Playstation 4 - Vad tyckte du?

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad.*

Inlägg med suspekt innehåll borttaget.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saindrenan:

Tror inte en sekund på den skiten. Du får jätte gärna testa att ladda ner en PS3 emularor. Sen kan du komma tillbaka och berätta hur pass bra det gick (hur mycket trojaner och annan skit du fick)

Du missar också poängen. Ifall vi tänker oss att vi har hårdvara A, hur lång tid tar det innan vi ser mjukvaran B som emulerar hårdvara A och hur lång tid tar det innan vi har tillräckligt med processorkraft för att emulera så gott som 100%?

ozo64 gissade på 10 år vilket känns lite överkant men sedan är också Cell-arkitekturen väldigt advancerad så det är inte helt omöjligt.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem

Jag spelar helst på PC och har förhoppningar om att spelen till PC kommer att bli bättre i och med att de nya konsolerna är mer lika en dator än tidigare. Prestanda lyftet från de gamla konsolerna till de nya kommer säkert höja spelen de med.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Gigabyte GeForce RTX 4070 Super 12GB Eagle OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk

Vet någon om man kommer behöva köpa d3 till ps3 för att spela det, eller om det går bra att logga in på sitt bnet konto och spela sitt redan inköpta pc-spel?

Visa signatur

- bequiet! Dark Power 901 - bequiet! Dark Power 13 1000w - MSI MPG Z790 Edge TI Max - Intel 14700K+Liquid freezer III 360 - Corsair Vengeance DDR5 96GB - MSI RTX 4080 Super -

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kofotsjanne:

Vet någon om man kommer behöva köpa d3 till ps3 för att spela det, eller om det går bra att logga in på sitt bnet konto och spela sitt redan inköpta pc-spel?

Med allra största sannolikhet kommer du vara tvungen att köpa det "separat" till PS3, särskilt med tanke på att PC och konsol är två helt olika plattformer (och därmed är det två mer eller mindre olika spel). Givmilda initiativ och Bnet går sällan (eller aldrig?) hand i hand. Jag vågar påstå att det inte finns en chans i h-vete att de tillåter cross-platform delning av sina titlar, utan du kommer säkerligen vara tvungen att köpa spelet ånyo.

Permalänk
Medlem

Jaha, inga spel från PSN ska kunna köras på PS4
http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/spela/article16306794.a...

Visa signatur

Spelburk: Lian Li O11D XL | R9 Ryzen 5950X |
Phanteks Revolt X 1000W | EVGA RTX 3090 FTW3 Ultra | G.Skill 3600MHz 64GB RAM | Samsung 49" C49RG90
HTPC 1: Streacom F1C | AMD A-5600K | Crucial M4 64 GB | 8 GB RAM @ 1866 MHz
HTPC 2: Raspberry Pi -> Raspbmc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosslan:

Som sagt väntat då cell arkitekturen inte går att emulera på ett kostnadseffektivt sätt.

Permalänk
Skrivet av Solaris:

Du missar också poängen. Ifall vi tänker oss att vi har hårdvara A, hur lång tid tar det innan vi ser mjukvaran B som emulerar hårdvara A och hur lång tid tar det innan vi har tillräckligt med processorkraft för att emulera så gott som 100%?

ozo64 gissade på 10 år vilket känns lite överkant men sedan är också Cell-arkitekturen väldigt advancerad så det är inte helt omöjligt.

Vadå missade poängen? Du påstod att det gick att spela ps3 spel på en pc. Vilket jag absolut inte tror på. Det går ju knappt att lira ps2 spel till 100%

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bio & Ljud: Optoma HD67, B&W 805D, Dali Fazon Sat, Dali Lektor Sub, Denon AVR3313
Dator: CPU: i5 2500K@4.5 GHz GPU: 2x6950 2GB Mobo: Asus P8P67 RAM: 16GB HDD: Corsair Force 3 120GB + WD 1TB + WD 2TB Kylning: Thermalright Silver Arrow + 4st Noctua 120mm + 2st Noctua 140mm Skärm: Samsung SA23700d
Övrigt: Synology DS413j + WD Red 12TB, Playstation 3, Xbox 360, Nintendo Wii

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Som sagt väntat då cell arkitekturen inte går att emulera på ett kostnadseffektivt sätt.

