Högfrekvent ljud från mitt grafikkort under belastning

Permalänk

Högfrekvent ljud från mitt grafikkort under belastning

Hej igen (börjar bli stammis här på sweclockers nu).
Nu är det något konstigt som har hänt. Jag har överklockat mitt grafkkort från 928 MHz core/2700 MHz memory till 1110 MHz core/3003 MHz memory. För att klara den överklockningen höjde jag även volten från 1.075 till 1.125.
Nu har någonting antagligen hänt med kortet då det under load har börjat låta extremt högfrekvent och det är nästan omöjligt att stå ut med ljudet om man inte har väldigt hög musik igång.

Ta gärna en titt på videon och dela med er om era tankar på om det är överklockningens fel eller om det helt enkelt är normalt. Tack!

Skruva upp volymen 20 sec in i videon så att ni hör bra.

Edit: Ber om ursäkt för att den är sne men det blev antagligen fel i uppladdningen.

Permalänk
Medlem

Var lite svårt och höra på filmen men det är nog Coil whine, alltså spolarna som tjuter. Relativt vanligt att grafkkort tjuter i load.

Permalänk
Skrivet av Frrr:

Var lite svårt och höra på filmen men det är nog Coil whine, alltså spolarna som tjuter. Relativt vanligt att grafkkort tjuter i load.

Det har börjat efter jag överklockat, det är inte skadligt då?

Edit: Kan det vara så att det inte är jag som har orsakat det heller? Utan att det har legat där hela tiden och "väntat"?

Permalänk
Medlem

Nej, det är inte skadligt. "Bara" irriterande.

Och det kan mycket väl börja efter det att du har överklockat, i och med att kortet då drar mer ström. Då skall ljuded återgå till det "normala" om du återställer överklockningen.

Permalänk
Medlem

Gör så för mig också, fast här är det nätagget :/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av albindubech:

Hej igen (börjar bli stammis här på sweclockers nu).
Nu är det något konstigt som har hänt. Jag har överklockat mitt grafkkort från 928 MHz core/2700 MHz memory till 1110 MHz core/3003 MHz memory. För att klara den överklockningen höjde jag även volten från 1.075 till 1.125.
Nu har någonting antagligen hänt med kortet då det under load har börjat låta extremt högfrekvent och det är nästan omöjligt att stå ut med ljudet om man inte har väldigt hög musik igång.

Ta gärna en titt på videon och dela med er om era tankar på om det är överklockningens fel eller om det helt enkelt är normalt. Tack!

Skruva upp volymen 20 sec in i videon så att ni hör bra.

http://www.youtube.com/watch?v=qV2QGNPUzvE&feature=youtu.be

Edit: Ber om ursäkt för att den är sne men det blev antagligen fel i uppladdningen.

Det är nästan en bedrift av dig att kunna missa detta "coilwhine" som du har råkat ut för, du har ju faktiskt varit medlem här på forumet sedan april och har ju varit hyfsat aktiv dessutom och det dyker ju upp ett antal inlägg och trådar varje vecka om detta fenomen.

Du får väl se till att läsa inläggen och trådarna istället för att enbart skapa dom om du skall lära dig något om datorer framöver.

Permalänk
Skrivet av Puttefnasket:

Det är nästan en bedrift av dig att kunna missa detta "coilwhine" som du har råkat ut för, du har ju faktiskt varit medlem här på forumet sedan april och har ju varit hyfsat aktiv dessutom och det dyker ju upp ett antal inlägg och trådar varje vecka om detta fenomen.

Du får väl se till att läsa inläggen och trådarna istället för att enbart skapa dom om du skall lära dig något om datorer framöver.

Haha japp, i guess so
Tack alla som har hjälpt mig!

Edit: Tror ni man kan göra en rma på kortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av albindubech:

Haha japp, i guess so
Tack alla som har hjälpt mig!

Edit: Tror ni man kan göra en rma på kortet?

Varför skall du göra det, det är ju inget fel på grafikkortet i standardklock!?

Permalänk
Skrivet av Puttefnasket:

Varför skall du göra det, det är ju inget fel på grafikkortet i standardklock!?

Det är ju ifs sant, jag är nog bara naiv och vill gärna ha ut de där sista 10 fpsen som jag får av en överklockning

Permalänk
Medlem

Vissa tillverkare godkänner RMA pga coil whine utan problem, andra inte. EVGA, t ex, gör det även om man själv har överklockat kortet och det är då problemet uppstår.