Nytt mobo och en I5-3450, dator startar men startar om och kommer ingen stanns!

Permalänk
Medlem

Nytt mobo och en I5-3450, dator startar men startar om och kommer ingen stanns!

Tja, bytte just moderkort och cpu, har troligtvis satt allt rätt, byggt dator förut, utan problem.
Är något trasigt, eller har jag slarvat kanske?

Datorn bara startar, fläktar o allt går igång, ingen bild på skärmen sen bara slocknar den och efter ngra sekunder startar den om..

Kör dessa delar:

I5-3450
MSI B75A-G41
GTX 660
OCZ ModXStream 500W PSU
DDR3 1333 mhz 2x4 GB
Två st. HDD 7200 RPM.

Hoppas inget är trasigt :S
Tacksam för svar!

EDIT: Vill tillägga att inga "Pip" ljud uppstår.

EDIT: Problemet löst!

Visa signatur

|| Asus rog strix B560-F Gaming || I5-11600 @4,7 all cores(upplåst via bios) || RTX 2080 || 16 GB RAM @3600 mhz ||

Permalänk

Har du pluggat i speakern på speaker-headern?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Burken: i7 3770, Gainward GTX 670 2gb, Kingston HyperX blue 16gb 1600mhz, Kingston HyperX 120gb SSD, EVGA NEX750g, Corsair h60i, Corsair Obsidian 650d.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbvEri:

Har du pluggat i speakern på speaker-headern?

Skickades från m.sweclockers.com

Tror inte det men vafan den ska väl starta ändån?

EDIT: Hittar ingen speaker men känner igen namnet, får kika igenn efter sladden

Visa signatur

|| Asus rog strix B560-F Gaming || I5-11600 @4,7 all cores(upplåst via bios) || RTX 2080 || 16 GB RAM @3600 mhz ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av antbob:

Tror inte det men vafan den ska väl starta ändån?

Det var antagligen inte det han tänkte på. Hur ska du kunna höra felkoderna när speakern inte är inkopplad, S:et?

Koppla in speakern, lyssna och kolla av felkoden.
Har du sätt distanserna som man ska?

Alla kablar sitter ordentligt?

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

kolla så att ramminnena sitter rätt.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Det var antagligen inte det han tänkte på. Hur ska du kunna höra felkoderna när speakern inte är inkopplad, S:et?

Koppla in speakern, lyssna och kolla av felkoden.
Har du sätt distanserna som man ska?

Alla kablar sitter ordentligt?

Hittar ingen speaker hehe.. :S

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem men jag hade inte tryckt i ramet riktigt

Visa signatur

Intel 2500k--Nvidia GTX 570--MSI P67A-C45 B3--Samsung 830 128gb--Fractal Design Define R4 Black Pearl--1tb seagate--Antec 650w--Cooler Master Hyper 212 evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZorziX:

Har tryckt it så barre fan! funkar ändå inte xD Vill inte trycka sönder moderkortet

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Något kanske är trasigt :S

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvilWord:

kolla så att ramminnena sitter rätt.

RAM minnena jag har var ej med på memory support list, kanske är df det inte vill hoppa igång. Men det är nog ram minnena, exakt samma sak händer när jag tar bort båda RAM minnena, den känner inte av ram minnena helt enkelt, kanske är det df, moderkortet kanske inte stödjer mina ram minnen, står ju inte med på memory list, men ngn sa att sålänge det är DDR3 spelar det ingen roll..

Vad kan vara problemet? Blir orolig att ngt är trasigt..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZorziX:

Antar att mina RAM elr mitt moderkort är trasigt då, bara beställa nytt antar jag..
Har tryckt och tryckt, de sitter i ordentligt.

EDIT: Det är väl inte processorn det är fel på hoppas jag? Fan 1545 kr åt helvete isf. Beställer mig ett nytt mobo för 300 kr ifall det inte funkar med andra ram minnen, har två borta hos farsan jag kan testa med.. Det är väl inte processorn som är trasig iaf!?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Testa med en minnessticka i taget i den slot som instruktionsboken säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Testa med en minnessticka i taget i den slot som instruktionsboken säger.

Har gjort det, moderkortet är trasigt elr ngt.. bara köpa nytt tyvärr :s

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om grejerna är nya så ska du inte bara köpa nytt utan du reklamerar.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

Precis, maila butiken om ditt problem. Tala inte om att du provat med andra delar utan avvakta tills de ber dig om det. En del är gnälliga.

Och du är helt säker att allt sitter i ordentligt? Ram, kablar, ja allt!

Och distanserna?

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Har haft ett liknande fall där min i5-2500k cpu förstörde varje moderkort som den sattes i. Så det blev nytt moderkort och cpu som löste det för mig.

edit: som nämnts ovan, reklamera produkterna, processorn kan man reklamera direkt till intel om du inte får hjälp av företaget du köpte den av. (jag var tvungen att göra så när jag köpte från dustin t.ex.)

Permalänk
Medlem

Har du testat att montera om processorn?
Du kan få detta fel ifall en inte ligger riktigt rätt i sockeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av antbob:

Tja, bytte just moderkort och cpu, har troligtvis satt allt rätt, byggt dator förut, utan problem.
Är något trasigt, eller har jag slarvat kanske?

