[Projekt]: Big Bro' Prodigy [BitFenix Prodigy Mod]

Permalänk
Medlem

UPDATE 24/05 2013

Skrivet av xapa112:

Grattis I efterskott! Ska bli djävligt kul att se slutresultatet

Tack så mycket! Kika nedan för en update!

Skrivet av biorrith:

Äntligen någon som gör något ballt med ett prodigy!

Tackar! Hoppas du gillar det du ser

Skrivet av Blargmode:

Jag har alldeles för många idéer x) Och då känns det ju dumt att sno din

Men jag har ett helt vanligt vattenkylt bygge på g, tänkte att man får börja lite lugnt med vattenkylning innan man konstrar till det

Haha, många idéer känner jag igen! Man får nya idéer innan man hunnit slutföra de första
Vattenkylning är nice, hoppas du får till någon riktigt snyggt! Vad blir det för grejer?

Skrivet av KoSoVaR:

glömde ju säga grattis till dig på fejjan, men bättre nu än aldrig :D!

Tackar så mycket! Exakt

Och nedan ser ni en liten update, hoppas ni gillar't!

UPDAAAAAAATE!

Moddning/ändring av frontpanelen - 24/05 -2013

UPDATE 24/5 - 2013

HEJ HOPP!

Hoppas allt står grymt till!
Som ni såg på bilden jag la upp den 22:a maj så fyllde jag år varpå jag fick hem ett paket samma dag. Ett paket med massa mesh från farsan, yeah! Tackar för det Detta betyder så klart att meshen ska användas till chassit på lite olika ställen, spännande!

Hade planer att släppa en stor update där jag använder all mesh men efter att jag satt och jobbade lite igår med projektet så blev jag så grymt nöjd och glad över resultatet så jag kände att jag måste dela med mig av detta direkt! Kunde inte vänta tills jag gjort resterande grejer haha.

Så här kommer det!
Gjorde en liten förändring på frontpanelen som fick utseendet att nå nya nivåer, om jag får säga det själv. Jag älskar utseendet av stål och mesh!

Get ready!

Som de flesta vet så har den svarta modellen av Bitfenix Prodigy en form av mesh i frontpanelen av svart färg. Den tillåter bättre luftflöde än om frontpanelen hade varit solid utan några som helst hål.

Eftersom jag gillar färgen och utseendet av stål så tyckte jag lite egen mesh skulle göra susen! Hade turen att jag kunde be om speciella mått på mesh-bitarna vilket farsan fixade, grymt bra!
Här ser vi då originalfrontpanelen (som jag skrapat lite för att testa) och en mesh-bit brevid.

Plockar av "meshen" som Prodigy har i fronten. Väldigt tunn och lätt typ av mesh, inga dunder-grejer här men de fyller sitt syfte!

Provmonterar vad som komma skall! So far looking good, måtten är perfekta!

Markerar hålen där monteringen ska ske i form av popnitar. Behövde borra med ett 2mm borr för att utöka hålet lite, men det var det inga problem med

Jag gör likadant med själva frontpanelen. Där jag markerade hålen på meshen borrade jag även i frontpanelen som är gjord av plast och här är hålen.

Frontpanelen med 4st uppborrade hål - ett i varje hörn.

Drar fram popnitarna för att montera! Ska bli spännande att se resultatet.

Frontpanelen med äkta 1mm rostfritt stål mesh! Återstår bara montering i chassit.

Och här kommer det slutliga resultatet! Jag blev så nöjd över det att jag bjuder på en extra högupplöst bild! Tycker det blev grymt snyggt, älskar utseendet av metall/stål och den lite industriella känslan.

Detta var som sagt en liten update för jag inte kunde hålla mig att dela med mig!

Jag fick ju dock hem många fler mesh-bitar än så här, undrar vad de bitarna ska användas på chassit?

Hoppas ni tyckte om updaten (även om mesh inte skulle falla er i smaken)

Kommentera eller fråga gärna, blir glad när folk skriver!
Tack för ni läser och följer!

