Lenovo Y500 med W8 startar inte, Error code: 0xc0000001

Permalänk
Medlem

Lenovo Y500 med W8 startar inte, Error code: 0xc0000001

Hej SweC-medlemmar!

Jag har nu för första gången stött på, vad som verkar vara, ett rejält jäkla problem.
Innan ni tar och hänvisar mig till google, så dom enda svar jag får på följande fråga är att jag ska installera om Windows 8, men detta är omöjligt, då jag inte fick med en skiva vid köpet av datorn från Alina.

Dags för en liten saga:
Igår visade det sig att mitt Avast-antivirus skulle ta slut imorgon ( idag i realtid ), varför jag nämner detta är för att jag undrar om detta kan vara orsaken?
När jag imorse sätter igång min dator så hänger sig skärman på den laddande Lenovo-skärmen och kommer aldrig till Windows8-startsidan/login.
Jag lät den stå på där ett bra jävla tag innan det hände något och då kom följande text upp:

"Your PC couldn't start properly

After multiple tries, the operating system on your PC failed to start, so it needs to be repaired.

Error code: 0xc0000001

You'll need to use the recovery tools on your installation media. If you don't have any installation media (like a disc or USB device), contact your system administrator or PC manufacturer.

Press Enter to try again
Press F( for Startup Settings"

- Jag har ingen aning vad jag ska ta mig till och jag har nu ( perfekt lägligt till studenten ) arbeten som måste lämnas in som ligger på datorn och ni kanske förstår att det döljs en hel del ilska bakom det här inlägget.

Hoppas att någon kan hjälpa mig och har ni några frågor för att få fram erat svar, så ska jag göra mitt bästa för att hjälpa er förstå situationen.

( Har sett att flertalet personer har haft exakt samma problem, just Error: 0xc0000001, men ingen av trådarna har gett mig eller någon annan någon fullkomlig hjälp, tyvärr.

Tack!

Permalänk
Medlem

Y500 har ju en One-key recovery knapp precis vid AC-uttaget, kan du återställa datorn därifrån?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nirneath:

Y500 har ju en One-key recovery knapp precis vid AC-uttaget, kan du återställa datorn därifrån?

Hittade den nu, har inte lagt märke till den förut.
Hur använder jag den? Ska jag bara hålla in den medans den startar upp eller?
För jag kommer ju inte in på inloggningen, därför jag undrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fallra:

Hittade den nu, har inte lagt märke till den förut.
Hur använder jag den? Ska jag bara hålla in den medans den startar upp eller?
För jag kommer ju inte in på inloggningen, därför jag undrar.

One-key recovery knappen ska du trycka på när datorn är avstängd. Därifrån kan du återställa datorn om det var det du ville göra?

Permalänk
Medlem

Det är kanske bäst att rädda viktiga filer innan en återställning:
http://www.idg.se/2.1085/1.458715/sa-raddar-du-filer-fran-din...

Permalänk
Medlem

Testade det nu och det kom fram något som liknade kommandotolken.
Där fick jag ett val där det stod att man kunde välja "Windows 8"
När jag tryckte enter så började den boota och nu är den tillbaks på noll igen, samma laddnings-skärm som tidigare..
Tack för förslaget däremot!

Permalänk
Medlem

Du kan ju annars ta och ominstallera Windows 8, sök efter "en_windows_8_x64_dvd_915440" och använd en USB sticka. CD-ky behövs inte då nyckeln finns inprintat i bios.

Permalänk
Medlem

Det var samma felmeddelande jag hade på min tror jag, det var hårddiskhaveri, fick skicka in den för byte av hårddisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nirneath:

One-key recovery knappen ska du trycka på när datorn är avstängd. Därifrån kan du återställa datorn om det var det du ville göra?

https://www.youtube.com/watch?v=eKyjsv5B8E8

Tack så jättemycket.
Jag håller nu på att återställa datorn, för jag kan inte vänta på att föra över filer, som jag först skulle ha tillgång till att göra om två veckor.
Jag måste använd atorn till skolarbete nu på direkten och då är det bättre om den är helt återställd.
Tråkigt att det ska behöva bli såhär, menmen!

Jag hör av mig senare om det fungerar, sålänge så får ni gärna fortsätta att komma med tips, så jag har dom redo ifall det inte fungerar.

Permalänk
Medlem

Den är nu återställd och den är tillbaks till på steg noll.
Lenovo-skärmen vid uppstart är vad som kom fram även efter återställning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fallra:

Den är nu återställd och den är tillbaks till på steg noll.
Lenovo-skärmen vid uppstart är vad som kom fram även efter återställning.

Ja då kanske du också har haveri på disken, som jag hade

Permalänk
Medlem

Om du har mnöjlighet så koppla in disken i en annan dator, och för över filerna du behöver, på så sätt får du veta om det är diskhaveri! Kanske inte världens säkraste men det hade jag gjort

Visa signatur

GPU: Sapphire 5700 XT CPU: i9 10850K @ 5 GHz med NH-D15 RAM: 32 GB Vengeance @ 3600 MHz PSU: eVGA Supernova 750 G3 Chassi: Define R5 Moderkort: Asus Strix Z490-F Lagring: 970 EVO 500 GB och 840 EVO 250 GB Skärm: Asus TUF VG259Q, PHILIPS Brilliance 230C, Samsung U28E590
Äldre grejer: 4790K, i7 920, Athlon 3800+ X2, 290X Crossfire, 560 Ti Sli, 560 Ti 448 cores, 8800 GT Sli.
Laptop:  MacBook Pro 13" mid 2014 