Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00

Bränna uttaget om man kör volymen på 100%?

Permalänk
Medlem

Bränna uttaget om man kör volymen på 100%?

Hifiklubben sa det att man inte ska ha volymen på 100% i Windows då det blir sämre ljudkvalitet och kan möjligtvis bränna uttaget. Gäller detta bara analogt ljud eller gäller det även digitalt? Inga gissningar nu tack..

70% volym var det dom rekommendera då vi prata om det för några månader sedan.

Visa signatur

i7 3930K - Noctua NH-D14 - MSI 1080 - Asus Sabertooth x79 - Corsair Vengeance DDR3 LP 4x4GB - Crucial MX100 256GB - AOC q2770Pqu 1440p - Corsair RM650x - Fractal Design R5 - Logitech G403 - Filco Majestouch-2 - Denon AVR-2113 - Dali Zensor 1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justin91:

Hifiklubben sa det att man inte ska ha volymen på 100% i Windows då det blir sämre ljudkvalitet och kan möjligtvis bränna uttaget. Gäller detta bara analogt ljud eller gäller det även digitalt? Inga gissningar nu tack..

Som jag har fattat det så e det bättre att ha 100% i windows och sen reglera volymen med en hårdvaruknapp/ratt för bästa ljudkvalite än att ha 100% på högtalarna och sen reglera i windows.

Permalänk
Medlem

Brukar inte vara något problem att köra med 100% i windows men däremot i mediaspelarn, då brukar det spraka.

Visa signatur

Speldator: Antec 1200 | i7-930 @ 4.3Ghz+ | GTX 480 | 3x2GB RAM
Kylning: Koolance 360 @ CPU, Koolance VID-GTX480 @ GPU, XPCS RX480x2 Radiatorer, DCP 4,0 mm.
Ljud: Asus Xonar Essence STX + Sennheiser PC 360

Permalänk
Medlem

Om man kör 100% så upplever i alla fall jag i vissa avseenden att ljudet blir överstyrt, det uppstår distorsion på ljudet och låter helt riktigt sämre. Orsaken till att det uppstår kan vara flera.

Skrivet av Justin91:

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Prodigys:

Som jag har fattat det så e det bättre att ha 100% i windows och sen reglera volymen med en hårdvaruknapp/ratt för bästa ljudkvalite än att ha 100% på högtalarna och sen reglera i windows.

Har också hört detta.

Permalänk
Medlem

Snackar ni digitalt ljud eller analogt nu? Har inte sagt att man ska ha högtalarna på 100% heller vill jag bara påpeka

Visa signatur

i7 3930K - Noctua NH-D14 - MSI 1080 - Asus Sabertooth x79 - Corsair Vengeance DDR3 LP 4x4GB - Crucial MX100 256GB - AOC q2770Pqu 1440p - Corsair RM650x - Fractal Design R5 - Logitech G403 - Filco Majestouch-2 - Denon AVR-2113 - Dali Zensor 1

Permalänk

Volymen i windows skickas ut av en vanligtvis rätt dålig DAC i moderkortet, denna ska man så vitt jag vet inte ha på 100% då den inte alltid klarar av att skicka ut en ren signal, men detta beror ju såklart på kvaliten i moderkortets DAC, dvs ljudkort.

Annars så är det rätt *tänkt* att ha hög ut-volym för att sedan justera i efterhand, problemet ligger dock i, som sagt, att moderkortets ljudkort inte alltid klarar av uppgiften på ett rent sätt.

Digitalt ljud skickas alltid ut i högsta styrka från moderkortets ljudkort, då det bara handlar om ettor och nollor, störningar har ingen betydelse här sålänge dom inte är så stora att vissa ettor eller nollor rent av försvinner. så mycket störningar är dock svårt att uppnå.

Jag är dock ingen expert.. men denna förklaring är den jag fått lära mig, och jag tycker också att den är såpass logisk att den inte borde vara falsk

Visa signatur

EVGA G2 Supernova 750W, ... , 2x8GB Vengance, MSI GTX760 4GB Gaming Ed + GTX580 3GB Phantom (ej SLI).

Permalänk
Proffsmobbare

Är du osäker kan du alltid köra 90%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bluestreakfus:

Volymen i windows skickas ut av en vanligtvis rätt dålig DAC i moderkortet, denna ska man så vitt jag vet inte ha på 100% då den inte alltid klarar av att skicka ut en ren signal, men detta beror ju såklart på kvaliten i moderkortets DAC, dvs ljudkort.

Annars så är det rätt *tänkt* att ha hög ut-volym för att sedan justera i efterhand, problemet ligger dock i, som sagt, att moderkortets ljudkort inte alltid klarar av uppgiften på ett rent sätt.

Digitalt ljud skickas alltid ut i högsta styrka från moderkortets ljudkort, då det bara handlar om ettor och nollor, störningar har ingen betydelse här sålänge dom inte är så stora att vissa ettor eller nollor rent av försvinner. så mycket störningar är dock svårt att uppnå.

