Snabbtitt på Intel NUC – Next Unit of Computing

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Desginen är förfarande fast i 2005 ser jag...
Mac mini kostar mer än dubbelt så mycket och när man kommer upp i dom priserna kan man lika gärna bygga en egen med bättre hårdvara.

2500kr för en sån här snygg och diskret mini dator är inte fel.

Precis, Mac mini är ett helt annat segment då den är mycket dyrare. Här satsar man på en billig, men bra dator för de som inte är gamers. Funkar säkert jättebra för många som kollar film, surfar, spelar enklare spel på facebook osv. För det priset är den kanon. Kan ju också gömmas bakom skärmen och tar då inte upp någon plats.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

Jag vet inte, ville jag ha nåt av ovanstående skulle jag nog köpa en begagnad bärbar. En bärbar är mer "anpassningsbar", förmodligen kraftfullare, har fler ut/ingångar.

Bärbar? Ja allt beror på vad man ska ha den till men i vardagsrummet vill jag inte ha en bärbar till HTPC det ser bara billigt ut. Dessutom brukar de inte komma i närheten av vad storleken är på en INTEL NUC och priset lär ju vara en bit över om du vill ha kvalité.

Skrivet av Silver:

tydligen problem med nätverkskortet om man andänder HDMI porten närmst nätverks kortet... Intel verkar inte ha någon lösning på det
http://communities.intel.com/thread/33452

Hörde något om överhättning som löstes med BIOS updatering men inte säker om det var detta.

Skrivet av Defender:

skitsamma, jag (personligen) tycker det verkar dyrt för den prestandan man får!
Hade dem ökat priset ett par hundra och slängt med ssd/minne och nätverkskort så hade det varit ett bra köp,tycker JAG.

Kan du inte peka mig till en med bättre prestanda, billigare pris och samma lilla formfaktor? Jag har nämligen letat ett tag utan att hitta något som motsvarar. Glöm inte kvalité.

Skrivet av nisselask:

Jag skulle önskat att de hade gjort den lite större för att kunna få plats med en vanlig SSD, då hade man kunnat plocka den från gamla HTPC:n.

Skickades från m.sweclockers.com

Du missar poängen, Intel NUC ska leverera okay prestanda i extremt litet format. En 60 GB SSD kostar runt 600-700 kr och är bra mycket mindre än en "vanlig" SSD. Det är lite som att säga att jag hade önskat att de hade 3.5" plats i den bärbara dator för då hade jag sluppet köpa special.

Skrivet av Justbecause:

Nu först?! Mac Mini har funnits sedan 2005

Köp en Mac Mini istället då så får du både trådat och TB...och den är inte lika hög heller (om man nu bryr sig) och den har en Intel Core i5 på 2,5 GHz istället för denna i3

Intel NUC har mindre formfactor
Mac mini börjar väll runt 5700 kr och då har den hälften så mycket minne, ingen SSD
Mac mini har starkare komponenter, kräver de inte mer kylning?

3600 kr kontra 5700 kr?

Aha, ja med tanke på prislapparna på de chassina så lär med andra ord slutliga prislappen bli högre precis som jag sa.

Skrivet av Defender:

Tyvärr är det bara storleken som e bra, priset e för högt och grejerna i den e för klena.
Bygger en komplett FM2 för mindre pengar än vad detta blir!
Visst större låda o så men den är iaf lika tyst!

Kan du inte demostrera ett sådant bygge så vi får jämföra. Självklart är formfaktorn viktig efter som det är huvudsyftet med INTEL NUC annars kan du lika bra välja något annat.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Inaktiv

Helt Ok produkt som kommer att ersätta min gamla Asrock 330 ION när nästa generation kommer. Vill se E-sata och USB3 samt gärna BT i nästa version. Givet köp när skattepengarna kommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

Troligtvis sämre CPU och högre strömförbrukning som vanligt med AMD.

