Bygglogg: Project Aurora - an Aluminum Briefcase - mATX Case System

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Bygglogg: Project Aurora - an Aluminum Briefcase - mATX Case System

Sweclockare, nu söker jag ett bollplank att kasta idéer och få lite kritik (gärna konstruktiv)

Bakgrund:

Under en längre tid har jag funderat på att skaffa mig en liten och behändig dator. Inte en laptop utan den datorn med den fulla potentialen av en desktop.
Det slutade med ett mITX system i mitt Fractal Design Node 304. All things good so far.

Dock kände jag att den var fortfarande lite för stor för att släpa runt med till vänner, (Ta med sig en Node 304 och åka tåg i 3h är inget vidare om man ska plocka med sig en skärm och övriga komponenter).
Just nu tjänar mig denna dator mig som en HTPC och NAS i ett bredvid tv.

Jaha, vad gör man nu då?
Jo man ser Early Birds biljetter till dreamhack sommar 2013, jag som aldrig har varit på dreamhack och inte riktigt tänkt på det för än det är försent att beställa biljetter. Lättare sagt än gjort och 4 biljetter inköpta och kontot tömt (inte riktigt men nästan).

Jaha vad ska man då göra? Hitta en bra lösning på att låsa fast datorn och skärm på ett smidigt och bra sätt såklart.
Jag började med att utforma ett chassi som skulle husera ett litet mITX kort. Eventuellt tom ett AIO moderkort då CES var i farten och gigabyte visade upp denna nya standard.

Detta föll inte riktigt på plats då jag inte blev nöjd med hur den skulle fästas på skärmen eller skärmen integreras i chassit på ett bra sätt.
Dessutom kändes det lite väl ambitiöst projekt då jag inte ens äger en dremel ännu mindre en plåtbock.

Sedan fann jag inspiration från andra håll och insåg hur jäkla perfekt det skulle vara med en Aluminiumväska. Lätt att bära med sig, går att låsa fast, man kan stoppa in även ett standard ATX PSU om så önskas.

Dold text

Tanken är att använda en aluminium väska i stil med:Biltema

Det jag vill få plats med är följande:

  • mITX moderkort

  • Interna Antenner för WiFi (praktiskt) tänker mig att de går upp i locket på var sida.

  • Ett litet lagringsutrymme för DVI, power kablar och eventuellt en dator mus.

  • Ska ingen skärm integreras så går det att ha kardborreband i locket och fästa kablarna där.

  • Lagring. En 3.5" och lite fler 2.5" platser. Eventuellt fler 2.5" och kanske plockar bort 3.5" till förmån av bättre placering av komponenter.

  • Full size 3-slot GPU om så önskas.

  • Gärna en liten skärm, har jag räknat korrekt med mina höftade pessimistiska siffror i under kant så borde en skärm på 18" med största sannolikhet gå in i toppen.

Min första (och nuvarande ritning) innebär att hål för I/o och hela nätaggets utblås måste skäras i väskans sidor. Nu sitter jag dock i tankarna att man kanske kunde gömma undan detta i lådan under en lucka.

Troligen måste jag förstärka lådan med något. Förslag? Plywood? Eller ska man vara vågat och hoppa på aluminiumplåt? 2mm räcker väl? Skulle underlätta för att jorda insidan av chassit.

Jag kommer försöka få alla interna komponenters fläktar att komma i jämn nivå så man kan lägga ett lock innan för väskans lock om ni är med på vad jag snackar om? Ska försöka mig på färgat plexi eller akryl eller annat lättvikts material. Helst sitta på ett par gångjärn invändigt så man kan lyfta upp den utan att behöva skruva.

I detta interna lock ska det sitta hål för fläktarna och ha dammfilter monterade (ej löstagbara såklart).

Sitter faktiskt inte på en aluminiumväska just nu men ska ta mig iväg och köpa en. Har mest försökt räkna lite på det så man vet att allt får plats.
Jag har börjat Sleeva lite så tanken är att det ska gå i samma färger, blå/grå/svart.

Lite Sleeving Bilder:

Ett styck (4+4)8-pin CPU power kabel.
Sleeving:
MDPC-X sleeving med krympslang från samma Nils.

Dold text

Har inte riktigt lyckats med perfekta krympslangar i ändarna så de är lite ojämn. Men, work in progress!
Vad tror ni om det färgschemat?

Nu till Chassit:

Hur jag föreställer mig att det interna locket ska vara utformat.
Kanten ovanför plattan är det "riktiga" locket på väskan.

I hörnet vid PSU och GPU kommer lagringsutrymmet preliminärt ligga.
GPU kommer anslutas med en PCIe 16x Riser flex-kabel. GPU kommer behöva någon typ av arm för att hållas uppe. Kanske i kombination av att Riserkontakten skruvas fast i sidan på väskan

PCIe Brackets och I/O-plåt. Cirkeln är framsidan av lådan där handtaget sitter på väskan.

Baksidan. Tanken är att ha klaffar precis som på klaffbord som fälls ut bakåt för att hålla väskans lock öppet i en vinkek av 110°-135°. Andra förslag på hur man smidigt kan hålla locket upp? Kanske ett snöre/band från framsidan av lådan till lockets topp? Ska det stoppas in en skärm kanske klaffar är mer stabila men det blir jobbigare när man ska flytta dessa.

Vill även troligen flytta in PSU (inte ha utblås bak), slakta kablar och korta ner dessa+ Sleeve. Använda en Pass-through kabel (precis som på Fractal Design Node 304)för att ansluta PSU från samma sida som MoBo. På så sätt bibehålls lådans integritet och det bli lite snyggare.

Detta kommer troligen leda till högre temp så jag behöver utblås. Kanske köra CPU och GPU insug. Öppna Nätagg och vända på fläkten så den blåser ut genom toppen. Den temperaturen borde väl nätagget klara av?

