Permalänk
Medlem

Bra förklaring ang. 60 vs 120 hz!

Hejsan, tänkte tipsa er om en video på youtube angående hertz och frame rate osv. Han förklarar väldigt bra att alla ögon är olika.
Om ni e för lata för att kolla hela videon, länkar jag er denna hemsida.
Här kan man ta reda på hur snabbt/bra ens ögon kan registrera rörelser. Märker man att det "drar efter lite" på 60fps så kommer man märka skillnad mellan 60 och 120 hz. Killen i videon förklarar detta väldigt bra och mer ingående. Jag kör själv på 60hz just nu och kunde därför självklart inte se skillnad när jag höjde till 120 fps på bollen. Men jag märkte att den "drog efter", så 120hz blir det för mig. Själv är jag 16 år.

Berätta gärna om era resultat, samt hur gamla ni är.

EDIT: Glöm inte att stänga av Motion blur.

Visa signatur

With great power, comes great resolution and frame rate

Permalänk
Medlem

60 fps bollen släpar efter 120fps bollen på min 60hz monitor :/

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk

Märker stor skillnad på 60 och 120hz. Sitter på 1440p @ 60hz

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk

17år och ser att 120hz bollen ligger lite före
kanske värt att skaffa 120hz då
Fast kräver mycket kraft att få 120hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacke3:

17år och ser att 120hz bollen ligger lite före
kanske värt att skaffa 120hz då
Fast kräver mycket kraft att få 120hz

då har du missuppfattat ngt...

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacke3:

17år och ser att 120hz bollen ligger lite före
kanske värt att skaffa 120hz då
Fast kräver mycket kraft att få 120hz

Mycket kraft?
Det är väl bara att köpa en 120 Hz skärm.
Om du menar att få 120 Hz (Fps!?) ja då måste du väl ha senaste grafikkortet i marknaden.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X | 64GB RAM | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Någon som spelade Counterstrike på en tjockskärm och sedan bytte till lcd när de var moderna? Inte kul...

Permalänk
Medlem

Till alla som sitter på 60hz, 120hz kommer göra all upplevelse så mycket skönare, mjukare och mer njutbart allmänt. Jag känner till och med skillnad bara att "sitta i windows", men huvudsakligen i spel är det så mycket smoother.

Visa signatur

i7-10700K 5Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode everything √

Permalänk
Medlem

Jag kunde se "eftersläpningar" på 60 fps på min 60hz skärm. Är 21 år gammal. Blir att införskaffa en 120hz skärm till sommaren

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Skrivet av tJev:

då har du missuppfattat ngt...

Har jag?
Har synfel då för när jag ställer inte 120hz på den ena bollen kan jag se att den åker en bit före
60hz bollen känns som om den åker efter lite, segar efter
har 60 hz monitor btw

Skrivet av Sebastian R:

Mycket kraft?
Det är väl bara att köpa en 120 Hz skärm.
Om du menar att få 120 Hz (Fps!?) ja då måste du väl ha senaste grafikkortet i marknaden.

Menade 120fps, ursäkta

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av tJev:

60 fps bollen släpar efter 120fps bollen på min 60hz monitor :/

Skrivet av Ninotramp:

Märker stor skillnad på 60 och 120hz. Sitter på 1440p @ 60hz

Skrivet av Jacke3:

17år och ser att 120hz bollen ligger lite före
kanske värt att skaffa 120hz då
Fast kräver mycket kraft att få 120hz

Spännande att ni ser skillnad på en 120Hz och en 60Hz animation på en 60Hz skärm. Båda visas med exakt samma uppdateringsfrekvens xD

Dock kan man ju se eftersläpningar. Sedan har skärmar med Ghosting problem större problem och detta är lättare att se då.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Spännande att ni ser skillnad på en 120Hz och en 60Hz animation på en 60Hz skärm. Båda visas med exakt samma uppdateringsfrekvens xD

Dock kan man ju se eftersläpningar. Sedan har skärmar med Ghosting problem större problem och detta är lättare att se då.

aha var väl det jag såg då

Permalänk
Medlem

Testet måste väl göras på CRT för att vara någorlunda korrekt

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Jag såg 60 Hz bollen något suddigt jämfört mot bollen på 120 Hz som var klarare, antar att jag märkte skillnaden då. Införskaffade nyligen en http://www.inet.se/produkt/2204966/asus-24-vg248qe-144hz som jag är nöjd med hittils. Fyller 26 år nästa vecka.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Jacke3:

aha var väl det jag såg då

Att välja två olika hastigheter mellan 60Hz och ett högre värde kommer ändå visas med 60Hz. Dvs ingen som helst skillnad. Eftersläpningen kommer således vara densamma även den.

Skrivet av Dew87:

Jag såg 60 Hz bollen suddigt jämfört mot bollen på 120 Hz som var klarare, antar att jag märkte skillnaden då. Införskaffade nyligen en http://www.inet.se/produkt/2204966/asus-24-vg248qe-144hz som jag är nöjd med hittils. Fyller 26 år nästa vecka.

När man har två olika att jämföra mellan så är det lättare att se skillnaden. Precis som man känner skillnaden mellan olika temperaturer men inte Vilken temperatur det är utomhus.

Det blir svårare att köra en slumpmässig animation och bedömma FPS, om den är 60Hz eller 85Hz t ex. (Du kommer inte ha någon referenspunkt eller referens uppdateringsfrekvens bredvid att se).

