Skärmen svarar inte efter kontakt med tvål.

Permalänk
Medlem

Skärmen svarar inte efter kontakt med tvål.

Hej!
Jag satte mig nyss på toaletten för lite funderande och slösurfande, medans jag slog mig ner hade jag lagt mobilen på handfatet och en tom tvålburk ramlade över den. När jag lyfte bort burken fanns det lite vatten med gamla tvålrester på skärmen. Jag torkade helt enkelt bort det lite snabbt och började surfa.
Det gick bra i typ 2 min och sedan slutade tillbakavalet att fungera, för att sedan sprida sig till resten av skärmen.
Jag plockade bort bakstycket och såg att lite tvål/vatten fanns där också. Tog bort det direkt, det var inte på några kretsar eller liknande, utan låg på ett plasthölje.
Då fungerade allting bra igen. I ca två minuter igen. Sedan upprepades allting igen.

Nu svarar skärmen inte alls på beröring och jag börjar inse att jag kommer tvingas lämna in den till verkstad.
Finns det något annat jag kan göra? Vad är det som kan ha hänt?
Telefonen är en galaxy SIII, snart ett år gammal.

MVH//
JMH

Permalänk

Garanti/försäkring - Löser problem!
Har tyvärr ingen aning om vad som kan ha hänt..

Visa signatur

|||

Permalänk
Medlem

Låter som att själva touch mekanismen bakom skärmen har kommit i kontakt med vatten, och kommer säkert att ses som en vattenskadad produkt.

Hoppas du har försäkring till denna, för de kanske är svårt o svälja, men Garantin kommer inte täcka vattenskada.
Se till så att din försäkring täcker de, för de finns också försäkringar som inte täcker vattenskada. Hoppas du läst genom försäkrings villkoren innan du köpte de, Lycka till!

Permalänk
Medlem

Din försäkring kommer inte täcka det om du inte har en speciell + eller drulle försäkring. Mobil försäkring funkar förstås också. Men jag skulle inte hoppas på så mkt.

Annars plocka ner den så mkt du kan (i beståndsdelar) och låt den ligga över ett element i några dagar sedan testa att starta den igen.
Eller lägga den i en påse med ris(?) och låta de dra ur fukten ur telefonen.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Jag är övertygad om detta var ett undermedvetet agerande från din sida eftersom din mobil började bli gammal och du hade spanat in nya fräscha. Men hey, thats just me.

Jag hade en gammal Eriksson K300 (om jag inte minns helt fel) som jag råkade tappa ner i en drink för en massa år sedan. Hade den i ugnen på svag värme, körde med hårfön på den och lät den ligga i ett väl ventilat utrymme i någon dag. Efter det fungerade den hur bra som helst. Helt sjukt faktiskt när man tänker efter. Tror jag har en sjukt dålig bild som min polare tog med sin mobil. Återkommer i ärendet...=)

Visa signatur

Stationär: 2600K - ASUS Sabertooth P67 - 8Gb DDR3 - 120Gb OCZ Vertex III - ASUS DCII HD6970 - Antec P182
Bärbar: Alienware m11x r2 - i5 - 8 Gb DDR3 - 500 Gb Seagate - GeForce 335m

Permalänk
Medlem

Haha, jag hittade bilden. Inte för att jag tror att någon bryr sig...=)

Mobilerna var bättre förr.

Visa signatur

Stationär: 2600K - ASUS Sabertooth P67 - 8Gb DDR3 - 120Gb OCZ Vertex III - ASUS DCII HD6970 - Antec P182
Bärbar: Alienware m11x r2 - i5 - 8 Gb DDR3 - 500 Gb Seagate - GeForce 335m

Permalänk
Medlem
Skrivet av pras88:

Hahah trevligt Jag erkänner faktiskt att mobilerna var bättre förr..

Angående ontopic, varför går du in till toa med mobilen..
Är de bara jag som tycker de är äckligt att gå in med elektronik till toa.. Får liksom de här känslan av att elektroniken vart i ett rum den inte hör hemma i..:S

Permalänk
Medlem
Skrivet av pras88:

OT: hade sj en k700, klarade av det mesta tills min dåvarande tjej gjorde nått dumt en kväll å jag drog displayen i en bordskant hårt uta helvete
mobilerna VA bättre förr!!

Visa signatur

* Fractal Meshify 2/TG Light Tint * Gigabyte B650 Aorus Elite AX Ice* Amd Ryzen 7800x3d+Alphacool Eisbaer Aurora 360 Digital RGB * Kingston Fury Beast 64gb DDR5 CL36 6000Mhz* Asus Prime RTX5070 OC * Samsung 980 PRO M2* Corsair RM750X 80+ gold * Asus ROG XG279Q * Samsung 27" * Roccat Kone XTD * QPAD MK-85 Pro * Steelseries 840 *

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Är de bara jag som tycker de är äckligt att gå in med elektronik till toa.. Får liksom de här känslan av att elektroniken vart i ett rum den inte hör hemma i..:S

Luftbajsar du aldrig på jobbet/skolan??

Visa signatur

* Fractal Meshify 2/TG Light Tint * Gigabyte B650 Aorus Elite AX Ice* Amd Ryzen 7800x3d+Alphacool Eisbaer Aurora 360 Digital RGB * Kingston Fury Beast 64gb DDR5 CL36 6000Mhz* Asus Prime RTX5070 OC * Samsung 980 PRO M2* Corsair RM750X 80+ gold * Asus ROG XG279Q * Samsung 27" * Roccat Kone XTD * QPAD MK-85 Pro * Steelseries 840 *

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

En smartphone är ju som gjord för att sysselsätta mig på toaletten. Även med alla bajsbakterier som flyger omkring när jag spolar så är ju mitt badrum renare än mina händer efter en tur på stan/tunnelbanan.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Medlem
Skrivet av pras88:

Hahaha sant, spela snake var awesome!

Skulle vilja få ut mina bilder från min gamla telefon, en Sony Ericsson K300, finns sjukt många bilder på den, men spräckte skärmen på den så den blev oanvändbar. Och så var det ju inbyggt minne på den, inget minneskort direkt som man kunde plocka ur så de är typ lost for ever :/ så på så sätt va dem sämre förr!

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ramblemoe:

En smartphone är ju som gjord för att sysselsätta mig på toaletten. Även med alla bajsbakterier som flyger omkring när jag spolar så är ju mitt badrum renare än mina händer efter en tur på stan/tunnelbanan.

Mythbusters gjorde ju ngn undersökning om toa och hundmun och sånt, toasitsen va ju det renaste i hemmet! så klart man ska sitta där och njuta lite

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

man kan ju inte gå på to UTAN telefonen! O.o

Skrivet av piercing:

Luftbajsar du aldrig på jobbet/skolan??

hahaha, vem har inte?

Skrivet av Extremaz:

Mythbusters gjorde ju ngn undersökning om toa och hundmun och sånt, toasitsen va ju det renaste i hemmet! så klart man ska sitta där och njuta lite

håller med, kan inte bajsa utan telefonen och minst 10 minuter

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem

Har inte folk lärt sig att man inte ska ta ur batteri osv och låta ligga någon dag och torka om man spillt något över elektronik? Inte starta skiten direkt efter "för att se om den fungerar".

Permalänk
Medlem

Gör en fin begravning för den i trädgården/grönområde, om du inte har drulle försäkring (ta ur batteriet bara).

Detta går nog INTE på garantin!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baku:

Har inte folk lärt sig att man inte ska ta ur batteri osv och låta ligga någon dag och torka om man spillt något över elektronik? Inte starta skiten direkt efter "för att se om den fungerar".

Samt låta det ligga i ris.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.