SubSeven (<7liter, 2700k@4.6GHz, GTX670, mITX, Noctua NH-L12, 450watt)

Permalänk
Medlem

SubSeven (<7liter, 2700k@4.6GHz, GTX670, mITX, Noctua NH-L12, 450watt)

I den här byggloggen går jag igenom hur jag moddat ett PC-Q09FW Lian-Li chassi så att jag får plats med ett GTX670, en överklockad 2700K med Noctua NH-L12 kylare samt ett 450watt SilverStone ST45SF nätagg med en total volym på under 7 liter.

Jag har valt att lägga nya uppdatering både i tråden och som första inlägg i första posten, tillsammans med spoilers för äldre inlägg. På så sätt kan man välja att bara kolla på första posten eller trycka "Se första olästa" för att se senaste posten. Kommer fortfarande svara på frågor i tråden, så var inte rädda för att lämna kommentarer, feedback och frågor.

24/08 2014 - FRÅGA: Ska jag färdigställa denna bygglogg?
Såg just att CCWarlock fortfarande jobbar på sin kompakta dator och blev inspirerad att färdigställa denna bygglogg. Datorn är redan ihopbyggd och har använts över ett år, även om den slutgiltiga loggan samt assessorerna inte är färdiga.

Undrar om det fortfarande finns något intresse för att jag ska färdigställa byggloggen. Bilder och funderingar finns i massor, bara inte skrivit och redigerat det till bloggform än. Nedan är en liten teaser. Om det finns tillräckligt stort intresse så kan jag tänka mig att slutföra den.

Så vad säger ni, vill ni har mer?

17/2 - Introduktion, kort genomgång av komponenter och färgteama

Då familjen behövde en ny redigeringsdator (för film och foto) tänkte jag först rekommendera en bärbar (då datorn kommer flyttas mellan olika lägenheter och landstället). Men som vi alla vet så innebär bärbart oftast ordentligt avkall på prestanda. Därför bestämde jag mig för att bygga en riktigt liten och smidig mITX dator med kraftfulla komponenter.

Bygget har pågått ett tag, men jag har inte kommit mig för att lägg upp en bygglogg förräns nu. Kommer posta allt eftersom jag väljer bilder och skriver text samt bygget fortskrider, men ska försöka uppdatera varje dag. Kan börja med en smygtitt på färgtemat, matt vit och matt svart, så som det blev på tangentbord och mus.

Jag valde en Intel 2700k som processor istället för 3770k då 2700k går svalare vid hög överklockning. Grafikkortet blev ett GTX670 då referensdesignen är kort som den är, och det finns möjlighet att ta bort kylaren för att göra kortet ännu kortare för framtida byggen. Minnena blev Ultra Low Profile Samsung Green på 8GB då dessa klockar som en gud och aldrig kommer vara i vägen. Nätaggregatet blev ett SilverStone ST45SF 450Watt, kylaren en Noctua NH-L12, hårddisken en Samsung 830 på 256GB och moderkortet ett AsRock Z77E-ITX. Tangentbordet blev ett Deltaco TB-109E/F och musen en MS-Tech SM-X15.

Allt är tänkt att passa in i ett moddat PC-Q09FW från Lian Li med målet att komma under sju liter i innerdimensioner (jag räknar alltså inte chassits tjocklek men de är de längsta innerdimensionerna gånger de längsta som gäller).

Jag kommer gå igenom alla komponenter och mina funderingar kring varför jag valde just dessa i mer detalj senare.

Dold text

18/2 - Motivering och genomgång av komponenter

Tänkte här presentera de olika komponenterna och varför jag valde dessa. Även lite bilder för den som vill :). Ska försöka jobba med spoilers så att tråden inte blir så tung och de som vill se mer bilder kan göra det medan dom som bara vill följa utvecklingen slipper dom :). Ska också redan nu säga att jag inte haft tillgång till den bästa kamerautrustningen och ljussättning under bygget, så det är lite varierande kvalitet på bilderna.

Processorn
Jag har redan förklarat varför jag satsade på en 2700k istället för den nyare 3770k. Men den är inte bara svalare vid överklockning, vid köptillfället kostade den även 400 kr mindre, vilket också vägde in. Om det var ett dumt beslut med tanke på Quick Sync som ju potentiellt kan öka prestanda för 3770k i videoredigering får vi se.

Grafikkort
Grafikkortet blev som sagt ett GTX670. Ett ganska enkelt val med tanke på att kretskortet enbart är 17.5 cm långt och med referenskylaren så blir det endast 24 cm långt. Då jag har planer för ett bygge på under 4 liter så är det här helt klart rätt kort. Dessutom är det lagom prestanda för att både lira lite samt hjälpa till i redigeringen.

Moderkort
Då det bara fanns två klockvänliga z77 mITX moderkort på marknaden vid köptillfället så stod valet mellan Asus P8Z77-I Deluxe och ASRock Z77E-ITX Här valde jag ASRock både pga. det lägre priset men också pga. att det inte har ett stor uppstickande kretskort som kan vara i vägen. Jag hade redan sett att andra lyckats få dit en Noctua NH-L12 tillsammans med ett grafikkort på ASRock moderkortet, trots att cpu sockeln är farligt nära pci-expressporten, så jag kände mig trygg i mitt val.

Kylare
För kylare så ville jag ha en så kraftig kylare som möjligt men som samtidigt skulle få plats i chassit. Från början missbedömde jag hur mycket plats grafikkortet skulle behöva (mer om det i senare post) och jag satsade därför på en kylare som jag visste skulle passa med moderkortet och grafikkort samt inte var för högt för chassit i standardutförande. Jag kollade på många andra kylare, men framförallt möjligheten att böja värmerören något så att kylaren skulle ge plats för grafikkortet var av vikt. Alternativet hade varit att köra på en sluten vattenkylare, men då jag ville hålla ljudnivån nere så mycket som möjligt satsade jag på NH-L12 istället.

Nätaggregat
Till nätaggregat valde jag mellan gamla ST45SF, som uppfyller 80 Plus Bronze, eller det nya modulära ST45SF-G, som uppfyller 80 Plus Guld, båda på 450 watt. Hade gärna satsat på det ny modulära, men då kablarna hade kommit i vägen (på grund av hur de sticker ut från nätagget) så fick det bli ST45SF, som ju också var billigare. Ingen annan formfaktor passade in i min design för framtida 4 liter, därför tittade jag aldrig på tex. nätagg för servrar.