Lådan har kraftigt överslags räkning på sig just nu och sidorna är tjockare än 1cm för att vara på den säkra sidan. Som ni ser finns det fortfarande utrymme att flytta runt saker. Eventuellt skippar jag lagringsutrymmet i lådan och ser till att inte behöva skära i sidorna på lådan.

Förslag på vart startknappen kan sitta?
Jag har front Panel audio och USB 3 som ligger och skräpar. Kanske kan stoppas in någonstans bredvid starknappen?

Ska man skära upp ett håll i färgade akryl/plexi toppen och stoppa dit ett fönster och visa upp SSD eller GPU kanske?

Dold text

Tills nästa status uppdatering!
/David

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Uppdatering:

Idag köpte jag mig ett styck väska. 150kr. Billigt!

Tyvärr var ett av gångjärnen skadat så ska åka tillbaka i morgon och få den utbytt.

Dold text

Måtten är:
455x330x152 utvändigt
445x319x140 invändigt
Så det var tunna sidor. Kommer troligen behövas förstärkas.

Har ändrat designen lite, nämnde jag 3-slot PCIe grafikkort kommer stödjas?

Dold text

Den undre lådans inre dimensioner är:
445x320x97

CPU kylare på 75mm bör få plats (fläkt inkluderad i dessa 75mm).

Alltså kommer jag troligen kunna klämma in ett fullstort ATX PSU (86mm höjd) utan modifiera.
Nätagget kommer få sleevade kablar och kortas ner.

Jag sitter i tankarna att vända på fläkten i PSU och på så sätt få ett utsug.
Baksidan på PSU skall alltså vara vänt mot moderkortet och ha en passthrough som kommer sitta ovanför I/O-plåten.

Dold text

Tror ni det kommer fungera eller för högtemp på luften för PSU?

Insåg att väskan var nästan lika stor som vissa ATX lådor även om det är jäkligt smalt när man räknar bort locket.
Ska alltså försöka klämma in en skärm i toppen.

Ska jag stoppa in 3.5" diskar så finns det två alternativ. På högkant men då sticker de upp lite ovanför kanten på undre lådan.

Dold text

Eller liggandes från botten och uppåt i någon form av hårddiskbur. (kommer en preliminär design längre fram).
Ett alternativ skulle vara att flytta den till bakkant av lådan där man skulle kunna ha en liten öppning för även kablar till skärmen.

Dold text

Placerar man PSU borta på samma ände som GPU så kommer det få plats en kylare på upp till 11.6"(28.4cm) vilket bör anses vara acceptabelt?
Dock blir passthrough jobbigare att dra men knappast omöjligt.
Tanken är att vara klar innan sommaren för att använda och visa datorn på DreamHack 2013. Vill ni komma förbi och klämma så kan ni PM:a mig

Hoppas jag kan få lite feedback på detta.
/David

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Sjukt coolt bygge faktiskt! Vad behöver de enklare 3.5" diskarna för kylning nu för tiden egentligen? Kan du inte dra in någon sorts insugsfläkt? Jag är kass på design och byggen själv... Bygger gärna i chassien som någon annan designat och så, men skulle aldrig få för mig att bygga någon sånt här. Ska du inte ha grafikkortet i botten av lådan? Med utblåset så att det blåser i utrymmet där fötterna på väskan är? Det borde kunna vara ett alternativ. Kanske klarar det sig på att bara få insug av vanlig rumsluft. Hur har du tänkt med tangentbord och så? Det känns som att det "klassiska" laptopupplägget där tangentbordet är liksom under skärmen inte kommer att fungera... Jag vet inte om det är en så strålande idé att faktiskt bygga in skärmen i locket, jag skulle nog försökt fixa något annat tror jag. Kanske göra så att man bara ställer väskan öppen bredvid sin skärm, så att den får friskluft och också cirkulation. Detta skulle dessutom öka på möjligheter med utblås i botten av väskan och liknande. Att man alltid har locket öppet vid drift liksom. Det blir fortfarande smidigt att bära och så, men inte lika krångligt med att få allt att passa på något sätt.

Visa signatur

i7 4790k @ stock, 16gig ram @1866mhz, GTX TITAN @ stock kylare 1000ghz; Soundblaster Zx som driver AKGQ701/ATH-M50.

Permalänk
Desk Master

Varför inte ett vanligt atx bord eller t.om atx-e kompitabelt chassi då du har ju plats för det.

Visa signatur
Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Grayson:

Sjukt coolt bygge faktiskt! Vad behöver de enklare 3.5" diskarna för kylning nu för tiden egentligen? Kan du inte dra in någon sorts insugsfläkt? Jag är kass på design och byggen själv... Bygger gärna i chassien som någon annan designat och så, men skulle aldrig få för mig att bygga någon sånt här. Ska du inte ha grafikkortet i botten av lådan? Med utblåset så att det blåser i utrymmet där fötterna på väskan är? Det borde kunna vara ett alternativ. Kanske klarar det sig på att bara få insug av vanlig rumsluft. Hur har du tänkt med tangentbord och så? Det känns som att det "klassiska" laptopupplägget där tangentbordet är liksom under skärmen inte kommer att fungera... Jag vet inte om det är en så strålande idé att faktiskt bygga in skärmen i locket, jag skulle nog försökt fixa något annat tror jag. Kanske göra så att man bara ställer väskan öppen bredvid sin skärm, så att den får friskluft och också cirkulation. Detta skulle dessutom öka på möjligheter med utblås i botten av väskan och liknande. Att man alltid har locket öppet vid drift liksom. Det blir fortfarande smidigt att bära och så, men inte lika krångligt med att få allt att passa på något sätt.

