Permalänk
Avstängd

Val ang internetleverantör

Hej, ska nu flytta till en eget lägenhet och behöver hjälp med att välja internet leverantör. Jag flyttar om 2 veckor och är inte säker om man måste anmäla sig i förväg? Jag tackar som mycket för hjälpen och önskar er en fortsatt trevlig dag

86 kr/mån100/100 Mbit/s
Universal Telecom - Uppsägningstid: 3 månader

87 kr/mån100/100 Mbit/s
Bredband2 - Uppsägningstid: 3 månader - 6 MÅNADER HALVA PRISET!!!

89 kr/mån100/100 Mbit/s
Bahnhof - Bindningstid: 3 månader - Uppsägningstid: 1 månad - Surfa fritt i 3 månader!

95 kr/mån100/100 Mbit/s
cellip

95 kr/mån100/100 Mbit/s
Net at Once AB - Uppsägningstid: 3 månader

97 kr/mån100/100 Mbit/s
AllTele - Uppsägningstid: 3 månader

98 kr/mån100/100 Mbit/s
Tyfon Svenska AB - Uppsägningstid: 3 månader - 4 månader gratis bredband + Trådlös router*

125 kr/mån100/100 Mbit/s
Junet - Uppsägningstid: 1 månad - Fri heminstallation! - Ingen startavgift eller bindningstid!

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Alle22:

Hej, ska nu flytta till en eget lägenhet och behöver hjälp med att välja internet leverantör. Jag flyttar om 2 veckor och är inte säker om man måste anmäla sig i förväg? Jag tackar som mycket för hjälpen och önskar er en fortsatt trevlig dag

86 kr/mån100/100 Mbit/s
Universal Telecom - Uppsägningstid: 3 månader

87 kr/mån100/100 Mbit/s
Bredband2 - Uppsägningstid: 3 månader - 6 MÅNADER HALVA PRISET!!!

89 kr/mån100/100 Mbit/s
Bahnhof - Bindningstid: 3 månader - Uppsägningstid: 1 månad - Surfa fritt i 3 månader!

95 kr/mån100/100 Mbit/s
cellip

95 kr/mån100/100 Mbit/s
Net at Once AB - Uppsägningstid: 3 månader

97 kr/mån100/100 Mbit/s
AllTele - Uppsägningstid: 3 månader

98 kr/mån100/100 Mbit/s
Tyfon Svenska AB - Uppsägningstid: 3 månader - 4 månader gratis bredband + Trådlös router*

125 kr/mån100/100 Mbit/s
Junet - Uppsägningstid: 1 månad - Fri heminstallation! - Ingen startavgift eller bindningstid!

Bahnof eller Junet hade jag kört på

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

Bahnof eller Junet hade jag kört på

ok :), är det något speciellt eller har du själv kört med de?

Permalänk
Medlem

Bahnhof utan tvekan! Jäkligt nöjd med dem, levererar det dom ska. 0 nertid på 4 månader hittills samt bra support.

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem

+1 Bahnhof! 3 fira månader är ju samma som hälften i 6 månader ^^

Visa signatur

i5 4670K, 16GB ram, 1070GTX

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Alle22:

ok :), är det något speciellt eller har du själv kört med de?

Dom har skit bra support och som ovan säger det funkar

Vi har haft Telia hemma sedan 1997 och aldrig gått ner.

Om man inte räknar strömavbrott.

Kör på Bahnof.
Men du kunde inte få telia såg jag så Bahnof gogo

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nivv:

Bahnhof utan tvekan! Jäkligt nöjd med dem, levererar det dom ska. 0 nertid på 4 månader hittills samt bra support.

ok grymt!

Skrivet av Xeter:

+1 Bahnhof! 3 fira månader är ju samma som hälften i 6 månader ^^

Ok, joo det är saksamma

Skrivet av tvelander:

Dom har skit bra support och som ovan säger det funkar

Vi har haft Telia hemma sedan 1997 och aldrig gått ner.

Om man inte räknar strömavbrott.

Kör på Bahnof.
Men du kunde inte få telia såg jag så Bahnof gogo

ok

Verkar som det blir Bahnhof, Tack så mycket för hjälpen alla!!

Permalänk
Medlem

lägger min röst på Bahnof, använder som själv. minns inte sist jag hade problem.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av golom:

lägger min röst på Bahnof, använder som själv. minns inte sist jag hade problem.