I den formfaktorn så är skillnaden i strömförbrukning i stort sett noll och mängden CPU-kraft som behövs fullt tillräcklig även från AMDs sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Aha, ja med tanke på prislapparna på de chassina så lär med andra ord slutliga prislappen bli högre precis som jag sa.

Men du skrev även "kanske även sämmre prestanda" [sic!], vilket var/är ett direkt felaktigt påstående...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertsen:

Men du skrev även "kanske även sämmre prestanda" [sic!], vilket var/är ett direkt felaktigt påstående...

kanske?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Varför skulle ett passivt chassi för NUC:en ge sämre prestanda?

För det var en passiv kyld NUC _anka_ föreslog i sitt inlägg och du kommenterade med "kanske även sämmre prestanda"...

Permalänk
Medlem

Kan säga att Retail inte heller innehåller någon strömsladd.
Detta av den enkla anledningen att just den sladden är det enda som skiljer mellan olika länder.
Så på det här sättet kan Intel skeppa exakt samma låta över hela världen.

Permalänk

Viktigt att poängtera om NUCen - där den skiljer sej mot många andra Mini PC's:

Fördelar:
* Klarar Hi10P-Video (10-bits färg) i minst 1080p, tack vare den kraftfulla CPU-delen
* Klarar 4K-Video, enligt intels officiella uttalanden
* 24hz buggen är typ löst ..Iaf på samma nivå som konkurrenterna
* Förhållandevis stark CPU som tillsammans med 16 GB RAM tillåter extrem multitasking för 24/7 hem-pc's
* Har QuickSync för snabb video encoding o decoding ..Här klår den konkurrerande lösningar hårt!
* Haswell versionen lär klara spel i 720p / low, baserat på 40 kärnor som iofs körs lågt klockat
* Låg idle på ungefär 10 watt ..Ypperligt för 24/7 servers, torrent seeding, osv
* Thunderbolt möjliggör (?) kraftfulla externa grafikkort "on demand" ..strömsnål HD4000 i 24/7 läge

Nackdelar:
* Värmebuggen, som inte lösts på ett idealiskt sätt ännu
* Inga analoga audio in/out portar ..endast HDMI-audio ..men kan lösas med extern usb ljudkort
* Ingen USB3 ännu ..kommer med i5 versionen däremot
* mSATA SSD's om d ska ses som nackdel ..Finns numera Intel 525 serien <240GB

Lite intressanta länkar:

* i5-versionen med usb3: http://www.techspot.com/news/51286-cheaper-intel-nuc-arrives-...
* Thunderbolt grafikkort: http://www.tomshardware.com/reviews/pci-express-graphics-thun...
* En ganska okänd men kraftfull QuickSync codec för avkodning av video: http://sourceforge.net/projects/qsdecoder/
* Sweclockers discussion om bl.a NUC video stöd: http://www.sweclockers.com/forum/102-htpc-och-mediaspelare/11...

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Skulle säga att den största nackdelen med den produkt då länkar till är att den använder en CPU med TDP på 35W mot NUC som har en princip lika snabb CPU och en snabbare GPU, men klarar detta med en TDP på 17W.

Klart att produkten jag länkar har nackdelar, det är ju typ halva priset.
Och det just det jag menar, är det värt dubbla priset för att få en något mindre dator som eventuellt drar något mindre ström?

Skrivet av izepax:

Plus att den du länkar har sämre processor och grafikkort. Ser nog intels nuc som ett bättre alternativ.

Processorn är likvärdig i prestanda, det är en stationär processor mot en mobil processor det handlar om, stationär pentium sandy-bridge mäter sig bra mot mobil ivy-bridge i3, men sämre grafikkort har den.
Ja, det finns det kanske några som gör.
Jag tror dock att dom flesta skulle föredra halva priset.

[QUOTE="SnowJÄr de lika tysta som INTEL NUC? Såg att NUC:en fick väldigt gott omdöme av silentpcreview.com vilket borde betyda något. Jag tycker själv den är väldigt tyst men visst när den blir påfrestad så hör man den.[/QUOTE"]

Jag har den dyrare varianten, med i3 och Blu-ray, http://cdon.se/hemelektronik/fujitsu_esprimo_q510_intel_i3_4g...
Den är väldigt tyst vid normal lätt användning, om jag benchar den eller vid långvarig belastning så börjar den låta, men även då tycker jag att det är helt överkomligt och jag var grymt imponerad av ljudnivån.

Jag har ingen erfarenhet av NUC så jag kan inte säga vilken som är tystare, men jag kan säga att Fujitsun är tyst.

Skrivet av Zotamedu:

Är du säker på att den ger mer prestanda? Tittar man på passmarks hemsida så skiljer det 2 poäng mellan de båda, det vill säga ingenting. Den där Pentium har väl dessutom sämre grafik eftersom det är Sandy Bridge istället för Ivy.

http://www.cpubenchmark.net/cpu.php?cpu=Intel+Core+i3-3217U+%...
http://www.cpubenchmark.net/cpu.php?cpu=Intel+Pentium+G630T+%...

Jag hade för mig att det var större skillnad än så, men det beror nog lite på vad man gör. Överlag kanske skillnaden är försumbar, så länge inte GPUn måste in och jobba lite, då vinner NUCen.

Men min poäng är att det finns för och nackdelar med båda, Fujitsun i det här fallet har dvd-brännare, betydligt fler IO-portar, kostar hälften men är lite större, NUCen har SSD, är mindre, snabbare grafikkort men kostar dubbelt.

Visst finns det som som kommer föredra NUC, men jag känner att det formatet har en bit kvar innan det blir intressant på riktigt.

Permalänk
Medlem

Vet ni varför används mSATA istället för SATA portar? En vanlig SATA3 port för en 2,5 tummare skulle inte varit fel.

Visa signatur

Fractal define R6 » Corsair RM750X » Asus Z390-F » Intel i7 9700K » Asus Strix GTX 1080Ti » Corsair 32GB 3200Mhz » Samsung 970 Evo Plus 1Tb x2» Creative Soundblaster Z » Logitech Z-906 5.1 » Sennheiser HD 598 » Razer Blackwidow Elite » Mionix Naos 7000 » LG OLED48CX

Server: ODROID-H2+, ODROID-HC1

Permalänk
Avstängd
Skrivet av leafbranch:

Desginen är förfarande fast i 2005 ser jag...
Mac mini kostar mer än dubbelt så mycket och när man kommer upp i dom priserna kan man lika gärna bygga en egen med bättre hårdvara.

2500kr för en sån här snygg och diskret mini dator är inte fel.

Designen är annorlunda och mindre än vad den var när den kom, den är även komplett med hårddisk och minnen (vilket inte denna var vad jag ser), den har även både TB och trådat nätverk (för den jag svarade på), du får en "kraftigare" CPU (en i5 istället för i3), ska du endast haka upp dig på designen så hur mycket har design på en PC ändrats egentligen och jämför med hur ofta en Mac fått ny design som även gör dem till smidigare datorer som inte tar plats alls

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SnowJim:

Intel NUC har mindre formfactor
Mac mini börjar väll runt 5700 kr och då har den hälften så mycket minne, ingen SSD
Mac mini har starkare komponenter, kräver de inte mer kylning?

3600 kr kontra 5700 kr?

Värme är inget Mac har problem med, de har väldigt bra kyllösningar och den finns visst med SSD...och vad jag läste så hade inte denna varken minnen, hårddisk/ssd eller nätverkskort vid leverans

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem

Ingen annan än jag som tänker server? (:

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem

Jag funderar på att byta ut min gamla AMD X3 445 mot något tyst och strömsnålt.
Hur presterar nuc mot min gamla dator tro?

