Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

sos, utryckningar, prioriteringar

Trots att min farfar jobbat på SOS alarm som brandman och larmat ut bilar är jag inte direkt kunnig inom ämnet. Jag ställde en fråga på facebook för ca 4 timmar sedan men inget svar än.

Nu vill jag höra vad sweclockers säger, framför allt de som är mer kunniga. Kanske t.om larmoperatör eller ambulansförare

Citat:

Efter mindre oegentligheter och gårdagens nyheter ang. fler ambulanser. Vad gäller för det? Är det OK för en person med kraftiga ryggsmärtor som inte kan röra på sig att ringa ambulans? (naturligtvis)

Om en allvarligare incident (t.ex medvetslös person/svag puls) inträffar och man ringer SOS, om denna ambulans och andra är upptagen med tidigare larm, vad gäller? Kan ambulanspersonalen få avbryta och åka på det allvarligare om nu personalen redan befinner sig på plats? Eller blir det kö? Vad händer..

Permalänk
Medlem

När jag jobbade med bl.a äldreomsorg så sa ibland ambulanspersonal på plats att de skulle åka då de gjorde bedömningen att annat var högre prioriterat och läget var under kontroll. Jag gör antagandet att ambulanspersonalen får göra en bedömning från situation till situation. Det har även hänt _en_ gång att ambulansen vänt, men då har man också ringt upp larmet igen för att tala om att ambulans inte behövs, alltså att vår personal på plats gjorde bedömningen åt dem.

Vilket jag tycker låter som det enda rimliga. Vi kan visserligen ha en stor buffert på ambulans och personal, men det kostar oss. Bäst är såklart att ha lagom många ambulanser med lagom mycket personal, vilket i undantagsfall orsakar kö.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Inaktiv

9 ggr av 10 så finns det kunnig personal inom räddningstjänsten som kan komma till undsättning om det kniper ordentligt, bland annat här i nybro så är all brandpersonal utbildade i sjukvård och har tillgång till en ambulans om det skulle knipa ordentligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Trots att min farfar jobbat på SOS alarm som brandman och larmat ut bilar är jag inte direkt kunnig inom ämnet. Jag ställde en fråga på facebook för ca 4 timmar sedan men inget svar än.

Nu vill jag höra vad sweclockers säger, framför allt de som är mer kunniga. Kanske t.om larmoperatör eller ambulansförare

Jag har arbetat både på ambulansen och på akutmottagning.

Det är klart att en person som har så kraftiga smärtor att situationen är olidlig (vilket dock är oerhört subjektivt..) eller att man inte kan röra på sig och behöver åka till sjukhus ska använda sig av ambulans om andra transportmedel inte är möjliga. Dock är det förvånansvärt hur ofta personer själva inte har försökt att göra någonting åt det själv innan man kontaktar sjukvård (försök med en Ipren/Voltaren/Naproxen och en Alvedon först).

Det finns tyvärr alldeles för många människor som missbrukar ambulanssjukvården och ser det som en gratistaxi till sjukhuset. Tyvärr, men det är sant. Sedan finns det folk som inte åker ambulans som borde göra det, men det är en försvinnande liten del i jämförelse.

Generellt kan man säga att om ett uppdrag med högre prioritet kommer in innan ambulansen anlänt till platsen så dirigerar larmoperatören om enheten, men om ambulansen är på plats eller har lastat patient så kan den inte dirigeras om. Det finns undantag, men generellt är det så. Och här i Stockholm anar ni inte hur ofta det är kö även på prio ett-uppdrag (dvs urakuta uppdrag). Ambulanspersonalen har inte vetskap om alla uppdrag som kommer in eller står på kö (undantag för om man hör t.ex. hör utalarmering andra enheter på radion). Så det är svårt för dem att göra en egen prioritering av vad som är viktigast utan det sköter larmoperatören som dessutom vet vad för resurser som finns tillgängliga och vart de finns.

Vad gäller räddningstjänst så är de fantastisk duktiga på hjärt- och lungräddning och kan _första hjälpen_. Men man kan inte sjukvård. Det är en stor skillnad.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Alakai:

När jag jobbade med bl.a äldreomsorg så sa ibland ambulanspersonal på plats att de skulle åka då de gjorde bedömningen att annat var högre prioriterat och läget var under kontroll. Jag gör antagandet att ambulanspersonalen får göra en bedömning från situation till situation. Det har även hänt _en_ gång att ambulansen vänt, men då har man också ringt upp larmet igen för att tala om att ambulans inte behövs, alltså att vår personal på plats gjorde bedömningen åt dem.

Vilket jag tycker låter som det enda rimliga. Vi kan visserligen ha en stor buffert på ambulans och personal, men det kostar oss. Bäst är såklart att ha lagom många ambulanser med lagom mycket personal, vilket i undantagsfall orsakar kö.

Skrivet av anon34061:

9 ggr av 10 så finns det kunnig personal inom räddningstjänsten som kan komma till undsättning om det kniper ordentligt, bland annat här i nybro så är all brandpersonal utbildade i sjukvård och har tillgång till en ambulans om det skulle knipa ordentligt

Skrivet av zAjben:

Jag har arbetat både på ambulansen och på akutmottagning.

Det är klart att en person som har så kraftiga smärtor att situationen är olidlig (vilket dock är oerhört subjektivt..) eller att man inte kan röra på sig och behöver åka till sjukhus ska använda sig av ambulans om andra transportmedel inte är möjliga. Dock är det förvånansvärt hur ofta personer själva inte har försökt att göra någonting åt det själv innan man kontaktar sjukvård (försök med en Ipren/Voltaren/Naproxen och en Alvedon först).

Det finns tyvärr alldeles för många människor som missbrukar ambulanssjukvården och ser det som en gratistaxi till sjukhuset. Tyvärr, men det är sant. Sedan finns det folk som inte åker ambulans som borde göra det, men det är en försvinnande liten del i jämförelse.

Generellt kan man säga att om ett uppdrag med högre prioritet kommer in innan ambulansen anlänt till platsen så dirigerar larmoperatören om enheten, men om ambulansen är på plats eller har lastat patient så kan den inte dirigeras om. Det finns undantag, men generellt är det så. Och här i Stockholm anar ni inte hur ofta det är kö även på prio ett-uppdrag (dvs urakuta uppdrag). Ambulanspersonalen har inte vetskap om alla uppdrag som kommer in eller står på kö (undantag för om man hör t.ex. hör utalarmering andra enheter på radion). Så det är svårt för dem att göra en egen prioritering av vad som är viktigast utan det sköter larmoperatören som dessutom vet vad för resurser som finns tillgängliga och vart de finns.

Vad gäller räddningstjänst så är de fantastisk duktiga på hjärt- och lungräddning och kan _första hjälpen_. Men man kan inte sjukvård. Det är en stor skillnad.

Jag får tacka alla för svar:)

Ska väl inte gå in på detaljer till varför jag ställer frågan men detta ger mer såklart mer info.

Permalänk
Musikälskare

Intressant

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem

Jag stod en gång med en epileptiker som hade anfall i ca 45 minuter. tydligen så hade vi 3 st ambulanser påväg, men alla tre blev omdirigerade till mer akuta fall.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Jag jobbar på räddningstjänsten som brandman. Vi åker på IVPA (i väntan på ambulans) larm. Det handlar oftast om hjärtstopp eller andnöd. Ja, ambulans kan dirigeras om, ifall det skulle komma ett larm med högre prioritet.

Visa signatur

Levla upp i spelet vi kallar livet - https://ltfu.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av aka-tora:

Jag jobbar på räddningstjänsten som brandman. Vi åker på IVPA (i väntan på ambulans) larm. Det handlar oftast om hjärtstopp eller andnöd. Ja, ambulans kan dirigeras om, ifall det skulle komma ett larm med högre prioritet.

Vilken region tillhör du?
Jag är lite intresserad av hur andra regioner bekämpar falsklarm för att minimera onödig blåljustrafik på våra vägar. I Skåne så har Räddningstjänsten Syd ett krav genom sin kvalitetsplan på att alla nya brandlarmsanläggningar som är godkända enligt SBF 110:6 skall använda sig av minst två kanaler på larmsändaren. Något som kallas för verifierad brand.
Om en larmpunkt löser brand så utrycker ett mindre utryckningsfordon (tekniskt service). Om två larmpunkter löser så tillkallas räddningstjänst.
Värmedetektor, bibrandskåp, aspirerande detektor i ställverkstransformator, ventilationsaggregat etc. löser alltid tvåpunktslarm direkt.

Om nu räddningstjänsten även gör såkallade IVPA utryckningar så är det ju ytterst viktigt att allt onödigt kan elimineras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fr1dd:

Vilken region tillhör du?
Jag är lite intresserad av hur andra regioner bekämpar falsklarm för att minimera onödig blåljustrafik på våra vägar. I Skåne så har Räddningstjänsten Syd ett krav genom sin kvalitetsplan på att alla nya brandlarmsanläggningar som är godkända enligt SBF 110:6 skall använda sig av minst två kanaler på larmsändaren. Något som kallas för verifierad brand.
Om en larmpunkt löser brand så utrycker ett mindre utryckningsfordon (tekniskt service). Om två larmpunkter löser så tillkallas räddningstjänst.
Värmedetektor, bibrandskåp, aspirerande detektor i ställverkstransformator, ventilationsaggregat etc. löser alltid tvåpunktslarm direkt.

Om nu räddningstjänsten även gör såkallade IVPA utryckningar så är det ju ytterst viktigt att allt onödigt kan elimineras.

Jag jobbar i Väst/Dalsland. Jag jobbar deltid, och är därför inte helt insatt i allt arbete som görs för att minimera falsklarm. Men vissa förändringar har gjorts den sista tiden, befäl/heltidspersonal åker ofta på automatlarm mm, innan hela styrkan/gruppen kallas. På så vis kan också många falsklarm på te.x industrier elimineras, det belastar heller inte skattebetalarna på samma sätt.

Ja, du har helt rätt. IVPA är känsligt och svårbedömt, speciellt för den som ringer in larmet. Kul diskussion, du verkar insatt i ämnet.
Mvh

Visa signatur

Levla upp i spelet vi kallar livet - https://ltfu.org/

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Kan bli en spännande och lärorik diskussion detta, skall bli intressant att få läsa vidare och lära mig mer:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av aka-tora:

Jag jobbar i Väst/Dalsland. Jag jobbar deltid, och är därför inte helt insatt i allt arbete som görs för att minimera falsklarm. Men vissa förändringar har gjorts den sista tiden, befäl/heltidspersonal åker ofta på automatlarm mm, innan hela styrkan/gruppen kallas. På så vis kan också många falsklarm på te.x industrier elimineras, det belastar heller inte skattebetalarna på samma sätt.

Ja, du har helt rätt. IVPA är känsligt och svårbedömt, speciellt för den som ringer in larmet. Kul diskussion, du verkar insatt i ämnet.
Mvh

Låter som om flera regioner börjar köra samma race då :).
Anledningen till att jag undrade var just för att det är mer falsklarm än vad folk i samhället tror. Och jag köper det, kommer det ett utryckningsfordon med ljudande sirener och påslagna blåljus så tänker man ju ej direkt: Ah, det är nog bara ett falsklarm :D.

Citat ur kvalitetsplan: En tredjedel av Räddningstjänsten Syds årliga utryckningar utgörs av automatiska brandlarm. Av dessa är över 90 % oönskade larm, dvs. automatlarm föranledda av andra orsaker än brand.

Återgår till ambulansutryckningar.
Detta är de generella prioriteringsgraderna:

Prioriteringsgraderna.

Om inte annat avtal finns så skall SOS-operatören hålla sig till den åtgärd som anges vid de olika prioriteringsgraderna:
•Prio 1 Akut livshotande symptom eller olycksfall
Definition:
Uppdrag med högsta prioritet där patient bedöms ha akuta livshotande symtom.

Kommentar och användningsområde:
Närmast tillgängliga ambulans utlarmas enligt larmcentralens prioritering. Ambulansens personal bedömer behovet av körsätt (snabbt) till hämtplatsen och påkallande av fri väg med siren och/eller blåljus.

•Prio 2 Akut men ej livshotande symptom
Definition:
Uppdrag med hög prioritet där patient bedöms ha akuta men ej livshotande symtom.

Kommentar och användningsområde:
Närmast tillgängliga ambulans tilldelas uppdraget. Ambulansen kör utan siren och blåljus.

•Prio 3 Övriga ambulansuppdrag
Definition:
Prioriterat uppdrag där tillsyn och vård kan behövas av medicinsk utbildad personal och där rimlig vänteperiod inte bedöms påverka patients tillstånd.

Kommentar och användningsområde:
Ambulanstransport vilken ej betraktas som allvarligt fall. Ambulans tilldelas uppdraget med beaktande av den totala beredskapen för allvarligare händelser.

•Prio 4 sjuktransport/sjukresor
Definition:
Sjuktransport av patient från hämtplats till destination. Uppdrag där det inte krävs tillsyn eller vård av medicinsk utbildat personal under transporten.

Kommentar och användningsområde:
Transporten kan genomföras av fordon som ej definieras som ambulans, t.ex. sjuktransportbil eller taxi.