LG 27EA83/R - En till 27" 2560x1440 utmanare

Permalänk
Medlem

LG 27EA83/R - En till 27" 2560x1440 utmanare

Hoppas detta blir något bra (trots LG ). Någon som hunnit testat eller rent av redan sitter med en?

Från LG:
27EA83 - Wide gamut / 10 bit

27EA83R - SRGB 100% / 8 bit

En kort recension från gadgetreview (enligt dem klockbar till nära 100Hz)

Tråd om skärmen på Hardforum

Permalänk
Medlem

Två mycket lovande skärmar ifrån LG, om man går efter det begränsade antal recensioner samt användare på bland annat Hardforum.
Enda negativa är att du riskerar att få en skärm med den äldre firmware versionen som ger dig en signalfördröjning på 37.1ms. Den nya firmware versionen sänker detta till 7.1ms, onekligen en avgörande skillnad. LG lägger heller inte ut någon uppdatering på sin hemsida så att du har möjlighet att göra uppgraderingen själv, istället är du tvungen att skicka in den till LG för en mjukvaruppgradering. 27EA83R-D kostar i skrivande stund 6339 kr medan wide gamut versionen går lös på 7490 kr.

Permalänk
Inaktiv

Med bara 1-års garanti faller denna skärm utom räckhåll för mig.

Permalänk
Avstängd

Finns den bättre firmwaren någonstans och isf var?

För om den bara hamnade hos de som benchmarkade den så är det ju inte så användbart.

VP2770 verkar ju schysst men ingen svensk butik har den i lager.

Vet inte hur det är med inställningsmöjligheterna där. Finns det något annat alternativ som inte sticker iväg / är sämre?

Permalänk
Medlem

Någon som köpt LG27EA83R? Läst lite på några forum och visst som alltid är omdömena delade men dom flesta som verkligen köpt den verkar vara mycket nöjda. Panelen är en AH-IPS som är en vidareutveckling av IPS (vet dock inte om det innebär bättre bild också?), och den påstås ha "Life-like-colour/True colour Pro. Står även på hemsidan att den skall vara kalibrerad från fabrik för att ha "rätta" inställningar.

Någon som vet hur det är med PWM-någonting.... Bla skall ju Asus PB278Q ha PWM-någonting som kan göra bilden flimrig om man sitter länge. Vad jag läste på ett forum så skrev en att den har så gott som ingen PWM-alls.

Saken är den att jag har en tv på 47" från LG. Grymt nöjd med den, designen och jag tycker att bilden är grymt fin. Vit är verkligen vit och svart är riktigt svart i mina ögon. Så väldigt nöjd med den, dock är det kanske stor skillnad på en LED-TV och sån här skärm, ingen aning.

Tittat runt på olika skärmar med 1440p, och utbudet är ju inte så jättestort. Tycker inte designen är något vidare på någon jag kollat på. Denna ser väldigt clean och elegant ut tycker jag.

Skall se om jag hittar lite omdömen att skriva senare som man kan hylla eller såga om man vill

Visa signatur

Chassi : Node 304 Moderkort : Asrock Z890I Nova CPU : Intel Core Ultra 7 265K RAM : Corsair Vengeance 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 M.2 (1) System Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB M.2 (2) Lagring Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB

Permalänk
Medlem

Glömde ju en väldigt viktig sak. Tror ni att det garanterat är låg responsetid på denna skärmen om man köper den? Det har ju gått ett tag nu och på hemsidan står det 5 ms. Vore ju ett hån om man fick en med över 30 ms responsetid.

Om man skulle köpa en sån märker man tydligt att det är så lång responetid och hur skall man göra för att märka det?

Visa signatur

Chassi : Node 304 Moderkort : Asrock Z890I Nova CPU : Intel Core Ultra 7 265K RAM : Corsair Vengeance 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 M.2 (1) System Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB M.2 (2) Lagring Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB

Permalänk
Medlem

Såg ett litet omdöme av skärmen på Hardforum

"I received the LG27EA83R-D few days ago and it is definitely a keeper IMO. No dead pixels, no banding, no tinting, no cross hatching, no BLB, and i do NOT notice any effects from the PWM at any level of brightness settings. This display is excellent for photographers, editing, & applications. I did not need the wide gamut Adobe version.

I did not like the factory calibrated SRGB presets so simply used the Custom 6 color palette which allows the user to adjust both saturation & hue on 6 various colors. And of course turned the brightness down to 33%. This thing is bright. Tilt & height adjustments are very smooth. Touch sensitive controls very responsive and OSD very easy to pan through and adjust."

Låter ju inte så illa. Såg även att Amazon säljer denna som "Perfect pixel".

Får läsa vidare och se om någon skriver något här.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har faktiskt kontaktat LG i Sverige angående firmwaren och responsen. Tyckte det var bra att reda ut detta eftersom det står så mycket negativt om just detta på många forum.

Han som skrev till mig svarade att han själv har kollat upp detta och att för Sveriges del så var det ca 50 enheter som kom första veckan. Dessa har dock ersatts och nu innehåller alltså alla enheter den nya firmware. Han avslutade med att det inte finns någon risk alls att få en "ej korrekt" version om man köper nu.

Låter ju som hyfsade garantier och så som det borde vara med andra ord.

Visa signatur