Komplett står inte för skador av läckage

Permalänk
Medlem

Detta är precis varför man inte har vatten i en dator

Sedan hittar du ju dock liknande prestanda som 580 för under 2000kr idag. GTX660 är ca 5% långsammare och finns att köpa för ~1800kr.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1408209

Lycka till med eventuell rättstvist

Permalänk
Medlem

Jag har nu fotat över 30 st foton från alla möjliga vinklar även när jag packat ner paketet ordentligt skyddat.
Ska vänta och se vad komplett kommer säga. Jag kommer återkomma med mera information när jag vet mera om detta.

Vill tacka alla som hjälpt mig med detta ärende hittills.

Visa signatur

Cpu: Intel i7 7700k @5.15 ghz. Gpu:Asus Strix Gtx 1080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Detta är precis varför man inte har vatten i en dator

Sedan hittar du ju dock liknande prestanda som 580 för under 2000kr idag. GTX660 är ca 5% långsammare och finns att köpa för ~1800kr.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1408209

Lycka till med eventuell rättstvist

Om allt skiter sig och sista utvägen är hemförsäkringen och att jag får betala hög självrisk så ska jag lägga detta på minne tack så mkt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Absolut och jag har sett även den tråden.
Sedan var det även en person i slutet av 2012 som Inte fick ersättning från corsair på samma grej. (Även här saknar jag källa).

Nu äger dock TS en kylare av ett betydligt mindre bolag. Det är extremt sällan någon täcker dessa skador och det Corsair gjorde var snarare ett undantag än en regel.

Där av säger jag:
Extremt osannolikt att Ts får ersättning från komplett på ett Grafikkort köp från annan butik.

Corsair har ju annars gått ut officiellt med att de täcker alla skador under garantitiden och att man skall kontakta dem i första hand i sådant ärende (de är väl iofs skyldiga enligt lag). Tyvärr har jag haft dåligt flyt med källa även på detta.

Hursomhelst jag hittade en av trådarna som gällde CoolIT.
http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...
Ser att folk från denna tråden varit inne på nytt i den!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kerbo:

Corsair har ju annars gått ut officiellt med att de täcker alla skador under garantitiden och att man skall kontakta dem i första hand i sådant ärende (de är väl iofs skyldiga enligt lag). Tyvärr har jag haft dåligt flyt med källa även på detta.

Hursomhelst jag hittade en av trådarna som gällde CoolIT.
http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...
Ser att folk från denna tråden varit inne på nytt i den!

Jag är förvirrad nu är det coolIt eller corsair som gjort kylaren för det stod att produkten heter coolIt

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aceor:

Jag är förvirrad nu är det coolIt eller corsair som gjort kylaren för det stod att produkten heter coolIt

Vi pratade om ett par olika trådar men jag hittade bara den med CoolIT som även du lyckats hitta! Verkar ju som att de nekade på grund av privatköp, så du kan ju ha en chans trotts allt med CoolIT om det är deras kylare du använder (det står ju Corsair H100 i din sign).

Både jag och David mindes en annan tråd där Corsair ersatt skadad hårdvara då en av deras kylare sprang läck under garantitiden för kylaren, tyvärr kunde vi inte hitta den!

Edit: Det är olika märken om det är det du menar, men de tillverkas nog av Danska Asetek båda två om jag inte minns fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kerbo:

Vi pratade om ett par olika trådar men jag hittade bara den med CoolIT som även du lyckats hitta! Verkar ju som att de nekade på grund av privatköp, så du kan ju ha en chans trotts allt med CoolIT om det är deras kylare du använder (det står ju Corsair H100 i din sign).

Både jag och David mindes en annan tråd där Corsair ersatt skadad hårdvara då en av deras kylare sprang läck under garantitiden för kylaren, tyvärr kunde vi inte hitta den!

Edit: Det är olika märken om det är det du menar, men de tillverkas nog av Danska Asetek båda två om jag inte minns fel.