Funderar på om man kör grafikkortet med fläktarna uppåt (rakt av ett val av mig för att det kommer vara snyggare) som insug och kör detta med CPU kylare. Då kan man köra en luftkanal som blåser ut vid PSU och sätta en fläkt på motsvarande plats bakom grafikkortet.

Du gillar inte tanken på en extra "auxiliary" skärm i locket? Detta var bara tanken att köra typ Spotify och Teamspeak och liknande på.
Skippar jag skärm så kan man klämma in ett tangentbord utan Numpad. Tänkte kanske inte direkt att allt ska få plats i lådan.

Får man tag på en av de skärmarna som ASUS har visas upp som kan köras på en USB 3.0 som var platt som satan. Då skulle man kunna få in skärm och tangentbord i locket.
Hitta ett lagringsutrymme för powercord och dator mus så har man allt i en väska. Kanske det jag ska bygga?

Gällande cirkulation:
Tanken var att locket ska vara uppfällt vid drift.
Cirkulation i botten kan vara riktigt svårt att få in då lådan är som sagt 15cm med locket inräknat på höjden, nedre lådan är strax under 10cm. En fläkt är i standardutförande ca 2.5cm djup
Fötterna är 7.5mm höga.
Moderkortsdistanserna är 9mm höga.
Lådan är 5mm tjock.
7.5+9+5=21.5mm

Kanske troligare att det skulle gå att klämma in en fläkt under grafikkortet som blåser inåt om det är en slim (15mm)fläkt? Där har man ju även lite utrymme då grafikkortet kommer sitta en bit upp.

Dock inget som går med mATX moderkort.

Man kanske skulle skära hål i botten av lådan och moderkortsplåten...
En möjlighet skulle kanske vara att stoppa in en fläkt under moderkortet och grafikkortet som blåser in

Skrivet av Khezan:

Varför inte ett vanligt atx bord eller t.om atx-e kompitabelt chassi då du har ju plats för det.

För att lådan är extremt smal Kör man mATX så måste man fortfarande ha PCIe korten liggande. Detta skulle ju göra det hela relativt konstigt prioriterat i mitt tycke Man kommer troligen få det krångligt med risers och shit. Men det är så klart inte helt omöjligt.

Man skulle kunna stödja mATX fast endast med 3 PCIe kanske.
Ska det vara ATX så kommer man vara tvungen att vrida på moderkortet 90°.
Skippar man innerlock och saker i locket så skulle det nog fungera med PSU och HDD på högkant.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Jäkligt roligt projekt!, min första tanke: Kan du inte skippa grafikkortet? eller är det menat att vara en gaming öh portfölj? För om man struntade i gpu så behöver man inte skära så stora hål i baksidan av portföljen, en annan lite rolig idé jag fick var att strunta i att borra fram I/O plåten och dra alla sladdar invändigt! Hur många sladdar förväntas man dra genom I/O? mus+tangentbord+ev. hdmi eller dvi? Istället bygger du in ett tangentbord typ: http://www.inet.se/produkt/6606225/logitech-k400-wireless-tou... eller liknande i mitten och sen en skärm i locket.
Går du med den inbyggda grafiken behövs bara en pico psu och de tar inte mycket plats, då känns portföljen mer som en portfölj och mindre som dator.

Detta funkar inte om datorn ska ha mer kraft men jag hoppas att du förstår vad jag menar, är lite svårt att beskriva

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av The Echelon:

Jäkligt roligt projekt!, min första tanke: Kan du inte skippa grafikkortet? eller är det menat att vara en gaming öh portfölj? För om man struntade i gpu så behöver man inte skära så stora hål i baksidan av portföljen, en annan lite rolig idé jag fick var att strunta i att borra fram I/O plåten och dra alla sladdar invändigt! Hur många sladdar förväntas man dra genom I/O? mus+tangentbord+ev. hdmi eller dvi? Istället bygger du in ett tangentbord typ: http://www.inet.se/produkt/6606225/logitech-k400-wireless-tou... eller liknande i mitten och sen en skärm i locket.
Går du med den inbyggda grafiken behövs bara en pico psu och de tar inte mycket plats, då känns portföljen mer som en portfölj och mindre som dator.

Detta funkar inte om datorn ska ha mer kraft men jag hoppas att du förstår vad jag menar, är lite svårt att beskriva

Tanken är som sagt att jag ska dra med denna till DH och spela spel på.
Det blir nog minsann att klämma in ett diskret GPU och det ska mer vara en portabel fullstor dator med skärm i en väska.
Det blir ju bara hål i sidan på väskan. Dock har jag funderat på tanken att ha alla kablar intern och endast power från utsidan.

Har nästan 10cm tillgodo mellan Moderkort och PSU så det finns självklart utrymme.

Biltema har ju även en liten väska i Sizen:
395 x 240 x 90 mm

Där kan man ju stoppa en mITX med iGPU med bra marginal. Kanske nästa projekt om jag får blodad tand

Antar att du försöker få fram att man kan ha allt datormässigt i halva datorn och sedan ha resten precis som en vanlig väska? Låter inte heller helt dumt.
Gillar tanken på PicoPSU men de är förbannat dyra om man ska hitta en med 200-250W om man ska lyckas klämma in även ett diskrekt Grafikkort.
Ska man bara köra iGPU så hade det ju dock varit perfekt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Tanken är som sagt att jag ska dra med denna till DH och spela spel på.
Det blir nog minsann att klämma in ett diskret GPU och det ska mer vara en portabel fullstor dator med skärm i en väska.
Det blir ju bara hål i sidan på väskan. Dock har jag funderat på tanken att ha alla kablar intern och endast power från utsidan.

Har nästan 10cm tillgodo mellan Moderkort och PSU så det finns självklart utrymme.

Biltema har ju även en liten väska i Sizen:
395 x 240 x 90 mm

Där kan man ju stoppa en mITX med iGPU med bra marginal. Kanske nästa projekt om jag får blodad tand

Antar att du försöker få fram att man kan ha allt datormässigt i halva datorn och sedan ha resten precis som en vanlig väska? Låter inte heller helt dumt.
Gillar tanken på PicoPSU men de är förbannat dyra om man ska hitta en med 200-250W om man ska lyckas klämma in även ett diskrekt Grafikkort.
Ska man bara köra iGPU så hade det ju dock varit perfekt.

Haha eller så kör du med den inbyggda grafiken och spelar bara cod på low under hela DH , Nej men ditt förslag låter också bra, det blir mer speldator utav det om man säger så.

Permalänk
Medlem

Tjena, kan börja med att ge dig tummen upp!
Det är roligt när folk förverkligar sina idéer.
vet inte om du sett denna men, du kanske kan få lite inspiration
http://www.sweclockers.com/galleri/660-aluminium-vaska
sen tänkte jag på en till grej.
Om du vill ha en allt i ett lösning med skärm, mus o T-bord
kanske vore det bra och smidigt att ha en lite större väska med hjul?
http://www.vaskimporten.se/18149-Rimowa-Aluminium-Pilot2red.j...
då öppnas även möjligheterna för vattenkylning/slutna system.
Det bli svalt,du får ur 80% av värmen på ett effektivt och tyst sätt.

- blir lite dyrare
+ stabilare väska?
+ lättare att flytta runt?
+ mera utrymme att jobba på

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Måste få tacka för responsen!
Kul att det är många fler än jag som tycker detta är en vettig idé att genomföra och inte bara sågar mig i jämnhöjd med fotknölarna!

[QUOTE=The Echelon;13231261]Haha eller så kör du med den inbyggda grafiken och spelar bara cod på low under hela DH , Nej men ditt förslag låter också bra, det blir mer speldator utav det om man säger så.[/QUOTE]

Spelar inte CoD Rakt av leker mer med hårdvara än spelar spel nu förtiden. Troligen klarar man sig bra med iGPU (från AMD iaf) till Dota 2 1080p. Blir dock lite jobbigare när man vill slå på BF3

Blir detta lyckat så är det helt klart en möjlighet att man bygger en minimini dator i en liten väska. =D

Skrivet av xmmm:

Tjena, kan börja med att ge dig tummen upp!
Det är roligt när folk förverkligar sina idéer.
vet inte om du sett denna men, du kanske kan få lite inspiration
http://www.sweclockers.com/galleri/660-aluminium-vaska
sen tänkte jag på en till grej.
Om du vill ha en allt i ett lösning med skärm, mus o T-bord
kanske vore det bra och smidigt att ha en lite större väska med hjul?
http://www.vaskimporten.se/18149-Rimowa-Aluminium-Pilot2red.j...
då öppnas även möjligheterna för vattenkylning/slutna system.
Det bli svalt,du får ur 80% av värmen på ett effektivt och tyst sätt.

- blir lite dyrare
+ stabilare väska?
+ lättare att flytta runt?
+ mera utrymme att jobba på

Tack för länkarna!
Jag har i åtanke att försöka fixa lite bättre finish än den ovan men antar att jag försöker genomföra ungefär samma grej

Ang. Stora väskan.
Den kan man fasiken få plats med allt man kan tänka sig. Den väskan jag har skulle man nog kunna få in en 360Rad i locket om man använder sig av Flexibla slangar. Så vatten går fasiken nog att klämma in om man kan nöja sig med en liten Reservoar (man behöver nog inte så mycket för det som ska in i systemet dock). =D

Var precis på biltema och fixade en hel väska. Underlättar verkligen om jag skulle behöva bygga om gångjärnen

Insidan:

Säg till om ni vill ha Spoilers på alla bilder om sidan blir jobbig att ladda

Uppdatering:
Bestämt mig för att placera moderkortet med I/O riktat till höger om man sitter framför väsnak. Musen på högersida = bättre lösning.
Velar fortfarande om jag ska ha hål i sidan på väskan eller om jag ska ha allt sånt internt.

Det som återstår att bestämma sig kring:

Omröstning:

  • Datorväska med Intern koppling och inga hål i sidan för I/O plåt, endast power Passthrough kommer borras upp.

  • Datorväska med I/O plåt synlig i sidan.

  • Vara väldigt ambitiös! Intern I/O-plåt men med passthrough för Ethernet, USB, och video.

Praktiskt med I/O plåt synligt och utrymme mellan MoBo och PSU med en liggande 3.5".
Snyggare? med intern I/O plåt?

  • mITX moderkort endast, med lagringsutrymme i väskans undre del för t ex kablar och dator mus.

  • mATX & mITX moderkorts stöd (nedersta PCIe bracket kommer ej vara brukningsbar vid mATX).

    Typ så här:

    Dold text

Roligast skulle nog vara att bygga en väska som stödjer både mITX och mATX.

  • Med Skärm i locket, inte plats för tangentbord alls.

  • Utan Skärm i locket men med lagringsplats för mekaniskt tangentbord (utan numpad).

  • Skit i sådana dumheter och kör med äkta vattenkylning istället i locket.

Personligen älskar jag numpad men det finns ju mekaniska tangentbord med löstagbara/flyttningsbara numpad. Kanske ett alternativ.

Här har vi bilder på hur stor skillnad det är på locket och en 21.5" skärm (benq 2250):

Som ni ser ger det lite till att önska. Så kommer behöva gå ner lite i storlek. Kan tänka mig plocka bort ramen såklart, annars kommer det aldrig gå ^^

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Nått nytt på byggfronten ?