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk
Medlem

Som HTPC så vet jag inte om denna hade varit ett alternativ. Då bygger jag hellre en mITX-burk baserat på FM1 eller ännu hellre FM2 som har starkare grafikdel.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emrik:

Ingen annan än jag som tänker server? (:

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, modellen med USB3 tillsammans med en sån här: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=831159

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Klart att produkten jag länkar har nackdelar, det är ju typ halva priset.
Och det just det jag menar, är det värt dubbla priset för att få en något mindre dator som eventuellt drar något mindre ström?

Som jag postat innan

Corsair Vengeance 8GB DDR3 1600MHz 416 kr
INTEL DC3217IYE NUC NO-OS Barebone chassis 2490 kr
OCZ NOCTI SERIES 60GB MSATA SSD 650 kr
Strömkabel 50 kr

Totalt ca 3600 kr

d.v.s ca 600 kr dyrare men då med SSD som JAG anser är ett måste för en HTPC och dessutom Intels HD4000 istället för HD2000 som verkar ge runt dubbla hastigheten.

Skrivet av Kilroy:

Processorn är likvärdig i prestanda, det är en stationär processor mot en mobil processor det handlar om, stationär pentium sandy-bridge mäter sig bra mot mobil ivy-bridge i3, men sämre grafikkort har den.
Ja, det finns det kanske några som gör.
Jag tror dock att dom flesta skulle föredra halva priset.

Som sagt, HD2000 mot HD4000 e vad jag vet en ganska stor skillnad och jag kan garantera att hårvaran i INTEL NUC räcker merän väl till för Windows 8 och XBMC. Visst den får flåsa lite när man kör Movie Wall men det flyter väldigt fint.

Skrivet av Kilroy:

Jag hade för mig att det var större skillnad än så, men det beror nog lite på vad man gör. Överlag kanske skillnaden är försumbar, så länge inte GPUn måste in och jobba lite, då vinner NUCen.

Men min poäng är att det finns för och nackdelar med båda, Fujitsun i det här fallet har dvd-brännare, betydligt fler IO-portar, kostar hälften men är lite större, NUCen har SSD, är mindre, snabbare grafikkort men kostar dubbelt.

Vad ska jag med dvd-brännare i vardagsrummet? Vad ska jag överhuvudtaget med en DVD spelare till? Visst allt beror på vad man ska använda enheten till men för många som köper INTEL NUC så är det XBMC som gäller. Vad är det som kostar helften Den du länkar till kostar 3000 kr d.v.s 600 kr billigare och då har den sämmre CPU (Intel Core i3-2120T mot Intel Core i3-3217U) och sämmre GPU (HD2000 mot HD4000)

Skrivet av Justbecause:

Värme är inget Mac har problem med, de har väldigt bra kyllösningar och den finns visst med SSD...och vad jag läste så hade inte denna varken minnen, hårddisk/ssd eller nätverkskort vid leverans

Skickades från m.sweclockers.com

Kan du inte länka till en Mac mini som har SSD och som kostar runt 4000 kr som INTEL Nuc gör när den är färdig?

Skrivet av sj6:

Som HTPC så vet jag inte om denna hade varit ett alternativ. Då bygger jag hellre en mITX-burk baserat på FM1 eller ännu hellre FM2 som har starkare grafikdel.

Förklara gärna varför? Är det inte XBMC du tänker på? Vi är många som kör Windows 8 och XBMC och prestandan är defenetivt inget problem i NUCen. Kan du inte visa ett FM1 packet som kostar 3600 kr och som inte ser ut som en dator till vardagsrummet?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Finns redan?

Zotac zbox nano har funnits länge nu och kommer med både nätdel och wifi till ett lägre pris

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1416924

Det känns som att NUCen är något av en kopia på nanon

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av piXtor:

Zotac zbox nano har funnits länge nu och kommer med både nätdel och wifi till ett lägre pris

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1416924

Det känns som att NUCen är något av en kopia på nanon

Skickades från m.sweclockers.com

GPUn skiljer ganska mycket i favör till Intel NUC. Jag har själv haft en Zotac zbox och jag var allt annat än imponerad, kylningen var högljud och datorn var bara en enda stor plastbit.