Så är förmodligen fallet, dock är det ju tråkigt att det blir så varje gång Sony ska hitta på något nytt, man har en hög med spel som man inte kan använda.

Visa signatur

Phanteks Revolt X 1000W | EVGA RTX 3090 FTW3 Ultra | G.Skill 3600MHz 64GB RAM | Samsung 49" C49RG90

Permalänk
Medlem

Vi kommer nog så småningom få se PS1 support i alla fall, de har redan emulatorer för det som de lär bara behöva porta, för restretande plattformar blir det svårt, möjligtvis PS2 men det är knappt.

Jag hoppa dock de kommer göra det lätt för utvecklare att porta spelen åt andra sidan för de som vill.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 5090
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck, Rog Ally + de fiesta konsoler.

Permalänk
Medlem

Jag kommer nog köpa konsolen lite senare, väntar hellre tills båda har släppts och se vilken av dom som kommer låta som ett flygplan samt ha massa barnsjukdomar. Minst en av dom kommer ju att ha det. Jag köpte en Xbox 360 när den släpptes och nu den här gången så låter jag andra ta stryken istället

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | MSI RTX 4070 SUPER | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Skrivet av Rosslan:

Så är förmodligen fallet, dock är det ju tråkigt att det blir så varje gång Sony ska hitta på något nytt, man har en hög med spel som man inte kan använda.

Du kan alltid koppla in PS3an och köra dina äldre spel på den. Inte så att man måste kastta ut de äldre konsolerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fönstrputtsaren:

Du kan alltid koppla in PS3an och köra dina äldre spel på den. Inte så att man måste kastta ut de äldre konsolerna.

Nja nu var det inte riktigt så att jag måste kasta ut en konsol, det som är besvärligt så tillvida att man måste ha ytterligare en konsol vid tvn. Först ska man ha ett PS2 för att PS3 inte stödjer de spelen. Sedan ska man ha ett PS3 för att man ska kunna spela de spelen, sedan ska man ha ett ps4 för att köra de spelen. Inte för att starta ett flamewar, men kollar man på Xbox så kan man köra både 1:ans och 360 spelen på samma. Dock vet vi ju inte om nya 720? kommer vara bakåtkompatibel...

Självklart att Sony gör på detta vis för att sälja fler konsoler men det är ändå omständigt att "behöva" ha så många konsoler vid tvn. Mycket enklare om man kunde ha samtliga PS-spel i en konsol.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosslan:

Nja nu var det inte riktigt så att jag måste kasta ut en konsol, det som är besvärligt så tillvida att man måste ha ytterligare en konsol vid tvn. Först ska man ha ett PS2 för att PS3 inte stödjer de spelen. Sedan ska man ha ett PS3 för att man ska kunna spela de spelen, sedan ska man ha ett ps4 för att köra de spelen. Inte för att starta ett flamewar, men kollar man på Xbox så kan man köra både 1:ans och 360 spelen på samma. Dock vet vi ju inte om nya 720? kommer vara bakåtkompatibel...

Självklart att Sony gör på detta vis för att sälja fler konsoler men det är ändå omständigt att "behöva" ha så många konsoler vid tvn. Mycket enklare om man kunde ha samtliga PS-spel i en konsol.

Kan spela ett av mina tio Xbox spel på Xbox 360, så att påstå att den vart vidare bakåt kompatibel är att verkligen ta i, vist de stödje en hel drös spel men långt ifrån majoriteten.

För PS3 så funkade alla utom ett tiotal om man hade de första enheterna tyvärr tog de bort funktionen då de ansåg att inte många använde det i huvud taget.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Kan spela ett av mina tio Xbox spel på Xbox 360, så att påstå att den vart vidare bakåt kompatibel är att verkligen ta i, vist de stödje en hel drös spel men långt ifrån majoriteten.

För PS3 så funkade alla utom ett tiotal om man hade de första enheterna tyvärr tog de bort funktionen då de ansåg att inte många använde det i huvud taget.

Då var det kanske bara jag som hade tur med min spelsamling så jag kan spela mina xbox-spel utan problem. Min poäng i det hela är att Microsoft inte tog bort bakåtkompabiliteten för att kunna sälja fler konsoler av den nyare varianten.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Rosslan:

Har nog inget med att Sony inte vill ha bakåtkompatiblitet utan mer att plattformarna skiljer för mycket. Det enda sättet man skulle kunna köra bakåtkompatiblitet är via emulering och det är idag över 12år efter PS2s release omöjligt att emulera ens en bråkdel av alla PS2-spel perfect på PC. Det är visserligen inte omöjligt men det krävs alldeles för mycket resurser att få det fungera ordentligt. Alternativet är att inkludera Processorer från äldre system vilket skulle öka priset och troligtvis göra PS4 mindre attraktiv.

Permalänk
Skrivet av Rosslan:

Då var det kanske bara jag som hade tur med min spelsamling så jag kan spela mina xbox-spel utan problem. Min poäng i det hela är att Microsoft inte tog bort bakåtkompabiliteten för att kunna sälja fler konsoler av den nyare varianten.

Vet inte riktigt hur 360s bakåtkompatiblitet fungerar men den gammla PS3an hade en PS2 processor inbyggt vilket kostade extra pengar. Dom var tvungna att ta bort den för att kunna konkurera med Xbox 360 i pris.

Permalänk
Medlem

Hoppas det blir samma för MS nu att de kör på x86 , kommer bli så mycket lättare att utveckla spel och kanske tom lättare att porta då också misstänker jag nog till PC fan va götttt!

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Om PS4 Skulle vara kompatibel med äldre generationers spel, framför allt PS2....det är helt enkelt för långt bak i tiden. Kanske kan man hoppas på att utvecklingen inom spelindustrin har kommit så pass långt att när PS5 släpps (2021-2024?) så kanske det finns stöd för PS1, sisådär en 26 år gamla spel

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Har nog inget med att Sony inte vill ha bakåtkompatiblitet utan mer att plattformarna skiljer för mycket. Det enda sättet man skulle kunna köra bakåtkompatiblitet är via emulering och det är idag över 12år efter PS2s release omöjligt att emulera ens en bråkdel av alla PS2-spel perfect på PC. Det är visserligen inte omöjligt men det krävs alldeles för mycket resurser att få det fungera ordentligt. Alternativet är att inkludera Processorer från äldre system vilket skulle öka priset och troligtvis göra PS4 mindre attraktiv.

Frågan är väl hur mycket som faktiskt har lagts ner på att försöka, kan inte vara raketforskning direkt. Känslan jag har fått är att de inte vill för att de vill gå vidare i utvecklingen och inte stödja spel som var från en föregående generation. Man dumpar den delen och går vidare.

Vet inte riktigt hur 360s bakåtkompatiblitet fungerar men den gammla PS3an hade en PS2 processor inbyggt vilket kostade extra pengar. Dom var tvungna att ta bort den för att kunna konkurera med Xbox 360 i pris.

Okej jag hade för mig att det enbart var något flashigt chip som skötte omvandlingen och inte en processor, har du länk på det?

Hur som haver så fattar jag att det skulle bli dyrare och de skulle gå back på PS4 också. Men de har väl inte gjort några större vinster egentligen på själva konsolen, de gick väl back hela tiden på tillverkningen pga. avancerad hårdvara...

Jag kan ha helt fel och i sådant fall så står jag för det, dock är det min egna personliga känsla att det är underligt att det ska smusslas med anledningar till varför det inte fungerar med bakåtkompabilitet. Varför fungerar PS1 spel på en trea men inte PS2 spel. Det sitter väl ingen processor från 1:an i 3:an?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är bara 2 konsoller genom tiderna som haft bra bakåtkompabilitet. PS2 och Wii. Fast de plockade bort Gamecubestödet på Wii sen också.
Mao är inte inte ett dugg förvånande att de nya konsollerna kommer ha dåligt stöd de också.
Wii U har iofs fullt stöd för Wii spelen + massa annat genom VC förutom gamecube.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Det är bara 2 konsoller genom tiderna som haft bra bakåtkompabilitet. PS2 och Wii. Fast de plockade bort Gamecubestödet på Wii sen också.
Mao är inte inte ett dugg förvånande att de nya konsollerna kommer ha dåligt stöd de också.
Wii U har iofs fullt stöd för Wii spelen + massa annat genom VC förutom gamecube.

Nja det finns ett par till, samt innan nämnt Xbox 360 även om stödet var otroligt dåligt.

Game boy advance kunde spel gameboy spel
Nintendo DS kunde spela gamboy advance spel
Nintendo 3DS kan spela DS spel.
Vita kan spela PSP spel. ( Dock inte läsa deras UMD skivor )
Tidigare PS3 modeller kunde spela nästan alla PS2 spel.

Men ja, majoriteten av konsoler har inte stöd för äldre spel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av saindrenan:

Vadå missade poängen? Du påstod att det gick att spela ps3 spel på en pc. Vilket jag absolut inte tror på. Det går ju knappt att lira ps2 spel till 100%

Återligen så läste du inte vad jag skrev eller så begrep du bara inte och det senare verkar mer troligt. Faktumet att du kan köra konsollspel på något annat än den tänkta hårdvaran är poängen, det handlar inte om hur bra eller dåligt det funkar eftersom då är det en fråga om att fortsätta optimera mjukvaran, en tidsfråga alltså.

Visst. 100% emulation är kanske lite av en överdrift men bara att du kan emulera väldigt mycket idag och komma väldigt, väldigt nära upplevelsen är fantastiskt.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Skrivet av Rosslan:

Frågan är väl hur mycket som faktiskt har lagts ner på att försöka, kan inte vara raketforskning direkt. Känslan jag har fått är att de inte vill för att de vill gå vidare i utvecklingen och inte stödja spel som var från en föregående generation. Man dumpar den delen och går vidare.

Okej jag hade för mig att det enbart var något flashigt chip som skötte omvandlingen och inte en processor, har du länk på det?

Hur som haver så fattar jag att det skulle bli dyrare och de skulle gå back på PS4 också. Men de har väl inte gjort några större vinster egentligen på själva konsolen, de gick väl back hela tiden på tillverkningen pga. avancerad hårdvara...

Jag kan ha helt fel och i sådant fall så står jag för det, dock är det min egna personliga känsla att det är underligt att det ska smusslas med anledningar till varför det inte fungerar med bakåtkompabilitet. Varför fungerar PS1 spel på en trea men inte PS2 spel. Det sitter väl ingen processor från 1:an i 3:an?

PS1 sker troligtvis via emulering då den är relativt enkel att emulera, har funnits näst intill perfekta PS1 emulatorer ett bra tag nu. PS2an verkar faktiskt ha en PS1 processor i sig enligt den här artikeln. Användes som I/O processor på samma gång. Här står det lite om PS2s processor "Emotion Engine" där det bland annat står att den användes i de tidiga PS3 modellerna för bakåtkompatiblitet

Permalänk

Många som skriver här är alltför fokuserade på hårdvaran, som om det vore det viktigaste. Hårdvaran är förmodligen tillräckligt kraftig för att vi inom ett eller två år efter release kommer att se spel som ser ut CGI-sekvenser.

Det viktiga är ju de innovativa prylarna, det som skiljer Sony ut från konkurrenterna och tar spel på konsoller ett steg längre.

1. Share-knappen. Du kan streama det som visas på din skärm ut på nätet bara genom att ha ett U-streamkonto.
2. Möjligheten att låta någon annan ta kontrollen över ditt spel online för att hjälpas åt. Oanade möjligheter.
3. Streamade demos utan nedladdning från PS store. Instant play.
4. Låta PS4:an agera server för spel som då kan spelas på PS Vita.
5. Pre-loading av kommande spel baserat på din köphistorik. Spelet du vill köpa digitalt kan redan finnas på din hårddisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Nja det finns ett par till, samt innan nämnt Xbox 360 även om stödet var otroligt dåligt.

Game boy advance kunde spel gameboy spel
Nintendo DS kunde spela gamboy advance spel
Nintendo 3DS kan spela DS spel.
Vita kan spela PSP spel. ( Dock inte läsa deras UMD skivor )
Tidigare PS3 modeller kunde spela nästan alla PS2 spel.

Men ja, majoriteten av konsoler har inte stöd för äldre spel.

Jag räknade inte med bärbara enheter. 360's emulerade extremt begränsade stöd räknas knappt och PS3an plockade de borde stödet ganska snabbt på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av At The Gates:

Många som skriver här är alltför fokuserade på hårdvaran, som om det vore det viktigaste. Hårdvaran är förmodligen tillräckligt kraftig för att vi inom ett eller två år efter release kommer att se spel som ser ut CGI-sekvenser.

Det viktiga är ju de innovativa prylarna, det som skiljer Sony ut från konkurrenterna och tar spel på konsoller ett steg längre.

1. Share-knappen. Du kan streama det som visas på din skärm ut på nätet bara genom att ha ett U-streamkonto.
2. Möjligheten att låta någon annan ta kontrollen över ditt spel online för att hjälpas åt. Oanade möjligheter.
5. Pre-loading av kommande spel baserat på din köphistorik. Spelet du vill köpa digitalt kan redan finnas på din hårddisk.

Allt det där kommer dock kosta pengar. Återstår att se hur mycket. Jag är inte villig att betala extra för det där iaf.

Permalänk
Medlem

PS1 sker troligtvis via emulering då den är relativt enkel att emulera, har funnits näst intill perfekta PS1 emulatorer ett bra tag nu. PS2an verkar faktiskt ha en PS1 processor i sig enligt den här artikeln. Användes som I/O processor på samma gång. Här står det lite om PS2s processor "Emotion Engine" där det bland annat står att den användes i de tidiga PS3 modellerna för bakåtkompatiblitet

Du ser, I stand corrected.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Solaris:

Återligen så läste du inte vad jag skrev eller så begrep du bara inte och det senare verkar mer troligt. Faktumet att du kan köra konsollspel på något annat än den tänkta hårdvaran är poängen, det handlar inte om hur bra eller dåligt det funkar eftersom då är det en fråga om att fortsätta optimera mjukvaran, en tidsfråga alltså.

Visst. 100% emulation är kanske lite av en överdrift men bara att du kan emulera väldigt mycket idag och komma väldigt, väldigt nära upplevelsen är fantastiskt.

"väldigt nära upplevelsen". Ja om du menar bildspel så visst. Om du nu kollar på emulatorer för PS2 så är dem inte direkt speciellt bra eller optimerade (PS2 släpptes för snart 13 år sen).

Visa signatur

Bio & Ljud: Optoma HD67, B&W 805D, Dali Fazon Sat, Dali Lektor Sub, Denon AVR3313
Dator: CPU: i5 2500K@4.5 GHz GPU: 2x6950 2GB Mobo: Asus P8P67 RAM: 16GB HDD: Corsair Force 3 120GB + WD 1TB + WD 2TB Kylning: Thermalright Silver Arrow + 4st Noctua 120mm + 2st Noctua 140mm Skärm: Samsung SA23700d
Övrigt: Synology DS413j + WD Red 12TB, Playstation 3, Xbox 360, Nintendo Wii

Permalänk
Medlem
Skrivet av At The Gates:

Lite tankar från mitt håll.
Ser ingen anledning till varför detta ska finnas, jag ser det mer som en potentiell svaghet i konsolen som kommer agera som säkerhetshål.

"Ta kontrollen över spelandet", låter inte som något positivt, att man kan hjälpas åt verkar vara smutt, om det fungerar som en drop-in... Sedan vilka spel som stödjer detta vet man inte, men tekniken som sådan är trevlig.

Detta är trevligt, +1 på denna funktion, tror jag i alla fall

Trevligt då man äger en Vita.

Lite skrämmande, foliehatten på. Jag köper några spel, den gissar vad jag kommer att vilja ha och sedan laddar den ner det till hårddisken och tar plats oavsett om jag kommer köpa spelet?

Visa signatur