Något negativt med "Fluid layer"?

Permalänk

Något negativt med "Fluid layer"?

Jag är intresserad av en Maxtor disk med vätskefyllda lager, sk. Fluid layer. Jag kan anta att det gör ljudnivån mer behaglig, men är det något negativt med det? Till exempel, minskad livslängd, prestandaförlust eller liknande?

Skulle vara både kul och bra att veta. Funderar ju som sagt på inköp..

Permalänk
Medlem

Någon snacka här för ett tag sedan att det minskar livslängden en aning. Har inte kollat upp det så har inte en aning om det stämmer. Men det låter inte så konstigt.

Permalänk
Medlem

Jag brukar lägga lite hushållspapper under disken så suger det upp det som droppar.

Närå, skämt åsido, jag har också sett kommentaren om kortare livslängd men det känns lite som om den var gripen ur luften, jag har inte sett några som helst fakta om detta. Jag påstår följande: Diskar med fluid-lager har något högre livslängd än diskar med kullager.

Så, nu har du ett påstående om kortare livslängd och ett om längre livslängd. Det borde jämna ut det hela till ungefär samma livslängd för bägge teknikerna.

Edit: Sökte lite efteråt och hittade ett dokument som stöder mitt påstående (hos WD som jag inte alls gillar men det kvittar i sammanhanget):
http://www.westerndigital.com/library/eide/FDB.pdf

Tydligen så är Fluid "the way to go" i framtiden.

Permalänk
Medlem

det är kullager som inte håller lika länge som fluid...

kullagren slits vilket gör att diskarna kommer låta mer och mer med tiden och har avsevärt mindre livslängd än flud diskarna som desuom är tystare...

mindre friktion >> mindre vibrationer >> mindre ljud = mer hållbart

Visa signatur

weeee

Permalänk

Hmm, då låter det ännu mer lockande med inköp.

Permalänk
Medlem

dessa nya lager med vätska kommer alla gå över till så småningom pågrund av alla dess fördelar som tillverkarna sen kan skryta med...

egentligen är det tillverkare som panasonic mfl. som tillverkar dessa motorer / servon och bör få den fina kritiken

Visa signatur

weeee

Permalänk
Medlem

Hade visst blandat ihopp det lite. Men det var roligt det. Har nämligen själv en med Fluid.