Hjälp mig skapa en OTROLIGT smidig dator för LAN!

Permalänk

Hjälp mig skapa en OTROLIGT smidig dator för LAN!

Skulle vilja bygga en dator som är otroligt smidig, ungefär lika stor (och samma form) som ett Xbox 360.

Kollat en del på mITX och funderar på om det är möjligt att "lägga" ett grafikkort ner i en sådan, skulle det vara möjligt? (Jag menar alltså att grafikkortet ska vara parallellt med moderkortet!) Finns det några chassin som passar till detta?
ELLER
Skulle det vara möjligt att konstruera en extremt liten dator, genom att ha ett externt grafikkort?

Mycket tacksam för förslag!

Visa signatur

Detta inlägg gjordes i ett nyktert tillstånd.

Permalänk
Skrivet av Nitramatsi:

Finns ju Riser kort http://mini-itx.se/riserkort1upciex16-p-589.html?cPath=79_174... men tror inte det finns något chassi som skulle passa med en sån lösning! Bygga själv lär det nog bli eller iaf modifiera

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk
Hedersmedlem

Silverstone Sugo är ett rejält bra chassi för att ändå ha plats med bra delar för gaming.

http://www.sweclockers.com/recension/16253-silverstone-sugo-s...

Visa signatur

Meow

Permalänk
Skrivet av Evilmonkey:

Finns ju Riser kort http://mini-itx.se/riserkort1upciex16-p-589.html?cPath=79_174... men tror inte det finns något chassi som skulle passa med en sån lösning! Bygga själv lär det nog bli eller iaf modifiera

Coolt! Då gäller det som sagt bara att få tag på ett passande chassi (kanske HTPC?), eller försöka snickra ihop något sjäv...vilket nog inte skulle gå bra för min del.

Visa signatur

Detta inlägg gjordes i ett nyktert tillstånd.

Permalänk
Skrivet av Kinekin:

Silverstone Sugo är ett rejält bra chassi för att ändå ha plats med bra delar för gaming.
http://www.sweclockers.com/recension/16253-silverstone-sugo-s...

Verkar vettigt! Har kollat en del på ett liknande, såsom Cooler Master Elite 120 Advanced. Dock känner jag att jag hellre skulle vilja ha en smal dator, typ samma form som ett Xbox. Känns inte som de tar lika mycket plats!

Visa signatur

Detta inlägg gjordes i ett nyktert tillstånd.

Permalänk

Problemet med att ha ett "riser-kort" är att grafikkortet kanske kommer slå i i moderkortet, RAM, processorkylare m.m. så var noga och tänk ut allting innan du köper något.

Alternativt skulle du kunna köpa en APU (en CPU med inbyggd GPU). Då slipper du stora grafikkort och det skulle nog gå att klämma in i ett mindre chassi än ett Xbox men prestandan skulle bli avsevärt sämre.

Visa signatur

Livet är som ett avloppsrör, långt och fullt med skit.

Citera om du vill ha svar!

Permalänk
Skrivet av FudgieCars:

Problemet med att ha ett "riser-kort" är att grafikkortet kanske kommer slå i i moderkortet, RAM, processorkylare m.m. så var noga och tänk ut allting innan du köper något.

Alternativt skulle du kunna köpa en APU (en CPU med inbyggd GPU). Då slipper du stora grafikkort och det skulle nog gå att klämma in i ett mindre chassi än ett Xbox men prestandan skulle bli avsevärt sämre.

Nej precis, APU skulle nog inte ge tillräcklig prestanda!

Angående att riser-kort riskerar slå i moderkortet så har jag åtminstone hittat en kombination av riser och mobo som gör att grafikkortet vänds bort från mobo, hamnar alltså typ brevid...fast då kanske det blir för brett (får räkna lite på det)!

Visa signatur

Detta inlägg gjordes i ett nyktert tillstånd.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

Kör på ett Sugo SG09 och kläm in 2st GTX690. Då har du mycket prestanda på liten yta.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk

Häftig, men inte riktigt vad jag letar efter, vill verkligen få den att bli smal, så man kan ställa den brevid skrivbordet utan att det tar massa plats...

Visa signatur

Detta inlägg gjordes i ett nyktert tillstånd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nitramatsi:

Häftig, men inte riktigt vad jag letar efter, vill verkligen få den att bli smal, så man kan ställa den brevid skrivbordet utan att det tar massa plats...

Prestanda tar plats, det är antingen eller tyvärr..

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem

Kolla på denna byggnationen på [H]ard|forum: http://hardforum.com/showthread.php?t=1736831
låter som om det är något i den stilen du pratar om.

Permalänk
Skrivet av zhrooms:

Prestanda tar plats, det är antingen eller tyvärr..

Måste säga att jag tror det är möjligt, se exempelvis Alienware 51. Vill dock inte köpa en sådan, vill ju kunna uppgradera efter ett tag...

Visa signatur

Detta inlägg gjordes i ett nyktert tillstånd.

Permalänk

Funderar annars på att helt enkelt ta två snygga skivor av något slag, ex lackat plexiglas och dra en bult i varje hörn så de hålls på avstånd. Sen köra med någon form av metall-nät ett var runt så att det inte kommer in så mycket damm. Skulle det funka?

Visa signatur

Detta inlägg gjordes i ett nyktert tillstånd.

Permalänk
Medlem

^ Om du tittar på länken i min senaste inlägg ovan, så skulle man kunna göra något liknande som han på det sättet du beskriver. BIlderna som är intressanta är i botten av första sidan.
Göra hål med filter för fläktarna i sidorna som insug, och så kommer all varmluft att blåsa ur på sidorna runt om, borde inte bli mycket dam i en sån låda, samt grymt luftflöde.

Permalänk
Skrivet av Nitramatsi:

Måste säga att jag tror det är möjligt, se exempelvis Alienware 51. Vill dock inte köpa en sådan, vill ju kunna uppgradera efter ett tag...

Dock går det ju att uppgradera x51. Har för mig både prollen och graffet går att byta,minnen mm. finns fler som kör med nvidia 670 kort i en. Dock med 330w bricken. Dom två billigaste varianterna har 240w bara.

Visa signatur

Imac 27tum 2019
MacBook Air 2011

Permalänk
Skrivet av loefet:

^ Om du tittar på länken i min senaste inlägg ovan, så skulle man kunna göra något liknande som han på det sättet du beskriver. BIlderna som är intressanta är i botten av första sidan.
Göra hål med filter för fläktarna i sidorna som insug, och så kommer all varmluft att blåsa ur på sidorna runt om, borde inte bli mycket dam i en sån låda, samt grymt luftflöde.

Precis, något i den stilen skulle kunna funka!

Skrivet av sturmovik:

Dock går det ju att uppgradera x51. Har för mig både prollen och graffet går att byta,minnen mm. finns fler som kör med nvidia 670 kort i en. Dock med 330w bricken. Dom två billigaste varianterna har 240w bara.

Ah, de billigaste använder ju GT 640 som är ett laptopgrafikkort, antar att det inte kräver så mycket effekt! Skulle det förresten vara möjligt att byta till ett annat laptopgrafikkort sedan?

Visa signatur

Detta inlägg gjordes i ett nyktert tillstånd.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Nitramatsi:

Skulle vilja bygga en dator som är otroligt smidig, ungefär lika stor (och samma form) som ett Xbox 360.

Kollat en del på mITX och funderar på om det är möjligt att "lägga" ett grafikkort ner i en sådan, skulle det vara möjligt? (Jag menar alltså att grafikkortet ska vara parallellt med moderkortet!) Finns det några chassin som passar till detta?
ELLER
Skulle det vara möjligt att konstruera en extremt liten dator, genom att ha ett externt grafikkort?

Mycket tacksam för förslag!

Ska visa dig en liten ritning strax. Sitter på fel dator men ska ladda upp.

Skrivet av Nitramatsi:

Precis, något i den stilen skulle kunna funka!

Ah, de billigaste använder ju GT 640 som är ett laptopgrafikkort, antar att det inte kräver så mycket effekt! Skulle det förresten vara möjligt att byta till ett annat laptopgrafikkort sedan?

GT640 är snarare ett kontorsgrafikkort. Använder standard PCIe 16x.
Du kan uppgradera till vilket grafikkort som helst som passar, måste vara lagom kort. Inte för många slots och du måste kunna mata den med tillräckligt hög ström.

EDIT: BILDER!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av Nitramatsi:

Precis, något i den stilen skulle kunna funka!

Ah, de billigaste använder ju GT 640 som är ett laptopgrafikkort, antar att det inte kräver så mycket effekt! Skulle det förresten vara möjligt att byta till ett annat laptopgrafikkort sedan?

Som sagt går att byta till vilken pci-e kort som helst, dock är just watten som avgör vad du kan stoppa i. Men skulle inte förvåna mig om man kan köpa en 330watts brick om man vill löst från dell.

Hitta 330w från dells egna hemsida, dock inte på den svenska. Det är samma som används till alienwares x18 laptop. http://accessories.us.dell.com/sna/productdetail.aspx?c=us&l=...

Visa signatur

Imac 27tum 2019
MacBook Air 2011

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Något i stil med den vore coolt!

Visa signatur

Detta inlägg gjordes i ett nyktert tillstånd.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Nitramatsi:

Något i stil med den vore coolt!

Inte den blekaste vart man kan köpa de, ska försöka tillverka en själv.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av FudgieCars:

Problemet med att ha ett "riser-kort" är att grafikkortet kanske kommer slå i i moderkortet, RAM, processorkylare m.m. så var noga och tänk ut allting innan du köper något.

Alternativt skulle du kunna köpa en APU (en CPU med inbyggd GPU). Då slipper du stora grafikkort och det skulle nog gå att klämma in i ett mindre chassi än ett Xbox men prestandan skulle bli avsevärt sämre.

Dock ser ju faktiskt det här VÄÄÄLDIGT lovande ut! AMD skickar nästa generations apu till DICE i Stockholm.

Typ exakt så vill jag ha min dator!

Visa signatur

Detta inlägg gjordes i ett nyktert tillstånd.

Permalänk
Skrivet av Nitramatsi:

Dock ser ju faktiskt det här VÄÄÄLDIGT lovande ut! AMD skickar nästa generations apu till DICE i Stockholm.

Typ exakt så vill jag ha min dator!

http://www.sweclockers.com/image/red/2013/03/05/Amd.jpg?t=art...

Annars så kan du kika på asrocks chassi som var tillverkad med hjälp från BMW DW. Men många (här på SweC iaf) tycker det var fult, själv så gillade jag "meshen" annars var det "meh".

Visa signatur

Livet är som ett avloppsrör, långt och fullt med skit.

Citera om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem

Pressade i ett GTX Titan i ett Silverstone sugo chassi förra veckan på jobbet. Trodde först inte att det skulle gå in men det gick. Så det chassit kan jag rekommendera från egen erfarenhet i alla fall om du vill ha stora grafikkort i ett litet chassi.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem
Skrivet av vikham:

Pressade i ett GTX Titan i ett Silverstone sugo chassi förra veckan på jobbet. Trodde först inte att det skulle gå in men det gick. Så det chassit kan jag rekommendera från egen erfarenhet i alla fall om du vill ha stora grafikkort i ett litet chassi.

Skulle köra på detta om kraften inte känns overkill. Jag kör Sugo SG07 (tyckte de va snyggare) med ett GTX670 och det går svalt och fint.
Ser precis ut som ett skämt :).

Permalänk
Medlem

Ett kompakt chassi som kan vara intressant för dig är Chieftec BT-02B. Ïnte lika liten som ett xbox men likväl rätt så litet. Saker att tänka på med det chassit är däremot:

1. Rymmer endast grafikkort som har strömmatning på kortsidan eller är smalare än bredden på metallblecket, se bild här så förstår du hur jag menar.

2. Nätdelen måste vara 1 rackenhet hög. Vilket betyder att utbudet är betydligt snålare.

3. Endast (med adapter) plats för två 2.5" diskar.

4. Begränsade möjligheter till kylning, bara 3 fläktplatser. Men om man vill modifiera konstruktionen går det nog att få dit en sidmonterad fläkt och kanske även en toppmonterad lågprofilvariant...

Permalänk
Hjälpsam

För out of the box är det huvudsakligen Sugo och Elite 120 som gäller i dag för standard PSU och grafikkort tyvärr. Saknas en hel rad roliga ITX chasisn på marknaden tycker jag.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Skulle jag bygga en smidig speldator att ha med sig så skulle jag välja det här chassit med bärhandtag.l

http://www.inet.se/produkt/6904264/lian-li-pc-tu200a-aluminium

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Skrivet av FudgieCars:

Annars så kan du kika på asrocks chassi[...]

Tack så jättemycket för det här tipset! Verkligen precis så som jag vill ha, men tyvärr är den lite för dyr (ca 4000 kr). (Dessutom kan jag inte påstå att designen tilltalar mig.)

Skrivet av Keymar:

Ett kompakt chassi som kan vara intressant för dig är Chieftec BT-02B.[...]

Jättebra tips! Kollade lite på det, men tyckte att man var lite för begränsad.

Tack så mycket alla andra som svarat också, jag beklagar att jag inte svarat. Antar att skolan kom i vägen och så glömde jag bort det. Nu närmar sig dock jullovet och jag taggar verkligen att bygga något!

Hittade förresten en bild på prototypen för Steam Machines, ett sånt chassi vore perfekt!

Visa signatur

Detta inlägg gjordes i ett nyktert tillstånd.