Ljudkort, Creative Sound Blaster Zx?

Permalänk
Medlem

Ljudkort, Creative Sound Blaster Zx?

Hejsan, är på jakt efter ett nytt ljudkort för runt 1k. Jag fick upp ögonen för creative nya ljudkort. http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=770572&cks=ASS&assoc=B99.... Hur tror ni detta står sig mot Asus kort? Är det någon som har testat kortet själv får ni gärna ge en kort recension!

Permalänk
Medlem

Jag hade tagit ett asus kort alla dagar i veckan.
Försökt hitta ett begg, nytt går på 1.4k~ http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=376133

(Asus Xonar Essence STX).

Visa signatur

Dator: ...|
HiFi: Primare SPA22 | Primare A30.3 | Sonus Faber Liuto M | Klipsch Reference RF82 II | SVS PB12-Plus | B&W P7 |

Permalänk

Jag har "lillebror" till SB Zx dvs SB Z. Kortet i sig är samma men det följer med en modul för att styra ljudet ifrån hörlurar på Zx.

Då jag inte testat nåt Asus kort kan jag inte tala för det.
Jag hade tidigare ett X-fi titanium kort från Creative och skillnaderna är inte jättestora men det känns som det finns en klarhet i ljudet som inte riktigt fanns i det gamla kortet.
Till skillnad från X-fi titanium så har SB Z en separat hörlursutgång med hörlursförstärkare och jag tycker att den ger lite mer kraft i ljudet. Har inte testat att köra line-out.
Värt att nämna är att jag i princip bara använder hörlurar, Sennheiser HD558.

Visa signatur

Intel i7 12700KF, Asus Prime Z690-A, Gigabyte RTX 3070 Gaming OC, Corsair 32GB DDR5 5600Mhz, Noctua NH-D15 Chromax, Samsung 980 Pro M.2 NVMe 256 GB-OS, be quiet! Dark Base 900, Corsair RM 850X V2, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

Jag har Z, som ovanstående, och Xonar ST, DX och DG(samt M-Audio Audiophile 2496 och X-Fi XtremeGamer). Omdömet hitills om Z är att drivrutinen och dess kontrollpanel är starkt förbättrad mot X-Fi, och även bättre än Asus. Enkel och lättbegriplig samt känns stabil. Laddade ner från Asus site(nyare rutin än på skivan) och det fungerar helt problemfritt i Windows 8, dock bör man tänka på att inte installera en del som heter "högtalarkonfiguration"(välj avancerad installation) för enligt rapporter blir det om man gör det svårt att få ut ett helt straight ljud om man vill ha det(jag vill).

Om man kör något som heter "Direct Stereo" i Creatives kontrollpanel får man extremt bra ljudkvalitet, men inga effekter fungerar, det är för att då kör man direkt på DAC:en utan någon ljudprocessning alls. Det är bara så jag kört hitills, det återstår att testa gamingljud. Hursomhelst, ljudkvaliteten är lätt hörbart bättre än Xonar DG, troligen ungefär i nivå med Xonar DX som den ju konkurrerar med. Så nogrannt har jag inte testat ännu. Xonar ST har nog ytterligare en dimension, silkeslent ljud i ST, det är lite mer "bett" i ljudet i Z men inte så att det blir hårt imho. Egentligen mest högupplöst.

Hitills har jag bara testat line out på respektive kort, man får nog anta att Xonar ST har bättre hörlursutgång eftersom det sitter ett dyrare TI-chip där som också finns på det dyrare ZxR, Z/Zx har ett maxim-chip.

Kort sagt, Z är ett bra lågbudget-alternativ till Xonar ST/STX även om inte exakt lika bra ljud så förfärligt nära och med all sannolikhet ett bättre gamingljud. Jag har inga problem att rekommendera det(jag använder de olika korten i olika datorer med lite olika behov, men Xonar ST är fortfarande för "finlyssning").

En liten kul grej är att Xonar Zx har lite finare kondensatorer än Z, inget som egentligen skall påverka ljudkvaliteten så länge de är rätt speccade men det finns en liten kult för det, Zx har Nichicon Fine Gold-kondensatorer(japanska) samma som på Xonar ST/STX medans Z har Luxon-kondensatorer. I övrigt är allt lika förutom den externa volymkontrollen på Zx. Det roliga är att tidiga ex av Z har samma kondensatorer som Zx, ett sånt fick jag, alltså ett Zx utan volymkontroll helt enkelt!

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Ska ha ett nytt ljudkort till Htcpen. Valet står mellan ett Creative Sound Blaster Z och Asus Xonar D2X. Vilket skulle ni rekommendera? Kommer att använda det till Window 8. Z har väl klart bättre drivrutiner än D2X till Windows 8. Men hur står sig ljudet mellan dem?

Permalänk
Medlem

Z bör vara minst lika bra som D2X rent ljudmässigt, man måste gå upp till ST/STX eller ZxR för att det skall bli hörbart bättre. Dom korten går också att tweaka med andra OP-förstärkare och även mer avancerade moddar som direktkoppling osv

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Ok tack för svar! Då lutar det åt att testa ett Blaster Z.