Minne
Vidare till minnena. Här ville jag framför allt framtidssäkra mig för ett eventuellt subfour (4liters) bygge. Därför sökte jag upp de absolut lägsta minnena jag kunde hitta. Det visade sig att Samsung tillverkar serverminnen i Ultra Low Profile, Samsung Green. När jag gjorde research om dessa minnen upptäckte jag även att dom är riktigt klockvänliga och lätt kommer upp i 2400mhz trots att dom bara är specificerade för 1600mhz. Då dessa inte finns att köpa i Sverige så fick jag köpa här i Holland, där jag för närvarnade bor. Dessvärre är dessa bara totalt 8GB och jag hade gärna satsat på 16GB när det ändå är så billigt. Jag hade också svårt att ta reda på om det skulle bli någon större skillnad i prestanda, speciellt i filmredigering, men till slut var det "storleken" (litenheten) som avgjorde.

Hårddisk
Hårddisk blev som sagt en Samsung 830. Inte så mycket att snacka om, en väldigt stabil och snabb ssd. 256GB nådde min prisgräns. Utöver det får det gå bra med externa USB 3 hårddiskar.

Chassi
Först tänkte jag bygga ett eget chassi, men sedan bestämde jag mig för att det skulle gå snabbare (trodde jag ja) att bygga på en befintlig stomme, så jag satsade på ett PC-Q09FW från Lian Li. Formfaktorn passade mina planer och jag gillade stilen. Såg också fram emot att jobba i aluminium och inte någon billig vass bockplåt.

Mus
När det kommer till musen kan jag ärligt säga att jag gick igenom samtlig möss som finns listade på prisjakt. Då jag hade en speciell design i åtanke var jag väldigt målmedveten i mitt sökande. Till slut kom jag fram till att det bara fanns en mus som uppfyllde mina designkriterier, SM-X15 från MS-Tech (ett företag jag aldrig hört talas om förut). Det är hur knapparna är separata från resten, samtidigt som dom inte tar upp hela ovandelen, som jag var ute efter. Finishen är för övrigt matt och inte blank som på bilden. Det syns betydligt bättre i min egna bild nedan i Spoilern.

Tangentbord
Tangentbord ville jag ha litet och smidigt, inte bredare än chassit självt, och valde därför ett Deltaco TB-109E/F. Har en del produkter från Deltaco sedan tidigare, och även om dom inte är högklassiga så har dom varit robusta. Ville också ha chicklet tangenter som var svarta, så det passa bra. Att det har inbyggd muskula (av halvdan kvalitet) med musknappar var bara ett plus.

Bilder

Dold text

Det var allt för denna post. Ge gärna feedback på hur jag använder spoilers samt i övrigt hur jag valt att göra posterna.
/Tullen

Dold text

19/2 - 7 Liter, mått och mätsätt. (Varning, teoretiskt och inte så sexigt)

Som sagt så är målet med detta bygge att få plats med en kraftfull redigeringsdator i ett format mindre än 7 liter. I den här posten tänkte jag berätta lite mer om hur jag resonerar kring mitt mätsätt samt relevanta mått för de olika komponenterna.

Mätsätt
Från början tänkte jag att det var yttermåtten som räknades, men då det flyttar fokus från inre komponent-design/placering till frågor som materialval och hållbarthets/vibrations-aspekter så tycker jag att det är mer rättvist att bara utgå ifrån innermåtten. Om målet är att få plats med så mycket dator som möjligt, i så liten volym som möjligt, så är det innermåtten som räknas. Det finns också en tjusning i att göra datorn liten i yttermått mätt, men det kommer troligtvis bli lättare för den med mer resurser (egna maskiner, professionella verktyg och tillgång till större mängder lämpligt byggmaterial).

Vidare räknar jag med de längsta (största) innermåtten gånger de längsta. Detta då jag inte finner det meningsfullt att göra chassin som sluter om varje komponent bara för att det blir mindre volym. Det är således inte den faktiska volymen som räknas, utan den största möjliga volymen räknat på de längsta innermåtten. Min design kommer till exempel i faktisk volym landa på en bra bit under 7000 kubikcentimeter, medan de längsta måtten landade på 26.2cm x 20cm x 13.35 cm = 6995,4 kubikcentimeter.

Mått
Måtten på Lian Li chassit (invändigt och i orginal) är 26.3cm x 19.7cm x 12.1 cm vilket blir 6245,294 kubikcentimeter. Detta ger inte allt för mycket plats att leka med, men det är faktiskt möjligt att få plats med alla mina komponenter utan att ändra annat än höjden (dock krävs lättare bearbetning av kåpan till grafikkortet). Om det inte hade varit för strömförsörjningen till grafikkortet så hade det nästan gått utan att ändra höjden också. För mig är det 12.1 cm från botten av chassit till grafikkortets ovansida, detta är dock med extra korta moderkortsdistanser och det är oavsett inget jag skulle rekommendera med tanke på hur utsatt kretskortet på grafikkortet blir för stötar uppifrån. Som ni förstår så räknas varje mm (och även 0.5 mm) i ett sådant här bygge.

Nedan går jag i mer detalj igenom de olika måtten för komponenterna, med bilder på dem med måttstock så att ni själva kan få en bra ide om hur måtten är i verkligheten. Detta kan låta lite överdrivet, men när jag gjorde research för detta bygge saknade jag ofta bra bilder där man tydligt såg de olika komponenterna med en måttstock bredvid.

Moderkort
Moderkortet är 17 cm x 17 cm. Som ni kan se på bilden så sticker IO komponenterna upp 3.5 cm (inklusive komponenterna som sticker ut på undersidan). På andra sidan moderkortet sticker minnesplatserna upp 2.9 cm (även här inklusive komponenter som sticker ut på undersidan). Notera dock att de minnen jag har är lägre än minnesplatserna, och att det således är möjligt att skala bort ca 3 mm från höjden på minnesplatserna utan att påverka minnena. Dessvärre har jag ingen exakt mätning eller bild på detta, men det kommer komma upp bilder senare som ger en ungefärlig uppfattning.

Processorkylaren
När det kommer till processorkylaren kan ni se de officiella måtten på bilden nedan.

