Tid och datum nollställs efter varje avstängning

Permalänk
Medlem

Tid och datum nollställs efter varje avstängning

Datum och klocka nollställs alltid efter datorn varit avstängd en längre stund till 2007-12-31 23:XX

Detta började hända för några dagar sedan och vet inte av vilken anledning.

Hur fixar jag så att datorn eller windows kommer ihåg datum och klock inställningarna för även om jag ställer om dessa så nollställs det efter datorn var avstängd över natten.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Det är säkert batteriet på moderkortet som är slut plocka ur det å ta med till tex Kjell eller Clas Ohlson för att köpa likadant.

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tandborste:

Det är säkert batteriet på moderkortet som är slut plocka ur det å ta med till tex Kjell eller Clas Ohlson för att köpa likadant.

This.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Ja, det är batteriet.

Men datumet/tiden borde justeras automagiskt av OSet ändå?

Permalänk

prova att ändra internet time server, funkarde för mig då detta hände mig nyss

Kan vara batteriet med dock.

Permalänk
Medlem

Det är batteriets fel att datorn glömmer tiden.
Jag har själv haft problem att det inte uppdateras automatiskt när det skiljer för mycket (flera år) på den aktuella tiden och din tid. Men har inte grävt speciellt djupt i det.
Du behöver en ny sån här i alla fall:

CR2032
Finns på Kjell & C/O , Clas Ohlsson med mera.
Har du lite tur finns det till och med i din lokala ICA/Konsum butik.