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Att välja två olika hastigheter mellan 60Hz och ett högre värde kommer ändå visas med 60Hz. Dvs ingen som helst skillnad. Eftersläpningen kommer således vara densamma även den.

När man har två olika att jämföra mellan så är det lättare att se skillnaden. Precis som man känner skillnaden mellan olika temperaturer men inte Vilken temperatur det är utomhus.

Det blir svårare att köra en slumpmässig animation och bedömma FPS, om den är 60Hz eller 85Hz t ex. (Du kommer inte ha någon referenspunkt eller referens uppdateringsfrekvens bredvid att se).

Varför tycker jag då att den bollen med 60hz ligger efter lite?
Måste inbilla mig då, missuppfattat det från början och nu lurar hjärnan mig

Permalänk
Medlem

Bra video, själv kan jag aldrig gå tillbaka till 60Hz, anledningen till att jag är kvar på 1080.. :/
Jag mår dåligt efter 10min på skrivbordet med 60Hz..

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Jacke3:

Varför tycker jag då att den bollen med 60hz ligger efter lite?
Måste inbilla mig då, missuppfattat det från början och nu lurar hjärnan mig

Har du en 60Hz skärm och alla inställningar på bollarna är identiska förutom animationshastigheten så ska de antingen vara identiska, Placebo eller så gör site:n en fake, (simulerar hur det skulle kunna se ut).

Har du alla inställningar identiska så är det troligen Placebo.

Det är samma sak som att lyfta två identiska vikter som väger 1KG styck men den ena står det att den har en vikt på 2KG. Lätt att luras.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Är detta med eftersläpningen en illusion eller släpar den efter?

EDIT: Efter att ha screenshottat så är de bollarna/kloten jämna med varandra. Vid närmare eftertanke kan detta även ses på tågen/tavlor som har text som löper längs sidorna att denna verkar luta.

Nu är jag ju ingen expert men jag vet att hjärnan är en påhittig rackare och det vi ser är inte alltid vad vi ser

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Har du en 60Hz skärm och alla inställningar på bollarna är identiska förutom animationshastigheten så ska de antingen vara identiska, Placebo eller så gör site:n en fake, (simulerar hur det skulle kunna se ut).

Har du alla inställningar identiska så är det troligen Placebo.

Det är samma sak som att lyfta två identiska vikter som väger 1KG styck men den ena står det att den har en vikt på 2KG. Lätt att luras.

Du har nog rätt
Aja positiva är ju att jag inte behöver spendera pengar på 120hz skärm
Fast i och för sig är det sent och enligt youtube videon som ts länkade så har man betydligt sämre reaktionstid när man är trött
Ska testa imon

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av IntelAti:

Är detta med eftersläpningen en illusion eller släpar den efter?

EDIT: Efter att ha screenshottat så är de bollarna/kloten jämna med varandra. Vid närmare eftertanke kan detta även ses på tågen/tavlor som har text som löper längs sidorna att denna verkar luta.

Nu är jag ju ingen expert men jag vet att hjärnan är en påhittig rackare och det vi ser är inte alltid vad vi ser

Optiska illusioner kära IntelAti(Watson)!

Skrivet av Jacke3:

Du har nog rätt
Aja positiva är ju att jag inte behöver spendera pengar på 120hz skärm
Fast i och för sig är det sent och enligt youtube videon som ts länkade så har man betydligt sämre reaktionstid när man är trött
Ska testa imon

En 120Hz är nog jätteskön men jag kommer sitta med min Dell U2412m 60Hz IPS tills dess det finns 1440/1600p IPS med 85Hz eller högre frekvens innan jag personligen byter. Eller det är iaf så jag tänker just nu.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Jag har en 120/144hz skärm och jag har inte något speciellt. Ett gtx 560 bara och det funkar för mig...

Permalänk
Skrivet av Vinkelslip1:

Jag har en 120/144hz skärm och jag har inte något speciellt. Ett gtx 560 bara och det funkar för mig...

Folket menar att spela krävande spel i 120 fps. Det är kräver bra hårdvara om du kör i 1080p och höga inställningar.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Har du en 60Hz skärm och alla inställningar på bollarna är identiska förutom animationshastigheten så ska de antingen vara identiska, Placebo eller så gör site:n en fake, (simulerar hur det skulle kunna se ut).

Har du alla inställningar identiska så är det troligen Placebo.

Det är samma sak som att lyfta två identiska vikter som väger 1KG styck men den ena står det att den har en vikt på 2KG. Lätt att luras.

det jag menade när jag skrev mitt första inlägg var att det antagligen är fake, typ som att dom vill få 60fps att framstå som sämre än 120fps även på en 60hz skärm för att fler ska märka skillnad eller ngt.. dunno..

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem

Har ni stängt av Motionblur när ni jämför?
Hela poängen med siten är väl att framhäva hur hackigt det faktiskt blir med snabba rörelser i lägre fps utan bildförstärkartekniker som motionblur.

Har bara 60hertz på min skärm, men jag upplever att 60fps hackar/vibrerar fram.
Hade varit trevligt att jämföra skillnaden på en skärm med högre uppdateringsfrekvens.

Jag minns hur man pillade med hertz på gamla CRT skärmar. Det var ju trevligt att sänka upplösningen för att kunna öka till 100+ HZ när man spelade quake i alla fall Det är helt klart skillnad.