hur använder jag 2 grafikkort till datorn?

Permalänk
Medlem

hur använder jag 2 grafikkort till datorn?

Hej! köpte ny dator för ett tag sedan med bla. 1 radeon 7870HD Twin forzr eller ngt sånt.. med 2 GB minne.
Till det köpte jag ett extra lika dant kort för en billig peng och tänkte par koppla dom i min burk. Jag har kollat upp så att mitt nätagg klarar det. Så den diskunionen kan vi hoppa över.
Men hur går jag tillväga? kopplar in kortet på en ledig plats, och parkopplar dom med varandra eller skall man installera om drivrutinerna? Vilket av korten ska man använda som "huvudkort", dvs koppla till skärm? Eller skall jag helt enkelt låta bli att klabba med det? Ger de ingen värsting förbättring ändå?

tack på förhand. Skriv och rekomendera mig jag är helt lost när de gäller 2 st grafikkort.

Permalänk
Medlem

Gör som du har tänkt, och sne kan du konfgurera en SLI kombintation. Har du kollat så MOBOT klarar det? Normalt sett är det övre kortet det som du kopplar skärmen i. Det ger visst en värsting förbättring. Men bara o koppla in båda och smälla dit SLI-bryggan och starta datorn.

Mvh.Joel

Permalänk
Skrivet av TontteJooi:

Gör som du har tänkt, och sne kan du konfgurera en SLI kombintation. Har du kollat så MOBOT klarar det? Normalt sett är det övre kortet det som du kopplar skärmen i. Det ger visst en värsting förbättring. Men bara o koppla in båda och smälla dit SLI-bryggan och starta datorn.

Mvh.Joel

CrossFire*

Visa signatur

Det finns ingen dålig hårdvara, bara dåliga portar

Permalänk
Medlem
Skrivet av TontteJooi:

Gör som du har tänkt, och sne kan du konfgurera en SLI kombintation. Har du kollat så MOBOT klarar det? Normalt sett är det övre kortet det som du kopplar skärmen i. Det ger visst en värsting förbättring. Men bara o koppla in båda och smälla dit SLI-bryggan och starta datorn.

Mvh.Joel

Cross-Fire brygga*

Visa signatur

PC [ I7 3770K 3.5 GHz OC 4.6 GHz | 2 x Gigabyte Geforce GTX 680 2048 MB GDDR5 OC 1137MHz |16 GB DDR3, Corsair VENGANCE LP 1600 MHz | Switch 810 | SSD 80 GB | SSD 2 X 120 GB | Western 2 T | MSI Z77A-S01 | Power 750 Watt | Logitech G510 | Logitech G35 | R.A.T. 7 | Razer goliathus | Speakers Andersson HomeCinema surround system | LG 42 " Full HD tv ]
Laptop [ MSI GE70 2OE | Samsung 27'' S27B550V LED | Logitech Performance Mouse MX ]

Permalänk
Medlem

Hur kollar jag så MOBOT klarar det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sudaxo:

Hur kollar jag så MOBOT klarar det?

Isåfall behöver vi mammakakans namn, alltså moderkortet ( mobo )

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sudaxo:

Hur kollar jag så MOBOT klarar det?

Det kan stå stämplat Crossfire direkt på moderkortet, annars står det i manualen.

Har du 2 st PCIe x16 på moderkortet så släng in det andra kortet och starta datorn. Kolla sen i Catalyst control center.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Det kan stå stämplat Crossfire direkt på moderkortet, annars står det i manualen.

Har du 2 st PCIe x16 på moderkortet så släng in det andra kortet och starta datorn. Kolla sen i Catalyst control center.

Jag har för mig att där tillochmed är 3 st PCIe uttag

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Sudaxo:

Ja, det moderkortet stödjer Crossfire.

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Skrivet av Hardware guy:

Det kan stå stämplat Crossfire direkt på moderkortet, annars står det i manualen.

Har du 2 st PCIe x16 på moderkortet så släng in det andra kortet och starta datorn. Kolla sen i Catalyst control center.

Crossfire stämpeln betyder dock bara att korten kan gå i 4x läge, vilket inte är det bästa för prestandan.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Då skall jag koppla in dom ikväll och hoppas på att det inte är ngt strul alls!

Permalänk
Skrivet av Thompaam:

Ja, det moderkortet stödjer Crossfire.

Dock går ena PCI slotet bara i 4x hastighet, så visst det har CF stöd, men jag skulle helst ha kör minst 8x läge på båda korten, men har man inget annat så duger det väl

Skrivet av Sudaxo:

Jag har för mig att där tillochmed är 3 st PCIe uttag

Han menar då PCIe x16 slots, vilket är dem som grafikkorten går ner i, dem har du bara två av, var av ena går i 16x hastighet och det andra går i x4 hastighet.

Har du en CF-brygga förresten?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Oftast behöver man installera om drivrutinerna också för att få igång CrossFire. Var iallafall så för mig, innan jag installerade om drivrutinen kände datorn bara av det ena kortet som suttit i från början.