Det var en annan rig jag hade corsair på har inte uppdaterat min sign på länge har varit lite off från sweclockers =P

Men jag har köpt min från komplett och har garanti kvar på den. Jag har kontaktat CoolIt men inte fått svar än. Webbhallen är underbara som vanligt och har gjort en fri undersökning på grafikkortet men är ännu inte klara dom tror att det kan vara moderkortet som är skadat men dom vet inte än.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Mycket spännande. Jag tycker du främst ska snacka med komplett om detta, hänvisa till konsumentköplagens paragraf som tidigare än hänvisad till i tråden. Tycker inte den lämnar mycket utrymme för att tolka sig ifrån ansvar.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Tråden ska följas! nu har komplett lite ögon på sig så ska bli intressant att se hur det här går

kan du för att ladda upp någon bild på kylaren? skulle vara intressant att se

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Extremt osannolikt att Ts får ersättning från komplett på ett Grafikkort köp från annan butik.

Fast nu har ju komplett köpt upp webhallen, så på sätt o vis e det ju "samma" företag

Visa signatur

| CPU: i7 860 @ 4GHz | Moderkort: Asus P7P55D | GPU: R9 390X Tri-X | RAM: Crucial BallistiX 8gb |

| SSD: Samsung 840 Pro | HDD: WD 1TB Black | PSU: Corsair GS600 | Chassi: Bitfenix Shinobi XL |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Mycket spännande. Jag tycker du främst ska snacka med komplett om detta, hänvisa till konsumentköplagens paragraf som tidigare än hänvisad till i tråden. Tycker inte den lämnar mycket utrymme för att tolka sig ifrån ansvar.

Jag har bett om Returnera varan ska jag vänta tills dom tittat på den eller nämna det till han jag har haft kontakt med ?

Skrivet av Burks:

Tråden ska följas! nu har komplett lite ögon på sig så ska bli intressant att se hur det här går

kan du för att ladda upp någon bild på kylaren? skulle vara intressant att se

Visst här är en bild på var läckan kommer ifrån

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aceor:

Jag har bett om Returnera varan ska jag vänta tills dom tittat på den eller nämna det till han jag har haft kontakt med ?

Visst här är en bild på var läckan kommer ifrån

http://img607.imageshack.us/img607/305/img0375t.jpg

Låg din kamera också under kylaren när denna läckte?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aceor:

Så vad tycker ni ska jag skita i hemförsäkringen ? och mosa på coolIt och komplett ?

Dom borde åtminstone betala självrisken till dig om dom inte vill ersätta kortet direkt.
kan även tipsa om ett tillägg på drulleförsäkringen på runt ~50-70kr per månad som sänker självrisken till 700. Då har du alla dina elektronikprylar skyddade under samma tak med en låg självrisk.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av mosl92:

Fast nu har ju komplett köpt upp webhallen, så på sätt o vis e det ju "samma" företag

Två olika bolag. Två olika Organisationsnummer. Sedan att det ena är ett dotterbolag till det andra ändrar inte på hur garantiärenden sköts.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Låg din kamera också under kylaren när denna läckte?

Haha nej det är skit iphonen som knasar med fokusen har fler bilder som är bättre tog bara en snabbt och la upp hade bråtom till stan =P

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aceor:

Tycker jag. Du har fått ett ärende/RMA nummer, kontakta Komplett och säga att du vill komplettera ditt ärende med ytterligare information.
Hade iallafall jag gjort, men kanske går bra ändå.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Tycker jag. Du har fått ett ärende/RMA nummer, kontakta Komplett och säga att du vill komplettera ditt ärende med ytterligare information.
Hade iallafall jag gjort, men kanske går bra ändå.

Okej tack för tipset.
Skulle vilja höra mer vad andra tycker

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kör på med komplett.
Du borde åtminstone kolla ifall de går med på att ersätta. (kan ha missat det, men tror inte du gjort det än)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aceor:

Haha nej det är skit iphonen som knasar med fokusen har fler bilder som är bättre tog bara en snabbt och la upp hade bråtom till stan =P

Om tar dina bilder lite snabbt och de ser ut så där och "hade lite bråtom" kommer du inte ha någon chans alls att få skadorna ersatta av annat än på din hemförsäkring.

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Medlem
Skrivet av Divil:

Tycker bara det är så förbannat tråkigt att företag inte har högre lagefterlevnad så fort det handlar om pengar.

