Är det någon skillnad mellan hörlurar i prisklassen 600 kr mot 2000 kr?

Permalänk
Inaktiv

Är det någon skillnad mellan hörlurar i prisklassen 600 kr mot 2000 kr?

Hej.

Skall köpa en Nexus 4 på måndag och ett par bra on-ear hörlurar (halvtäckande ) och jag vill veta om skillnaden är större mellan dessa två prisklasser?
Hörlurarna skall helst inte sticka ut så mycket, dvs jag skall kunna sitta på bussen utan att någon tror jag är handikappad =).

Sedan så har jag ingen aning om vad som skall köpas, eller om man kan få det bästa för pengarna utomlands?(uk?)
Tipsa gärna, själv tittade jag på Bose Quiet Comfort 3 jag tyckte att dessa var underbara, dock var priset för högt.

Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dejch:

Hej.

Skall köpa en Nexus 4 på måndag och ett par bra on-ear hörlurar (halvtäckande ) och jag vill veta om skillnaden är större mellan dessa två prisklasser?
Hörlurarna skall helst inte sticka ut så mycket, dvs jag skall kunna sitta på bussen utan att någon tror jag är handikappad =).

Sedan så har jag ingen aning om vad som skall köpas, eller om man kan få det bästa för pengarna utomlands?(uk?)
Tipsa gärna, själv tittade jag på Bose Quiet Comfort 3 jag tyckte att dessa var underbara, dock var priset för högt.

Tack

det är definitivt skillnad på ljudet om man går från 600 till 2000kr.
några bra tips har jag tyvärr inte då jag inte är så förtjust i on-ear.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Det är absolut skillnad! Själv kör jag för tillfället B&W P5 som mobillurar, riktigt nice för det, ta dig en titt på dem om du kan! Bra byggkvalitet, bra ljuddämpning och framför allt, balanserat ljud!

http://www.hifiklubben.se/produkter/tillbehor/horlurar/bw_p5_...

Visa signatur

Sony α7III | BMPCC
XPS 13 9360 | 3770k | GTX970
CA Dacmagic+ | AQ Dragonfly Red
DT880 Pro | DT250
Xperia 1 IV

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av morxy49:

det är definitivt skillnad på ljudet om man går från 600 till 2000kr.
några bra tips har jag tyvärr inte då jag inte är så förtjust i on-ear.

Har inte riktigt bestämt mig än för om det skall vara in-ear eller on-ear.

Jag har redan ett par westone u3 (in-ear) som är mycket bra, men jag gav dessa till min bror, så därför är jag själv ute efter nytt. Jag vet ju att det finns westone 4 nu, men jag vill veta vad ni rekommenderar först

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dejch:

Har inte riktigt bestämt mig än för om det skall vara in-ear eller on-ear.

Jag har redan ett par westone u3 (in-ear) som är mycket bra, men jag gav dessa till min bror, så därför är jag själv ute efter nytt. Jag vet ju att det finns westone 4 nu, men jag vill veta vad ni rekommenderar först

själv gillar jag on-ear bättre än in-ear, men samtidigt så gillar jag inte on-ear, så då kanske du förstår att in-ear inte är riktigt min grej heller

nej, ska det vara lurar så ska det vara ett par bekväma over-ear! (tyvärr är det lite jobbigt med dom när man är på fri fot)

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Inaktiv

B&W P5 ser väldigt bra ut, men är inte dessa gamla nu, dvs finns det inget bättre i samma prisklass?

Just nu funderar jag även på ett par westone 4r men priset är väldigt högt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dejch:

B&W P5 ser väldigt bra ut, men är inte dessa gamla nu, dvs finns det inget bättre i samma prisklass?

Just nu funderar jag även på ett par westone 4r men priset är väldigt högt.

Jag provade ett par olika innan jag köpte P5, gillade inga bättre. Vilka hörlurar man gillar är väldigt subjektivt, så du borde verkligen prova!

Visa signatur

Sony α7III | BMPCC
XPS 13 9360 | 3770k | GTX970
CA Dacmagic+ | AQ Dragonfly Red
DT880 Pro | DT250
Xperia 1 IV

Permalänk
Inaktiv

En sista fråga. Såg nyss att dessa precis släppts
http://www.netonnet.se/art/ljud-och-horlorar/horlurar/varumar...

Hur är dessa? Anledningen till att jag drogs till dessa är för att de ser så otroligt snygga ut, passar perfekt ifall man skulle bära dessa "public" , det gör även B&W P5, men dessa kanske tom är bättre ljudmässigt?

Permalänk
Medlem

Det går nästan inte alls att säga hur ett par hörlurar kommer att låta för en annan person (det kan som mest vara en väldigt liten fingervissning om hur dom kanske kommer att låta).
Detta för att örats,örats kanal,osv form,storlek,etc har STOR betydelse för hur det i slutändan kommer låta.
Inte nog med det utan jag kan föredra att det låter på ett sätt men du tycker att det då låter skit och vill ha det på det andra,tredje,fjärde,osv sättet som kan vara totalt tvärtom (där jag tycker det låter skit),osv,osv,osv.

Enda sättet är att SJÄLV provlyssna (i butik,etc heller köpa,skicka tillbaks till man är nöjd) och sen ta det man har råd med och tycker låter bra och sen ska dom ju helst hålla ett tag med.
Billiga vs dyra så är det ju ljudet som är det mest förbättrade och sen kvaliten (tex så att inte plast skiten spricker efter 3mån).
Visserligen finns det en del dyrare lurar som låter skit för dom flesta och har kass kvalitet tex beats by dre heller liknade kändis märken (det är ju namnet du betalar för där och INGET annat).

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Skaffa lättdrivna lurar. Nexus 4 har låg utnivå i hörlursjacket.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Skaffa lättdrivna lurar. Nexus 4 har låg utnivå i hörlursjacket.

thes.
eller köp en Fiio.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Om du funderar på ett In-ear, rekomenderar jag Shure Se-215. Mycket trevliga lurar. Dämpar mycket av ljudet från utsidan, vilket är trevligt om du ska åka mycket buss.

Men om du känner att du hellre vill ha ett par On-ear så skulle jag kunna rekommendera både B&W P5 samt Sennheisers lite dyrare Momentum. De är vad jag skulle kalla Semi on-ear

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ursäkta negativiteten, men ett par jättebra hörlurar till en mobiltelefon är väl lite som ett par Formel 1-däck på en trehjuling? MP3-ljud från en mobil tror jag knappast gör ett par fina hörlurar rättvisa...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solok:

Ursäkta negativiteten, men ett par jättebra hörlurar till en mobiltelefon är väl lite som ett par Formel 1-däck på en trehjuling? MP3-ljud från en mobil tror jag knappast gör ett par fina hörlurar rättvisa...

Nej, TS kommer nog inte kunna utnyttja lurarnas fulla potential men han får bättre ljud från ett par 2000kr-lurar kopplade till mobilen än med ett par 600kr-lurar.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Nej, TS kommer nog inte kunna utnyttja lurarnas fulla potential men han får bättre ljud från ett par 2000kr-lurar kopplade till mobilen än med ett par 600kr-lurar.

Fast då kommer TS vara tvungen att köra maxvolym hela tiden eftersom 2000kr lurar lär vara riktigt tungdrivna.

Kör Sennheiser CX-300 Precision II idag och de är lättdrivna. Ville dock testa slutna lurar och hittade då Sennheiser HD419. Tyvärr fick jag öka volymen med nästan 50% dels för att de verkligen inte stängde ut ljudet som mina in-ear och dels helt enkelt för att de är mer tungdrivna.

Kan det vara Ohmen som säger hur tungdrivna de är?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Fast då kommer TS vara tvungen att köra maxvolym hela tiden eftersom 2000kr lurar lär vara riktigt tungdrivna.

Kör Sennheiser CX-300 Precision II idag och de är lättdrivna. Ville dock testa slutna lurar och hittade då Sennheiser HD419. Tyvärr fick jag öka volymen med nästan 50% dels för att de verkligen inte stängde ut ljudet som mina in-ear och dels helt enkelt för att de är mer tungdrivna.

Kan det vara Ohmen som säger hur tungdrivna de är?

Varför tror du att prislappen bestämmer hur svårdrivna ett par lurar är? Mina Denonlurar som gick på 3000kr nypris är bra mycket mer lättdriva än många billigare lurar. Prislappen har ingenting alls med hur lätt en lur är att driva. Det du får kolla på är impedans och känslighet.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Varför tror du att prislappen bestämmer hur svårdrivna ett par lurar är? Mina Denonlurar som gick på 3000kr nypris är bra mycket mer lättdriva än många billigare lurar. Prislappen har ingenting alls med hur lätt en lur är att driva. Det du får kolla på är impedans och känslighet.

Jo det är sant men jag menade att det sitter kraftfullare komponenter som drar mer kraft i lyxlurar?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Jo det är sant men jag menade att det sitter kraftfullare komponenter som drar mer kraft i lyxlurar?

Nej. Läs på lite mer om hur en hörlur är uppbyggd och dess komponenter. Även hur ett högtalarelement fungerar och lite grundläggande fysik (typ elektromagnetism).

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dejch:

B&W P5 ser väldigt bra ut, men är inte dessa gamla nu, dvs finns det inget bättre i samma prisklass?

Just nu funderar jag även på ett par westone 4r men priset är väldigt högt.

Sennheiser HD25-II.

Bättre ljud, mycket billigare och mycket skönare att ha på sig.

Visa signatur

Fuck yea!

Permalänk
Medlem

När jag köpte lurar (till en sansa clip+) för snart 1 år sedan föll valet på Sennheiser hd25, efter att ha testat bland annat b&w p5 som imo inte lät särskillt mycket bättre än mina akg k518. Sennheiser hd25 däremot låter extremt mycket bättre.

Men som andra påpekat, ta din telefon, gå till närmaste ljudbutik (t ex 4sound) och provlyssna. Ljud är subjektivt!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk

Röstar också för hd25, testa dom givetvis först! Fick sälja mina vidare efter någon månads användande då de satt för tajt på hjässan min. Använde mina med en Fiio e17 till en HOX.

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem

Kör ett par Senheiser Amperior (HD25) till min Nexus 4 och det låter riktigt bra, rekomenderas!

Visa signatur

System: Team Red