Det mest relevanta här är att det är möjligt att böja heatpipsen så att kylaren inte stöter i grafikkortet när det kommer till montering på AsRock z77e-itx (Bilder på detta kommer i senare post). Hur relevant detta är i nuläget vet jag ej, då det kommit fler moderkort på marknaden (med möjligtvis bättre placering av processor-sockeln).

Grafikkort
Från moderkortet (här räknat från och med kretskortet men ej de komponenter som sticker ut på undersidan) sticker grafikkort (inklusive strömförsörjning) upp 13.5 cm (möjligtvis 13.4 cm). Till detta kommer även distanserna under moderkortet.

Dessvärre tog jag ingen bild på hur mycket grafikkortet sticker ut på sidan av moderkortet, men i mått så sticker det ut 2.9 cm (möjligtvis 2.8 cm). Jag antar att detta är standard för alla dualslot kort, men vet inte exakt hur det är med specialkylare som vissa kort kommer med.

Nedan kan ni även se hur långt kretskortet samt standardkylaren är.

Chassi
Chassits innerdimensioner är som sagt 26.3cm x 19.7cm x 12.1 cm. Detta är också helt enkelt ytterdimensionerna minus 3 mm (1.5 mm för vardera sida). Om man tittar på dimensionerna som moderkortet ger tillsammans med grafikkortet ser man att ett mITX kort tillsammans med ett dualslot grafikkort precis inte får plats i chassit utan att man skall behöva ändra något annat än höjden. Det kan möjligtvis gå om man verkligen pressar, och med säkerhet gå om man filar bort lite av plastdetaljerna på kylaren (i alla fall på referenskylaren), eller helt enkelt moddar ihop kåpan med chassit.

Dold text

1/3 - Tangentbordet

Tangentbordet är som sagt ett Deltaco TB-109E/F. Jag ville få till ett teama på matt vit och matt svart. Då tangenterna redan är svarta var det bara att sätta igång och demontera tangentbordet så att jag skulle kunna måla resten av ovansidan matt vit.

Det var lite klurigt att hitta alla skruvarna och sedan få loss tangenterna (vänster nedan) från ovanstycket av tangentbordet (höger nedan) så att det skulle gå att spraya enbart den utan att också måla tangenterna. Nedan går jag igenom steg för steg hur jag plockade isär tangentbordet och vad som är viktigt att tänka på.

Tangentbordet som det ser ut direkt från kartongen.

Förutom de synliga skruvarna längst ut i kanterna i toppen på baksidan döljer sig skruvar under alla ”fötter” (gummipluppar) samt även under batteriluckan.

Även under klisterlappen döljer det sig skruvar (som det tog ett tag innan jag hittade).

Se till att inte tappa bort On-Off ”switchen” då den kommer ramla loss när ni öppnar upp tangentbordet. Var även försiktiga med styrkulan som även den blir ”fri”.

Kretskort för tangentbordet (tv) och de två ”musknapparna” (th) som också finns på detta tangentbord. Dessa kretskort behöver skruvas av innan tangenterna kan separeras från ovansidan (åtminstone underlättar det väldigt).

Tangenterna sitter fast i ovansidan med gjuten plast.

Jag bröt upp/sönder dem genom att stoppa in en liten skruvmejsel in under ovansidan. Det krävs inte så mycket kraft, bara ta det försiktigt, för in toppen av skruvmejseln mellan ovansidan och plattan som tangenterna sitter på (som på bilden) och ”häv” ovansidan uppåt med tangenten som stöd tills den gjutna plastbiten som håller fast tangenterna/tangentplattan med ovansidan knäpper till och lossnar.

Ovansidan lös från tangentbordet och knapparna.

Målning av ovansidan.

Det var allt för denna gång.

Dold text

14/3 - Musen

Musen är som sagt en SM-X15 från MS-Tech (ett företag jag aldrig hade hört talas om förut).
Jag kan ärligt säga att jag gick igenom samtliga möss som fanns listade på prisjakt. Då jag hade en speciell design i åtanke var jag väldigt målmedveten i mitt sökande. Det är hur knapparna är separata från resten, samtidigt som dom inte tar upp hela ovandelen, som jag var ute efter. Jag ville se till att knapparna blev distinkta och det enda som är svart på musen, förutom sladden då.

Nedan går jag igenom hur jag plockade isär musen, något som var blev krångligare än nödvändigt då jag missade skruven på undersidan, samt hur jag slipade och målade musen för att nå det slutresultat jag ville ha.

Musen i standardutförande. Hela musen täcks av ett ”softtouch”, eller gummimaterial som ger bra grepp.

Undersidan av musen. Glöm inte att skruva loss skruven i nederkant, annars blir det väldigt jobbigt att ta isär musen, något jag bittert fick erfara.

När ni skruvat loss skruven tas ovansidan av musen, inklusive knapparna, bort genom att man lyfter loss ovansidan i bakkant av musen, antingen med fingernaglarna eller med en platt mejsel, och sedan drar ovansidan bakåt. Ovansidan sitter fast i undersidan både genom skruven och genom att den kilar in under två plastbitar i framkant av musen. Genom att dra ovansidan bakåt glider ovansidan ut från dessa plastbitar och blir lös. När ovansidan är lösgjord är det lätt att ta loss knapparna från ovansidan då de bara sitter fast med en knäpp-funktion. Ledsen att jag inte har specifika bilder för detta, men jag har med en röd ring markerat plastbitarna som ovansidan sitter inkilade under på bilden med underdelen och kretskortet nedan.

Underdelen och kretskortet. För att måla undersidan lyfte jag bort kretskortet. För mig var det svårt att göra det utan att skada knapparna på sidan av musen, och jag råkade bryta av några plastbitar som höll ner knapparna på plats och såg till att dom gick tillbaka till normalläget efter att man ”klickat” dom. För att knapparna skulle gå tillbaka till normalläget, eller ej nedtryckta läget, satte jag fast en liten plastremsa innanför dom som tvingade tillbaka dom i normalläget. Ledsen för att jag inte har några bilder för detta.

Färgen som jag använde var matt vit från Biltema.
För att färgen skulle fästa var jag tvungen att slipa bort ”softtouch” lagret som satt på ovansidan. I bilden nedan ser ni hur färgen beter sig där jag slipat bort lagret, och där jag inte gjorde det (under där knapparna ska sitta). Dessvärre har jag inga bilder på den "nakna"/slipade musen.