Vi ska inte glömma att det är helt vanliga människor som sitter på supporten och hanterar ärenden, oftast med mer kunskap om teknik än om konsumentköplagen. Ibland behöver man vänligt peta dem i rätt riktning, det behöver inte handla om ett medvetet val från högre ort att köra över kunder.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Vi ska inte glömma att det är helt vanliga människor som sitter på supporten och hanterar ärenden, oftast med mer kunskap om teknik än om konsumentköplagen. Ibland behöver man vänligt peta dem i rätt riktning, det behöver inte handla om ett medvetet val från högre ort att köra över kunder.

...konsumentköplagen kan de oftast inget alls om och teknikkunskaperna är allt som oftast, ja, helt obefintliga - det man brukar kunna få hjälp med är lagersaldon och grovt uppskattade leveranstider.

Visa signatur

NES.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aceor:

CoolIT ECO A.L.C det är vad min heter ska jag kontakta dom eller ?

Kontakta tillverkaren av kylaren istället, de är nog mer pigga på att hjälpa eftersom att det är deras fel, inte kompletts fel.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Kontakta tillverkaren av kylaren istället, de är nog mer pigga på att hjälpa eftersom att det är deras fel, inte kompletts fel.

Visst är det så, men det ska ej behövas. Komplett är enligt konsumentköplagen skyldiga att lösa detta så kan bli spännande att se hur de gör.

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr. Dunkel:

...konsumentköplagen kan de oftast inget alls om och teknikkunskaperna är allt som oftast, ja, helt obefintliga - det man brukar kunna få hjälp med är lagersaldon och grovt uppskattade leveranstider.

... Herr General ringde och ville ha tillbaka sina generaliseringar. Var så säker på att den generella kompetensnivån är bra mycket högre än "lagersaldon och uppskattade leveranstider".

Bitter much?

Ontopic:

Bara att köra på, prova först Komplett, sedan tillverkaren och slutligen hemförsäkringen. Tråkigt så klart när sånt här händer, jag blir ju lite orolig själv så klart eftersom jag sitter med en H100 i min dator. Men det är inget man får hänga upp sig på, ibland slår oturen till helt enkelt, går aldrig att svära sig fri från allt. Hoppas det löser sig.

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 64GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Jag gjorde ett syftningsfel i mitt påstående...

Tycker bara det är så förbannat tråkigt att företag inte har högre lagefterlevnad så fort det handlar om pengar.
Det ska givetvis vara ... lagefterlevnad så fort det handlar om en större summa pengar.

Med detta menar jag att många företag kommer att hitta "ursäkter" för att slippa stå för kostnader som de anser vara betydande, oavsett vad som är rätt eller inte enligt gällande lagstiftning. Det är alltså upp till kunden att driva på och visa vad som gäller.

Här har du helt rätt i att det är vanliga människor som sitter på supporten och därför blir det som det blir.
Men oavsett detta så är det trots allt "högre ort" som har ansvar för att deras representanter har rätt kompetens för det jobb de utför.

Konsumentköplagen är egentligen inte en svårtolkad lag och i princip alla företag bör ju känna till dess grundläggande innehåll för tex vad som gäller vid felaktig vara och ha rutiner för sådant. Så när en kund hänvisar till KKL och fortfarande blir nekad sin rätt tror jag de flesta håller med om att det inte endast kan handla om okunskap om KKL.

Edit: Möjligtvis om det gäller lilla firman XXX IT- o Data.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Divil:

Så när en kund hänvisar till KKL och fortfarande blir nekad sin rätt tror jag de flesta håller med om att det inte endast kan handla om okunskap om KKL.

Ja, men detta var en lite annan fråga i mina ögon. Jag antar att företag X kollar upp vad som gäller efter att ha fått påpekat någon paragraf eller liknande från kund. Jag syftade på i första instansen, där kan basala saker missas, både från kund och från företag. Konsumentköplagen är INTE alltid så lätt som man kan tro, se bara på alla diskussioner som uppstår på detta forum om vad som gäller. Samma diskussioner förekommer ute på företagen.

Visa signatur

Permalänk

Där var en kille som hade en läckande corsair kylare förra året. Förstörde MoBo, grafikkort och så vidare. Han la upp en bild på elendet via Corsair facebooksida, fotot han inte få många kommentarer innan corsair kontaktade honom om kompensation

Hoppas det löser sig!