Visa signatur

/dev/null

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Dock går ena PCI slotet bara i 4x hastighet, så visst det har CF stöd, men jag skulle helst ha kör minst 8x läge på båda korten, men har man inget annat så duger det väl

Han menar då PCIe x16 slots, vilket är dem som grafikkorten går ner i, dem har du bara två av, var av ena går i 16x hastighet och det andra går i x4 hastighet.

Har du en CF-brygga förresten?

Japp jag har en brygga

Skrivet av webbson:

Oftast behöver man installera om drivrutinerna också för att få igång CrossFire. Var iallafall så för mig, innan jag installerade om drivrutinen kände datorn bara av det ena kortet som suttit i från början.

Hur vet man att den hittat båda korten?

Permalänk
Medlem

Förresten, för att inte skapa fler trådar så har jag en fråga till, Finns det något gratis program som kollar så alla drivrutiner fungerar korrekt, samt finns där?

Permalänk
Skrivet av Sudaxo:

Förresten, för att inte skapa fler trådar så har jag en fråga till, Finns det något gratis program som kollar så alla drivrutiner fungerar korrekt, samt finns där?

Du märker väl om de inte fungerar korrekt? Kraschar spelet, eller du får artefakter i ett spel lär du märka det, så vitt jag vet finns inget sånt program. För att se om båda korten är hittade så startar du CCC, högerklicka på skrivbordet så finns den som alternativ där

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk

Dock har ditt nätagg bara 2 st PCI-E strömkablar så du får använda adaptrarna som kom med grafikkorten.
Antar att dina 7870 har 6+6 strömanslutningar.

Nätagget:
1 x ström, 24-pin ATX med avtagbar 4-pin-del
1 x ström 8-stifts EPS 12 V med löstagbar 4-stifts ATX 12 V-sektion
1 x ström, 6-pin PCI Express
1 x 8-stifts PCI Express-ström med löstagbar 2-stiftssektion
9 x 15-pin seriell ATA, ström
6 x 4 pin intern effekt
2 x 4 pin strömuttag för minimikontakt

Visa signatur

Moderkort: Maximus Gene Z87 Processor: i7-4770K@4,3 Volt=1,245V, Kylning: Custom Vatten Minne: 32Gb Corsair Venegance Pro 1866Mhz Grafik:MSI Seahawk 1080 EKWB Hårddiskar:Samsung SSD 850 EVO 500GBx2 + 3TB NAS Nätagg: Corsair AX850 Chassi: Corsair Obsidian 350D Skärm: Asus 27" ROG Swift Rigg2 TJ08 ASUS Maximus IV Z68 Gene-Z i5-2500K@4.5 H60 8GbLP ASUS GTX 970 STRIX (250GB+120GB)SSD+1Tb Corsair Cx500M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbane78:

Dock har ditt nätagg bara 2 st PCI-E strömkablar så du får använda adaptrarna som kom med grafikkorten.
Antar att dina 7870 har 6+6 strömanslutningar.

Nätagget:
1 x ström, 24-pin ATX med avtagbar 4-pin-del
1 x ström 8-stifts EPS 12 V med löstagbar 4-stifts ATX 12 V-sektion
1 x ström, 6-pin PCI Express
1 x 8-stifts PCI Express-ström med löstagbar 2-stiftssektion
9 x 15-pin seriell ATA, ström
6 x 4 pin intern effekt
2 x 4 pin strömuttag för minimikontakt

Jag har redan varit på kjell och kompany och köpt en adapter, ska sno ström från en kabel som hänger lös vid hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av krushy:

Cross-Fire brygga*

hahha, lykkades läsa SLI xD måste skaffa nya glasögon

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av TontteJooi:

hahha, lykkades läsa SLI xD måste skaffa nya glasögon

ett ärligt misstag

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PC [ I7 3770K 3.5 GHz OC 4.6 GHz | 2 x Gigabyte Geforce GTX 680 2048 MB GDDR5 OC 1137MHz |16 GB DDR3, Corsair VENGANCE LP 1600 MHz | Switch 810 | SSD 80 GB | SSD 2 X 120 GB | Western 2 T | MSI Z77A-S01 | Power 750 Watt | Logitech G510 | Logitech G35 | R.A.T. 7 | Razer goliathus | Speakers Andersson HomeCinema surround system | LG 42 " Full HD tv ]
Laptop [ MSI GE70 2OE | Samsung 27'' S27B550V LED | Logitech Performance Mouse MX ]

Permalänk
Medlem

Nu är båda korten kopplade och jag har installerat om grafikdrivrutinerna, men hur vet jag att båda korten arbetar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sudaxo:

Nu är båda korten kopplade och jag har installerat om grafikdrivrutinerna, men hur vet jag att båda korten arbetar?

Kör 3D mark och se din score.

Gå in i catalyst och ta bort crossfire bocken och kör 3D mark igen.

Jämför resultat och observera att du ska få högre poäng med crossfire på.

Eller välj att den ska visa crossfire loggo ska visas när du spelar.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken