Uppgradering från GTX 560 till GTX 670

Permalänk
Inaktiv

Uppgradering från GTX 560 till GTX 670

Hej, allihopa. Jag har tänkt uppgradera mitt grafikkort, och jag har kommit fram till att ett GeForce GTX 670 är ungefär vad jag letar efter i prestandaväg.
Det jag har just nu är ett GTX 560, och det uppnår inte riktigt mina krav. Jag har så klart kollat runt på ett par sidor där prestanda jämförs, men alla sidorna jag har kollat på säger att mitt nuvarande kort borde prestera bättre än vad det faktiskt gör. På Nvidias hemsida står det att jag borde få ungefär 45 fps i The Witcher 2 med ganska höga inställningar. Grejen med mig är att jag vill försöka hålla runt 60 fps mest hela tiden, men till och med när jag kör på väldigt låga inställningar går fps:en ner till runt 50 om jag inte kollar ner mot marken, och så tänker jag ju knappast spela. Jag märkte även att processorn som användes för testet var nyare än den jag har. Det fick mig att fundera. Kan det vara min processor som inte duger?
Jag har en Intel Core i5-2500K @ 3.30GHz och 4 gig ram.

Behöver jag uppgradera för att min 560 ska fungera bättre? Om inte, behöver jag uppgradera för att 670n ska fungera?
Finns det några negativa saker om 670n som jag borde veta innan jag handlar en?
Tack i förväg.

Permalänk
Medlem

Överklocka processorn till 4 ghz och vänta tills 700-serien kommer ut, du kan gott vänta några få veckor till.
Antar att du inte har stockkylning.

Visa signatur

i7 8700K -GB Z370N Wifi -Vengeance LPX 16gb 3000 Mhz -1070Ti -480gb SSD -FD Celsius S24 -FD Nano S -Seasonic Focus Plus 750w Gold

Permalänk
Medlem

nVIDIA släpper nya kort denna månad. Uppgradera från 5XX till 6XX serien nu bör du vänta med....

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Entusiast

Processorn är absolut inte problemet, 2500K räcker otroligt långt!
Om du vill veta om ditt GTX 560 underpresterar så är ett enkelt sätt att ta reda på det att ladda ner 3dmark11 och kolla vilket resultat du får och sedan jämföra det med andra som har GTX 560

Nedladdning: http://www.3dmark.com/3dmark11/

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk

uppgradera till 6xx serien. men vänta till 7xx släpps då blir 6-serien billigare

Permalänk

Jag skulle säga mer ram...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AkUs:

nVIDIA släpper nya kort denna månad. Uppgradera från 5XX till 6XX serien nu bör du vänta med....

Är det värt? Jag siktar inte på det bästa av det bästa, och jag vill inte spendera hur mycket pengar som helst heller.

Permalänk
Inaktiv

Just det, jag är inte alls bra på datorhårdvara heller.

Permalänk
Medlem

Det är nog värt att vänta lite, om något så kanske 670 får ett lägre pris. Du kan nog leva med 560 en,två månader till

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Braineater12:

Är det värt? Jag siktar inte på det bästa av det bästa, och jag vill inte spendera hur mycket pengar som helst heller.

Priserna på 670 korten borde sjunka, alternativt får du bättre prestanda för samma peng om du köper 7xx serien.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pellepelikan:

Priserna på 670 korten borde sjunka, alternativt får du bättre prestanda för samma peng om du köper 7xx serien.

Åh, okej.
Jag har tänkt att köpa kortet någon gång under sommaren, så jag kan vänta. Det är lugnt.

Permalänk
Inaktiv

Jag körde det där 3Dmark programmet och jag fick ungefär 4000 poäng vilket var genomsnittet, så kortet verkar inte underprestera.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Braineater12:

Jag körde det där 3Dmark programmet och jag fick ungefär 4000 poäng vilket var genomsnittet, så kortet verkar inte underprestera.

Det har du rätt i, i så fall så är The Witcher 2 bara dåligt optimerat även i låga grafikinställningar som jag trodde, ditt kort är felfritt
Men gör så att du väntar och håller ett öga på priserna i sommar när 700-serien släpps för jag tror att priserna på 600-serien sjunker då och det är då jag själv planerat att köpa ett till GTX 670

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk

Jag tycker du ska slå till på ett 670 med ref kylare för 2500 kr. Om du e snål som jag!