Visa signatur

| ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | i5 2500K - 4.9 GHz| Corsair H100 PnP | Corsair SSD Drive 120G Force3 | 8 Gb Corsair 1600 MHz | EVGA GTX Titan + Geforce 210 + Triplehead2Go + 6 skärmar varav 5 touch | Corsair TX 850W V2 /80+ Bronze | moddat ANTEC P280 |
http://www.sweclockers.com/galleri/9290-simpit-flygsim-och-ga...

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av MrMikaelEricsson:

Nått nytt på byggfronten ?

Har varit fullt upp i helgen men lite planerade har skett.
Insett att jag kommer kunna klämma in 2x3.5" hdd, mATX moderkort, 2-slot GPU, fullstort PSU och SSD i lådan och ändå ha plats för en skiva ovanpå för fläkthål+mesh med 1cm tjocklek ungefär.

På denna skiva skulle jag vilja sätta alla "intel/AMD inside" och "Power by" klistermärken.

Det verkar riktigt svårt att hitta 18" skärmar, det finns nästan bara 19" för en överkomlig peng.
Skulle vilja förstärka lockets sida där skärmen ska monteras med en Aluminiumplåt. Denna skulle så ledes kunna graveras med projektets namn och eventuella sponsorer.

Skulle i väg till föräldrarnas gård i fredags men de ligger i influensa så kommer inte åt min moderkortsplåt och lite låneverktyg förrän karantänen är över.

Kan inte bestämma mig vilken processor som ska väljas.
Kan ta en av de i5or jag har idag, iom att det är mATX så stöds även FX-seriens processorer och överstiger projektet min budget så går även Phenom II 965 tom gå att klämma in.

Det jag tycker är mest spännande är att skapa en låda som stödjer alla moderna processorsockets med överklockningsmarginal även om det kanske inte är det mest överklocksvänliga-chassi.

Det jag måste nämna är att det viktigaste för mig med detta bygget är att få kontakter och lådan fixad på ett snyggt sett. Hårdvara kommer troligen bestå av vad jag kan lägga händerna på Helst ska det ju gå att överklocka tills temperaturen säger ifrån.

Måste även tillägga att undrelådan är ca 14.7l stor.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Har varit fullt upp i helgen men lite planerade har skett.
Insett att jag kommer kunna klämma in 2x3.5" hdd, mATX moderkort, 2-slot GPU, fullstort PSU och SSD i lådan och ändå ha plats för en skiva ovanpå för fläkthål+mesh med 1cm tjocklek ungefär.

På denna skiva skulle jag vilja sätta alla "intel/AMD inside" och "Power by" klistermärken.

Det verkar riktigt svårt att hitta 18" skärmar, det finns nästan bara 19" för en överkomlig peng.
Skulle vilja förstärka lockets sida där skärmen ska monteras med en Aluminiumplåt. Denna skulle så ledes kunna graveras med projektets namn och eventuella sponsorer.

Skulle i väg till föräldrarnas gård i fredags men de ligger i influensa så kommer inte åt min moderkortsplåt och lite låneverktyg förrän karantänen är över.

Kan inte bestämma mig vilken processor som ska väljas.
Kan ta en av de i5or jag har idag, iom att det är mATX så stöds även FX-seriens processorer och överstiger projektet min budget så går även Phenom II 965 tom gå att klämma in.

Det jag tycker är mest spännande är att skapa en låda som stödjer alla moderna processorsockets med överklockningsmarginal även om det kanske inte är det mest överklocksvänliga-chassi.

Det jag måste nämna är att det viktigaste för mig med detta bygget är att få kontakter och lådan fixad på ett snyggt sett. Hårdvara kommer troligen bestå av vad jag kan lägga händerna på Helst ska det ju gå att överklocka tills temperaturen säger ifrån.

Måste även tillägga att undrelådan är ca 14.7l stor.

Låter intressant, jag har också klämt på denna väska

Visa signatur

| ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | i5 2500K - 4.9 GHz| Corsair H100 PnP | Corsair SSD Drive 120G Force3 | 8 Gb Corsair 1600 MHz | EVGA GTX Titan + Geforce 210 + Triplehead2Go + 6 skärmar varav 5 touch | Corsair TX 850W V2 /80+ Bronze | moddat ANTEC P280 |
http://www.sweclockers.com/galleri/9290-simpit-flygsim-och-ga...

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av MrMikaelEricsson:

Låter intressant, jag har också klämt på denna väska

Det kommer bli riktigt bra tror jag
Ska försöka undvika att rusa mig igenom projektet och se till att det blir grundligt genomfört.

Alla tankar och åsikter uppskattas. ^^
Du kanske har förslag på vad man kan använda för att leda upp Skärmkabel och Antennkabel snyggt upp från lådan upp i locket?
Kanske någon typ av slang kanske?

Likaså tänkte jag bara skära upp höger sida och stoppa I/O plåt där (är högerhänt) kommer byta hela sidan och använda en fräsch aluminium-plåt för att få det snyggt. Låter som en bra plan?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

TJO!

Du ställde lite frågor innan på hur vi tyckte du skulle göra och jag vill tillägga en överambitiös punkt med kablarna. Man kan inte göra ett hål i chassit som du sa fast ha någon typ av cover/täckskiva i tex, aluminiummesh eller plexi. Kanske, som en vanlig lucka med gångjärn, slider, avtagbar jag inte vet jag...
fick även den skumma tanken att man kanske skulle plocka ut hela aluminium skivan i locket och ersätta med en plastskiva och ha skärmen riktad utåt. eller att man kan lossa en skiva i botten på hela och ha ett tangentbord som man kan plocka ut lite smidigt. Jag satt bara och brainstormade lite på ideer. men det vore för underbart om du i monterar in skärmen på något vis. och du sa att du inte fick in ett tangentbord då men ett sånnthär borde man väl ändå kunna klämma in. Om du inte känner för att ha lucka för eller göra nya kontakter, så ha inte I/O-plåten ut i min mening. och har du den inne så se till att det blir snyggt när man proppar i kablarna. Bygga in en skärm e nice! lite film-theme över det med bomben i låden och att de måste slå in en kod för att desarmera den.