Torkning. Var försiktiga när ni hanterar gummiremsan som sitter mellan ovandelen och underdelen av musen (till höger nedan) då färgen inte fäster så bra. Ett tips är att sandpappra även denna, och sedan vara väldigt försiktiga när ni sätter tillbaka den på musen så att färgen inte lossnar från den.

Efter att jag tagit bort den svarta ”softtouchen” och målat med vitt så blev ljusläckaget väldigt starkt, vilket gjorde att hela musen blev blå/lila lysande. Därför tejpade jag över några av lysdioderna man kan se på bilden med kretskortet innan jag monterade ihop musen igen. Glömde dessvärre även här att ta bilder.

Det var allt för denna gång. Nästa gång börjar jag gå igenom modifikationen av själva chassit.

Dold text
Uppdatering av blogglayout.
Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk

Verkar intressant

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Hedersmedlem

Coolt, kommer bli bra!

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Kul projekt
Tror dock inte du kommer kunna klocka 2700K så högt att det skulle löna sig, inte med noctua kylaren

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av iSw3de:

Kul projekt
Tror dock inte du kommer kunna klocka 2700K så högt att det skulle löna sig, inte med noctua kylaren

Även jag instämmer med iSw3de här att du kunde nog lika gärna gått på en 3770k

Ska du fästa handtag på lådan kanske?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Fan vad kul!

*Grotesco*

Nejmen, det ser ut att bli skitbra:)

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SaP:

Verkar intressant

Skrivet av CCWarlock:

Coolt, kommer bli bra!

Skrivet av iSw3de:

Kul projekt
Tror dock inte du kommer kunna klocka 2700K så högt att det skulle löna sig, inte med noctua kylaren

Skrivet av DavidtheDoom:

Även jag instämmer med iSw3de här att du kunde nog lika gärna gått på en 3770k

Ska du fästa handtag på lådan kanske?

Så kan det nog vara. Tänker klocka den så mycket det går, men rubriken är mer för att visa att jag tänkt klocka den

Skrivet av Sheik Yerbouti:

Fan vad kul!

*Grotesco*

Nejmen, det ser ut att bli skitbra:)

Dold text

Tackar

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Tullen:

Så kan det nog vara. Tänker klocka den så mycket det går, men rubriken är mer för att visa att jag tänkt klocka den

Dold text

Tackar

Jäkla kul med små byggen.
iSw3de har ju lyckats bra med sin slenderbox so far. Den lär vara hyfsat liten.
Jag kör lite byggande med mitt Project Aurora.

Den är visserligen inte så liten (14.7l) men kommer husera ett mATX moderkort.
Uppskattar gärna kritik i den tråden.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Val av komponenter

Tänkte här presentera de olika komponenterna och varför jag valde dessa. Även lite bilder för den som vill :). Ska försöka jobba med spoilers så att tråden inte blir så tung och de som vill se mer bilder kan göra det medan dom som bara vill följa utvecklingen slipper dom :). Ska också redan nu säga att jag inte haft tillgång till den bästa kamerautrustningen och ljussättning under bygget, så det är lite varierande kvalitet på bilderna.

Processorn
Jag har redan förklarat varför jag satsade på en 2700k istället för den nyare 3770k. Men den är inte bara svalare vid överklockning, vid köptillfället kostade den även 400 kr mindre, vilket också vägde in. Om det var ett dumt beslut med tanke på Quick Sync som ju potentiellt kan öka prestanda för 3770k i videoredigering får vi se.

Grafikkort
Grafikkortet blev som sagt ett GTX670. Ett ganska enkelt val med tanke på att kretskortet enbart är 17.5 cm långt och med referenskylaren så blir det endast 24 cm långt. Då jag har planer för ett bygge på under 4 liter så är det här helt klart rätt kort. Dessutom är det lagom prestanda för att både lira lite samt hjälpa till i redigeringen.

Moderkort
Då det bara fanns två klockvänliga z77 mITX moderkort på marknaden vid köptillfället så stod valet mellan Asus P8Z77-I Deluxe och ASRock Z77E-ITX Här valde jag ASRock både pga. det lägre priset men också pga. att det inte har ett stor uppstickande kretskort som kan vara i vägen. Jag hade redan sett att andra lyckats få dit en Noctua NH-L12 tillsammans med ett grafikkort på ASRock moderkortet, trots att cpu sockeln är farligt nära pci-expressporten, så jag kände mig trygg i mitt val.

Kylare
För kylare så ville jag ha en så kraftig kylare som möjligt men som samtidigt skulle få plats i chassit. Från början missbedömde jag hur mycket plats grafikkortet skulle behöva (mer om det i senare post) och jag satsade därför på en kylare som jag visste skulle passa med moderkortet och grafikkort samt inte var för högt för chassit i standardutförande. Jag kollade på många andra kylare, men framförallt möjligheten att böja värmerören något så att kylaren skulle ge plats för grafikkortet var av vikt. Alternativet hade varit att köra på en sluten vattenkylare, men då jag ville hålla ljudnivån nere så mycket som möjligt satsade jag på NH-L12 istället.

Nätaggregat
Till nätaggregat valde jag mellan gamla ST45SF, som uppfyller 80 Plus Bronze, eller det nya modulära ST45SF-G, som uppfyller 80 Plus Guld, båda på 450 watt. Hade gärna satsat på det ny modulära, men då kablarna hade kommit i vägen (på grund av hur de sticker ut från nätagget) så fick det bli ST45SF, som ju också var billigare. Ingen annan formfaktor passade in i min design för framtida 4 liter, därför tittade jag aldrig på tex. nätagg för servrar.

Minne
Vidare till minnena. Här ville jag framför allt framtidssäkra mig för ett eventuellt subfour (4liters) bygge. Därför sökte jag upp de absolut lägsta minnena jag kunde hitta. Det visade sig att Samsung tillverkar serverminnen i Ultra Low Profile, Samsung Green. När jag gjorde research om dessa minnen upptäckte jag även att dom är riktigt klockvänliga och lätt kommer upp i 2400mhz trots att dom bara är specificerade för 1600mhz. Då dessa inte finns att köpa i Sverige så fick jag köpa här i Holland, där jag för närvarnade bor. Dessvärre är dessa bara totalt 8GB och jag hade gärna satsat på 16GB när det ändå är så billigt. Jag hade också svårt att ta reda på om det skulle bli någon större skillnad i prestanda, speciellt i filmredigering, men till slut var det "storleken" (litenheten) som avgjorde.

