48.6 GB borttappade!

Permalänk
Medlem

48.6 GB borttappade!

När jag skulle partitionera min nya hårddisk idag så påstod fdisk att den bara låg på 32GB istället för de 80GB som den borde ha haft. Vad är fel?

Permalänk

Din bios stöder inte diskar över 32GB? Det sägs att det ska hjälpa att uppgradera biosen...

Permalänk
Hedersmedlem

Tror mer på att det är felbyglat bak på hårddisken.

Kolla om du byglat med 32GB boundry.. ändra till vanligt master isåfall så ska det lösa sig.

Sen tycker jag nog att diskhanteraren i windows är både bättre och lättare än fdisk.

Visa signatur

» Don't argue, I am programmed to beat you.

Permalänk
Medlem

intelligens: .. rätt. När jag skulle partitionera min hdd på ett gammalt bios (inte mitt mk) så kunde jag inte få mera än 32 gig på hdd. När jag okm hm till mig och testa igen så blev det 40 =).

Visa signatur

1337 (Leet = Elite) speak is the latest bastardisation of the English language by our friends from across the Atlantic. It was developed by thousands of adolescent, spotty nerds with no life, poor literacy and non-existent personal hygiene

Permalänk
Medlem

Kan vara vilken som helst av ovanstående fel. Tror dock mest på att det kan vara så att du har en gammal dator som inte klarar mer än 32gig - det är rätt speciella byglingar för 32gig boundry så det ska mycket till för att man ska bygla fel så det blir så, och diskar är aldrig byglade så från fabrik.

Så... antingen uppdaterar du BIOS eller så får du köpa ett hårddiskkontrollerkort, typ Promise TX2 eller liknande.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB