SvD: "Räkna med fler mattesnillen..." Vad tycker du?

Permalänk
Medlem

SvD: "Räkna med fler mattesnillen..." Vad tycker du?

Enligt SvD Idag.

Länk: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/rakna-med-fler-framtida-mat...

SvD skriver att det är fler som kommer till högskolan med bättre förkunskaper och större intresse för matematik. En förklaring man har är att det är mer accepterat att vara nörd. Dock ses inte allt som oproblematiskt.

Vad tycker ni övriga?

En märklig sak är att de verkar fokusera (omedvetet?) på tillämpad matematik, med tanke på att de intervjuar elever på civilingenjörsutbildningar, samt att man hänvisar till söktryck (söktryck har inte nödvändigtvis enbart att göra med ökade mattekunskaper). Såvitt jag förstått är det rätt stor skillnad på tillämpad matematik och mer renodlad matematik som man inte riktigt vet vad man kan använda från början till - men båda behövs.

Jag själv tycker tendensen är nog rätt bra. Matematik behövs. Själv var jag aningen dåligt förberedd och lite dålig disciplin även om jag fortfarande är intresserad, men läste annat. Men det fanns annat intressant jag läste på universitetet som drog mer intresse.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem

Jag stör mig på hur oinsatt och töntigt journalisterna beskriver ämnet i artiklar som denna. Det hjälper inte direkt till för intresset för ämnet. Jag citerar från början av artikeln :

Citat:

Daniel Risberg och Peter Henningsson, båda 21 år och från samma kvarter i Täby utanför Stockholm, förklarar att inte ens studenterna på närliggande program förstår de avancerade formlerna på Kungliga tekniska högskolans matematiktyngsta utbildning, civilingenjörsprogrammet i teknisk fysik.

– Matematiken är inte omöjlig, men man ska ha klart för sig att det blir en hel del hårda nätter. Vanligtvis tar det en hel timme att lösa en partiell differentialekvation, säger Peter Henningsson.

Daniel Risberg berättar hur han och de andra studenterna på programmet lärt sig så mycket matematik att de till och med kan skämta genom att uteslutande använda matematiska formler.

Det här är ungefär som att intervjua några barn om vad de tycker om tex läkare och sedan oredigerat och okritiskt ta in allt de sagt, även det som var på skämt, som om det vore allvar och att det vore en bra introduktion till en artikel om varför fler intresserar sig för vårdämnet och vill söka sig till läkarlinjen och varför ämnet är viktigt.

Av någon anledning tycker journalisterna nästan alltid att just ett sådant förfarande passar bra för matematikämnet, vilket visar på en rätt nedvärderande syn på ämnet. De bryr sig helt enkelt inte om vad det egentligen handlar om, utan tror att det handlar om något ungar som kallar varandra "nördar" håller på med och som mest kan användas för skämt och ploj. Å, så gulligt liksom.
Är lite förvånad att det inte som vanligt dök upp något om vilket "snille" någon är som har memorerat 100 decimaler i pi eller något annat trams...

Samtidigt verkar det finnas någon sort fascination över "komplicerade formler" och att beskriva hur superavancerat det är.
De är inte lärande av "avancerade formler ingen annan förstår" som är det viktiga i matematiken. Memorerande av formler är totalt ointressant i sig. Det är förmågan att resonera matematiskt och bygga upp ett resonemang och bevis som leder fram till formeln som är det viktiga.
I sådana här artiklar låter det alltid som att man ska dyrka någon sorts färdiga formler och att det är det som är matematik.
Dessutom överdrivs svårighetsgraden alltid något enormt. Det man lär sig på teknisk fysik och andra grundutbildningar är saker som oftast varit välkända över hela världen under lång tid.

Citat:

Vanligtvis tar det en hel timme att lösa en partiell differentialekvation, säger Peter Henningsson.

Vore bättre att skriva att "för mig kan vissa uppgifter ta bortåt en hel timme att lösa".
Står det som det gör låter det som att det är en beskrivning av hur lång tid saker faktiskt tar att lösa mer än hur lång tid det råkat ta för just honom för de uppgifter han försökt sig på. För andra kan samma uppgift ta fem minuter eller tre timmar. Vissa partiella differentialekvationer saknar lösningar och vissa är så svåra att ingen ännu löst dem.