Gött, då är det ett säkert val! Tack för att du delar med dig.

Permalänk
Medlem

Hej, ställer en fråga av ren nyfikenhet...hur kommer det sig att samma tjänster (fiberbredband med samma operatörer) ligger runt 200-250kr för mig i stockholm? beror det på operatörernas driftkostnader eller? det var billiga priser det....

Permalänk
Medlem

Vi har opennet.
Man stoppar i tpkabeln i jacket.
Kommer till en portal.
Väljer operatör.
Såklart bahnhof.

Det hoppar igång på direkten.

Permalänk
Medlem

Svinnöjd med Bahnof sedan mitt byte från comhem som alltid sturlade. Gick från 140 i ping till 4

Visa signatur

Intel Core i9 9900k@4.9Ghz | Gigabyte Z390 Aurus Pro Wifi | 16GB G.Skill Trident Z RBG 3200Mhz | Corsair 500D RGB SE | Corsair H150i Pro RGB| ASUS STRIX 3080ti OC | Samsung 970 EVO 500GB M.2 SSD | Seasonic Plus Gold 750W | Benq 2430T | Windows 10 Pro 64bit |

Permalänk
Skrivet av fatpo:

Hej, ställer en fråga av ren nyfikenhet...hur kommer det sig att samma tjänster (fiberbredband med samma operatörer) ligger runt 200-250kr för mig i stockholm? beror det på operatörernas driftkostnader eller? det var billiga priser det....

Jag tänkte det samma , vad e det här för priser liksom? Betalar typ 249kr /mån för 8 mbit/s :S (via telejacket)

Permalänk
Medlem

Priserna baseras på bland annat vad fastighetsägaren har för deal, hur många som bor i huset och delar på kostnaderna, vem som äger fibern och hur mycket det kostar för operatörerna att hyra in sig på den samt om utrustningen redan finns på plats i närheten och de
behöver uppgradera eller inte.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fatpo:

Hej, ställer en fråga av ren nyfikenhet...hur kommer det sig att samma tjänster (fiberbredband med samma operatörer) ligger runt 200-250kr för mig i stockholm? beror det på operatörernas driftkostnader eller? det var billiga priser det....

Här får man punga ut mä närmare 400 kr(!) för 100/100, och då alltså liite under 200 med halvapriset kampanj... och vi kan inte ens få skiten ännu! tidigast 1 maj säjs det lol, till råga på allt så har hyrorna höjts med 40 kr just pga denna tjänst!

hur ser era hyreshöjningar ut i samband med sånt här? och hur mkt får ni ändå betala för internetanslutningen?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Haft Bahnhof över ett år, ingen downtime.

edit - gammal tråd

Visa signatur

Intel i7 10700k - Noctua NH-D15 chromax - Asus Maximus XII Hero - G.Skill 32GB 3600MHz Trident Z Neo - MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO - Corsair RM750x V2 - Phanteks P600S - Asus ROG Swift PG329Q - Sennheiser HD650

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dmr:

Haft Bahnhof över ett år, ingen downtime.

edit - gammal tråd

Kör med bahnhof och inga problem heller:)

Permalänk
Avstängd

Kör just nu med bredband2, blev klart idag! (10/10) pingen avsevärt högre än helsingenet i samtliga test... ang hastighet så visar bredbandskollen ca 12-13 ner och 18 upp, speedtest ibland ända upp till 30 ner... och ca 12 upp

tankar just nu en 4.3 gb fil från sunet för att testa hastigheten: ftp://ftp.sunet.se/pub/Linux/distributions/Mandriva/official/... det började på 1.7 mb/s men nu efter bara ett par minuter är den nere på 1.1 och fortsätter sjunka (motsvarar 8.8 mbit) så än en gång, finns det folk som fortfarande tror att dessa testsajter såsom kollen & speedtest är seriösa???????

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av GoldVillage:

Kör just nu med bredband2, blev klart idag! (10/10) pingen avsevärt högre än helsingenet i samtliga test... ang hastighet så visar bredbandskollen ca 12-13 ner och 18 upp, speedtest ibland ända upp till 30 ner... och ca 12 upp

tankar just nu en 4.3 gb fil från sunet för att testa hastigheten: ftp://ftp.sunet.se/pub/Linux/distributions/Mandriva/official/... det började på 1.7 mb/s men nu efter bara ett par minuter är den nere på 1.1 och fortsätter sjunka (motsvarar 8.8 mbit) så än en gång, finns det folk som fortfarande tror att dessa testsajter såsom kollen & speedtest är seriösa???????

