpasta och kollar om det blir stabilt. Blir det inte det så köper jag denna cpu.

Tack för hjälpen! Ha en trevlig helg!

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av phanki:

Jag kommer att göra så här: Jag köper en bra kylpasta och kollar om det blir stabilt. Blir det inte det så köper jag denna cpu.

Tack för hjälpen! Ha en trevlig helg!

Tycker också att du ska göra det Trevlig helg.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Kollat så att kylaren sitter fastspänd ordentligt? Har aldrig gillat hur man fäster intels stock kylning.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K delided @5.1 Noctua NH-D15 ROG MAXIMUS IX CODE RTX2080