Hårddisk
Hårddisk blev som sagt en Samsung 830. Inte så mycket att snacka om, en väldigt stabil och snabb ssd. 256GB nådde min prisgräns. Utöver det får det gå bra med externa USB 3 hårddiskar.

Chassi
Först tänkte jag bygga ett eget chassi, men sedan bestämde jag mig för att det skulle gå snabbare (trodde jag ja) att bygga på en befintlig stomme, så jag satsade på ett PC-Q09FW från Lian Li. Formfaktorn passade mina planer och jag gillade stilen. Såg också fram emot att jobba i aluminium och inte någon billig vass bockplåt.

Mus
När det kommer till musen kan jag ärligt säga att jag gick igenom samtlig möss som finns listade på prisjakt. Då jag hade en speciell design i åtanke var jag väldigt målmedveten i mitt sökande. Till slut kom jag fram till att det bara fanns en mus som uppfyllde mina designkriterier, SM-X15 från MS-Tech (ett företag jag aldrig hört talas om förut). Det är hur knapparna är separata från resten, samtidigt som dom inte tar upp hela ovandelen, som jag var ute efter. Finishen är för övrigt matt och inte blank som på bilden. Det syns betydligt bättre i min egna bild nedan i Spoilern.

Tangentbord
Tangentbord ville jag ha litet och smidigt, inte bredare än chassit självt, och valde därför ett Deltaco TB-109E/F. Har en del produkter från Deltaco sedan tidigare, och även om dom inte är högklassiga så har dom varit robusta. Ville också ha chicklet tangenter som var svarta, så det passa bra. Att det har inbyggd muskula (av halvdan kvalitet) med musknappar var bara ett plus.

Edit. Efter feedback har jag flyttat samtliga bilder till denna spoiler

Bilder

Dold text

Det var allt för denna post. Ge gärna feedback på hur jag använder spoilers samt i övrigt hur jag valt att göra posterna.
/Tullen

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Medlem

Intressant bygge, följs!
Spoilers tycker jag om, däermot tycker jag att du borde ha alla bilder (och text) i en och samma spoiler, med bara lite text och en bild utanför för att visa vad som finns i den. Blir ett väldigt klickande nu, och man har ju redan en bild utanför varje.. Min åsikt.

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hag.com:

Intressant bygge, följs!
Spoilers tycker jag om, däermot tycker jag att du borde ha alla bilder (och text) i en och samma spoiler, med bara lite text och en bild utanför för att visa vad som finns i den. Blir ett väldigt klickande nu, och man har ju redan en bild utanför varje.. Min åsikt.

Tack för feedbacken. Ja när du säger det förstår jag vad du menar med massa klickande. Frågan är dock hur jag ska göra med bilder som är direkt relaterade till texten. Jag kan ta alla bilder i en spoiler senare, det går ju bra, men lite klurigt att veta hur man ska göra. Kan ju lägga alla bilder i en spoiler, men antar att det mest är klickandet på "visa" som är irreterande och inte att skrolla förbi bilder?

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Medlem

eller så lägger du en bild överst utanför spoilern med snabb-info och sen i spoilern har du resten av hela uppdateringen

Visa signatur

Chassi: Fractal Design define R3 | Mobo: Asus P8Z68-V Pro Gen 3 | CPU: Intel Core I7 2600k
RAM: 4x4GB Corsair vengence 1600Mhz | GPU: Asus GTX560ti top 1024mb SSD: Intel 520 Series 120GB | Hårddisk: WD Blue 1TB | PSU: ModsXstram-pro 650w bronze | Övrigt: Luftkylning, 2 st 120mm Fractal design fläktar, 1 st Noctua 120mm fläkt, CPU fläkt (Intels orginal).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tullen:

Tack för feedbacken. Ja när du säger det förstår jag vad du menar med massa klickande. Frågan är dock hur jag ska göra med bilder som är direkt relaterade till texten. Jag kan ta alla bilder i en spoiler senare, det går ju bra, men lite klurigt att veta hur man ska göra. Kan ju lägga alla bilder i en spoiler, men antar att det mest är klickandet på "visa" som är irreterande och inte att skrolla förbi bilder?

Skrivet av gs242:

eller så lägger du en bild överst utanför spoilern med snabb-info och sen i spoilern har du resten av hela uppdateringen

Ungefär så jag menade.

Jag kan även tycka att det blir jobbigt om det är en tråd med många bilder, när man t ex ska gå till senast visade meddelande laddas först allt utom bilderna, och allt eftersom de laddas blir sidan längre så att man hoppar uppåt i tråden hela tiden när man bara vill se senaste inlägget.
Spoiler med största delen av en update, en bild och lite kortfattad info utanför, gärna med fet stil eller något så att man lätt hittar den. Det tror jag skulle bli bra.

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hag.com:

Ungefär så jag menade.

Jag kan även tycka att det blir jobbigt om det är en tråd med många bilder, när man t ex ska gå till senast visade meddelande laddas först allt utom bilderna, och allt eftersom de laddas blir sidan längre så att man hoppar uppåt i tråden hela tiden när man bara vill se senaste inlägget.
Spoiler med största delen av en update, en bild och lite kortfattad info utanför, gärna med fet stil eller något så att man lätt hittar den. Det tror jag skulle bli bra.

You got it!
Det problemet tror jag nog alla här har stött på... eller om man vill vara riktigt på topp på sätter man spoiler på alla utom sista uppdateringen. och när man gör en ny så "spoilar" man den gamla, men vem orkar det egentligen...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design define R3 | Mobo: Asus P8Z68-V Pro Gen 3 | CPU: Intel Core I7 2600k
RAM: 4x4GB Corsair vengence 1600Mhz | GPU: Asus GTX560ti top 1024mb SSD: Intel 520 Series 120GB | Hårddisk: WD Blue 1TB | PSU: ModsXstram-pro 650w bronze | Övrigt: Luftkylning, 2 st 120mm Fractal design fläktar, 1 st Noctua 120mm fläkt, CPU fläkt (Intels orginal).

Permalänk
Medlem
Skrivet av gs242:

eller så lägger du en bild överst utanför spoilern med snabb-info och sen i spoilern har du resten av hela uppdateringen

Skrivet av hag.com:

Ungefär så jag menade.

Jag kan även tycka att det blir jobbigt om det är en tråd med många bilder, när man t ex ska gå till senast visade meddelande laddas först allt utom bilderna, och allt eftersom de laddas blir sidan längre så att man hoppar uppåt i tråden hela tiden när man bara vill se senaste inlägget.
Spoiler med största delen av en update, en bild och lite kortfattad info utanför, gärna med fet stil eller något så att man lätt hittar den. Det tror jag skulle bli bra.

Skrivet av gs242:

You got it!
Det problemet tror jag nog alla här har stött på... eller om man vill vara riktigt på topp på sätter man spoiler på alla utom sista uppdateringen. och när man gör en ny så "spoilar" man den gamla, men vem orkar det egentligen...

Dold text

Ska se om jag får till det i nästa post :). Dock måste det ju vara enkelt för nya läsare att få en överblick också.

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Medlem

7 Liter, mått och mätsätt. (Varning, teoretiskt och inte så sexigt)

Som sagt så är målet med detta bygge att få plats med en kraftfull redigeringsdator i ett format mindre än 7 liter. I den här posten tänkte jag berätta lite mer om hur jag resonerar kring mitt mätsätt samt relevanta mått för de olika komponenterna.

Mätsätt
Från början tänkte jag att det var yttermåtten som räknades, men då det flyttar fokus från inre komponent-design/placering till frågor som materialval och hållbarthets/vibrations-aspekter så tycker jag att det är mer rättvist att bara utgå ifrån innermåtten. Om målet är att få plats med så mycket dator som möjligt, i så liten volym som möjligt, så är det innermåtten som räknas. Det finns också en tjusning i att göra datorn liten i yttermått mätt, men det kommer troligtvis bli lättare för den med mer resurser (egna maskiner, professionella verktyg och tillgång till större mängder lämpligt byggmaterial).

Vidare räknar jag med de längsta (största) innermåtten gånger de längsta. Detta då jag inte finner det meningsfullt att göra chassin som sluter om varje komponent bara för att det blir mindre volym. Det är således inte den faktiska volymen som räknas, utan den största möjliga volymen räknat på de längsta innermåtten. Min design kommer till exempel i faktisk volym landa på en bra bit under 7000 kubikcentimeter, medan de längsta måtten landade på 26.2cm x 20cm x 13.35 cm = 6995,4 kubikcentimeter.

Mått
Måtten på Lian Li chassit (invändigt och i orginal) är 26.3cm x 19.7cm x 12.1 cm vilket blir 6245,294 kubikcentimeter. Detta ger inte allt för mycket plats att leka med, men det är faktiskt möjligt att få plats med alla mina komponenter utan att ändra annat än höjden (dock krävs lättare bearbetning av kåpan till grafikkortet). Om det inte hade varit för strömförsörjningen till grafikkortet så hade det nästan gått utan att ändra höjden också. För mig är det 12.1 cm från botten av chassit till grafikkortets ovansida, detta är dock med extra korta moderkortsdistanser och det är oavsett inget jag skulle rekommendera med tanke på hur utsatt kretskortet på grafikkortet blir för stötar uppifrån. Som ni förstår så räknas varje mm (och även 0.5 mm) i ett sådant här bygge.

I spoilern nedan går jag i mer detalj igenom de olika måtten för komponenterna, med bilder på dem med måttstock så att ni själva kan få en bra ide om hur måtten är i verkligheten. Detta kan låta lite överdrivet, men när jag gjorde research för detta bygge saknade jag ofta bra bilder där man tydligt såg de olika komponenterna med en måttstock bredvid.

Moderkort
Moderkortet är 17 cm x 17 cm. Som ni kan se på bilden så sticker IO komponenterna upp 3.5 cm (inklusive komponenterna som sticker ut på undersidan). På andra sidan moderkortet sticker minnesplatserna upp 2.9 cm (även här inklusive komponenter som sticker ut på undersidan). Notera dock att de minnen jag har är lägre än minnesplatserna, och att det således är möjligt att skala bort ca 3 mm från höjden på minnesplatserna utan att påverka minnena. Dessvärre har jag ingen exakt mätning eller bild på detta, men det kommer komma upp bilder senare som ger en ungefärlig uppfattning.

Processorkylaren
När det kommer till processorkylaren kan ni se de officiella måtten på bilden nedan.

Det mest relevanta här är att det är möjligt att böja heatpipsen så att kylaren inte stöter i grafikkortet när det kommer till montering på AsRock z77e-itx (Bilder på detta kommer i senare post). Hur relevant detta är i nuläget vet jag ej, då det kommit fler moderkort på marknaden (med möjligtvis bättre placering av processor-sockeln).

Grafikkort
Från moderkortet (här räknat från och med kretskortet men ej de komponenter som sticker ut på undersidan) sticker grafikkort (inklusive strömförsörjning) upp 13.5 cm (möjligtvis 13.4 cm). Till detta kommer även distanserna under moderkortet.

Dessvärre tog jag ingen bild på hur mycket grafikkortet sticker ut på sidan av moderkortet, men i mått så sticker det ut 2.9 cm (möjligtvis 2.8 cm). Jag antar att detta är standard för alla dualslot kort, men vet inte exakt hur det är med specialkylare som vissa kort kommer med.

Nedan kan ni även se hur långt kretskortet samt standardkylaren är.

Chassi
Chassits innerdimensioner är som sagt 26.3cm x 19.7cm x 12.1 cm. Detta är också helt enkelt ytterdimensionerna minus 3 mm (1.5 mm för vardera sida). Om man tittar på dimensionerna som moderkortet ger tillsammans med grafikkortet ser man att ett mITX kort tillsammans med ett dualslot grafikkort precis inte får plats i chassit utan att man skall behöva ändra något annat än höjden. Det kan möjligtvis gå om man verkligen pressar, och med säkerhet gå om man filar bort lite av plastdetaljerna på kylaren (i alla fall på referenskylaren), eller helt enkelt moddar ihop kåpan med chassit.

Dold text
Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Medlem

intressant bygge ! får mitt fortress ft03 mini att verka stort..:)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Tangentbord:

intressant bygge ! får mitt fortress ft03 mini att verka stort..:)

Tackar. Jo high end grafikkort och under 10 liter är i en klass för sig. Men det finns designer med samma komponenter ner mot 4 liter, så finns många sätt att göra det på.

Ledsen för att det inte kommit några uppdatering på ett tag. Har ett antal deadlines som måste gå före. Nästa update beräknas till torsdag eller fredag.

Mvh/Tullen

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Medlem

Bra början!
Jag skulle dock tagit bort alla bilder som du inte har tagit, rätt onödiga då du också har kort på dem

Permalänk
Medlem

Dokumentera gärna noggrant både i textväg och i bildväg hur du får du dit cpu kylaren du valt (så att den inte krockar med grafikkortsplatsen).

Har nämligen likadant moderkort och går i tankarna på att investera i likadan kylare

Permalänk
Medlem

skall bli intressant att se hur det utvecklas! Har något liknande i tankarna då Silverstone's Sugo är på 12L (har ett sådant nu) vilket känns väl stort för min uppsättning med komponenter där komponenterna har en totalvolym på 4.6L
[2 fläktar - 2 slutna 120mm v-kylare - 2 ssder - PZ8Z77-i itx mobo - Silverstones SFX nätagg - GTX670 referens]
Dock när jag försöker pussla ihop komponenterna på något vettigt sätt så blir det precis över 7L så får se om jag lyckas optimera placeringen, om bygget platsar i SubSeven kategorin..

Kommer följa denna för att sno idéer och matas med inspiration

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem

Tangentbordet

Tillbaka efter en hektisk vecka.

Tangentbordet
Då jag redan visat en smygtitt på tangentbord och mus tänkte jag börja med dessa, och idag får det bli tangentbordet.

Tangentbordet är som sagt ett Deltaco TB-109E/F. Jag ville få till ett teama på matt vit och matt svart. Då tangenterna redan är svarta var det bara att sätta igång och demontera tangentbordet så att jag skulle kunna måla resten av ovansidan matt vit.

Det var lite klurigt att hitta alla skruvarna och sedan få loss tangenterna (vänster nedan) från ovanstycket av tangentbordet (höger nedan) så att det skulle gå att spraya enbart den utan att också måla tangenterna. I spoilern nedan går jag igenom steg för steg hur jag plockade isär tangentbordet och vad som är viktigt att tänka på.

Tangentbordet som det ser ut direkt från kartongen.

Förutom de synliga skruvarna längst ut i kanterna i toppen på baksidan döljer sig skruvar under alla ”fötter” (gummipluppar) samt även under batteriluckan.

Även under klisterlappen döljer det sig skruvar (som det tog ett tag innan jag hittade).

Se till att inte tappa bort On-Off ”switchen” då den kommer ramla loss när ni öppnar upp tangentbordet. Var även försiktiga med styrkulan som även den blir ”fri”.

Kretskort för tangentbordet (tv) och de två ”musknapparna” (th) som också finns på detta tangentbord. Dessa kretskort behöver skruvas av innan tangenterna kan separeras från ovansidan (åtminstone underlättar det väldigt).

Tangenterna sitter fast i ovansidan med gjuten plast.

Jag bröt upp/sönder dem genom att stoppa in en liten skruvmejsel in under ovansidan. Det krävs inte så mycket kraft, bara ta det försiktigt, för in toppen av skruvmejseln mellan ovansidan och plattan som tangenterna sitter på (som på bilden) och ”häv” ovansidan uppåt med tangenten som stöd tills den gjutna plastbiten som håller fast tangenterna/tangentplattan med ovansidan knäpper till och lossnar.

Ovansidan lös från tangentbordet och knapparna.

Målning av ovansidan.

Det var allt för denna gång.

Dold text
Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Medlem

Ni får gärna ge feedback på nya upplägget med alla inlägg också tillgängliga i första posten. Kommer även lägga in nya poster som vanligt, bara att dom också kommer gå att se direkt i första posten. Se tydligare förklaring i första posten :P.

Skrivet av iSw3de:

Bra början!
Jag skulle dock tagit bort alla bilder som du inte har tagit, rätt onödiga då du också har kort på dem

Gjort. Också ändra layouten så att det är möjligt att läsa alla inläggen i första posten. Bra eller dåligt?

Skrivet av Orchid:

Dokumentera gärna noggrant både i textväg och i bildväg hur du får du dit cpu kylaren du valt (så att den inte krockar med grafikkortsplatsen).

Har nämligen likadant moderkort och går i tankarna på att investera i likadan kylare

Jo då det ska jag göra. Inte så svårt faktiskt, bara att vara försiktig när man böjer heatpipsen. Men kommer en post enbart dedikerad till detta senare.

Skrivet av Antzo:

skall bli intressant att se hur det utvecklas! Har något liknande i tankarna då Silverstone's Sugo är på 12L (har ett sådant nu) vilket känns väl stort för min uppsättning med komponenter där komponenterna har en totalvolym på 4.6L
[2 fläktar - 2 slutna 120mm v-kylare - 2 ssder - PZ8Z77-i itx mobo - Silverstones SFX nätagg - GTX670 referens]
Dock när jag försöker pussla ihop komponenterna på något vettigt sätt så blir det precis över 7L så får se om jag lyckas optimera placeringen, om bygget platsar i SubSeven kategorin..

Kommer följa denna för att sno idéer och matas med inspiration

Det får du gärna göra. Läs gärna mitt inlägg om mått och mätsätt för att förstå hur jag räknar. Även om komponenternas totalvolym är låg, gäller det att placera dom rätt som du säger. Allt sigle-gpu high-end under tio liter är i en i liga för sig självt. Tänkte faktiskt skapa en samlingstråd för sådana byggen, vad tycks om den iden?

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tullen:

Ni får gärna ge feedback på nya upplägget med alla inlägg också tillgängliga i första posten. Kommer även lägga in nya poster som vanligt, bara att dom också kommer gå att se direkt i första posten. Se tydligare förklaring i första posten :P.

Den gillades starkt! Lagom med fakta och en bild utanför, sedan mer på djupet i spoilern. Att uppdatera första posten är nog bra det också men jag brukar bara kolla på nya poster så personligen är det inget jag märker av, men kan säkert vara bra för folk som kommer in efter ett tag. Hela upplägget uppskattas iaf starkt av mig!

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem

Musen

Ledsen för den långa frånvaron. Ska försöka att få upp första posten med modifikation av själva chassit senast i helgen, men för denna gång blir det en genomgång av hur jag fixade musen.

14/3 - Musen
Musen är som sagt en SM-X15 från MS-Tech (ett företag jag aldrig hade hört talas om förut).
Jag kan ärligt säga att jag gick igenom samtliga möss som fanns listade på prisjakt. Då jag hade en speciell design i åtanke var jag väldigt målmedveten i mitt sökande. Det är hur knapparna är separata från resten, samtidigt som dom inte tar upp hela ovandelen, som jag var ute efter. Jag ville se till att knapparna blev distinkta och det enda som är svart på musen, förutom sladden då.

I spoilern nedan går jag igenom hur jag plockade isär musen, något som var blev krångligare än nödvändigt då jag missade skruven på undersidan, samt hur jag slipade och målade musen för att nå det slutresultat jag ville ha.

Musen i standardutförande. Hela musen täcks av ett ”softtouch”, eller gummimaterial som ger bra grepp.

Undersidan av musen. Glöm inte att skruva loss skruven i nederkant, annars blir det väldigt jobbigt att ta isär musen, något jag bittert fick erfara.

När ni skruvat loss skruven tas ovansidan av musen, inklusive knapparna, bort genom att man lyfter loss ovansidan i bakkant av musen, antingen med fingernaglarna eller med en platt mejsel, och sedan drar ovansidan bakåt. Ovansidan sitter fast i undersidan både genom skruven och genom att den kilar in under två plastbitar i framkant av musen. Genom att dra ovansidan bakåt glider ovansidan ut från dessa plastbitar och blir lös. När ovansidan är lösgjord är det lätt att ta loss knapparna från ovansidan då de bara sitter fast med en knäpp-funktion. Ledsen att jag inte har specifika bilder för detta, men jag har med en röd ring markerat plastbitarna som ovansidan sitter inkilade under på bilden med underdelen och kretskortet nedan.

Underdelen och kretskortet. För att måla undersidan lyfte jag bort kretskortet. För mig var det svårt att göra det utan att skada knapparna på sidan av musen, och jag råkade bryta av några plastbitar som höll ner knapparna på plats och såg till att dom gick tillbaka till normalläget efter att man ”klickat” dom. För att knapparna skulle gå tillbaka till normalläget, eller ej nedtryckta läget, satte jag fast en liten plastremsa innanför dom som tvingade tillbaka dom i normalläget. Ledsen för att jag inte har några bilder för detta.

Färgen som jag använde var matt vit från Biltema.
För att färgen skulle fästa var jag tvungen att slipa bort ”softtouch” lagret som satt på ovansidan. I bilden nedan ser ni hur färgen beter sig där jag slipat bort lagret, och där jag inte gjorde det (under där knapparna ska sitta). Dessvärre har jag inga bilder på den "nakna"/slipade musen.

Torkning. Var försiktiga när ni hanterar gummiremsan som sitter mellan ovandelen och underdelen av musen (till höger nedan) då färgen inte fäster så bra. Ett tips är att sandpappra även denna, och sedan vara väldigt försiktiga när ni sätter tillbaka den på musen så att färgen inte lossnar från den.

Efter att jag tagit bort den svarta ”softtouchen” och målat med vitt så blev ljusläckaget väldigt starkt, vilket gjorde att hela musen blev blå/lila lysande. Därför tejpade jag över några av lysdioderna man kan se på bilden med kretskortet innan jag monterade ihop musen igen. Glömde dessvärre även här att ta bilder.

Det var allt för denna gång. Nästa gång börjar jag gå igenom modifikationen av själva chassit.

Dold text
Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk

Ska bli riktigt intressant att följa detta! Jag försökte på PC-Q02:an med ett 660 och blev riktigt nöjd med resultatet. Dock låter det medföljande nätagget för mycket därför planerar jag att köpa ett från Silverstone och byta fläkten (många klagar på den). Vill gärna höra hur ditt ex går! Håller tummarna!

Permalänk

Hej Hej, Får jag fråga vad du hade för färg när du målade musen? Har du grundat och klarlackat? Jag själv är intresserad att piffa upp min billiga Logitech mus i typ mattsvart och orange, men jag är inte säker än

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_Donut:

Hej Hej, Får jag fråga vad du hade för färg när du målade musen? Har du grundat och klarlackat? Jag själv är intresserad att piffa upp min billiga Logitech mus i typ mattsvart och orange, men jag är inte säker än

Hej. Ledsen att jag varit frånvarande så länge. Kommit mycket emellan.
När det kommer till målning av musen så kanske jag inte var tydlig nog, ska uppdatera den posten, I princip så slipade jag bort "softtouch" lagret där jag vill måla och sedan spraymålade jag med http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Farg-och-Lack/Hobbyfarg-3615... utan att först måla med primer. Har ej lackat då jag vill ha den matta finishen.

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tullen:

Hej. Ledsen att jag varit frånvarande så länge. Kommit mycket emellan.
När det kommer till målning av musen så kanske jag inte var tydlig nog, ska uppdatera den posten, I princip så slipade jag bort "softtouch" lagret där jag vill måla och sedan spraymålade jag med http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Farg-och-Lack/Hobbyfarg-3615... utan att först måla med primer. Har ej lackat då jag vill ha den matta finishen.

Känslan att ha bråttom och känna press av andra på forumet/internet får en att kanske ta tag i det lite snabbare men är ack så onödig. Det här är vår hobby, slutresultatet är minst lika viktig som resan till det. Låt inte en fiktiv press från andra medföra till att resultatet inte blir som du tänkt eller att det blir en negativ press att ta tag i det som skall vara det roliga i vardagen eller långhelgen - att pyssla med projektet.

My 2 cents

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem

Tar upp denna tråd då jag undrar hur kylningen blev med NH-L12 och med denna processor i en liten låda. Funderar själv på om denna skulle kunna fungera på kommande Kaveri på TDP 95W. 2700k har bara 77W vad jag vet och att den går kall, men iom överklockning så kanske den kommer upp till nästan 95W, eller vad tror ni? Så Tullen hur fungerar ditt system gällande kylning och hur tyst går burken?