Skulle vara intressant att veta om nano klarar av movie wall i XBMC för den verkar kräva rätt mycket. Den Zotac Zbox jag hade klarade ju det men det var allt annat än mjukt.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av piXtor:

Zotac zbox nano har funnits länge nu och kommer med både nätdel och wifi till ett lägre pris

Ungefär samma pris som icke-thunderbolt-varianten och då är det också netbook-klass. NUC har betydligt bättre prestanda.

Permalänk
Skrivet av SnowJim:

Bärbar? Ja allt beror på vad man ska ha den till men i vardagsrummet vill jag inte ha en bärbar till HTPC det ser bara billigt ut. Dessutom brukar de inte komma i närheten av vad storleken är på en INTEL NUC och priset lär ju vara en bit över om du vill ha kvalité.

1) Ja, mitt intryck är att utseendet är huvudattraktionen med de här smådatorerna. Eller rättare sagt att de inte syns. Jag har lite svårt att förstå att man vill betala extra för det istället för att lägga en bärbar under TV-bänken, men som sagt, jag förstår inte riktigt hela konceptet.
2) Storlek... Se punkt 1.
3) Mja, en begagnad bärbar för 3 papp har säkert betydligt starkare processor, och en inbyggd DVD spelare, och fler in/utgångar, och en skärm, och en större hårddisk, och mer minne, än en sån här mikrodator* för 3 papp.

Så det hela verkar handla om att man accepterar ett högre pris och sämre prestanda för att de här mikrodatorerna är väldigt små - och det är det jag har svårt att förstå eftersom det är en stationär enhet. Vore det inte bättre att det var en svart platt låda, lik DVD spelaren och dekodern som säkert redan står vid TVn, och använde standardkomponenter?

* jo jag vet att mikrodator egentligen betyder "en dator som inte är en stordator", men eftersom stordatorer knappt finns längre är ordet ledigt och de här smådatorerna är ju faktiskt mikro...

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Inaktiv

Blir lätt ett köp, varför? Jo den kommer nästan klar i sitt chassi, inget meck inget strulande, perfekt som HTPC.

In med Win OS eller något annat "öppet", då kan jag köra streaming o kolla på allt jag vill utan att behöva strula med appar o uppdateringar från vilken det nu är som skapat just denna mediabox jag valt att köra med. För det är ju problemet med HTPC, man vill ha något som tar _allt_ men samtidigt ska den vara någorlunda framtidssäker, men samtidigt inte kosta alldeles för mycket.

För oss som inte orkar att plocka ihop en egen HTPC o sen sitta o mecka o jämföra prestanda och "passar den här delen med detta chassit etc etc" utan bara vill ha något som fungerar så verkar ju NUC perfekt helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

1) Ja, mitt intryck är att utseendet är huvudattraktionen med de här smådatorerna. Eller rättare sagt att de inte syns. Jag har lite svårt att förstå att man vill betala extra för det istället för att lägga en bärbar under TV-bänken, men som sagt, jag förstår inte riktigt hela konceptet.

Att ha en bärbar dator stående i mediabänken ser ju bara ut som en fattigmans lösning och tar dessutom upp nästan lika mycket plats som en blu-ray spelare(om inte mer). En bärbar dator är inte tänkt att stå i någon mediabänk och därför är den inte häller anpassad till det. Med ditt tankesätt skulle man kunna fundera över varför folk har en blu-ray spelare i bänken när de kan ha en laptop? Jag tror de flesta svarar med att det är simplare att ha en produkt som är ämnad för arbete och som ser okay ut.

Att du inte förstår konceptet beror troligen på att du snöat in på att ha en laptop i mediabänken, det är ett val du gjort och är du nöjd med det så kör på det. Jag förstår dock inte konceptet att ha en laptop i mediabänken, den är inte gjord för det, den tar onödigt mycket utrymme, de e krångligt att öppna locket utan att ta u dator, de är kångligt att säta i skiva/USB utan att ta ut dator m,m m,m.