Testen är seriösa. Däremot är det en massa faktorer som påverkar. Det beror på allt från hur bra din ISPs nät är, vilka peering-avtal de har etc. Vill du undvika att bli begränsad av disk-hastigheten vid ditt nerladdningstest är det bättre att tanka filen till ram eller bara strunta i att skriva den genom att spara den till /dev/null.

Du kan testa tanka någon av dessa sparse-filer från Tele2s test-server som står på en 10Gbit-lina: http://speedtest.tele2.net/

EDIT: Vilka motiv tror du förresten konsumentverket skulle ha med att stå bakom ett test som lurar konsumenter?

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Avstängd
Skrivet av blunden:

Testen är seriösa. Däremot är det en massa faktorer som påverkar. Det beror på allt från hur bra din ISPs nät är, vilka peering-avtal de har etc. Vill du undvika att bli begränsad av disk-hastigheten vid ditt nerladdningstest är det bättre att tanka filen till ram eller bara strunta i att skriva den genom att spara den till /dev/null.

Du kan testa tanka någon av dessa sparse-filer från Tele2s test-server som står på en 10Gbit-lina: http://speedtest.tele2.net/

EDIT: Vilka motiv tror du förresten konsumentverket skulle ha med att stå bakom ett test som lurar konsumenter?

LOL! dom gamla vanliga ursäkterna... trodde dessa ursäkter gällde modem & adsl tiden! med fiber ska inte avstånd spela nån större roll

bredbandskollen ligger på .se som i sin tur ägs av staten, så vad har konsumentverket med det här att göra? (förutom att dom åxå är statliga)

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av GoldVillage:

LOL! dom gamla vanliga ursäkterna... trodde dessa ursäkter gällde modem & adsl tiden! med fiber ska inte avstånd spela nån större roll

bredbandskollen ligger på .se som i sin tur ägs av staten, så vad har konsumentverket med det här att göra? (förutom att dom åxå är statliga)

Citat:

Bakom Bredbandskollen står .SE (Stiftelsen för Internetinfrastruktur), en oberoende allmännyttig organisation som verkar för en positiv utveckling av Internet i Sverige. Under utvecklingen av Bredbandskollen och tidigare TPtest har både Post- och telestyrelsen och Konsumentverket varit delaktiga, men sedan den 14 januari 2009 drivs Bredbandskollen helt självständigt av .SE. Däremot har .SE fortsatt regelbundna kontakter med Post- och telestyrelsen och Konsumentverket för att utbyta kunskaper och information i olika frågor och informera konsumenter om Bredbandskollen. I samarbetet ingår även svenska bredbands- och telekomoperatörer liksom Telekområdgivarna (Tidigare Konsumenternas tele- och Internetbyrå).

http://www.bredbandskollen.se/faq.php?sektion=1 <-- Varsågod och läs.

Bredbandskollen ägs inte av staten.

.se ägs inte heller av staten.
https://www.iis.se/om/

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoldVillage:

LOL! dom gamla vanliga ursäkterna... trodde dessa ursäkter gällde modem & adsl tiden! med fiber ska inte avstånd spela nån större roll

bredbandskollen ligger på .se som i sin tur ägs av staten, så vad har konsumentverket med det här att göra? (förutom att dom åxå är statliga)

Innan du kommenterar kan det vara bra att läsa inläggen du citerar. Se även Idleworks inlägg. Att konsumentverket och .SE ligger bakom TPtest och bredbandskollen trodde jag var allmänt känt.

Jag nämner aldrig avstånd som en faktor. Däremot bör det ju vara tämligen uppenbart att hur bra din ISPs nät och peering-avtal (dvs. vilka andra ISPer de har avtal om att få skicka trafik via varandras nät med) har en stor inverkan. Sitter man i ett stadsnät måste ju även det nätet ha tillräcklig kapacitet. Detta kan vem som helst som jobbar eller jobbat hos en ISP bekräfta. Även mjukvaruinställningarn spelar roll. Exempelvis TCP receive window bör egentligen justeras till ett värde som är anpassat efter ens förbindelse.

Skrivet av Idleworks:

http://www.bredbandskollen.se/faq.php?sektion=1 <-- Varsågod och läs.

Bredbandskollen ägs inte av staten.