Kul bygge btw och lycka till! jag följer med glädje

Visa signatur

Chassi: Fractal Design define R3 | Mobo: Asus P8Z68-V Pro Gen 3 | CPU: Intel Core I7 2600k
RAM: 4x4GB Corsair vengence 1600Mhz | GPU: Asus GTX560ti top 1024mb SSD: Intel 520 Series 120GB | Hårddisk: WD Blue 1TB | PSU: ModsXstram-pro 650w bronze | Övrigt: Luftkylning, 2 st 120mm Fractal design fläktar, 1 st Noctua 120mm fläkt, CPU fläkt (Intels orginal).

Permalänk
Medlem

Om jag hade varit i din båt hade jag inte gjort några hål på utsidan och haft även utblås på insidan. Dvs. flyttat grafikkort, moderkort och psu med en kontakts avstånd från chassit. Sedan är jag helt med på att lådan måste vara öppnad för när den är igång. Sladdarna ska alltid sitta där, dvs. nätverk, ström, skärm, mus och tangentbord om det får plats.

Ska du få in en skärm kan du ju alltid leta efter någon äldre 17":are.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Tack för lite rolig respons! =D

Skrivet av gs242:

TJO!

Du ställde lite frågor innan på hur vi tyckte du skulle göra och jag vill tillägga en överambitiös punkt med kablarna. Man kan inte göra ett hål i chassit som du sa fast ha någon typ av cover/täckskiva i tex, aluminiummesh eller plexi. Kanske, som en vanlig lucka med gångjärn, slider, avtagbar jag inte vet jag...
fick även den skumma tanken att man kanske skulle plocka ut hela aluminium skivan i locket och ersätta med en plastskiva och ha skärmen riktad utåt. eller att man kan lossa en skiva i botten på hela och ha ett tangentbord som man kan plocka ut lite smidigt. Jag satt bara och brainstormade lite på ideer. men det vore för underbart om du i monterar in skärmen på något vis. och du sa att du inte fick in ett tangentbord då men ett sånnthär borde man väl ändå kunna klämma in. Om du inte känner för att ha lucka för eller göra nya kontakter, så ha inte I/O-plåten ut i min mening. och har du den inne så se till att det blir snyggt när man proppar i kablarna. Bygga in en skärm e nice! lite film-theme över det med bomben i låden och att de måste slå in en kod för att desarmera den.

Kul bygge btw och lycka till! jag följer med glädje

Ett hopprullningsbart Tangentbord är nog inte helt omöjligt nej Speciellt om det är mjukt så minskar risken för skador på skärmen.
Går lite i tankarna om att göra en matchande väska men endast för kring utrustningen (bara en väska men med fästen för headset och allt annat, men det är ett helt annat kapitel )

Gillar idéen med en slider lucka, helt klart. Frågan är bara hur man får sliderluckan att:

  1. Sitta där den ska när man traskar runt.

  2. Fästas när man har datorn igång.

Det tål att tänkas på. Lättast kanske skulle vara att bara ha en stålplåtslucka som fälls ner mot botten och fästs med en magnet som sitter ovanför I/O plåten. Det är ju lättare att genomföra och nästan lika snyggt.

Skrivet av jocke92:

Om jag hade varit i din båt hade jag inte gjort några hål på utsidan och haft även utblås på insidan. Dvs. flyttat grafikkort, moderkort och psu med en kontakts avstånd från chassit. Sedan är jag helt med på att lådan måste vara öppnad för när den är igång. Sladdarna ska alltid sitta där, dvs. nätverk, ström, skärm, mus och tangentbord om det får plats.

Ska du få in en skärm kan du ju alltid leta efter någon äldre 17":are.

Nu sitter den stationära datorn urpluggad för lite hårddisksmontering men jag ska ladda upp en bild i morgon med hur det ser ut i planering just nu.
Ska även börja skissa på hur hårddiskarna ska monteras. Kanske blir ändring på.

Det jag funderar på är hur man gör det snyggt med sladdmonteringen om de inte ska fästas i sidan. Man måste dra upp dem över kanten på lådan och sen ner igen. :/ Tror du det är en snyggare lösning. Det är nog relativt lätt att genomföra med ett mITX men dock svårare med ett mATX kort i lådan.
Kanske fungerar med ett modifierat och avskalat PSU
Hur stora kan de tänkas vara. - Tanke: Ska ringa min lokala datorbutik och fråga om de inte har en kaputt PSU som jag kan slakta lite. Och måtta med

Äldre 17" De borde nog Tom fungera med en 4:3 17". Då får man lite mer utrymme i locket för tex kablar/mus eller rullningsbart Tangentbord =D

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Häftigt! Dock väldigt mycket text redan, skummade bara igenom det mesta.
En idé som jag fick om skärmen var att man kanske skulle kunna fästa den i locket, ha den ledad i överkant och göra så att man kan vika ut underkanten till lagom vinkel? Lite svårt att förklara, men jag menar ungefär att när du öppnar locket kan du vika ut skärmen och ha lådan som ett stativ. Fast det kanske var det du hade tänkt från början också.

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av hag.com:

Häftigt! Dock väldigt mycket text redan, skummade bara igenom det mesta.
En idé som jag fick om skärmen var att man kanske skulle kunna fästa den i locket, ha den ledad i överkant och göra så att man kan vika ut underkanten till lagom vinkel? Lite svårt att förklara, men jag menar ungefär att när du öppnar locket kan du vika ut skärmen och ha lådan som ett stativ. Fast det kanske var det du hade tänkt från början också.

