Permalänk

DAC vs moderkort

Tjena! Jag tänkte köpa en DAC från kjell & co (http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/rca-...)

Det står att denna har 32000, 44100, 48000, 96000 Hz i samplingsfrekvens, medans mitt moderkort med inbyggd DAC (
MSI 990FXA-GD65 990FX med ljudcippet Realtek ALC892 7.1) även har 192 khz samplingsfrekvens utöver de 4 tidigarenämnda.

Mitt högtalarsystem är Logitech z-2300 2.1.

Min fråga är, kommer en nyinköpt DAC göra någon skillnad? Jag har själv ingen aning om samplingsfrekvenser och sådan, inte ens om det är det som avgör kvaitén på ljudet. Kommer den nyinköpa DAC'en göra någon som helst skillnad, eller kommer det bara bli sämre?

Kommer mest troligt köpa DACen ikväll ändå, och testa, blir det ingen skillnad lär jag lämna tillbaka den men tänkte höra om ni kunde ge lite ljus på det hela. Tack på förhand!

EDIT: Glömde säga, har även ett par Steelseries Sibera V2 som DAC'en kommer att användas till.

Permalänk
Medlem

Köp nya talare istället en dac kommer inte göra skillnad med dina högtalare,det är inte ditt ljudkort som är flaskhalsen.

Permalänk

Okej, tack för svaret! Har även Steelseries Siberia V2, kommer ljudkvalitén inte förbättras något alls, eller är det bara så att det inte är värt kvalitétsskillnad gentemot priset?

Permalänk
Medlem
Skrivet av creativepci:

Okej, tack för svaret! Har även Steelseries Siberia V2, kommer ljudkvalitén inte förbättras något alls, eller är det bara så att det inte är värt kvalitétsskillnad gentemot priset?

Skillnaden är så liten att det inte är lönt,tänk dig ungerfär som att sockra en bajskorv eller sminka en gris.
Dacar/ljudkort är lite överskattat,finns vettigare saker att lägga pengar på.

Permalänk
Skrivet av creativepci:

Okej, tack för svaret! Har även Steelseries Siberia V2, kommer ljudkvalitén inte förbättras något alls, eller är det bara så att det inte är värt kvalitétsskillnad gentemot priset?

Med din utrustning blir skillnaden mycket liten även med en dyrare dac. Hade du dock annan utrustning skulle du behöva en bättre DAC än den från Kjell och Co.

Svar: Du kommer inte höra ljudförbättring.

Permalänk
Skrivet av Irrationell:

Med din utrustning blir skillnaden mycket liten även med en dyrare dac. Hade du dock annan utrustning skulle du behöva en bättre DAC än den från Kjell och Co.

Svar: Du kommer inte höra ljudförbättring.

Skrivet av oyegie:

Skillnaden är så liten att det inte är lönt,tänk dig ungerfär som att sockra en bajskorv eller sminka en gris.
Dacar/ljudkort är lite överskattat,finns vettigare saker att lägga pengar på.

Okej! Hade nämligen en polare som köpt ett headset med optisk anslutningen istället för koaxial, och enligt han så var det sjukt mycket bättre ljud, varesig i spel som youtube eller spotify.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av creativepci:

Okej! Hade nämligen en polare som köpt ett headset med optisk anslutningen istället för koaxial, och enligt han så var det sjukt mycket bättre ljud, varesig i spel som youtube eller spotify.

Jag har aldrig sett optisk anslutning på ett headset, vad är det för headset och är du säker på detta? Du får gärna posta en länk till det i så fall.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Jag har aldrig sett optisk anslutning på ett headset, vad är det för headset och är du säker på detta? Du får gärna posta en länk till det i så fall.

Tritton AX PRO hade det iaf

delvis typ

Permalänk
Medlem
Skrivet av creativepci:

Okej! Hade nämligen en polare som köpt ett headset med optisk anslutningen istället för koaxial, och enligt han så var det sjukt mycket bättre ljud, varesig i spel som youtube eller spotify.

Om det var optisk skulle det ju inte spela någon roll. Men är extremt otroligt att det skulle vara det. Så skulle kunna påstå att det inte är det.

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem
Skrivet av creativepci:

Tjena! Jag tänkte köpa en DAC från kjell & co (http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/rca-...)

Det står att denna har 32000, 44100, 48000, 96000 Hz i samplingsfrekvens, medans mitt moderkort med inbyggd DAC (
MSI 990FXA-GD65 990FX med ljudcippet Realtek ALC892 7.1) även har 192 khz samplingsfrekvens utöver de 4 tidigarenämnda.

Mitt högtalarsystem är Logitech z-2300 2.1.

