Windows 8.1 innehåller start-knapp för hemskärmen

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Friterad:

Jag menar som i att folk inte är vana vid att stänga av i inställningar (det blir ju även krångligare).
Men startmenyn så räckte 2 musklick så vips stängdes datorn av, precis så enkelt är det i Ubuntu och OS X,
och i tidigare Windows, så varför göra det krångligare?

Det är ju lika lätt att stänga av w7 som w8 ute i skrivbordet Bara tryck Alt+F4 och välj, Varför krångla med startknappen som bara tar mer tid att trycka på och leta runt där.
Varför är folk så rädda för förändringar, Jag själv är helnöjd med w8 på mina datorer och laptop då det är mycket snabbare.

Permalänk
Medlem

Tråkigt, då blir det inget OS byte på länge.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk

Vilken tur för er som älskar Windows 8 att ni slapp få tillbaka den hemska startmenyn och istället fick en knapp som tar en till det fantastiska metro, det var precis det vi som inte "uppgraderat" ännu var ute efter och vi kommer springa till affären och köpa direkt. Lite tråkigt det här med att ge användaren möjlighet att boota direkt till desktop (bakåtsträvande) men det kommer förhoppningsvis en app för 70 spänn som tar bort det så ingen kan anklaga en för att vara rädd för förändring. Tummen upp Microsoft.

Permalänk
Avstängd

Hur ofta stänger man av sin dator egentligen, om man tycker det är ett problem att sättet man gör det på med enbart musen har ändrats?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!

Permalänk
Medlem

*facepalm*

Varför inte erbjuda båda varianterna? Helvete håller de på med?

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

Alltså för helvete Microsoft, hur svårt är det att erbjuda alternativ? Kostnaden att impletera en starknapp kan inte vara mer än en piss i havet, vad är det för fel med lite val. En sådan simpel sak hade kunnat rädda åttan som i förövrigt är ganska bra förutom startknappen. Det ska inte vara acceptabelt att behöva köpa ett program för en hundralapp för att få tillbaka startknappen och slippa Metro.

Är windows 8 Blue ett nytt operativ eller är det bara ett servicepack till windows 8?

Permalänk
Medlem
Skrivet av trolliban:

Hur ofta stänger man av sin dator egentligen, om man tycker det är ett problem att sättet man gör det på med enbart musen har ändrats?

Skickades från m.sweclockers.com

Sätr min dator i Viloläge varje natt och dag när jag inte är hemma, lönt att ha den på för att stå där och dra ström och slita på komponenterna.

Permalänk
Skrivet av boysetsfire:

Vilken tur för er som älskar Windows 8 att ni slapp få tillbaka den hemska startmenyn och istället fick en knapp som tar en till det fantastiska metro, det var precis det vi som inte "uppgraderat" ännu var ute efter och vi kommer springa till affären och köpa direkt. Lite tråkigt det här med att ge användaren möjlighet att boota direkt till desktop (bakåtsträvande) men det kommer förhoppningsvis en app för 70 spänn som tar bort det så ingen kan anklaga en för att vara rädd för förändring. Tummen upp Microsoft.

Eftersom det, om det kommer, blir en valmöjlighet kommer det inte vara till bry för någon - och även de som gillar Metro/ModernUI/Windows8 kan av olika skäl komma slå på boot-to-desktop. Jag kommer t.ex. direkt slå på detta på min arbetsstation.

Skrivet av Baxtex:

Alltså för helvete Microsoft, hur svårt är det att erbjuda alternativ? Kostnaden att impletera en starknapp kan inte vara mer än en piss i havet, vad är det för fel med lite val. En sådan simpel sak hade kunnat rädda åttan som i förövrigt är ganska bra förutom startknappen. Det ska inte vara acceptabelt att behöva köpa ett program för en hundralapp för att få tillbaka startknappen och slippa Metro.

Startknappen är ju just den som de blivit beordrade från UM att sätta tillbaka. Jag går ut ifrån att du faktiskt menar startmenyn? Problemet med en valmöjlighet är helt enkelt att möjligheten att [enkelt] slå av Metro ville haft en skadlig effekt för Windows Store och Windows Store utvecklare vilket vidare ville haft en skadlig effekt för det Microsoft försöker uppnå - dvs. att vara först i mål med 3 screens and a cloud som de pratat om i så många år redan.

Vill du absolut inte ha Metro/ModernUI så stannar du kvar på Windows 7 eller installerar en av de otaliga startmeny replacements som finns till Windows 8 (både gratis och kommersiella).