Datorn bara startar, fläktar o allt går igång, ingen bild på skärmen sen bara slocknar den och efter ngra sekunder startar den om..

Kör dessa delar:

I5-3450
MSI B75A-G41
GTX 660
OCZ ModXStream 500W PSU
DDR3 1333 mhz 2x4 GB
Två st. HDD 7200 RPM.

Hoppas inget är trasigt :S
Tacksam för svar!

EDIT: Vill tillägga att inga "Pip" ljud uppstår.

Är inget vidare agg du köpt. Men hur som kan vara ramminera,vara dåligt i satta eller defekta.

Mobot är monterat utan distanser. Du har inte satt i 4/8 pinns kontakten.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Annan möjlig felorsak:
ON/OFF-knappen hänger sig i intryckt läge.
Då startar fläktarna upp. Någon lysdiod tänds, och därefter slocknar allt
utan att ha gett i från sig ett pip.

Efter någon sekund upprepas detta igen...

Prova att starta mha en skruvmejsel direkt på startknapsstiften på moderkortet
med datorlådans kontakt utdragen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Precis, maila butiken om ditt problem. Tala inte om att du provat med andra delar utan avvakta tills de ber dig om det. En del är gnälliga.

Och du är helt säker att allt sitter i ordentligt? Ram, kablar, ja allt!

Och distanserna?

Ja allt sitter rätt

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Är inget vidare agg du köpt. Men hur som kan vara ramminera,vara dåligt i satta eller defekta.

Mobot är monterat utan distanser. Du har inte satt i 4/8 pinns kontakten.

Jodå. Har tryckt i så uta bara fan, ram minnena sitter, men det hjälpte inte ett skit för det..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uky:

Annan möjlig felorsak:
ON/OFF-knappen hänger sig i intryckt läge.
Då startar fläktarna upp. Någon lysdiod tänds, och därefter slocknar allt
utan att ha gett i från sig ett pip.

Efter någon sekund upprepas detta igen...

Prova att starta mha en skruvmejsel direkt på startknapsstiften på moderkortet
med datorlådans kontakt utdragen.

Ja, et upprepas igen, detta kan vara felet, det är exakt så.

Inget pip, allt startar i typ 7 sekunder, sen slocknar den, sen startar den om sig av sig sj igen och så händer samma sak... Exakt så.

Får testa det sen! Ska iväg nu tyvärr.

Hur menar du att jag ska starta med skruvmejsel på stiftet? Finns det ngn guide på det?
Kanske hjälper då jag faktiskt har EXAKT det problemet du skrev ovan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag tycker det låter som att du missat att stoppa i processor pin sladden.

EDIT: Missade att den startade om automatiskt, då kan det vara något annat! lycka till!

Permalänk
Medlem

Chassiets anslutning för Power-knappen är ju ett litet 2-poligt hylsdon.

Vad jag menade var att man drar ur den kontakten, och åstadkommer
"Power On" genom att kortsluta dom två stiften på moderkortet
med en liten skruvmejsel.

Men har moderkortet en "ON/Off"-knapp så är den paralellkopplad
och då kan man lika gärna prova med den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Relive:

Jag tycker det låter som att du missat att stoppa i processor pin sladden.

EDIT: Missade att den startade om automatiskt, då kan det vara något annat! lycka till!

Vad är det för sladd. Någon intel grej eller vad? Har bara kört amd förut men jag känner inte till någon CPU pin o.o

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av antbob:

Vad är det för sladd. Någon intel grej eller vad? Har bara kört amd förut men jag känner inte till någon CPU pin o.o

Tror det är ström för CPU han menar. Bild nedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZiNikor:

Tror det är ström för CPU han menar. Bild nedan.

http://i.imgur.com/gyjBKGx.jpg

Ja den har jag satt i

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja precis.

Permalänk
Medlem

[problem löst]Hur vet man att en CPU är trasig, är min det?

Tja, beställde precis ett MSI-B75A-G41. Har testat allt som folk sagt till mig, men problemet slutar inte.

När jag ska starta datorn, trycker jag på knappen, allt som händer är att lysena på fläkten och CPU fläkt, Grafikkorts fläkt börjar snurra men det blir ingen bild, sen stänger den av sig, inga pip elr ngt. bara stänger av sig sen tar det ngra sekunder så startar den igen av sig självt och problemet forts, det repeteras om och om igen.

Snälla sig att det inte är min CPU som är trasig, tror det är moderkortet eller RAM minnen som är trasiga.

Eller kan det möjligtvis vara CPUn? Hoppas inte det.. kostar fasen 1545 kr..

EDIT: Problemet löst!!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig någonsin varit med om att det varit cpu:n som varit trasig. Det är mycket troligare att det är moderkort eller minne, som du säger. Kan vara annat också, grafikkort osv.

Du har kopplat in PCI-E-ström i grafikkortet, och den separata 4/8-pinnars cpu-strömkontakten på moderkortet? Tänkte bara påminna för säkethets skull, så du inte råkat glömma det.

Visa signatur

9950X3D | 5080