Permalänk

Strandlåda

Hej, jag blev taggad för sommar i vintras och då slog idén mig. Jag ska bygga en "strandhögtalare" "boombox" ja alla kallar det olika. Man ska kunna hänga med grabbarna och lira fotboll, sitta vid en brasa och chilla och ha bra och skönt ljud och självklart kunna ha den på stranden. Så jag började kolla på en färdig "boombox" men nä. Jag ville bygga den själv, då hade jag något att göra under vintern också. Plus att jag är väl ett ljud freak hehe. Men iaf jag började kolla runt och det kändes som att det inte skulle bli så dyrt.. Men det blev värre än vad jag trodde, minns inte priser till 100%. Jag hade som krav att det ska vara högt och inte för klen bas och framförallt bra batteri.
Batteri: Mc gel 12Ah 650kr
Sterio: Pioneer DEH-2500UI 1000kr
Högtalare: Magnat 6x9 4st 600kr/par
Voltmätare: 130kr
tyg: mocka 200kr
övrigt: 1000kr

Högtalare och stereo fick jag på halva priset då jag köpte det på julrean.

Stereon är på 40x4w och batteriet är på 12Ah, batteriet väger 6kg.. men ville ha ett bra batteri. Jag kan väll spela iaf 2h HÖGT, sedan kan man ju små spela. Man kan ju inte kräma på när man är på stranden om det är massa folk så batteriet räcker då jag också funderar på en solcell till sommaren, får se om det behövs.

Jag byggde en låda först då den blev för kryddigt stor och vägde 20kg .. Men jag har byggt en ny låda och den väger 15kg .. Det är fortfarande för tungt och den är lite för stor.. Får göra en ny och byta material då jag använde mig av MDF skivor 1.2cm tjock har jag för mig.. Men ville inte att lådan skulle flexa så fick bli så tjockt.. Men får se hur jag gör, det kommer uppdate på det senare.

Kommentera gärna din åsikt och ge mig tips och nått som jag kanske kan ändra som jag kanske inte tänkt på. Rösta också vetja

Strandlåda

Permalänk
Medlem

blev ju bra ska nog med skaffa volt mätare till min och något tyg kolla gärna in min om du vill. Länk: http://www.sweclockers.com/galleri/10759-portabel-hogtalarlad...

Permalänk
Skrivet av wozzer:

blev ju bra ska nog med skaffa volt mätare till min och något tyg kolla gärna in min om du vill. Länk: http://www.sweclockers.com/galleri/10759-portabel-hogtalarlad...

Ja voltmätare MÅSTE du ha, om den går under 10,5-11 volt så går stereon sönder "brinner upp inuti" så det skulle jag rekommendera

Permalänk
Medlem

va :0 shit, då måste jag handla en sådan snarast

Skrivet av oskareriksson:

Ja voltmätare MÅSTE du ha, om den går under 10,5-11 volt så går stereon sönder "brinner upp inuti" så det skulle jag rekommendera

Permalänk
Avstängd

Den brinner inte upp av för lite ström, dock stängs den av

Permalänk
Skrivet av Kvickarn:

Den brinner inte upp av för lite ström, dock stängs den av

"Brinner" gör den ju inte, stereon går sönder, enligt brl. Jag går el och enligt min lärare så går den sönder också.

Permalänk
Medlem

5p bara för dessa fina cerwin vegor du har i bakgrunden :).

Visa signatur

Main: Antec p182b, 16gb DDR3, Intel I5 760, XFX AMD 6950, Western digital caviar black 1tb, 256gb SSD, Corsair 750w .
Filserver: Rackchassi,AMD 965BE , 16gb DDR3,7st Western Digital RED 3tb , 1st SSD, 750W Corsair Power Supply

Permalänk
Medlem

Kul bygge, väl utfört! gillar att du satt 4 högtalare på den ! borde höras bra på en större yta men kanska inte så riktat

Skrivet av oskareriksson:

Ja voltmätare MÅSTE du ha, om den går under 10,5-11 volt så går stereon sönder "brinner upp inuti" så det skulle jag rekommendera

Skrivet av wozzer:

va :0 shit, då måste jag handla en sådan snarast

inte så säker på att stereon går sönder men batteriet dödar ni om ni kör det i botten varje gång.. :/ spänningen som är i en bil brukar oftast vara 14-15V om jag minns rätt så levererar generatorn 15,4-6 (nåt sånt, nån bil-elare får gärna rätta mig) och ett TOMT bilbatteri ger ca 12 v, om du är nere på 10 v så är riisken rätt stor att döda en cell eller 2 :/ jag vet dock inte om detta även gäller för gel-batterier... men att ha en voltmätare är nog oavsett ingen dålig ide.

Visa signatur

Den är så gammal så specifikationerna är suddiga...

Permalänk
Skrivet av lol1337:

5p bara för dessa fina cerwin vegor du har i bakgrunden :).

Haha tack, dom är fina

Permalänk
Skrivet av Kel:

Kul bygge, väl utfört! gillar att du satt 4 högtalare på den ! borde höras bra på en större yta men kanska inte så riktat
Tack, jo det låter mycket bra och högt med ett hyfsat tryck

inte så säker på att stereon går sönder men batteriet dödar ni om ni kör det i botten varje gång.. :/ spänningen som är i en bil brukar oftast vara 14-15V om jag minns rätt så levererar generatorn 15,4-6 (nåt sånt, nån bil-elare får gärna rätta mig) och ett TOMT bilbatteri ger ca 12 v, om du är nere på 10 v så är riisken rätt stor att döda en cell eller 2 :/ jag vet dock inte om detta även gäller för gel-batterier... men att ha en voltmätare är nog oavsett ingen dålig ide.

Tål fler cykler urladdningar än konventionella MC-batterier.
Långsam självurladdningstakt samt god förmåga att återhämta sig efter djup urladdning gör gel-batteriet idealiskt för säsongs- eller sporadisk användning.

Där har du specs på batteriet. Det är ett gel batteri och den klarar hur många urladdninar som helst ner i botten och upp i toppen. Därför jag valde just det batteriet

Permalänk
Medlem

Full score för Vegorna i bakgrunden! Vilken modell är det? Jag hade ett par LS-15 förut. Men effektförstärkaren pajade och jag var för fattig för att köpa ny/betala för lagning, så jag sålde dem :/

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk
Skrivet av Pugilisten:

Full score för Vegorna i bakgrunden! Vilken modell är det? Jag hade ett par LS-15 förut. Men effektförstärkaren pajade och jag var för fattig för att köpa ny/betala för lagning, så jag sålde dem :/

Haha tack, det är at-80 (12") Haha okej, ja det är inte billigt med hifi

Permalänk
Medlem

Har själv At-100 vilket är dom bästa högtalarna jag någonsin haft, fick ge otroliga 1600kr för dom vilket var helt sjukt najz pris, mycket dunk för pengarna iaf. Innan hade jag cls 12 surround system och innan dess D6-E
Driiver allt med nad/cerwin vega förstärkare som inte är nyare än 1995, gammal hifi är bäst

Visa signatur

Main: Antec p182b, 16gb DDR3, Intel I5 760, XFX AMD 6950, Western digital caviar black 1tb, 256gb SSD, Corsair 750w .
Filserver: Rackchassi,AMD 965BE , 16gb DDR3,7st Western Digital RED 3tb , 1st SSD, 750W Corsair Power Supply

Permalänk
Skrivet av lol1337:

Har själv At-100 vilket är dom bästa högtalarna jag någonsin haft, fick ge otroliga 1600kr för dom vilket var helt sjukt najz pris, mycket dunk för pengarna iaf. Innan hade jag cls 12 surround system och innan dess D6-E
Driiver allt med nad/cerwin vega förstärkare som inte är nyare än 1995, gammal hifi är bäst

Gött, är själv sugen på at-100 nu! Jag fick mina at-80 för 100kr hehe så det var gött! Driver min med en nad 316bee, ger bra tryck men ska köpa ett alto mac 2.2, får 290w i 6ohm så då blir det tryck

Permalänk
Medlem

Fan det var ett riktigt bra pris du fick på dom Gillar äldre hifi mer än det nya då det känns som bättre kvalité

Visa signatur

Main: Antec p182b, 16gb DDR3, Intel I5 760, XFX AMD 6950, Western digital caviar black 1tb, 256gb SSD, Corsair 750w .
Filserver: Rackchassi,AMD 965BE , 16gb DDR3,7st Western Digital RED 3tb , 1st SSD, 750W Corsair Power Supply

Permalänk

Cerwin Vega i bakgrunden (y)

Visa signatur

Felstavningar skylles på alkohol, droger, sex och tangentbord.

Permalänk
Skrivet av lol1337:

Fan det var ett riktigt bra pris du fick på dom Gillar äldre hifi mer än det nya då det känns som bättre kvalité

Ja det var ett lxm halva priset så det blev riktigt bra Ja dem är robusta och bra!

Permalänk
Skrivet av DubStepBooy:

Cerwin Vega i bakgrunden (y)

Cerwin Vega är roliga grejer