Skrivet av Justbecause:

Ok, jag har inte en aning, för mig tillför inte Win 8 ett smack, snarare tvärtom

Varför då ens uttala dig om det? Du har ju ganska klart inte ens provat Windows 8 då du isåfall hade vetat att de två hörnen gör precis samma sak...

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Baxtex:

Sätr min dator i Viloläge varje natt och dag när jag inte är hemma, lönt att ha den på för att stå där och dra ström och slita på komponenterna.

Fast på folk som whinar om att det inte är likadant som i 7:an verkar det som att de inte gör nånting annat än att stänga av datorn. Eller så letas det bara efter saker att gnälla på.

Hur som helst så finns det ju många olika sätt att komma till avstängningsmenyn. Och att dra upp en petitess som förändringen av ett av dessa sätt som ett väsentligt argument emot hela operativsystemet är löjeväckande.

Personligen skulle jag då aldrig värdera ett system efter hur man stänger av det.

Sen går det att skapa en egen genväg för att stänga av eller försätta datorn i sleep och placera den på taskbaren, startskärmen, skrivbordet eller var man nu vill.
t ex:
shutdown -t 0 -s -f

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

År det verkligen så många som använder sig av Startmenyn?

Det tror jag inte. Jag använder mest ikoner/pin-to-taskbar med tgb-genväg. De användare jag har på jobbet använder knappt starmenyn alls, det är ikoner på skrivbordet och pin-to-taskbar som gäller. Det skulle bli uppror om Win8-installerades

Jag tyckte start-menyn var en ganska dålig ide när den kom i win95 (det fanns liknande saker tidigare). Onödigt krångligt att navigera i och blir lätt väldigt rörig. Win7 känndes inte alls som en förbättring med oändlig scroll.

Citat:

Hot-corners är för mig lite störigt. 8 av 10 gånger kommer jag åt ett hot-corner av misstag när jag ska trycka på något annat som är just uppe i hörnen

Svårt irriterande är vad det är. Gnome har samma dumheter för sig. Ugh.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av trolliban:

Hur ofta stänger man av sin dator egentligen, om man tycker det är ett problem att sättet man gör det på med enbart musen har ändrats?

Skickades från m.sweclockers.com

Alla följer ditt mönster, så det är bra att du finns som den fina människa du är och leder oss rätt så att alla andra inte gör fel

Skrivet av Xeno88:

*facepalm*

Varför inte erbjuda båda varianterna? Helvete håller de på med?

Eller kort och gott, varför gör det inte ett för plattor som har/behöver pekskärm och ett för PC, inte en hybrid av båda

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av havoc:

Jag trycker på strömbrytaren för att slå av datorn (ett klick), men alla sätt är bra utom de dåliga.

Sämsta sättet att stänga av en dator med är med strömbrytaren

Skrivet av anon200632:

Det är ju lika lätt att stänga av w7 som w8 ute i skrivbordet Bara tryck Alt+F4 och välj, Varför krångla med startknappen som bara tar mer tid att trycka på och leta runt där.
Varför är folk så rädda för förändringar, Jag själv är helnöjd med w8 på mina datorer och laptop då det är mycket snabbare.

Och hur många känner till det tror du?
Jisses så många här på Sweclockers verkar tro att bara för att du själv kan någonting så kan alla det.
Startknappen>Stäng av är ett av dom mest simpla sätten, många OS fungerar på exakt samma sätt.
(fast det heter inte startknapp)
Folk är inte rädda för förändring, en förändring måste inte vara positiv. I detta fallet är den negativ då det inte finns
någon mening med att ändra något som folk är vana vid, tycker om och är simpelt/snabbt.
Med din logik så kan man ju lika gärna säga att man är bakåtsträvare bara för att man inte gillar en ny sorts klädstil
eller att man tycker att den nya laptopen från Acer är idiotisk för att den har pekplattan bakom tangentbordet och inte
framför som det alltid har varit.

Permalänk
Skrivet av Friterad:

Sämsta sättet att stänga av en dator med är med strömbrytaren

För tjugo år sedan kanske. Idag får operativsystemet en signal om att stänga ned när man trycker på strömbrytaren, OSet avslutar då på precis samma sätt som om du tryckt Alt+F4, Start -> Shutdown eller liknande.

Detta kan overridas givetvis, men default kommer 99% av alla datorer och moderkort på detta sättet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Skrivet av emigrating12:

För tjugo år sedan kanske. Idag får operativsystemet en signal om att stänga ned när man trycker på strömbrytaren, OSet avslutar då på precis samma sätt som om du tryckt Alt+F4, Start -> Shutdown eller liknande.

Detta kan overridas givetvis, men default kommer 99% av alla datorer och moderkort på detta sättet.

Skickades från m.sweclockers.com

I call bullshit då Windows får massa fel när man gör detta.

Permalänk
Skrivet av Friterad:

I call bullshit då Windows får massa fel när man gör detta.

Dummaste jag hört. Om datorn är riktigt konfigurerad (vilket de allra flesta som sagt är by default) avslutas den precis på samma sätt som om du gör det "manuellt".

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Skrivet av emigrating12:

Dummaste jag hört. Om datorn är riktigt konfigurerad (vilket de allra flesta som sagt är by default) avslutas den precis på samma sätt som om du gör det "manuellt".

Skickades från m.sweclockers.com

Du kan ju börja med att göra lite research innan du spottar ur dig goja

Permalänk
Skrivet av Friterad:

Du kan ju börja med att göra lite research innan du spottar ur dig goja

Vad pratar du om? Har du friterat hjärnan eller? Länka gärna till information som visar att jag har fel så ska jag plocka källan i delar bit för bit och förklara med tesked för dig.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Avstängd

Min dator avslutar då windows på rätt sätt innan den stänger av sig, om jag trycker på power-knappen. Helt default, inget jag konfiggat särskilt.

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av emigrating12:

Vad pratar du om? Har du friterat hjärnan eller? Länka gärna till information som visar att jag har fel så ska jag plocka källan i delar bit för bit och förklara med tesked för dig.

Det säger du, gör en snabb Googlesökning så får du se.
Vad för bevis har du på att ingenting händer? Eftersom du är ett sådant geni kan du ju förklara för mig.

Edit:
Detta är ETT exempel (eftersom du förmodligen inte tänker googla själv):
http://www.computerrepairtips.net/why-you-should-shutdown-you...

Skrivet av trolliban:

Min dator avslutar då windows på rätt sätt innan den stänger av sig, om jag trycker på power-knappen. Helt default, inget jag konfiggat särskilt.

"På rätt sätt"? Och vilket sätt är det? Bara för att datorn inte pajar när du använder strömknappen betyder det inte att
ingenting händer.

Permalänk
Skrivet av Friterad:

Det säger du, gör en snabb Googlesökning så får du se.
Vad för bevis har du på att ingenting händer? Eftersom du är ett sådant geni kan du ju förklara för mig.

Edit:
Detta är ETT exempel (eftersom du förmodligen inte tänker googla själv):
http://www.computerrepairtips.net/why-you-should-shutdown-you...

Läste du ens texten du googlade fram? Så här står det; "To get straight to the point, it is a very, very bad idea to shutdown your computer by holding the power button". Lite längre ned på sidan står det "So in comparison, what does holding the power button for a few seconds do? Pressing the power button for a few seconds cuts power immediately to the whole computer.".

Det vi diskuterade var att stänga av datorn genom att trycka (inte hålla) på powerknappen. Som sagt, om datorn är korrekt konfigurerad, vilket de flesta är, får operativsystemet helt enkelt en shutdown signal och utför en kontrollerad avstängning. Håller man knappen intryckt (ofta i 3 eller 10 sekunder) stängs den av direkt vilket kan leda till de problemen som beskrivs i din länk.

Som sagt, du kan ju börja med att göra lite research innan du spottar ur dig goja.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Skrivet av emigrating12:

Läste du ens texten du googlade fram? Så här står det; "To get straight to the point, it is a very, very bad idea to shutdown your computer by holding the power button". Lite längre ned på sidan står det "So in comparison, what does holding the power button for a few seconds do? Pressing the power button for a few seconds cuts power immediately to the whole computer.".

Det vi diskuterade var att stänga av datorn genom att trycka (inte hålla) på powerknappen. Som sagt, om datorn är korrekt konfigurerad, vilket de flesta är, får operativsystemet helt enkelt en shutdown signal och utför en kontrollerad avstängning. Håller man knappen intryckt (ofta i 3 eller 10 sekunder) stängs den av direkt vilket kan leda till de problemen som beskrivs i din länk.

Som sagt, du kan ju börja med att göra lite research innan du spottar ur dig goja.