Visa signatur

Corsair 650D | ASUS Corsshair V Formula | AMD FX-8150 "Bulldozer" @ 4,0 GHz | Corsair H100 + 4 Corsair SP High Performance 120mm | MSI GTX 580 Lightning extreme Twin Frozr III | 8GB Corsair Dominator 1600MHz | Corsair AX 850W | Corsair Force 3 series 120gb | 2x OCZ - Agility 3 12gb | Benq G2750 | Benq G2420HD | Corsair K90 | Mionix Naos 5000

CITERA FÖR SVAR!!!

Permalänk

Same same

Jag råkade ut för samma sak för två veckor sedan. Satt och arbetade och plötsligt började det lukta död och förstörelse, när jag öppnade datorn var hela bottenplattan blöt. Samma kylare, ECO Cool-it.
Vattnet hade runnit över moderkortet till ramminnena och sedan ner i en fläkt, datorn var stendöd.
Processorn hann också överhätta innan jag han förstod vad som hände och slog av datorn. Eftersom min dator har lite drygt två år på nacken tänkte jag att det var kört med garanti. Jag var också i desperat behov av att komma åt arbete som jag hade på en hårddisk så jag lånade en kylare och satte dit. Datorn gick igång och jag fick ut mitt arbete men sen dog den igen.
Med tanke på hur vätskan runnit befarade jag att moderkortet och/eller ramslottarna var döda.
Jag hörde av mig till Inet som jag köpt samtliga komponenter av. Dom stängde ner mitt ärende direkt, hävdade att garantitiden gått ut.
Det jag hoppades på var att skadan kunde räknas som fabrikationsfel som har tre års ansvarstid. Om en vattenkylare spricker vid normal användning utan allt för många timmar på nacken känns det som kvalitén var dålig från början. Också med tanke på att kylaren tagit med sig andra komponenter i fallet. Inet erbjöd sig att rengöra moderkortet, för 500:-. Nej tack.

Eftersom jag behöver min dator rengjorde jag själv moderkortet och det visade sig att "bara" två ramminnen var trasiga.
Vad tror ni som har lite bättre koll på garantiärenden, skulle jag legat på Inet mer?

TLDR
Det var inte min mening att kapa TS tråd, ville bara dela min upplevelse. Hoppas komplett kommer hjälpa TS. Hur länge har du haft din kylare/dator TS?
Till sist en liten varning:
Om ni har en vattenkylare från Cool-it ex, ECO alc kan det nog vara läge att ta ut den ur datorn, speciellt om garantin börjar vara på sluttampen. Finns också massor av trådar på diverse forum med liknande historier, speciellt om ECO alc. Vad jag förstår så är det också cool-it som tillverkar några av corsairs slutna vattenlösningar. Verkar vara lite av en tickande bomb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Ja, men detta var en lite annan fråga i mina ögon. Jag antar att företag X kollar upp vad som gäller efter att ha fått påpekat någon paragraf eller liknande från kund. Jag syftade på i första instansen, där kan basala saker missas, både från kund och från företag. Konsumentköplagen är INTE alltid så lätt som man kan tro, se bara på alla diskussioner som uppstår på detta forum om vad som gäller. Samma diskussioner förekommer ute på företagen.

Självklart är det så att saker kan missas, men å andra sidan så tror jag att företag X i första hand tittar på garantitid och villkor och inte i KKL. Jag skulle gissa på att garantin står tillverkaren för och därmed slipper säljaren stå för vissa omkostnader.
Om företag X endast ser till garantin, ja då förstår jag att de inte har koll på KKL. Men jag ser det högst osannolikt att etablerade företag på marknaden inte ens har koll på de mest vanligt förekommande sakerna från KKL som tex felaktig vara.
KKL är ingen nyhet, de har haft gott om tid på sig att ta reda på vad som gäller.
Att införa rutiner och utbilda sin personal i hur de hanterar sådana här frågor borde inte ta decennier.

KKL reglerar konsumentens rättigheter och ett företag som inte har koll på detta är verkligen ute på hal is.
Konsumenter vänder sig väl oftast till konsumentverket som har sammanfattat det mesta i punktform så att t.om en gymnasieelev kan förstå det.
Att folk på forum inte vet sina rättigheter är en sak men att personer som jobbar med det här inte har koll är bara skrämmande för oss konsumenter.
Så svårt för företag kan det inte vara att veta vad som gäller vid fel på en vara.

Eller?
http://www.konsumentverket.se/lagar--regler/lagar/konsumentko...

Edit: Lite fel