Ha det skitgött sålänge!
Tack på förhand
MVH
Nikkop

Dold text
Permalänk
Entusiast
Skrivet av Nikkop:

Haha, många idéer känner jag igen! Man får nya idéer innan man hunnit slutföra de första
Vattenkylning är nice, hoppas du får till någon riktigt snyggt! Vad blir det för grejer?

Det blev mycket snyggare med ditt nät än originalet! Får väl också erkänna att jag har en lite svag punkt för den typen av galler

Datorn kommer bli ganska standard, en 3570k, två 680 och kylblock från alphacool. Använder den mest som introduktion till vattenkylning som sagt, så jag har inte kostat på mig syra snygga nipplar och sånt. Men det blir nog ett galleri på det hela om inte för lång tid, får hem det sista jag behöver nästa vecka.

Vill inte berätta mycket mer för jag kan ju inte fylla din tråd med mitt bygge

Permalänk
Medlem

Kommer det att vara något kvar av själva orginalchassiet när du är klar?

Om du målar detaljer innanför meshen orange så får du ju orange detaljer som syns utifrån men inte dominerar.

Permalänk
Medlem

Galet snyggt. Dreglar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blargmode:

Det blev mycket snyggare med ditt nät än originalet! Får väl också erkänna att jag har en lite svag punkt för den typen av galler

Datorn kommer bli ganska standard, en 3570k, två 680 och kylblock från alphacool. Använder den mest som introduktion till vattenkylning som sagt, så jag har inte kostat på mig syra snygga nipplar och sånt. Men det blir nog ett galleri på det hela om inte för lång tid, får hem det sista jag behöver nästa vecka.

Vill inte berätta mycket mer för jag kan ju inte fylla din tråd med mitt bygge

Tack! Ja, mesh och stål är jag svag för, så oehört vackert <3

Haha, är två stycken vattenkylda GTX 680 "standard"? XD Nu känner jag mig inte häftig alls eftersom jag kör på integrerade HD 4000, haha!
Du kan ju successivt bygga på med nipplar och dylikt efter ett tag liksom Galleri måste du skapa! Jag vill se!
Länka mig gärna ditt galleri om du gör något

Skrivet av Hoggaforfan:

Kommer det att vara något kvar av själva orginalchassiet när du är klar?

Om du målar detaljer innanför meshen orange så får du ju orange detaljer som syns utifrån men inte dominerar.

Haha bra fråga, fick samma fråga av en kompis.

Stommen och handtagen/fötterna kommer vara kvar! Likaså den ena sidopanelen och den jag skurit ut fönster för. Chassit kommer givetvis kännas igen direkt och inte förväxlas med något annat, även om dess yttre kommer förändras lite grann!

Får se hur jag gör med insidan, det blir ett av de sista stegen. Tack för tipsen !

Skrivet av DDemis:

Galet snyggt. Dreglar!

Tack så mycket! Även du svag för lite mesh och stål?

/nikkop

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Nikkop:

Tack! Ja, mesh och stål är jag svag för, så oehört vackert <3

Haha, är två stycken vattenkylda GTX 680 "standard"? XD Nu känner jag mig inte häftig alls eftersom jag kör på integrerade HD 4000, haha!
Du kan ju successivt bygga på med nipplar och dylikt efter ett tag liksom Galleri måste du skapa! Jag vill se!
Länka mig gärna ditt galleri om du gör något

Ja nej, lite standard är det väl ändå, ser hur många som helst här med 3570k och 680
Vattenkylning är väl lite mer exotiskt men ja, min vy utgår ifrån min taklampe-htpc och mitt nuvarande bygge som jag har avbrutit (till förmån för mitt nya), så för mig är ett vanligt chassi med vanliga komponenter något som mindre tokiga personer än mig sysslar med, så ganska standard alltså

Ditt bygge är ju allt annat än standard, det är mycket mer moddat än mitt nuvarande ^^

Permalänk
Proffsmobbare

Det här är så fantastiskt bra. Vet inte hur många gånger jag har kört huvudet i skrivbordet när Prodigy kommer upp i mITX-diskussioner.

Underbart att se hur du får in ett E-ATX i den, och snyggt dessutom. Såhär borde det gjorts från fabrik. Helrätt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blargmode:

Ja nej, lite standard är det väl ändå, ser hur många som helst här med 3570k och 680
Vattenkylning är väl lite mer exotiskt men ja, min vy utgår ifrån min taklampe-htpc och mitt nuvarande bygge som jag har avbrutit (till förmån för mitt nya), så för mig är ett vanligt chassi med vanliga komponenter något som mindre tokiga personer än mig sysslar med, så ganska standard alltså

Ditt bygge är ju allt annat än standard, det är mycket mer moddat än mitt nuvarande ^^

Haha, jo det är sant, menmen! Får se vilket GPU det blir för mig, känner att ett GPU snart inte hade varit helt fel!
Ditt projekt med det cuttade Define gillar jag som fan! Älskar kompakta byggen och det gör du med det projektet ju, dessutom att du vänder på orienteringen av komponenterna! Varför avbryta det, jag säger slutför!

Tack! Jag hoppas slutresultatet blir som jag förväntar mig, kommer vara supertrevligt isåfall!

Skrivet av Laine:

Det här är så fantastiskt bra. Vet inte hur många gånger jag har kört huvudet i skrivbordet när Prodigy kommer upp i mITX-diskussioner.

Underbart att se hur du får in ett E-ATX i den, och snyggt dessutom. Såhär borde det gjorts från fabrik. Helrätt!

Tack så mycket! Uppskattar det. Speciellt när det är självaste Laine som säger det! Då måste det betyda något
Haha, jag tror BitFenix kommer släppa ett i m-ATX version, eller de borde göra det iallafall. Hoppas jag förblir någorlunda unik med ett E-ATX ^^,

Enligt mina mätningar så kommer det finnas plats för E-ATX, PSU, 2st mekaniska hårddiskar (behöver inte fler), SSD's, en del fläktar och radiatorer. Mer får ni se när jag väl bygger men det ser bra ut hittils!

Det känns emellanåt som om chassit är skräddarsytt för min mod, för ibland handlar det om en enstaka milimeter för att jag ska få plats med grejer Haha. Så man har lite småtur ibland! ^^

/nikkop

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Nikkop:

Haha, jo det är sant, menmen! Får se vilket GPU det blir för mig, känner att ett GPU snart inte hade varit helt fel!
Ditt projekt med det cuttade Define gillar jag som fan! Älskar kompakta byggen och det gör du med det projektet ju, dessutom att du vänder på orienteringen av komponenterna! Varför avbryta det, jag säger slutför!

Jag avbröt det (folk kommer hata mig för detta) för att R3an är ett dåligt chassi. Det må ha massor med smarta och bra detaljer men jag får inte på bakpanelen med 24-pin kabeln där utan att det bågnar, vilket är under all kritik. Och som sagt, ville ge mig på vattenkylning, vilket jag inte hade designat det för från början.
Hade R4an funnits när jag började med det projektet så hade det nog blivit klart.
Älskar också tighta byggen så idén är inte lagd på hyllan, men versionen baserad på R3an är.

Tror dessutom att nästa revision kommer bli mycket häftigare, har en del planer på lager ^^

Så länge får jag beundra ditt bygge

Permalänk
Medlem

Grymt! Det är såhär dem borde designa chassin, liten burk med mycket komponenter! Special lösningar är alltid välkomna så fort allt passar

Permalänk
Medlem
Citat:

Tack så mycket! Även du svag för lite mesh och stål?

/nikkop

Om jag är! det är galet snyggt. Väldigt trevligt bygge!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blargmode:

Jag avbröt det (folk kommer hata mig för detta) för att R3an är ett dåligt chassi. Det må ha massor med smarta och bra detaljer men jag får inte på bakpanelen med 24-pin kabeln där utan att det bågnar, vilket är under all kritik. Och som sagt, ville ge mig på vattenkylning, vilket jag inte hade designat det för från början.
Hade R4an funnits när jag började med det projektet så hade det nog blivit klart.
Älskar också tighta byggen så idén är inte lagd på hyllan, men versionen baserad på R3an är.

Tror dessutom att nästa revision kommer bli mycket häftigare, har en del planer på lager ^^

Så länge får jag beundra ditt bygge

Har aldrig jobbat i ett Define-chassi själv så har inte så mkt att säga angående chassit!
Vad menar du med "får inte på bakpanelen med 24-pin kabeln där utan att det bågnar"? Förstår inte riktigt
Även om nuvarande projektet lagts på hyllan tycker jag du ska köra samma idé fast på R4an möjligtvis, och anpassat för vattenkylning. Hade varit trevligt att se!

Jag tackar och håll mig gärna uppdaterad med hur det går med ditt!

Skrivet av wRRM:

Grymt! Det är såhär dem borde designa chassin, liten burk med mycket komponenter! Special lösningar är alltid välkomna så fort allt passar

Tacktack! Kompakt is the new trend! Nä men jag älskar kompakt, varför ha oanvänt utrymme?

Skrivet av DDemis:

Om jag är! det är galet snyggt. Väldigt trevligt bygge!

Haha, tack tack! ^^ Ska se om jag kan få något gjort i veckan! Har nämligen väldigt mycket i plugget nu näst sista veckan innan terminsavslut!

/nikkop

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Nikkop:

Har aldrig jobbat i ett Define-chassi själv så har inte så mkt att säga angående chassit!
Vad menar du med "får inte på bakpanelen med 24-pin kabeln där utan att det bågnar"? Förstår inte riktigt
Även om nuvarande projektet lagts på hyllan tycker jag du ska köra samma idé fast på R4an möjligtvis, och anpassat för vattenkylning. Hade varit trevligt att se!

Jag tackar och håll mig gärna uppdaterad med hur det går med ditt!

/nikkop

Uttrykte mig nog lite klumpigt.. Det jag menar med 24-pin kabeln är att det är för lite plats mellan moderkortsplåten och sidopanelen, trots att jag har tagit bort ljuddämpningen så får den inte plats.
R4an har löst typ alla problem jag har stött på med R3an så det hade nog blivit bra, men vi får se, är sugen på att bygga från scratch med :P.

Just nu är jag mest irriterad på att min dator låter som fan, så det blir en kolossal radiator och ett snitsigt chassi sålänge

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blargmode:

Uttrykte mig nog lite klumpigt.. Det jag menar med 24-pin kabeln är att det är för lite plats mellan moderkortsplåten och sidopanelen, trots att jag har tagit bort ljuddämpningen så får den inte plats.
R4an har löst typ alla problem jag har stött på med R3an så det hade nog blivit bra, men vi får se, är sugen på att bygga från scratch med :P.

Just nu är jag mest irriterad på att min dator låter som fan, så det blir en kolossal radiator och ett snitsigt chassi sålänge

Hallå, ursäktar för sent svar! ^^

Aha, nu förstår jag vad du menar!
Jag hade kört på R4an medan det fortfarande är fresh och "nytt". Why not?

Vad i datorn är det som låter? Glöm inte att en radiator kräver fläktar som kan/lär låta. Kräver en pump också som kan ge ljud ifrån sig ifall du köper en högljudd eller inte lyckas dämpa ljudet

Jag själv har sista tentan nu på Fredag, sedan därefter är det någorlunda "sommarlov". Ska iförsig läsa sommarkurser hela sommaren så inget lov för mig haha. Dock på distans så kan planera plugget lite bättre

Har gjort ett litet moment på chassit för ett tag sedan men inte hunnit lägga upp en update för det. Får ta och göra det snart, mycket som händer i livet just nu

/nikkop

Permalänk
Medlem

Hallåj!

Hoppas allt står grymt till!

Jag tänkte bara säga att jag har gjort momenten för nästa update, alltså modifikationen kring det.
Det enda som kvarstår nu är att välja ut och redigera alla bilder, samt skriva hela updaten (vilket tar ganska lång tid faktiskt )

Jag befinner mig även för tillfället nere hos familjen i Helsingborg och kunde tyvärr inte ta med mig allt i datorväg. Dock fick jag plats med mitt kära Big Bro' Prodigy! Fick borra ut alla popnitar och packa ner chassit i resväskan

Men som sagt, modifikationen och momentet är gjort. Allt jag behöver göra nu är updaten vilket tar lite tid i sig. Hoppas jag kan få det gjort nu i veckan!

Hoppas ni är sugna på att se mer!

Tack på förhand
MVH
nikkop

Permalänk
Medlem

Fett sugen!

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galarix:

Fett sugen!

Haha gött!

Satt och började snickra ihop den kommande uppdateringen idag.
Insåg sedan att jag ville utöka ett av momenten, skära en bit till för att göra ett hål större.
Dessvärre kan jag inte göra det nu i dagarna då jag inte har verktygen för tillfället. I helgen ska jag dock kunna få till det!

Men eftersom jag redan börjat snickra på nästa update och så så får jag nog ut en update i helgen, t.ex. på Söndag!

Tack för överseende

mvh
nikkop

Permalänk
Medlem

UPDAAAAAAATE!

Modifiering av ovansidan/toppen - 16/06 -2013

UPDATE 16/06 - 2013

HEJ HOPP!

Hoppas allt står bra till!

Här kommer jag med en update kring hur jag modifierat ovansidan/topp-plåten. Jag har både sågat och modifierat karaktären och utrymme, men även slängt på ett "mesh", precis som på frontpanelen.
Varför jag gjorde dessa två ska ni få se på, så vi kör igång!

Här har vi då chassit med en mesh-skiva pålagd på toppen för provmontering. Det är såhär jag vill ha den fastsatt

Drar fram min kära skruvdragare för att borr upp hål för montering av meshen

Därefter borrar jag hål i chassit passar hålet i meshen.

Popnitarna ser ut som små söta antenner på chassit, haha Drar sedan fram verktygen för att skjuta in dem

Meshen är på plats och sitter riktigt bra! Tycker det blir snyggt att ha mesh på flera ställen och färgen och utseendet av det är underbart i mitt tycke. Det är ju även mitt chassi så jag kör på som jag själv tycker är snyggt, såklart!

Eftersom jag nu monterat ny mesh på toppen så anser jag den ska få fylla någon form av funktion
Jag varken kan eller vill använda mig av original-fläktmonteringarna i toppen så tänkte göra mig av med det. Sådant man inte använder och inte fyller någon funktion, det tar man bort!

Eftersom jag borrat ur alla pop-nitar för att få plats med chassit i resväskan så är givetvis hela chassit i delar Här är dock topp-plåten och baksidan.

Här har jag satt med maskeringstejp vart jag ska såga. Det undras kanske varför jag ska såga i topp-plåten? To be seen!
Var även givetvis tvungen att ta bort meshen som jag tidigare satt fast

Drar fram sticksågen och kör på!

Då är det som jag ville såga äntligen av.
Kanterna som uppstått där jag sågat är fortfarande grova och ojämna. Kommer fixa till allt detta i senare del av projektet då jag tänkte slipa alla kanter på en och samma gång. Detta kommer givetvis ske först när jag gjort alla sågningar som kommer behövas

Här är då anledningen till modifikationen och sågningen! Jag vill givetvis kunna ha fläktar i toppen på chassit!
Minst 2st 120mm ska jag trycka in, om inte större fläktar ifall det får plats

Efter att jag gjorde ovanstående modifikation så tyckte jag att jag snålade lite när jag gjorde hålet. Visserligen rymmer det det jag vill, men tyckte inte det var särskilt snyggt att man såg formen av de som var förr.
Så jag lade nya markeringar på vad som skulle sågas

Denna gången fick farsan idé att testa med en vinkelslip istället. En ny kompis till mig! Fungerade kanon.

Och såhär blev det nya hålet. Tycker själv att hålet blir bättre såhär då man inte ser spår från det gamla strukturen, som man gjorde på det första hålet jag gjorde. Hur som helst så är den inte helt fixad. Den ska jämnas ut i kanterna, slipas till och därefter målas. Det är grovt sågat för tillfället för att ge en uppfattning

Provmonterat och det ser bra ut tycker jag själv! Det positiva är nu att jag kan montera fläktar i toppen, vilket jag givetvis kommer att göra
Och det syns knappt något igenom meshen, wonderful
Även att det samspelar bra i färg och struktur med meshen jag satte i fronten och i baksidan. Kommer ha en del mesh i/på chassit så det känns som en stor del av bygget och inte bara påslängt

t

Så det var det angående toppen! Som nämnt så är det grov-skuret och ska jämna till där jag skurit, slipa och måla. Även om det inte kommer synas pga mesh ovanpå, så känns det bättre att veta att det är ordentligt gjort
Har redan börjat förbereda nästa update så den kommer ut om ett tag
Hoppas ni gillade det lika mycket som jag själv gillar mesh, haha

Ha det skitgött sålänge!
Tack på förhand
MVH
Nikkop

Dold text
Permalänk

Riktigt jävla snyggt som vanligt, Nikkop

En fråga, verktyget som du nitar med?(tror det heter så),var har du köpt den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NJB Mods:

Riktigt jävla snyggt som vanligt, Nikkop

En fråga, verktyget som du nitar med?(tror det heter så),var har du köpt den?

Tacktack!

Köpte det på Harald Nyborg. Kostade 69kr och då fick man med en massa popnitar
http://www.harald-nyborg.se/blindnittang.html

Finns även på Biltema om det är närmre dig
http://biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Haftpistol-och-Nitve...

/nikkop

Permalänk
Medlem

Snyggt som vanligt

Permalänk
Skrivet av Nikkop:

Tacktack!

Köpte det på Harald Nyborg. Kostade 69kr och då fick man med en massa popnitar
http://www.harald-nyborg.se/blindnittang.html

Finns även på Biltema om det är närmre dig
http://biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Haftpistol-och-Nitve...

/nikkop

Sådant måste inhandlas

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Snyggt som vanligt

Tacktack kompis! Vetefan om hålet är riktigt snyggt än haha, men det ska givetvis fixas till så det blir vackert

Skrivet av NJB Mods:

Sådant måste inhandlas

Jadå! Billigt och bra Popnitar fungerar ju ungefär som skruvar, fast du kan inte skruva/in ut utan måste borra loss dem. De sitter givetvis stenhårt och enkla att få på plats

Permalänk
Medlem

Herre j**lar vad snyggt projekt, gillas skarpt! Men var får du all tid och alla pengar ifrån, allt är väl inte sponsrat eller?

Visa signatur

Samsung 250 gb ssd, 2x Msi gtx 660, i5 3570K, FD Arc

JVC JA-s31, Mirsch OM 3-28, Micro seiki mb-15

iPhone 5, iPad air

Beats solo HD red, Supra Nitro black

Permalänk
Medlem
Skrivet av WallEm:

Herre j**lar vad snyggt projekt, gillas skarpt! Men var får du all tid och alla pengar ifrån, allt är väl inte sponsrat eller?

Haha, tack så mycket!

Faktum är att det mesta är sponsrat. Småsaker såsom hårddiskar och sådant tar jag som jag har sedan innan, men de stora grejerna är fullt sponsrade. Du kan se det i första inlägget i min projektlogg

Sen tiden tar jag som den kommer! Projektet kräver mycket tid, tid som oftast inte ses i mina uppdateringar såsom planering av all modifikation och dylikt. De brukar säga, "mät 2 gånger, skär 1 gång" - Jag brukar mäta 5 gånger haha.

Men kul du gillar det! Får se om det kommer fler sponsorer

Permalänk
Medlem

Hejhopp!

Tänkte bara meddela att jag är utomlands för tillfället och har lite svårt för att göra en update nu ;P

Hur som helst så kommer nästa update handla om ännu mera mesh samt något helt annat, något som har med vatten och kylning att göra! haha.

Ska se när jag kan fixa den updaten!

Ha de gött,
/nikkop

Permalänk
Medlem

Har inte följt bygget helt, bara kikat in lite då och då. Men nu jäklar börjar det ta sig, riktigt snyggt det där med meshen! Nu blir det till att följa!

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hag.com:

Har inte följt bygget helt, bara kikat in lite då och då. Men nu jäklar börjar det ta sig, riktigt snyggt det där med meshen! Nu blir det till att följa!

Tack så mycket! Hoppas jag visat tillräckligt för du ska bli en följare nu och inte en som bara kikar in ibland! haha.

Ett litet meddelande till alla!;

Jag har igårkväll kommit tillbaka till Sverige efter min utomlandssemester (ja, det blir ett par sådana per år, haha) och imorgon/torsdag bär det av till min egna (delad med min sambo) lilla lya uppe i Västragötalands skogar (The Troll Cape)

Där kommer jag ha tid att fixa ihop nästa update som jag trodde jag skulle få ihop mycket tidigare men saker och ting kom i vägen och så ber om ursäkt för det...

Men snart ska det vara dags!

/nikkop

Permalänk
Medlem

Varsågoda! Hoppas ni njuter och gillar det ni ser!

UPDAAAAAAATE!

Ännu mera mesh! och AquaTuning sponsrar - 09/07 -2013

UPDATE 09/07 - 2013

HIP HOPP TO THE TOP!

Hoppas alla har det bra i det fina sommarvädret! (som mestadels består av regn )

Jag har nu kommit hem från en tvåveckorssemester och är redo att släppa en update! Jag trodde jag skulle hinna få ut den tidigare än så här men tiden var knapp och man vill ju njuta av sin semester så gott det går

Updaten kommer att handla om något som inte är nytt men ändå underbart, ännu mera mesh!! Jag får inte nog av det och det ska ta och prägla stor del av mitt bygge har jag bestämt mig för Jag låter nedanstående bilder och text tala för sig och ni får ta och njuta av det!

MEN!
Det har hänt en liten grej som kommer ha STOR betydelse på slutprodukten.
Det som har hänt är att jag fått en ny samarbetspartner vid namn AquaTuning!

AquaTuning är en återförsäljare av vattenkylningskomponenter med ett enormt sortiment med trevliga prylar. De är baserade i Tyskland och har en Svenskspråkig version av deras hemsida/webshop. Eftersom att Tyskland är inom EU så är det även fritt från avgifter vid tull och import och det fraktas fram till dörren med UPS

AquaTuning går in som samarbetspartner och förser mig med ett komplett vattenkylningssystem som kommer öka awesome-faktorn på mitt projekt med hästlängder. Ska bli otroligt spännande att jobba med vatten.

Nedan följer ett par bilder på paketet och en samlingsbild på produkterna i sig.
Produkterna kommer i nästa update att "unboxas" och fotograferas och jag kommer visa var produkt för sig

Jag har även tänkt skapa en separat forumtråd där hela tråden kretsar kring vattenkylning. Allt från uppvisning av produkter, monteringar, diskussioner, tips och tricks och dylikt. Där kommer både nybörjare och erfarna att vara med och ta del av. Tanken är inte att det ska ersätta eller komplettera den stora vattenkylningstråden, utan mera vara att jag även visar hur det går för mig när jag arbetar med mitt första vattenkylningssystem
Jag kommer att länka denna tråd vid ett senare tillfälle när den är skapad.

Detta är det första vattenkylningssystemet som jag sätter ihop så ska bli kul att få lära sig något nytt!

Här kommer bilderna! Ni får bara ett par få till en början och fler kommer i nästa update

Paketet man väntat på och varit enormt taggad inför! Leverades som sagt till dörren av UPS

Öppnar upp paketet och ser att allt är välpacketerat och kompakt! Trodde inte allt detta skulle få plats i den lådan även fast den vägde en del kilon! haha

Här är en samlingsbild på produkterna i fråga! Det som jag blivit försedd med och finns i paketet listas nedan.

Produkterna i fråga;

Som vissa säket ser så är det inte ett helt komplett vattenkylningssystem riktigt än. Det som saknas är anslutningaroch slang. Anslutningarna behövs på varje komponent i vattenkylningssystemet och slangen är givetvis där vätskan/vattnet ska flöda Anledningen till att jag inte valt detta än är för att jag inte vet vilket som kommer lämpa sig bäst. Detta kommer jag ta reda på när jag monterat komponenterna och därefter kunna beställa anslutningar och slang

Det var det lilla jag för tillfället har att visa gällande den nya samarbetspartnern AquaTuning och produkterna som skall bli kylningssystemet i projektet. Kan ni tänka er ett komplett vattenkylningssystem i Big Bro' Prodigy? Jag kan tänka mig det och jag gillar vad jag föreställer mig
Vart allting ska monteras, hur det kommer se ut och dylikt kommer givetvis visas senare när det är dags! Jag har ett antal idéer i huvudet som jag tror blir bra!

Vi drar vidare med självaste case-moddandet som kommer att handla om inget mindre än ännu mera mesh! (vilket glädjer mig och en del andra som älskar det )

Här är själva underdelen av chassit där alla kontakter kommer gå att nås. Jag har i tidigare update sågat ut hål för I/O- och PCI-kontakterna samt nätaggregatet. Detta gjorde jag innan jag fick idén av att använda all denna mesh jag fått tag på.

Nu vid ett senare skede har jag dock beslutat att jag vill även att denna undersida ska täckas av inget mindre än mesh
Försöker få in mesh-biten och ser att det finns 2st upphöjningar i plåten (markerade med röd pil) som skapar problem då ytan inte är rak. Blir att meshen inte ligger helt rakt på då

Såhär vill jag även det ska se ut på ett ungefär sedan när det är färdigt. Alltså mesh på insidan av chassit och sedan moderkortsplåtens ovanpå den

Tänkte jag kunde slå två flugor i en smäll - Få in ännu mera mesh och få bort de små "kullarna", så de var bara att börja markera och dra fram verktygen!

Jag har även fått mig en ny vän, vinkelslipen som fixar jobben galant! Det blev att jag sågade bort en väldigt stor del av bottnen - där jag tidigare gjort hål för kontakter - för att få plats med mesh. Kommer senare att göra hål i meshen så klart för kontakterna och sådant Hela grejen var ju att jag ville ha synlig mesh på insidan.

Bakstycket har jag tidigare fixat mesh för var det också dags att fixa. Eftersom jag ska ha heltäckande mesh även i baksidan så måste jag bli av med det som finns där från början, såsom fläktplats och hål för moderkort och nätaggregat.
Markerar vad som ska sågas bort och sågar sedan bort det och blev en del delar som åkte av

Det som återstår är att göra alla "cuts" jämnare och även möjligtvis måla plåtbitarna så man inte ser repor/utskärningar och dylikt - även om de inte kommer synas på grund av att meshen täcker

Eftersom att både toppen, botten, baksidan och framsidan fått mesh i stora slag tyckte jag det var dags att bygga ihop chassit temporärt för att se hur det hela ser ut Har tidigare sett delarna för sig men inte ihop så it's time!
Jag själv tycker det ser underbart läcker ut och är nöjd över resultatet

Insidan:

Sett bakifrån:

Och sist men inte minst, sett framifrån! Både med och utan plåtbiten som hör till moderkortsplåten. Grymt snyggt med mesh och kontrasten mot det svarta

Det känns som att den själva hårda modifikationen på chassit börjar rundas av och se bra ut och komma till ett någorlunda slut!
Det som återstår är att såga hål i botten-meshen för att komma åt moderkorts- och PCI-kontakterna och sedan sätta fast alla meshbitar med popnitar och sådant småpill. Efter att själva chassimodifikationen är färdig så är det såklart fortfarande en del moment utanför det som återstår - t.ex. sleevning av nätaggregatet och montering av vattenkylningskomponenter.

Det finns dock en grej på själva chassit jag har en grym idé om som jag tror kommer bli riktigt bra! Vad det är vill jag inte avslöja än, haha Vill först prova det och se om det passar, först då får ni ta del av det Som en liten teaser kan jag avslöja att det handlar om att möjligtvis ersätta handtagen på toppen med något som kommer se snyggare ut och passa bättre in i mitt bygge

Ha det skitgött sålänge!
Tack på förhand
MVH
Nikkop

Dold text
Permalänk

Riktigt fett! Blir nog en hel del mesh på mitt xl också, har arbetat en del med det förut i skolan, sen passar det bra till min industriella look

Visa signatur

Mjaa, gillar la att pilla små datorer och bilar.

Rätta mig vid eventuella fel, jag lovar att jag tål kritik :)
CITERA OM NI VILL HA SVAR.