Permalänk
Medlem

ArctiClean eller isopropanol?

Tja, tänkte göra rent min laptop lite och samtidigt passa på att byta kylpasta i den. Tidigare så har jag använt mig av isopropanol (99.5%) för att göra rent processoret etc med och det har fungerat okej. Har kollat runt lite på webben och andra säger att isopropanol är ett bra sätt att göra rent processorer osv med.

När jag kollade runt lite i dag så hittade jag dock denna:
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datorkom...

Så då är min fråga: skulle det vara mycket bättre att använda denna tvåstegs-rengöring till skillnad från endast isopropanol?

Jag använder för tillfället denna:
http://www.kjell.com/sortiment/hus-halsa-fritid/ovrigt/kemi-s...

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem

Använde lite google och lite magi:

Citat:

Why Not Just Use Isopropyl Alcohol or Acetone?
Put isopropyl alcohol or acetone on a thermal pad and 10 minutes later you will have a thermal pad. Only with a lot of rubbing and scrubbing will you be able to remove the pad. While the alcohol or acetone may soften the pad, neither actually dissolves the pad. Although less visible, it is the same cleaning thermal greases with alcohol or acetone.

ArctiClean 1 totally emulsifies thermal pads and thermal greases. The waxes, oils, and fillers of the thermal material are suspended within the ArctiClean 1 so they can be cleaned off completely. This emulsification allow ArctiClean to remove the thermal material in the microscopic imperfections in the heatsink or heat spreader that non-emulsifying cleaners cannot touch.

The flash corrosion inhibitors in ArctiClean 2 then significantly reduce the corrosion layer on the copper or aluminum, improving the interface between the metal and the new thermal material and maximizing thermal transfer.

Har själv använt ArctiClean i fem år nu (ja, flaskorna håller länge), och de fungerar rätt bra. Bättre än Isopropanol enligt min erfarenhet, troligtvis pga av det ovan anförda. Av samma anledning kan man få aningen bättre temperaturer.

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Njure:

Råkar källan vara deras egen produktsida, måhända?

Isopropanol används i enormt stor utsträckning i industrin för liknande ändamål. Hade Arctic Cooling funnit något som var mätbart bättre så hade de

1. publicerat dessa mätbara tester

2. blivit ett gigantiskt globalt företag på sin nya rengöringslösning.

Jag får lite samma vibbar som när datorfläktsföretag släpper nya fläktdesigner och säger att de är sååå mycket bättre än alla fläktar som någonsin gjorts: men vad bra, då kan de ju bli en global stormakt i industrikylningslösningar då.

Kan notera att det skiljer mer än en tiopotens i literpriset till den vedertagna lösningens fördel i detta fall.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Njure:

Har själv använt ArctiClean i fem år nu (ja, flaskorna håller länge), och de fungerar rätt bra. Bättre än Isopropanol enligt min erfarenhet, troligtvis pga av det ovan anförda. Av samma anledning kan man få aningen bättre temperaturer.

Det låter ju vettigare att använda detta, men kommer det verkligen göra så stor skillnad? Låt oss säga att jag har min laptop i 3 år till, MAX. Kommer isopropanolen bidra till att värmeöverföringen blir mycket sämre än om man använda ArciClean som exempel? Kommer skillnaden i grader på CPU/GPU ens vara mätbar?

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shockwave:

Det låter ju vettigare att använda detta, men kommer det verkligen göra så stor skillnad? Låt oss säga att jag har min laptop i 3 år till, MAX. Kommer isopropanolen bidra till att värmeöverföringen blir mycket sämre än om man använda ArciClean som exempel? Kommer skillnaden i grader på CPU/GPU ens vara mätbar?

Nej och antagligen inte/försumbar.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Isopropanol används i enormt stor utsträckning i industrin för liknande ändamål. Hade Arctic Cooling funnit något som var mätbart bättre så hade de

Jag får lite samma vibbar som när datorfläktsföretag släpper nya fläktdesigner och säger att de är sååå mycket bättre än alla fläktar som någonsin gjorts: men vad bra, då kan de ju bli en global stormakt i industrikylningslösningar då.

Kan notera att det skiljer mer än en tiopotens i literpriset till den vedertagna lösningens fördel i detta fall.

Jag kan tänka mig att man kan få ett tekniskt bättre resultat med ArctiClean, men till liten nytta och, som du säger, en mindre priseffektivitet.
För industrimässig användning duger givetvis isopropanol lika bra. Håller med om att de flesta företag säljer sina produkter som helt revolutionerande, men det ger mig inte någon anledning att ifrågasätta att deras produkt, på "en molekylär nivå", presterar aningen bättre. Till liten nytta, som sagt.

Hursom är produkten lätt att använda, och jag tycker att det är enklare att rengöra med densamma, vilket i sin tur gör att jag får det lite renare än vad jag annars skulle ha gjort. Men visst, man kan lika väl uppnå ett i princip likvärdigt resultat med isopropanol, det är jag helt övertygad om.

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Medlem

Det är antagligen väldigt liten skillnad.

Den enda fördelen jag kan se med arcticlean är att det luktar citron

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: GeForce RTX 3070 | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk
Medlem

Okej, tack för alla svar. Håller mig till isopropanol för min laptop då eftersom jag redan köpt det till tidigare projekt. Kanske får bli ArctiClean i framtiden om jag köper en K-processor till den stationära datorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Jag tror du slog huvet på spiken där.
Texten kommer ifrån: http://www.arcticsilver.com/arcticlean.htm

Tillbaka till topic:
Jag har använt isopropanol de senaste 20åren. Jag har inte märkt att det skulle kräva någon enorm ansträngning eller inte bli rent.

Visa signatur

Raid is not backup