Retro dator, batteriet?

Permalänk
Medlem

Retro dator, batteriet?

Hallå där alla kunniga!

Har hittat en gammal AST Ascentia 910N här hemma som jag lekt runt lite med, men nu är det dags att stoppa undan datorn igen på vinden (i orginal kartong med oöppnat dos ).

Undrar därför hur jag ska göra med batteriet, ska jag ha det fulladdat eller tomt? Det håller strömmen ganska bra, och är med andra ord fullt funktionsdugligt

Batteriet till cmos med mer hade läckt och jag har amputerat bort det och är nu på jakt efter ett nytt, någon som vet var jag kan hitta det? ser ut typ såhär.

Visa signatur

Citera för svar :)

Intel 3770k / Msi Mpower / 980 TI / 16gb 1600mhz Corsair Vengeance / H100i / Silverstone Strider 1000w Gold / Samsung 830 128gb / Fractal Design Arc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najsisen:

Hallå där alla kunniga!

Har hittat en gammal AST Ascentia 910N här hemma som jag lekt runt lite med, men nu är det dags att stoppa undan datorn igen på vinden (i orginal kartong med oöppnat dos ).

Undrar därför hur jag ska göra med batteriet, ska jag ha det fulladdat eller tomt? Det håller strömmen ganska bra, och är med andra ord fullt funktionsdugligt

Batteriet till cmos med mer hade läckt och jag har amputerat bort det och är nu på jakt efter ett nytt, någon som vet var jag kan hitta det? ser ut typ såhär.

http://i.pchub.com/i/AST-Ascentia-910N-Battery-Cmos-Resume-RT...

Datorns batteri hade jag plockat ur datorn och sen sett till att förvara det svalt men inte under 0 grader.
ang. cmos-batteriet så googlade jag lite och hittade en butik där det självklart var slut i lager, däremot står det att det är 7.2 volt, du borde egentligen kunna bygga dig ett eget om du hittar rätt batterier att bygga av.

Edit: hittade dessa, borde kunna fungera
http://www.batteriexperten.com/sv/artiklar/larmbatteri-g4s-ct...

Visa signatur

CPU: Intel core i5 3570k 4,4 GHz | MODERKORT:Asus P7Z77-v PRO| GPU: Radeon HD 6870 1GB med hembygd dunderluftkylning | RAM: Corsair Vengance LP 16Gb |

Permalänk
Medlem

Batteriet ska absolut vara fulladdat.