.se ägs inte heller av staten.
https://www.iis.se/om/

Tack. Sparade mig tiden från att hitta de där länkarna.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk

Tyfon!!! Har haft de i över ett år nu och jag har får alltid den hastigheten jag betalar för och supporten är jättebra.

Visa signatur

Folk brukar säga "Två flugor i en smäll".
Jag brukar säga "Två flugor på smällen.

😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av DesignatedPsycho:

Tyfon!!! Har haft de i över ett år nu och jag har får alltid den hastigheten jag betalar för och supporten är jättebra.

Det är fashinerande, har testat 100/100 från Tyfon vid tillfälle, och det första jag gjorde var Bredbandskollen.se, bara för att märka att mot nätägarens prob fick jag alltid ~93/~90, medans mot bredbandskollen med testserver i samma stad varierade det mellan 60-80/40-60. Kände mig lite missnöjd med sådan svajjighet och bytte till Bahnhof (ångerrätt for teh win!) och får nu ut ~93/~85 mot kollen i götet och ~90/~90 mot nätägarens.
Sedan att Bahnhof verkar ha problem att få upp hastigheten mot Stockholm ibland.... That is another story. Men att man faller till typ 50-60 ibland märks inte så mycket när man surfar, och de servrar jag brukar hämta saker mot limiteras inte av min uppkoppling, så så snart jag börjar hämta filer från fler servrar samtidigt får jag full hastighet.

Permalänk
Skrivet av Xake:

Det är fashinerande, har testat 100/100 från Tyfon vid tillfälle, och det första jag gjorde var Bredbandskollen.se, bara för att märka att mot nätägarens prob fick jag alltid ~93/~90, medans mot bredbandskollen med testserver i samma stad varierade det mellan 60-80/40-60. Kände mig lite missnöjd med sådan svajjighet och bytte till Bahnhof (ångerrätt for teh win!) och får nu ut ~93/~85 mot kollen i götet och ~90/~90 mot nätägarens.
Sedan att Bahnhof verkar ha problem att få upp hastigheten mot Stockholm ibland.... That is another story. Men att man faller till typ 50-60 ibland märks inte så mycket när man surfar, och de servrar jag brukar hämta saker mot limiteras inte av min uppkoppling, så så snart jag börjar hämta filer från fler servrar samtidigt får jag full hastighet.

Jag bor i Stockholm, men för mig funkar det kanon!

Visa signatur

Folk brukar säga "Två flugor i en smäll".
Jag brukar säga "Två flugor på smällen.

😉

Permalänk
Avstängd
Skrivet av blunden:

Innan du kommenterar kan det vara bra att läsa inläggen du citerar. Se även Idleworks inlägg. Att konsumentverket och .SE ligger bakom TPtest och bredbandskollen trodde jag var allmänt känt.

Jag nämner aldrig avstånd som en faktor. Däremot bör det ju vara tämligen uppenbart att hur bra din ISPs nät och peering-avtal (dvs. vilka andra ISPer de har avtal om att få skicka trafik via varandras nät med) har en stor inverkan. Sitter man i ett stadsnät måste ju även det nätet ha tillräcklig kapacitet. Detta kan vem som helst som jobbar eller jobbat hos en ISP bekräfta. Även mjukvaruinställningarn spelar roll. Exempelvis TCP receive window bör egentligen justeras till ett värde som är anpassat efter ens förbindelse.

Tack. Sparade mig tiden från att hitta de där länkarna.

Fel! för lat för att kika på konsumentverkets hämsida? "Konsumentverket är en statlig myndighet som finns till för konsumenter" - där har du det, svart på vitt! "Post- och telestyrelsen, PTS är tillsynsmyndighet för .SE" post och telestyrelsen är åxå statligt... alltså är bredbandskollen statligt

Det är helsingenet som dragit in nätet här omkring så trafiken går alltså i samma nät som tidigare, andra operatörer får hyra in sej... nu har jag som sagt bredband2 och pingen enligt bredbandskollen ligger på 20+ jämfört med 5-10 som jag hade tidigare med helsingenet... problemet med hög ping borde då vara relaterat till operatören och ej till nätägarna?

helt ofattbart sjukt att pingen ökat så drastiskt, speciellt eftersom jag redan hade hög ping med helsingenet när ja spelade och det var orsaken till mitt operatörsbyte! men nu är den ännu högre

Visa signatur