Skrivet av GaMeR2K5:

Jo ifall man använder kontakten på nätaggregatet eller grenuttaget... vilket visserligen också fungerar bra, faktiskt.

Men ifall man vill slippa problem med korrupta filer så ska man låta Windows avslutas på rätt sätt.

On/Off-knappen på chassit är som sagt numera som "standard" EXAKT det samma som att klicka på "stäng av" i Windows. Och så brukar jag stänga av datorn. Rätt sätt är alltså att man skickar kommandot "avsluta windows och stäng av datorn"... så att alla öppna program/filer avslutas/sparas.

Just det... ta reda på hur det fungerar innan.

Så mina datorer är felkonfigurerade by default då? Eftersom ingenting händer när jag bara trycker på knappen

Permalänk
Skrivet av Friterad:

Så mina datorer är felkonfigurerade by default då? Eftersom ingenting händer när jag bara trycker på knappen

Ja. Kolla i kontrolpanel / Power så ser du att det finns valmöjligheter för vad som ska ske när du trycker på knappen. Datorn kan hiberneras(?), sova eller stängas av helt.

Du ser ju tillomed att fler andra säger precis som jag i inläggen ovan...

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Skrivet av emigrating12:

Ja. Kolla i kontrolpanel / Power så ser du att det finns valmöjligheter för vad som ska ske när du trycker på knappen. Datorn kan hiberneras(?), sova eller stängas av helt.

Du ser ju tillomed att fler andra säger precis som jag i inläggen ovan...

Skumt då det står att den ska stängas av om man trycker på knappen men ändå gör den inte det.

Permalänk
Inaktiv

Ha ha epic fail.

Vad blir det härnäst, Window$ Green 8.2 med ännu mer onödiga tillägg. Fattas bara att man ska behöva betala för Windows Blue uppdateringen som i sig får ses som ett service pack.

Hade hellre sätt att de släppt ett nytt service pack till Windows 7 med lite nya godsaker och fortsatt utveckla Windows 8 tills nästa år eller längre fram och släppt ett fulländat OS istället och lyssnat på vad folk egentligen vill ha.
Verkar ju som om de inte lyssnar eller tar till sig någonting. Man kan ju börja undra varför de släpper beta och release preview versioner överhuvudtaget.

Inget ont om Windows 8, har använt det ett bra tag nu på ett flertal datorer och det fungerar OK. Men kvalitén som Windows 7 hade när det släpptes jämfört med Windows 8 är radikal och det luktade halvfabrikat på lång väg.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Friterad:

"På rätt sätt"? Och vilket sätt är det? Bara för att datorn inte pajar när du använder strömknappen betyder det inte att
ingenting händer.

Det innebär att när jag trycker på power-knappen så står det på skärmen att windows avslutas och samma procedur som när man trycker på shut down i windows påbörjas. Det är med andra ord precis samma sak som att trycka på shut down.

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!

Permalänk
Medlem

Ack och ve!

Bara att hoppas det fortsätter gå trögt för Windows 8-familjen, så Microsoft tvingas svälja stoltheten och lägger in startmenyn i Windows 9

Permalänk
Medlem
Skrivet av emigrating12:

För tjugo år sedan kanske. Idag får operativsystemet en signal om att stänga ned när man trycker på strömbrytaren, OSet avslutar då på precis samma sätt som om du tryckt Alt+F4, Start -> Shutdown eller liknande.

Detta kan overridas givetvis, men default kommer 99% av alla datorer och moderkort på detta sättet.

Skickades från m.sweclockers.com

Om man trycker på power knappen på dator burken ja, men inte om man drar ut strömkontakten.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Skrivet av Orici:

Om man trycker på power knappen på dator burken ja, men inte om man drar ut strömkontakten.

Ditt argument är ogiltigt eftersom jag svarade på "Sämsta sättet att stänga av en dator med är med strömbrytaren"

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Skrivet av Friterad:

Skumt då det står att den ska stängas av om man trycker på knappen men ändå gör den inte det.

Det står om man håller inne knappen inte klickar en gång snabbt.

Att dra ut strömkabeln är dumt ja men att klicka en gång skickar en pwr off signal till datorn.

Permalänk
Skrivet av GaMeR2K5:

Hålla in on/off-knappen 4 sec = datorn stängs av direkt
Trycker man bara till på den lite snabbt så ska Windows avslutas och datorn sedan stängas av, precis som när man går via startmenyn eller "charmsmenyn" som det heter i Windows 8.

Precis vad jag sa

Skickades från m.sweclockers.com