Så det du säger är att om man kör digitalt ljud så är 100% i Windows bäst för ljudet?
För vad jag vet ska inte moderkortets DAC påverka digitalt ljud som skickas ut till min förstärkare eller har jag fel?

Visa signatur

Permalänk

Kör du digitalt ska du ha alla valymkontroller på 100% i windows, annars tappar du dynamik. (Inte högre än 100% i t.ex. VLC, som går över 200%)

Kör du analogt kan du ibland få lite bättre ljud av att sänka lite i windows, mitt SoundBlaster Live! som jag hade för 100 år sen brukade dista en aning på full volym, kan inte säga mycket om nyare kort däremot.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton_mjor:

Kör du digitalt ska du ha alla valymkontroller på 100% i windows, annars tappar du dynamik. (Inte högre än 100% i t.ex. VLC, som går över 200%)

Kör du analogt kan du ibland få lite bättre ljud av att sänka lite i windows, mitt SoundBlaster Live! som jag hade för 100 år sen brukade dista en aning på full volym, kan inte säga mycket om nyare kort däremot.

Är du säker på detta? Isåfall säger jag tack så mycket

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Digital volym är bara ettor och nollor,sänker man så försvinner en del av dem och man får sämre upplösning,att ha 100% volym i windows skall absolut inte vara några problem,inte för mig i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Digital volym är bara ettor och nollor,sänker man så försvinner en del av dem och man får sämre upplösning,att ha 100% volym i windows skall absolut inte vara några problem,inte för mig i alla fall.

Då kör jag 100%. Tack så mycket

Visa signatur

Permalänk

Japp, körd du med lägre volym än 100% skalar du bort bitar från de t.ex. 16 bitar du har från början, och då minskar skillnaden mellan max och min på ljudet.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB

Permalänk
Medlem

Saxat från den här sidan http://superuser.com/questions/492281/from-a-quality-perspect...

"Reducing volume in software is basically equivalent to reducing the bit depth. In digital audio, the signal is split up into distinct samples (taken thousands of times per second), and bit depth is the number of bits that are used to describe each sample. Attenuating a signal is done by multiplying each sample by a number less than one, with the result being that you're no longer using the full resolution to describe the audio, resulting in reduced dynamic range and signal-to-noise ratio. Specifically, every 6 dB of attenuation is equivalent to reducing the bit depth by one. If you started with, say, 16-bit audio (standard for audio CDs) and reduced the volume by 12 dB, you'd effectively be listening to 14-bit audio instead. Turn the volume down too much and quality will start to suffer noticeably"

Känns som den grabben kan det här. En liten varning kanske, när jag själv kör med 100% då skorrar det ibland i mina högtalare (beroende på vilken ljudfil jag lyssnar på). Jag tror det beror på att min bajs DAC klipper. Så på så viss kan det vara skadligt. Så rekommendationen på 70% känns ganska bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton_mjor:

Japp, körd du med lägre volym än 100% skalar du bort bitar från de t.ex. 16 bitar du har från början, och då minskar skillnaden mellan max och min på ljudet.

Det är inget fel att köra 24bitar med 48000hz i Windows trots att ljudet jag spelar upp är på 16bitar med 44100hz egentligen eller?

Visa signatur

Permalänk

Borde inte vara det, det blir väl egentligen lite omsamplingsartefakter, men det tror jag få är bra nog att höra i normala fall.
Själv kör jag med 24bit 96khz och logitech-högtalare. Totalt värdelöst egentligen, men det funkar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manwe:

Saxat från den här sidan http://superuser.com/questions/492281/from-a-quality-perspect...

"Reducing volume in software is basically equivalent to reducing the bit depth. In digital audio, the signal is split up into distinct samples (taken thousands of times per second), and bit depth is the number of bits that are used to describe each sample. Attenuating a signal is done by multiplying each sample by a number less than one, with the result being that you're no longer using the full resolution to describe the audio, resulting in reduced dynamic range and signal-to-noise ratio. Specifically, every 6 dB of attenuation is equivalent to reducing the bit depth by one. If you started with, say, 16-bit audio (standard for audio CDs) and reduced the volume by 12 dB, you'd effectively be listening to 14-bit audio instead. Turn the volume down too much and quality will start to suffer noticeably"

Känns som den grabben kan det här. En liten varning kanske, när jag själv kör med 100% då skorrar det ibland i mina högtalare (beroende på vilken ljudfil jag lyssnar på). Jag tror det beror på att min bajs DAC klipper. Så på så viss kan det vara skadligt. Så rekommendationen på 70% känns ganska bra.

Och du kör analogt ljud antar jag? Frågar bara eftersom enligt tråden här ska digitalt ljud inte ha några problem med 100%.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justin91:

Och du kör analogt ljud antar jag? Frågar bara eftersom enligt tråden här ska digitalt ljud inte ha några problem med 100%.

Ljud är "analogt". Jag kör med digital signal till min DAC. Den omvandlar den digitala signalen till analog signal och är kopplad till stereon.

Förtydligande
Permalänk
Medlem
Skrivet av Justin91:

Varför skulle man inte kunna ha 100%? Då är det ju fel på någonting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manwe:

Ljud är "analogt". Jag kör med digital signal till min DAC. Den omvandlar den digitala signalen till analog signal och är kopplad till stereon.

Då kör du 100% i din DAC eller var det Windows? Vilka ljudfiler skorrar det i?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noobenu:

Varför skulle man inte kunna ha 100%? Då är det ju fel på någonting.

Jag antar att om man kör analogt ljud i 100% blir det för mycket ström för moderkortets 3.5mm uttag att klara av.

Visa signatur

Permalänk

Inga problem att köra 100% i windows. Å att bränna uttagen på datorn är svårt. Den analoga signalen är inte speciellt kraftig som kommer ur datorn. Den måste kompletteras med en förstärkare.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Avstängd

Kör alltid 100 procent i windows och justerar volymen med andra medel. Distortion har jag aldrig noterat där det inte ska finnas d.v.s p.g.a volymen i windows. Tur att man inte är någon audiofil och behöver guldpläterade kablar utan det låter hyfsat bra i alla fall när ettorna och nollorna sorteras till ljudinformation i mediaspelaren. Känns som om de sorteras något sånär rätt trots nickelöverstrukna kablar och 100% volym i windows.

Skrivet av Justin91:

kan möjligtvis bränna uttaget..

Vad? Bränna vilket uttag? Aldrig hört talas om något liknande. Kvalificerat skitsnack skulle jag vilja påstå. Bränner du något uttag så finns garanti och ett val att aldrig mer skaffa en produkt av dem igen. Låter nästan lika absurt som samtal från sydostasien om att sätta på fjärrstyrning för att de ska "hjälpa" dig med din dator. Hi-fi branchen verkar vara bestå av en hel del ogrundat hokus-pokus och personliga "känslor" som absolut inte kan motiveras om man tittar närmare på vad de består av rent tekniskt/logiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Vad? Bränna vilket uttag?

Om vi pratar analog utsignal så kan ju utsignalen från datorn vara högre än vad ingången på förstärkaren tål och då kan ingången på förstärkaren ta stryk. Jag skulle nog säga att detta är relativt ovanligt, men beroende på kombo så skulle det iaf kunna hända. Vad som däremot inte är så ovanligt är att signalen ut från ljudkortet är så hög att ingången på förstärkaren överstyrs och man får distortion. Detta kan ju avhjälpas genom at sänka volymen en liten aning "i windows".

Permalänk

Kommer köra asus xonar d2 > Matrix m stage > Akg 701, ska jag har 100% i windows eller vad?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dumbo:

Om vi pratar analog utsignal så kan ju utsignalen från datorn vara högre än vad ingången på förstärkaren tål och då kan ingången på förstärkaren ta stryk. Jag skulle nog säga att detta är relativt ovanligt, men beroende på kombo så skulle det iaf kunna hända. Vad som däremot inte är så ovanligt är att signalen ut från ljudkortet är så hög att ingången på förstärkaren överstyrs och man får distortion. Detta kan ju avhjälpas genom at sänka volymen en liten aning "i windows".

Distortionsdelen är jag med på, men att bränna ett uttag på förstärkaren har jag aldrig hört talas om och undrar om det inte är en myt och kvalificerat skitsnack eller finns det någon som har varit med om det med en utsignal från en dators ljudkort? Visst, i teorin kan det mesta hända.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av blue eyed devil:

Kommer köra asus xonar d2 > Matrix m stage > Akg 701, ska jag har 100% i windows eller vad?

Varför inte prova själv, om du upplever distortion kan väl endast du själv svara på. Att du bränner saker ut/intag osv kan jag garantera att du inte gör. I alla fall inte pga av 100% i windows..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justin91:

Då kör du 100% i din DAC eller var det Windows? Vilka ljudfiler skorrar det i?

Det är när jag kör 100% i windows, har "volymkontrollen" på DACen på max och lyssnar på mp3 låtar som har för bra kvalite. Ljudnivån justerar jag på förstärkaren. Spotify går utmärkt, Men vissa ljudfiler på 320 kbps kan få högtalarna att skorra. Nu kör jag med en uDAC2 som konverterar signalen. Läste för längesen en artikel på nätet om att den kan "slå i taket" vid olika förhållanden. Det är ingen produkt jag rekommenderar av just den anledningen.

Permalänk
Hjälpsam

100% för digital utgång och lägre (tex 80%) för analog som sagt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 9600 XT 16GB | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |