Fläktplacering Fractal Design R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Om du har delarna hemma så är det bara att prova, men det sitter ju en kylfläns på kortsidan på sabertoth kortet som kan vara i vägen för fläktarna om man ska ha en H100 i taket, jag tyckte att det var för trångt med mina ROG kort, det kanske går men det blir inte bra...
I ARC kan man både ha p/p med 4 fläktar & Höga minnen samtidigt...
På min HAF XB har jag placerat H100an fram med inblås, Jag ska starta upp den i helgen, så får vi se.
Man måste ha en ARC och en R4 bröve varandra, för att se skillnaden i fläktplacering, Hag har en H70 i bak på min R4 med utblås puch & pull, det fungerar utmärkt, H80i har samma mått på radiatorn som H70, men det går ju att ha en 140mm kylare p/p bak på R4an också, det finns några nya modeller...
Jag rekommenderar ARC om man ska ha H100 i taket, om man inte behöver en vit R4, så spelar det ingen roll för utseendet tycket jag. + på ARC för filter även i taket...annars exakt samma låda på insidan utom hålmönstret i taket...

Okej får helt enkelt prova när grejerna kommer, vill nog helst ha den i taket som inblås.
Sen en 140mm fram som inblås och en 140mm bak som utblås.
Vart hade ni placerat den sista fläkten? och som inblås eller utblås?

Visa signatur

PC 4770K@4.5Ghz + H100i | Asus GTX 780 | Sabertooth Z87 | 16gb 1866mhz | AX 860i | Samsung Pro 256gb | 3TB Skärm BenQ XL2720T |
Ljud Benchmark DAC1 , AKG Q701
Kamera 5D Mark II, 24-105 f/4L

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacca:

Okej får helt enkelt prova när grejerna kommer, vill nog helst ha den i taket som inblås.
Sen en 140mm fram som inblås och en 140mm bak som utblås.
Vart hade ni placerat den sista fläkten? och som inblås eller utblås?

Den varma luften som vill uppåt från grafikortet och moderkortet kommer att krocka med den varma luften som kommer in från H100 i taket.
Det bästa är att ha en fläkt i botten som suger in kall luft från golvet, två fläktar i fram som suger in kall luft från fronten.
Sedan en fläkt i bak som blåser ut den varma luften bak, men om det dessutom kommer varm luft från taket så blir det inte bra...
Ha H100 på utblås i taket om den får plats...
Sök runt lite i olika forum och trådar, så får du samma svar...varm luft stiger upp, och om det blåser in ytterligare varm processorluft från taket, så kommer datordelarna att storkna. tro mig jag har många datorer monterade på detta viset...
Du får väl se

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Den varma luften som vill uppåt från grafikortet och moderkortet kommer att krocka med den varma luften som kommer in från H100 i taket.
Det bästa är att ha en fläkt i botten som suger in kall luft från golvet, två fläktar i fram som suger in kall luft från fronten.
Sedan en fläkt i bak som blåser ut den varma luften bak, men om det dessutom kommer varm luft från taket så blir det inte bra...
Ha H100 på utblås i taket om den får plats...
Sök runt lite i olika forum och trådar, så får du samma svar...varm luft stiger upp, och om det blåser in ytterligare varm processorluft från taket, så kommer datordelarna att storkna. tro mig jag har många datorer monterade på detta viset...
Du får väl se

Okej jag är med på ditt resonemang men hur bra kommer den varma luften som stiger och blåser ut med h100an att kyla processorn/radiatorn?

Då får det bli 2x140mm inblås i fronten och 1x140mm utblås bak samt 2x120mm (h100i) som utblås i toppen.
Är det för mycket utblås vs inblås? bör jag köpa en till 140mm inblås och stoppa in i botten?
Och som sagt hur bra kyler detta radiatorn/processorn med varm chassi luft?

Visa signatur

PC 4770K@4.5Ghz + H100i | Asus GTX 780 | Sabertooth Z87 | 16gb 1866mhz | AX 860i | Samsung Pro 256gb | 3TB Skärm BenQ XL2720T |
Ljud Benchmark DAC1 , AKG Q701
Kamera 5D Mark II, 24-105 f/4L

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacca:

Okej jag är med på ditt resonemang men hur bra kommer den varma luften som stiger och blåser ut med h100an att kyla processorn/radiatorn?

Då får det bli 2x140mm inblås i fronten och 1x140mm utblås bak samt 2x120mm (h100i) som utblås i toppen.
Är det för mycket utblås vs inblås? bör jag köpa en till 140mm inblås och stoppa in i botten?
Och som sagt hur bra kyler detta radiatorn/processorn med varm chassi luft?

Luften i chassit är inte jätte varm. Mitt går max upp till 50 grader (med bara en fläkt blåser ut). Vet folk som testat båda delarna och det skiljer inte många grader i slutändan.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Chassiluften blir inte så varm om den kommer från botten och fram, och sedan tar vägen ut i bak och uppe.
Det blir då tre fläktar som suger in och tre fläktar som blåser ut, ju mera omsättning det är på luften i lådan, ju svalare blir det totalt.
Mera optimalt är ju att ha en H70/H80 i bak som blåser in i sådana fall, då de två fläktarna i taket suger ut luften uppe, annars så är det bra om H100 suger ut luften upptill så den inte stannar där...
Styr man dessutom fläktarna individuellt med en fläktstyrning Typ Zalman MFC1 så kan man ju optimera flödet

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Jag tänkte köpa en R4:a jag också. Har planerat sätta in två extra fläktar, två intake: en i fronten och en i bottnen. Då har jag endast ett utblås baktill, räcker det eller bör jag skaffa en till fläkt att ha som utblås i taket eller omplacera t.ex min bot intake och sätta den i taket? Hur ska man tänka? Tack på förhand. ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av juggaz:

Jag tänkte köpa en R4:a jag också. Har planerat sätta in två extra fläktar, två intake: en i fronten och en i bottnen. Då har jag endast ett utblås baktill, räcker det eller bör jag skaffa en till fläkt att ha som utblås i taket eller omplacera t.ex min bot intake och sätta den i taket? Hur ska man tänka? Tack på förhand. ^^

Sätt 3st inblås i fronten/botten 1st utblås där bak, det går bra så har jag det dom 3 inblås styrs av fläktkontrollern & den bakre är en arctic cooling pwm12 fläkt som är kopplad ihop med cpu fläkten & arbetar synkront med den då!

http://imgur.com/5q3TRbc

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem

Låter bra, kör på det.

Permalänk
Avstängd

Körde med R4 förut och bytte ut orginalfläktarna mot 2st som har lite bättre tryck.
Silent R2 ligger på 52cfm tror jag. Bytte ut dessa mot 2st 67cfm.
Sen en 140mm 67cfm i botten. Därefter 2st Af120 37cfm i topp, samt h80i push&pull.
Grafikkorten (r9 290 crossfire) kom aldrig över 63c (fläktarna på 45%)