Skrivet av Bananas2thebeat:

2) Storlek... Se punkt 1.
3) Mja, en begagnad bärbar för 3 papp har säkert betydligt starkare processor, och en inbyggd DVD spelare, och fler in/utgångar, och en skärm, och en större hårddisk, och mer minne, än en sån här mikrodator* för 3 papp.

Beg? så du jämför priset på en ny produkt med en beg? det låter ju rimligt? Då kan vi vänta 6 månader och köpa en Intel NUC beg också den för halva priset?

Om du provat Windows på en Intel Nuc så hade du snabbt insett att du behöver defentivt inte mer prestanda om du inte ska spela 3D spel men då vill du troligen inte ens ha en laptop(för rimlig summa).

Skrivet av Bananas2thebeat:

Så det hela verkar handla om att man accepterar ett högre pris och sämre prestanda för att de här mikrodatorerna är väldigt små - och det är det jag har svårt att förstå eftersom det är en stationär enhet. Vore det inte bättre att det var en svart platt låda, lik DVD spelaren och dekodern som säkert redan står vid TVn, och använde standardkomponenter? .

Intel Nuc är en svart plåtlåda och allt handlar om att trycka ner så tillräkligt mycket kraft för att inte känna sig begränsad med vardagliga uppgifter på så liten yta som möjligt. Du kan säkert hitta en laptop för 3600 kr(sama pris om Intel Nuc men då är den ganska mycket större, ska vi gissa på 4 gånger större? Jag gillar inte att ha massa enheter i vardagsrummet, det ska vara så clean som möjligt och då är storleken på dem viktig.

Slutligen handlar det om en smaksak, det finns inte vad jag vet något som mäter sig med Intel Nuc på samma yta för mindre pengar därför blir det en unik produkt.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Skrivet av Elgot:

Nu syftar jag främst på billigast möjliga; givetvis kan man hitta bättre (nu är jag kanske fördomsfull, men 370 kr för chassi + nätaggregat låter inte som kvalitet (det verkar också vara i klenaste laget, men man kanske kan underklocka)) men då börjar ju också prisskillnaden ätas upp.

Det visar sig att när man följer länken så är det versionen utan nätagget och den med kostar 643kr
http://mini-itx.se/morex557utannataggregat-p-776.html
http://mini-itx.se/morex557med60wnataggregat-p-777.html

Permalänk

Är det någon som har provat den som en server? typ fil, minecraft eller någon annan form av server?

Permalänk
Medlem

Mycket bra presentationsfilm!

Jag tror nästa generation av de här datorerna kan bli något intressant då grafikdelarna sägs bli mycket starkare.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

"Med facit i hand efter redaktionens komprimerade snabbtitt framstår Intel NUC som en mysig produkt"

Mysfaktorn är alltså hög, man vet direkt när det är Emil som recenserar :).

Visa signatur

5800X3D - RTX 3080 - LANCOOL 2 MESH

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Det är ett av många användningsområden.
Jag pratar om alla olika tänkbara användningsområden där man kan tänkas vilja ha en liten och smidig dator.
Att NUC är mycket bättre för dig så som du vill ha din HTPC säger jag inte emot på något vis öht.
Jag säger att det finns många fall där datorn jag länkar till är ett bättre val.

Sen glömde du t.ex ta med Windows i din prisberäkning t.ex. och jag skulle kunna prata om andra saker, men du argumenterar utifrån dina förutsättningar och behov och då har jag ingenting att invända.
I just ditt fall verkar denna NUCen vara ett klart bättre val, men det finns många andra fall där jag menar att Fujitsun eller liknande är ett bättre val.

Hoppas du förstår bättre vad jag menar nu.

Permalänk
Medlem

Det är en intressant formfaktor, men kostar minst dubbelt så mycket som den borde. No deal.

Visa signatur

5950X, 3090