Den sista meningen är ändå värst :

Citat:

Daniel Risberg berättar hur han och de andra studenterna på programmet lärt sig så mycket matematik att de till och med kan skämta genom att uteslutande använda matematiska formler.

Ungefär som om det vore något som helst mått på matematisk kunskap att tom kunna skämta genom att använda formler.

Skulle faktiskt säga att journalisterna oavsiktligt genom sin löjliga beskrivning av ämnet sammanfattar mycket varför alltför få intresserar sig för ämnet idag. Det verkar ses som något ploj och kul grej, men inte som något ämne som faktiskt används av vuxna människor i seriösa sammanhang...

Men efter att ha vädrat min irritation över journalistkåren så tycker jag att det är mycket positivt att fler nu verkar söka till matematikstudier iallafall.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 48 | In-game namn : iller
Yrke : Kvantanalytiker, systemutvecklare.
Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.

Permalänk
Avstängd

Jesper det är fan sant va du skriver. Sen är de 21 år också, vad kan man gå i då? Ettan, tvåan kanske? Är fan inte mer matte på teknisk fysik än vad jag har läst, och det är då inget som har varit så brainfucked som dom försöker få det till (möjligtvis linjär algebra när man räknar i ett par dimensioner men det släppte). Och några hårda nätter har det då aldrig varit.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Jag blev ju då inte direkt inspirerad av att läsa deras program efter att ha läst den där artikeln. Grovt överdriven tycker jag. Låter ju som om att matematik skulle vara något magiskt som man behöver offra ett ben för att förstå sig på. Så är det ju knappast... Fånig artikel tycker jag, de borde ha lagt vikten vid att visa att matematik finns i allting, förstår man matematik och fysik så förstår man jäkligt mycket om hur världen fungerar, det är väll snarare det som är intressant, inte hur svårt/lätt det är i sig.

Permalänk
Medlem

Samtidigt är matematikkunskaperna över lag sämre än någonsin förut, även de matematiskt tunga utbildningarna har många elever taskiga förkunskaper.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av JesperT:

Jag stör mig på hur oinsatt och töntigt journalisterna beskriver ämnet i artiklar som denna. Det hjälper inte direkt till för intresset för ämnet. Jag citerar från början av artikeln :

Det här är ungefär som att intervjua några barn om vad de tycker om tex läkare och sedan oredigerat och okritiskt ta in allt de sagt, även det som var på skämt, som om det vore allvar och att det vore en bra introduktion till en artikel om varför fler intresserar sig för vårdämnet och vill söka sig till läkarlinjen och varför ämnet är viktigt.

Av någon anledning tycker journalisterna nästan alltid att just ett sådant förfarande passar bra för matematikämnet, vilket visar på en rätt nedvärderande syn på ämnet. De bryr sig helt enkelt inte om vad det egentligen handlar om, utan tror att det handlar om något ungar som kallar varandra "nördar" håller på med och som mest kan användas för skämt och ploj. Å, så gulligt liksom.
Är lite förvånad att det inte som vanligt dök upp något om vilket "snille" någon är som har memorerat 100 decimaler i pi eller något annat trams...

Samtidigt verkar det finnas någon sort fascination över "komplicerade formler" och att beskriva hur superavancerat det är.
De är inte lärande av "avancerade formler ingen annan förstår" som är det viktiga i matematiken. Memorerande av formler är totalt ointressant i sig. Det är förmågan att resonera matematiskt och bygga upp ett resonemang och bevis som leder fram till formeln som är det viktiga.
I sådana här artiklar låter det alltid som att man ska dyrka någon sorts färdiga formler och att det är det som är matematik.
Dessutom överdrivs svårighetsgraden alltid något enormt. Det man lär sig på teknisk fysik och andra grundutbildningar är saker som oftast varit välkända över hela världen under lång tid.

Vore bättre att skriva att "för mig kan vissa uppgifter ta bortåt en hel timme att lösa".
Står det som det gör låter det som att det är en beskrivning av hur lång tid saker faktiskt tar att lösa mer än hur lång tid det råkat ta för just honom för de uppgifter han försökt sig på. För andra kan samma uppgift ta fem minuter eller tre timmar. Vissa partiella differentialekvationer saknar lösningar och vissa är så svåra att ingen ännu löst dem.

Den sista meningen är ändå värst :

Ungefär som om det vore något som helst mått på matematisk kunskap att tom kunna skämta genom att använda formler.

Skulle faktiskt säga att journalisterna oavsiktligt genom sin löjliga beskrivning av ämnet sammanfattar mycket varför alltför få intresserar sig för ämnet idag. Det verkar ses som något ploj och kul grej, men inte som något ämne som faktiskt används av vuxna människor i seriösa sammanhang...

Men efter att ha vädrat min irritation över journalistkåren så tycker jag att det är mycket positivt att fler nu verkar söka till matematikstudier iallafall.

Bah! Bara en timme för en differentialekvation? Det är ju trivialt. Jag har minsann arbetat med lösningen på en differentialekvation i ett halvår! Det trots att jag använder en dator för att räkna. Varför kan ingen tidning intervjua mig så kan jag förklara hur nördig jag är som spenderar 30 hp på en enda ekvation. Jag kan till och med ta på mig chalmersmössan så ser jag riktigt rolig ut.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Bah! Bara en timme för en differentialekvation? Det är ju trivialt. Jag har minsann arbetat med lösningen på en differentialekvation i ett halvår! Det trots att jag använder en dator för att räkna. Varför kan ingen tidning intervjua mig så kan jag förklara hur nördig jag är som spenderar 30 hp på en enda ekvation. Jag kan till och med ta på mig chalmersmössan så ser jag riktigt rolig ut.

Men frågan är om du är såpass superavancerad att du kan skämta med din ekvation ?
Och hur många super mega komplicerade formler som inte ens din mamma förstår har du memorerat ?

ps.
Varför är det så kallt i tomma mängden ?
Svar : För att där finns inga element.
ds

pss
3.1415926535897..
dss

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 48 | In-game namn : iller
Yrke : Kvantanalytiker, systemutvecklare.
Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.

Permalänk
Medlem

För att det ens ska likna en formel i ditt skämt så hade du nog behövt dra till med:
Varför är det så kallt i ∅ ?

Annars förstår inte min supernördiga hjärna skämtet

Visa signatur

Flest prylar när man dör vinner

Permalänk
Entusiast
Skrivet av JesperT:

Men frågan är om du är såpass superavancerad att du kan skämta med din ekvation ?
Och hur många super mega komplicerade formler som inte ens din mamma förstår har du memorerat ?

ps.
Varför är det så kallt i tomma mängden ?
ds

pss
3.1415926535897..
dss

Nej jag kan faktiskt inga skämt om Navier-Stokes. Eller ja, tekniskt sett är det en grovt förenklad version i och med att jag bara tittar på transportekvationen för massa. Fast om jag hittar en doktorandplats och gör samma sak i fem år till så kanske jag hinner komma på ett skämt. Sen får jag ju en ännu lustigare hatt att ha på mig.

3,14159265358979

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Zotamedu: När du nämde Navier-Stokes blev jag lite nyfiken; Vad är det du pysslar med egentligen?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av fredlovebot:

Zotamedu: När du nämde Navier-Stokes blev jag lite nyfiken; Vad är det du pysslar med egentligen?

Det är ett exjobb som har titeln "1D Modelling of Fuel Mixing and Conversion in Large-Scale BFB Units". Så jag har gjort en endimensionell datormodell i Matlab som simulerar bränsleomblandning i en bubblande fluidiserad bädd. Modellen klarar av att simulera både kol och träflis som bränsle samt att jag har olika delmodeller för förgasning, förbränning och CLC.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det är ett exjobb som har titeln "1D Modelling of Fuel Mixing and Conversion in Large-Scale BFB Units". Så jag har gjort en endimensionell datormodell i Matlab som simulerar bränsleomblandning i en bubblande fluidiserad bädd. Modellen klarar av att simulera både kol och träflis som bränsle samt att jag har olika delmodeller för förgasning, förbränning och CLC.

Koolt.