Tror jag förstår vad du menar med vika ut.

Dåligt med mycket text? Jag tänker i skrift ibland xD

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Tror jag förstår vad du menar med vika ut.

Dåligt med mycket text? Jag tänker i skrift ibland xD

Nej, det är väl positivt. Men jag skulle "bara checka swec" innan jag började med läxorna, och så hamnade jag på din tråd. Tog några minuter att ögna igenom.

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Ett hopprullningsbart Tangentbord är nog inte helt omöjligt nej Speciellt om det är mjukt så minskar risken för skador på skärmen.
Går lite i tankarna om att göra en matchande väska men endast för kring utrustningen (bara en väska men med fästen för headset och allt annat, men det är ett helt annat kapitel )

Gillar idéen med en slider lucka, helt klart. Frågan är bara hur man får sliderluckan att:

  1. Sitta där den ska när man traskar runt.

  2. Fästas när man har datorn igång.

Det tål att tänkas på. Lättast kanske skulle vara att bara ha en stålplåtslucka som fälls ner mot botten och fästs med en magnet som sitter ovanför I/O plåten. Det är ju lättare att genomföra och nästan lika snyggt.
=D

Angående med sliderluckan så vad jag tror skulle funka är att fästa någon typ av matta,gummi,skumgummi,whatever som trycker det mot den andra plåten. med matta menar jag inte en trasmatta utan typ en tunn helteckningmatta, som sammet fast tjockare eller typ gramofonborste-liknande som ligger emot. gjorde en snabb sketch på det bara så du kan se

  • Rött/rosa=matta eller whatever det nu var

  • Grått=plåt

  • Blått=slider

hoppas du förstår, gjorde bara nått hastigt så du kanske kunde förstå hur jag menade

Skrivet av DavidtheDoom:

Tror jag förstår vad du menar med vika ut.

men är det inte ett stopp inbyggt i gångjärnen som går att locket/skärmen stannar i ett visst läge? då kanske man kan modda dem så den stannar där man vill
annars är det ju bara att fästa ett brett nylonbland med nitar på var sin sida som stoppas locket från att öppnas helt

Visa signatur

Chassi: Fractal Design define R3 | Mobo: Asus P8Z68-V Pro Gen 3 | CPU: Intel Core I7 2600k
RAM: 4x4GB Corsair vengence 1600Mhz | GPU: Asus GTX560ti top 1024mb SSD: Intel 520 Series 120GB | Hårddisk: WD Blue 1TB | PSU: ModsXstram-pro 650w bronze | Övrigt: Luftkylning, 2 st 120mm Fractal design fläktar, 1 st Noctua 120mm fläkt, CPU fläkt (Intels orginal).

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Sitter och skickar offert-förfrågningar till glasmästare och plåtslagare.
Aluminium verkar ganska billigt. Tror ni 2mm är för tjockt eller 1mm för tunt? 1mm tjockt Aluminium verkar väldigt sprött.

Ang Skivan som ska sitta ovanför undre lådan:
Någon aning om vilken tjocklek man behöver för att få den tillräckligt styv?
Akryl på 10mm eller räcker 8mm kanske? Någon som har erfarenhet?
Kanske köra polykarbonatskivor istället?

Skrivet av hag.com:

Nej, det är väl positivt. Men jag skulle "bara checka swec" innan jag började med läxorna, och så hamnade jag på din tråd. Tog några minuter att ögna igenom.

Haha!
Ber så mycket om ursäkt

Skrivet av gs242:

Angående med sliderluckan så vad jag tror skulle funka är att fästa någon typ av matta,gummi,skumgummi,whatever som trycker det mot den andra plåten. med matta menar jag inte en trasmatta utan typ en tunn helteckningmatta, som sammet fast tjockare eller typ gramofonborste-liknande som ligger emot. gjorde en snabb sketch på det bara så du kan se
http://i.imgur.com/IU5Zqkk.jpg

  • Rött/rosa=matta eller whatever det nu var

  • Grått=plåt

  • Blått=slider

hoppas du förstår, gjorde bara nått hastigt så du kanske kunde förstå hur jag menade

men är det inte ett stopp inbyggt i gångjärnen som går att locket/skärmen stannar i ett visst läge? då kanske man kan modda dem så den stannar där man vill
annars är det ju bara att fästa ett brett nylonbland med nitar på var sin sida som stoppas locket från att öppnas helt

Ang slider:
Det ser mycket vettigt ut. Simpelt men lätt att få snyggt.
Synd att jag är sån noob på Sketchup så det tar lite att skapa
Frågan är vad man gör med skivan när man har dragit bort den. Kanske ha ett bra ställe att fästa den i lådan vid drift. Typ en "slit" att stoppa ner den i?

Jo luckan har ett inbyggt stopp stöd vid ca 95°

Fortfarande svårt att komma åt Moderkortsplåten så tar det mer än en vecka kanske jag tar och tillverkar en egen i aluminium xD Fett onödigt.

Lite tankar kring HDD-låda:

Sidan mot lådans utsida kmemr ha små piggar som stoppas in i hdd-skruvhålen.
Den andra sidan mot PSU kommer skruvas fast. Gummi o-ring mellan Plåtbit och HDD.
SSD kommer få fäste på denna sida. Väldigt simpel konstruktion. Funderar att lägga SSD upp på HDD istället dock.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Sitter och skickar offert-förfrågningar till glasmästare och plåtslagare.
Aluminium verkar ganska billigt. Tror ni 2mm är för tjockt eller 1mm för tunt? 1mm tjockt Aluminium verkar väldigt sprött.