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Braineater12:

Är det värt? Jag siktar inte på det bästa av det bästa, och jag vill inte spendera hur mycket pengar som helst heller.

Ett GTX 760 ti kommer prestera som ett GTX 670 och kommer gå in på dagens 660 ti pris.

Ett GTX 770 kommer prestera som ett GTX 680 och kommer gå in på dagens 670 pris.

WIN - WIN att vänta...

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Entusiast
Skrivet av AkUs:

Ett GTX 760 ti kommer prestera som ett GTX 670 och kommer gå in på dagens 660 ti pris.

Ett GTX 770 kommer prestera som ett GTX 680 och kommer gå in på dagens 670 pris.

WIN - WIN att vänta...

Har du källa på det alltså?
Det där är ju hur det borde bli men sedan när blir allting här i världen som det borde?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Har du källa på det alltså?
Det där är ju hur det borde bli men sedan när blir allting här i världen som det borde?

Nope, men har varit med i svägnarna länge nog för att räkna ut hur nästa fest ser ut.

Fast det är som du säger, ibland blir det inte som man tänkt sig...

Oavsett vad så ska man hålla i hästarna, vid nylansering så kanske det blir bra pris på äldre modellerna, det kanske bli bra pris på de nya
modellerna, och sist men inte minst, sist när 6XX serien kom så fyldes butikernas fyndvaru hörna med 5XX serie kort som folk ångra sig för.
Man kunde göra riktiga kap.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Ett GTX 760 ti kommer prestera som ett GTX 670 och kommer gå in på dagens 660 ti pris.

Ett GTX 770 kommer prestera som ett GTX 680 och kommer gå in på dagens 670 pris.

WIN - WIN att vänta...

Källa på det? Jag ser ingen anledning att ett "nytt" 680, alltså 770, ska vara billigare än dagens 680.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av dwd:

Källa på det? Jag ser ingen anledning att ett "nytt" 680, alltså 770, ska vara billigare än dagens 680.

Hade jag rätt eller?

Att ge 3 lax för ett 670 för 3 veckor sedan vore fail.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1952160

Windforce edition för 3689:-

Lätt värt att köpa nu, riktig killer för pengarna.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Hade jag rätt eller?

Att ge 3 lax för ett 670 för 3 veckor sedan vore fail.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1952160

Windforce edition för 3689:-

Lätt värt att köpa nu, riktig killer för pengarna.

Ser inte var du hade rätt. Ett 770 faller in i 680 pris, inte 670 som du sa.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Skrivet av dwd:

Ser inte var du hade rätt. Ett 770 faller in i 680 pris, inte 670 som du sa.

Nej ett GTX 680 Windforce kostar ca 4400kr

Edit: 4000kr nu efter prissänkning på Inet

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av dwd:

Ser inte var du hade rätt. Ett 770 faller in i 680 pris, inte 670 som du sa.

Kostade ett GTX 680 Windforce 3689:- vid release?

Jag kan säga att med ganska stor säkerhet kostade ett GTX 670 Windforce ÖVER 3689:- vid release.

*EDIT* Kollade prisjakt. GTX 670 Windforce kom vid release på 4199:-

Öppna ögonen... så blir det lättare att se.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4nsson:

Nej ett GTX 680 Windforce kostar ca 4400kr

Edit: 4000kr nu efter prissänkning på Inet

Du kan få välja vad du vill klanta dig på: Dina argument där du påstår att gtx 680 är dyrare än ett 770, eller att du inte ens kollar på webhallen där båda korten kostar lika mycket, vilket är vettigt.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Kostade ett GTX 680 Windforce 3689:- vid release?

Jag kan säga att med ganska stor säkerhet kostade ett GTX 670 Windforce ÖVER 3689:- vid release.

*EDIT* Kollade prisjakt. GTX 670 Windforce kom vid release på 4199:-

Öppna ögonen... så blir det lättare att se.

Det är ju de nuvarande priserna som är relevanta dock. Pris idag i förhållande till prestanda idag. Där placerar sig 770 jämnt med gtx 680, och över 670.

Båda ni kan hjälpa varandra med att öppna ögonen så tar jag och väntar på nästa underhållande argument.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk

Enligt prisjakt:

MSI Geforce GTX 680 Lightning - 4019:-
MSI Geforce GTX 770 Lightning - 3864:-

MSI Geforce GTX 680 Twin Frozr - 3852:-
MSI Geforce GTX 770 Twin Frozr - 3445:-

Asus Geforce GTX 680 DCII OC - 3710:-
Asus Geforce GTX 770 DCII OC - 3850:-

Gigabyte Windforce GTX 680 - 3699:-
Gigabyte Windforce GTX 770 - 3689:-

EVGA Geforce GTX 680 - 4499:-
EVGA Geforce GTX 770 - 3974:-

Jag tycker det ser ut som att det enda 770 kort som är dyrare än GTX 680 är Asus DCII OC kort, Eller?

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av dwd:

Det är ju de nuvarande priserna som är relevanta dock. Pris idag i förhållande till prestanda idag. Där placerar sig 770 jämnt med gtx 680, och över 670.

Båda ni kan hjälpa varandra med att öppna ögonen så tar jag och väntar på nästa underhållande argument.

Läser du vad du ens skriver?

Du säger i förhållande till prestanda. Ett GTX 770 är SNABBARE och BILLIGARE än ett GTX 680.

Vad är det du missar?

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4nsson:

Enligt prisjakt:

MSI Geforce GTX 680 Lightning - 4019:-
MSI Geforce GTX 770 Lightning - 3864:-

MSI Geforce GTX 680 Twin Frozr - 3852:-
MSI Geforce GTX 770 Twin Frozr - 3445:-

Asus Geforce GTX 680 DCII OC - 3710:-
Asus Geforce GTX 770 DCII OC - 3850:-

Gigabyte Windforce GTX 680 - 3699:-
Gigabyte Windforce GTX 770 - 3689:-

EVGA Geforce GTX 680 - 4499:-
EVGA Geforce GTX 770 - 3974:-

Jag tycker det ser ut som att det enda 770 kort som är dyrare än GTX 680 är Asus DCII OC kort, Eller?

Högst efterfrågan på DCII- och Windforce-kort så jag ser helt klart vad du antyder, dock har de lyckats få ett rätt liknande pris skulle jag säga? Det är ju inte 670-priser inte. Jag ser din poäng, tack!

Skrivet av AkUs:

Läser du vad du ens skriver?

Du säger i förhållande till prestanda. Ett GTX 770 är SNABBARE och BILLIGARE än ett GTX 680.

Vad är det du missar?

Det är knappt någon prisskillnad på de modellerna (se ovan) som är mest eftertraktade. Det är inte, som du verkade tycka, heller någon generell prislapp i nivå med ett GTX 670.

Ett GTX 770 inte alls mycket bättre än ett 680 så dina starkt betonade skillnader där du säger att det är "SNABBARE och BILLIGARE" är inte så stora som du kanske tror. Och till respons på ditt ursprungliga påstående: 770 är inte ett nytt 680 till priset av ett 670. Det är nära inpå, men du ska inte flame:a mig för att säga annat, då vi ligger ungefär lika långt ifrån ett helt och hållet "rätt" påstående. Tack för ditt svar dock, fick mig att kolla andra modeller av kortet och se större prisskillnader. (så gogo Gigabyte! )

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk

Nej det är inte riktigt 670 priser, Men väldigt nära, Hoppas bara på att GTX 670 och 680 sjunker ännu mer i pris dom närmsta månaderna

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av dwd:

(1) Ett GTX 770 inte alls mycket bättre än ett 680 så dina starkt betonade skillnader där du säger att det är "SNABBARE och BILLIGARE" är inte så stora som du kanske tror. Och till respons på ditt ursprungliga påstående: [B][I][U]] (2) 770 är inte ett nytt 680 till priset av ett 670. Det är nära inpå, men du ska inte flame:a mig för att säga annat, då vi ligger ungefär lika långt ifrån ett helt och hållet "rätt" påstående. Tack för ditt svar dock, fick mig att kolla andra modeller av kortet och se större prisskillnader. (så gogo Gigabyte! )

1. Jo det är precis det vad det är, GTX 770 vinner över GTX 680 i samtliga tester. Kanske dax att läsa recesionen?

2. Jo ett GTX 770 är ett klockat GTX 680, ett "nytt GTX 680" till samma introduktionspris som GTX 670 lanserades på.

Flame? Du har juh uppenbart ingen koll utan bara häver fram dina åsikter utan belägg eller fakta.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4nsson:

Nej det är inte riktigt 670 priser, Men väldigt nära, Hoppas bara på att GTX 670 och 680 sjunker ännu mer i pris dom närmsta månaderna

Det tycker jag absolut!

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*