Min fråga är, kommer en nyinköpt DAC göra någon skillnad? Jag har själv ingen aning om samplingsfrekvenser och sådan, inte ens om det är det som avgör kvaitén på ljudet. Kommer den nyinköpa DAC'en göra någon som helst skillnad, eller kommer det bara bli sämre?

Kommer mest troligt köpa DACen ikväll ändå, och testa, blir det ingen skillnad lär jag lämna tillbaka den men tänkte höra om ni kunde ge lite ljus på det hela. Tack på förhand!

EDIT: Glömde säga, har även ett par Steelseries Sibera V2 som DAC'en kommer att användas till.

Köp andra hörlurar om du vill ha bättre ljud eftersom Siberia är tortyrreskap som endast bör användas till skype.

Permalänk

Det finns väl mkt billigare USB DAC's som har vettiga spec och du slipper en jobbig DC transformator med sladdar å krångel.

Till högtalare behöver du inte nån extra, till hörlurar är det ju att föredra och hörlursförstärkare då.

Kan bli ganska kass ljud från inbyggda ljudkort, det är ju inte direkt nån störningsfri miljö, ett relativt billigt ljudkort med hörlursförstärkare gör en jäkla skillnad. Ett Asus xonar kort kan du hitta för 400-500:-, med opensource drivrutinerna går det att få riktigt vettig ljud i lurarna med ett sånt.

Lider varje gång jag lyssnar via realtek skiten.

Permalänk
Skrivet av thereal_twisted:

Det finns väl mkt billigare USB DAC's som har vettiga spec och du slipper en jobbig DC transformator med sladdar å krångel.

Till högtalare behöver du inte nån extra, till hörlurar är det ju att föredra och hörlursförstärkare då.

Kan bli ganska kass ljud från inbyggda ljudkort, det är ju inte direkt nån störningsfri miljö, ett relativt billigt ljudkort med hörlursförstärkare gör en jäkla skillnad. Ett Asus xonar kort kan du hitta för 400-500:-, med opensource drivrutinerna går det att få riktigt vettig ljud i lurarna med ett sånt.

Lider varje gång jag lyssnar via realtek skiten.

Är det isåfall xonar DS, eller DX?

Skrivet av mrqaffe:

Jag har aldrig sett optisk anslutning på ett headset, vad är det för headset och är du säker på detta? Du får gärna posta en länk till det i så fall.

Kan kolla upp det, det var en polare som hade köpt det. Kostade typ 1600 har jag för mig. Återkommer.

Permalänk
Skrivet av IntelAti:

Köp andra hörlurar om du vill ha bättre ljud eftersom Siberia är tortyrreskap som endast bör användas till skype.

Det är nog fel på din hörsel, för så dåliga är de inte. Jag har hört mycket värre ljud till mycket högre pris. Desssa är jag faktiskt nöjda med, plus att de flesta får man ont i skallen pga själva bågen. Steelseries har lyckats bra med detta headset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Skillnaden är så liten att det inte är lönt,tänk dig ungerfär som att sockra en bajskorv eller sminka en gris.
Dacar/ljudkort är lite överskattat,finns vettigare saker att lägga pengar på.

Verkligen inte överskattat. Gör STOR skillnad, om man nu har grejerna till det. Men som sagt, med ett par Siberia eller Logitech-högtalare så ska man nog satsa på nya högtalare först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av creativepci:

Det är nog fel på din hörsel, för så dåliga är de inte. Jag har hört mycket värre ljud till mycket högre pris. Desssa är jag faktiskt nöjda med, plus att de flesta får man ont i skallen pga själva bågen. Steelseries har lyckats bra med detta headset.

Finns skit i alla prisklasser men Siberia är verkligen bara värt det när de kostar halva priset på REA. Då kan man ju ifrågasätta headsetets egentliga värde?

Det är absolut inget fel på min hörsel då jag har hörlurar som huvudintresse för tillfället. De jag övertalat att lämna siberia bakom sig skulle aldrig mer sätta de på huvudet igen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av creativepci:

Okej! Hade nämligen en polare som köpt ett headset med optisk anslutningen istället för koaxial, och enligt han så var det sjukt mycket bättre ljud, varesig i spel som youtube eller spotify.

Skrivet av mrqaffe:

Jag har aldrig sett optisk anslutning på ett headset, vad är det för headset och är du säker på detta? Du får gärna posta en länk till det i så fall.

Skrivet av upl8447:

Om det var optisk skulle det ju inte spela någon roll. Men är extremt otroligt att det skulle vara det. Så skulle kunna påstå att det inte är det.

Jag förstår inte riktigt er diskussionen om detta, för om en digital signal skickas till hörlurarna hade det krävt en inbyggd DAC och att den till analog omvandlade signalen förstärks.

Att sedan bedöma skillnader i kontakter+kabel som skickar digital information kan ändå aldrig bli "sjukt mycket bättre". Antingen som kommer alla nollor och ettor fram störningsfritt eller inte, och om inte är det inte själva den tekniska lösning (USB, coax eller optisk) som är orsaken till problem.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oyegie:

Skillnaden är så liten att det inte är lönt,tänk dig ungerfär som att sockra en bajskorv eller sminka en gris.
Dacar/ljudkort är lite överskattat,finns vettigare saker att lägga pengar på.

Det är dock galet stor skillnad på ett bra ljudkort och de som är integrerade på moderkort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av creativepci:

Det är nog fel på din hörsel, för så dåliga är de inte. Jag har hört mycket värre ljud till mycket högre pris. Desssa är jag faktiskt nöjda med, plus att de flesta får man ont i skallen pga själva bågen. Steelseries har lyckats bra med detta headset.

Skrivet av IntelAti:

Finns skit i alla prisklasser men Siberia är verkligen bara värt det när de kostar halva priset på REA. Då kan man ju ifrågasätta headsetets egentliga värde?

Det är absolut inget fel på min hörsel då jag har hörlurar som huvudintresse för tillfället. De jag övertalat att lämna siberia bakom sig skulle aldrig mer sätta de på huvudet igen.

Som IntelAti sa att han övertygat andra personer, jag är en av de.
Jag klarar inte av siberia längre, ångrar att jag ägt två par. Sen att jag köpt båda för cirkus 700 gör inte saken bättre. Komforten KAN vara värd det, men absolut inte ljudet. Inte någonstans.

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem
Skrivet av trolliban:

Det är dock galet stor skillnad på ett bra ljudkort och de som är integrerade på moderkort.

Skickades från m.sweclockers.com

Skulle vilja hävda att sålänge digitala konverteringen kan skötas störningsfritt och korrekt så är skillnaderna mellan DAC till DAC ingen större dealbreaker. Det som gör mer skillnad isåfall bättre drivning till hörlurarna så de får komma till sin fulla potential.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IntelAti:

Skulle vilja hävda att sålänge digitala konverteringen kan skötas störningsfritt och korrekt så är skillnaderna mellan DAC till DAC ingen större dealbreaker. Det som gör mer skillnad isåfall bättre drivning till hörlurarna så de får komma till sin fulla potential.

Håller med dig men nu pratar vi om integrerat ljudkort och dac eller ett bra ljudkort, där är det STOR skillnad. Tror du mig inte kan du komma över och göra en jämförelse

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extrapaj:

Håller med dig men nu pratar vi om integrerat ljudkort och dac eller ett bra ljudkort, där är det STOR skillnad. Tror du mig inte kan du komma över och göra en jämförelse

Integrerade är oftast inget bra pga störningar så det är sant. Där håller jag med dig men att bara köpa bättre ljudkort som saknar en bra hörlursförstärkare är lite onödigt i min värld

Behöver inte komma över då jag har egna grejer

Permalänk

Om jag skulle kunna få ett konkret svar här och avsluta denna diskussion, om jag skulle köpa ett nytt ljudkort, vilket är mest prisvärt (Absolut inte mer än ~600 kronor) för att få bättre ljud i dels mina Sibera V2 och dels mina Logitech z-2300.

Lite sugen på Asus Xonar DX då det fått bra kritik i recensioner. Vad är era synpunkter på detta? Är absoolut inte ute efter värstingkortet, som prisklassen kanske kan intyga.

Annars ska ni ha väldiga tack för er hjälp! Alltid lika bra & ärliga.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Jag har aldrig sett optisk anslutning på ett headset, vad är det för headset och är du säker på detta? Du får gärna posta en länk till det i så fall.

Astro A40 Sound System

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av creativepci:

Lite sugen på Asus Xonar DX då det fått bra kritik i recensioner. Vad är era synpunkter på detta? Är absoolut inte ute efter värstingkortet, som prisklassen kanske kan intyga.

Jag tycker det är ett bra "basval". Du får mycket för pengarna och de kommer att leverera bra ljud.

Skrivet av creativepci:

Ok, men då ser du också att det rör sig om en paketlösning där Astro MixAmp följer med. Jag har inte kollat bruksanvisningen, men troligen är tanken att den strömförsörjs via USB och att den fungerar som en DAC, eftersom den tar in en digital signal och omvandlar den till analog. Du ser det av att utgången till hörlurarna är vanlig 3,5 teleplugg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IntelAti:

Integrerade är oftast inget bra pga störningar så det är sant. Där håller jag med dig men att bara köpa bättre ljudkort som saknar en bra hörlursförstärkare är lite onödigt i min värld

Behöver inte komma över då jag har egna grejer

Har inga störningar med mitt integrerade, ljudet är riktigt kasst jämfört med mitt ljudkort helt enkelt. Som om man lägger en filt över högtalarna med integrerade kortet.

Att köpa en hörlursförstärkare till ett par Siberia är ännu onödigare och kommer inte göra nånting förutom att du kan spela högre.

Skrivet av creativepci:

Om jag skulle kunna få ett konkret svar här och avsluta denna diskussion, om jag skulle köpa ett nytt ljudkort, vilket är mest prisvärt (Absolut inte mer än ~600 kronor) för att få bättre ljud i dels mina Sibera V2 och dels mina Logitech z-2300.

Lite sugen på Asus Xonar DX då det fått bra kritik i recensioner. Vad är era synpunkter på detta? Är absoolut inte ute efter värstingkortet, som prisklassen kanske kan intyga.

Annars ska ni ha väldiga tack för er hjälp! Alltid lika bra & ärliga.

Som sagt innan, här är det inte ljudkortet som flaskar utan dina högtalare och hörlurar. Men kör på ett Xonar i din prisklass som har det du behöver i utgångar osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av creativepci:

Om jag skulle kunna få ett konkret svar här och avsluta denna diskussion, om jag skulle köpa ett nytt ljudkort, vilket är mest prisvärt (Absolut inte mer än ~600 kronor) för att få bättre ljud i dels mina Sibera V2 och dels mina Logitech z-2300.

Lite sugen på Asus Xonar DX då det fått bra kritik i recensioner. Vad är era synpunkter på detta? Är absoolut inte ute efter värstingkortet, som prisklassen kanske kan intyga.

Annars ska ni ha väldiga tack för er hjälp! Alltid lika bra & ärliga.

På vilket sätt skulle det ge bättre ljud,så stort mirakel blir det inte med ett ljudkort,räkna med kanske 10-5% skillnad och då måste man nästan ha dyra hifihögtalare/lurar för att märka det.

Permalänk
Hedersmedlem

Om creativepci vill pröva är det ju trots allt inte speciellt dyrt och vem vet om han får blodad tand och uppgraderar annat med tiden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av creativepci:

Det är nog fel på din hörsel, för så dåliga är de inte. Jag har hört mycket värre ljud till mycket högre pris. Desssa är jag faktiskt nöjda med, plus att de flesta får man ont i skallen pga själva bågen. Steelseries har lyckats bra med detta headset.

Haha. Vilka dyrare hörlurar är det du har provat som du jämför med?

Skrivet av creativepci:

Om jag skulle kunna få ett konkret svar här och avsluta denna diskussion, om jag skulle köpa ett nytt ljudkort, vilket är mest prisvärt (Absolut inte mer än ~600 kronor) för att få bättre ljud i dels mina Sibera V2 och dels mina Logitech z-2300.

Lite sugen på Asus Xonar DX då det fått bra kritik i recensioner. Vad är era synpunkter på detta? Är absoolut inte ute efter värstingkortet, som prisklassen kanske kan intyga.

Annars ska ni ha väldiga tack för er hjälp! Alltid lika bra & ärliga.

Du kommer inte få bättre ljud eftersom det inte är ljudkortet som är flaskhalsen här. Antingen sparar du och köper nya hörlurar och högtalare eller så "kastar du pengar i sjön" och köper ett ljudkort, det är upp till dig. Men för att svara på frågan vad det bästa man kan få för 600kr, FiiO E10 eller ett Xonar DX.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Om creativepci vill pröva är det ju trots allt inte speciellt dyrt och vem vet om han får blodad tand och uppgraderar annat med tiden?

Jo jo, men man kan ju börja i rätt ände tycker jag. Han lär inte få blodad tand om han köper ett ljudkort och inte märker någon som helst skillnad.

Permalänk

Tack för svaren som sagt. Nu vet jag inte hur pass mycket man vågar tro på det men på recensionerna på prisjakt var det väldigt många som märkte skillnad gentemot vanligt moderkort.

"ag var skeptiskt, men jag köpte detta ljudkort då det verkade populärt och det har en vettig prislapp. Det har inte så många flashiga funktioner eller kontakter, men jag prioriterar kvalité först och främst.

Det blev faktiskt en överraskande stor skillnad på ljudet måste jag erkänna! Jag är mäktigt imponerad. Men jag kan fortfarande inte förstå folk som kör sitt headsett direkt via ljudkortet eller dom som använder datorhögtalare. Det går inte att jämföra med en riktig stereo."

t.ex