Ang Skivan som ska sitta ovanför undre lådan:
Någon aning om vilken tjocklek man behöver för att få den tillräckligt styv?
Akryl på 10mm eller räcker 8mm kanske? Någon som har erfarenhet?

Nu är jag inte riktigt med på exakt du ska göra med aluminiumen och akrylen, men när jag byggde hade jag 1mm alu (tror jag) och det var ganska stabilt, iaf om du har plåtar under ungefär 3*3 dm. Akryl hade jag 3 mm, är väl ungefär samma där. Visst går det utmärkt att köra större också, om den inte ska utsättas för särskilt stora påfrestningar/slag etc. Till mindre saker som HDDhållare fungerar det alldeles utmärkt.

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av hag.com:

Nu är jag inte riktigt med på exakt du ska göra med aluminiumen och akrylen, men när jag byggde hade jag 1mm alu (tror jag) och det var ganska stabilt, iaf om du har plåtar under ungefär 3*3 dm. Akryl hade jag 3 mm, är väl ungefär samma där. Visst går det utmärkt att köra större också, om den inte ska utsättas för särskilt stora påfrestningar/slag etc. Till mindre saker som HDDhållare fungerar det alldeles utmärkt.

Okej tack för snabbt svar!
Ska gravera på en plåt och den behöver ju inte vara så tjock.
Akryen ska ligga precis ovanför komponenterna. Ska fungera som en avskiljare mellan Chassilådan och Skärmlocket om man så uttrycker sig

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Sitter och skickar offert-förfrågningar till glasmästare och plåtslagare.
Aluminium verkar ganska billigt. Tror ni 2mm är för tjockt eller 1mm för tunt? 1mm tjockt Aluminium verkar väldigt sprött.

Ang Skivan som ska sitta ovanför undre lådan:
Någon aning om vilken tjocklek man behöver för att få den tillräckligt styv?
Akryl på 10mm eller räcker 8mm kanske? Någon som har erfarenhet?
Kanske köra polykarbonatskivor istället?

Haha!
Ber så mycket om ursäkt

Ang slider:
Det ser mycket vettigt ut. Simpelt men lätt att få snyggt.
Synd att jag är sån noob på Sketchup så det tar lite att skapa
Frågan är vad man gör med skivan när man har dragit bort den. Kanske ha ett bra ställe att fästa den i lådan vid drift. Typ en "slit" att stoppa ner den i?

Jo luckan har ett inbyggt stopp stöd vid ca 95°

Fortfarande svårt att komma åt Moderkortsplåten så tar det mer än en vecka kanske jag tar och tillverkar en egen i aluminium xD Fett onödigt.

Lite tankar kring HDD-låda:
http://i.imgur.com/3DujIGe.png

Sidan mot lådans utsida kmemr ha små piggar som stoppas in i hdd-skruvhålen.
Den andra sidan mot PSU kommer skruvas fast. Gummi o-ring mellan Plåtbit och HDD.
SSD kommer få fäste på denna sida. Väldigt simpel konstruktion. Funderar att lägga SSD upp på HDD istället dock.
http://i.imgur.com/uMlM482.png

http://i.imgur.com/35Wxuwa.jpg

Nu har jag inte läst hela tråden, men hur ska du koppla in gpu:n u moderkortet? Tänkte på bilden där kortet ligger plant utmed moderkakan.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Skrivet av Ronnie60:

Nu har jag inte läst hela tråden, men hur ska du koppla in gpu:n u moderkortet? Tänkte på bilden där kortet ligger plant utmed moderkakan.

Finns så här "pci-e" förlängare? tror jag det heter

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Okej tack för snabbt svar!
Ska gravera på en plåt och den behöver ju inte vara så tjock.
Akryen ska ligga precis ovanför komponenterna. Ska fungera som en avskiljare mellan Chassilådan och Skärmlocket om man så uttrycker sig

Då tror jag att det fungerar med den 3mm akryl jag använde, åtminstone om du har någon form av avlastning på mitten och låter bli att pressa ihop lådan om du har lite mycket tangentbord och sladd.

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Ronnie60:

Nu har jag inte läst hela tråden, men hur ska du koppla in gpu:n u moderkortet? Tänkte på bilden där kortet ligger plant utmed moderkakan.

Skrivet av SaP:

Finns så här "pci-e" förlängare? tror jag det heter

PCIe Riser 16x

Skrivet av hag.com:

Då tror jag att det fungerar med den 3mm akryl jag använde, åtminstone om du har någon form av avlastning på mitten och låter bli att pressa ihop lådan om du har lite mycket tangentbord och sladd.

Hmm får nog ta något grövre. Kommer troligen inte finnas utrymme för avlastningar och förstärkningar på skivan när det ska skäras ut så många hål i den

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Satt och stirrade på sista bilden ett tag innan jag kom på vad det var som störde mig... nätagget ska nog roteras 180 grader, tog mig minst 3 minuter innan jag insåg det :/

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av The Echelon:

Satt och stirrade på sista bilden ett tag innan jag kom på vad det var som störde mig... nätagget ska nog roteras 180 grader, tog mig minst 3 minuter innan jag insåg det :/

Vad kul att du har hittat till min lilla tråd!

Jag tänkte suga luften från CPU kylaren genom nätagget och blåsa ut luften. Detta genom att vända på fläkten i nätagget.
Annars har du nog helt rätt
Tänkte du dig att utblåset skulle vara på motsatt sida vad den är nu eller tänkte du 180° med fläkten ned mot botten?

Uppdatering: Topplocket för undre lådan:

Såhär tänkte jag mig topplocket.
Gjort i 8mm plastglas á la färgat.

Tar gärna emot tips på vilken tjocklek och material man bör använda. Tippar väl mot 8mm Akryl just nu. Det verkar tillräckligt kraftigt.

Dold text
Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin