Permalänk
Medlem

Välja moderkort till m-Atx

Hejsan! Jag funderar på att köpa ett nytt m-Atx moderkort då mitt nuvarande är väldigt "tråkigt", man kan t ex inte överklocka processorn. Jag hade dessutom tänkt att köpa ett till grafikkort längre fram. Jag kan inte bestämma mig för något nytt moderkort och tänkte därför höra efter här i forumet om lite råd.

Moderkortet som jag har idag är ett MSI H77MA-g43.

Jag har tittat lite på Asrock Z77-Extreme4-m men jag vet inte riktigt om det är ett bra moderkort eller ej. Moderkortet måste ha stöd för SLI samt så måste en i5 3570k passa till.

Ska man satsa på ett dyrare moderkort? Har ni några förslag så får ni väldigt gärna skriva

Permalänk

Du kommer inte att bli besviken! ASUS vet vad de gör! http://www.inet.se/produkt/1902258/asus-maximus-v-gene

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk

Håller med föregående talare, satsa på ett Gene V. Ett mycket bra kort, kostar lite mer men lätt värt det.

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Medlem

Japp! Max V Gene är bra grejer. Asus är kungen av moderkort.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Gene V (Inet är lite dyra på just detta mobo)
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1167993

Permalänk
Medlem

Får väl gå mot strömmen och säga att jag tvivlar på att du märker av de extra funktioner ett 1500:- moderkort har gentemot ett för 800. Asrock-kortet du länkade till fungerar bra. Fast frågan är ju hur mycket du bryr dig om lullull och om du är gjord av pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Får väl gå mot strömmen och säga att jag tvivlar på att du märker av de extra funktioner ett 1500:- moderkort har gentemot ett för 800. Asrock-kortet du länkade till fungerar bra. Fast frågan är ju hur mycket du bryr dig om lullull och om du är gjord av pengar.

Det är lite så jag känner, det kanske är mer värt att satsa på Asrock kortet och en vettig processorkylare? Det blir ju ungefär 1400-1500 kr tillsammans istället för Asus kortet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Handen:

Det är lite så jag känner, det kanske är mer värt att satsa på Asrock kortet och en vettig processorkylare? Det blir ju ungefär 1400-1500 kr tillsammans istället för Asus kortet.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, men en vettig kylare behöver inte kosta mycket den heller.
Har ju inte hängt med mycket där på sistone, men en Cooler Master Hyper 212 Evo gör jobbet utmärkt.