Gamla spel. Hur lärde man sig det?

Permalänk
Medlem

Gamla spel. Hur lärde man sig det?

Hej,

Fick ett infall och började lira civilization 1 och Master of magic idag. Kom inte långt på något av spelen innan jag blev utplånad av fienden.

Hur gjorde man detta förut? Ingen tutorial. Ingen hjälp överhuvudtaget. Hur orkade man lära sig spelen på goda 90-talet? Inte satt jag mer framför datorn då än vad dagens kidz gör idag. Max 4-5h per vecka, oftast mindre blev det.

När jag ändå skriver. Finns det någon Cockiecut strategi för Civ1 eller MoM?

Jag kan tillägga att jag aldrig spelade dessa själv då det begav sig men jag har kikat över axeln på en kompis som lirade båda.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600X, ASUS AM4 ROG STRIX B450-F GAMING, 16Gb DDR4, MSI GeForce GTX 1070 Ti ARMOR 8G, 256Gb SSD, Windows 10

Permalänk
Medlem

Man provade sig fram och testade olika saker för att se vad som fungerade. Känslan man fick när man hittade en vinnande strategi eller något smart move var oändligt mycket bättre än när man lyckas trycka på space tre gånger i rad i ett QTE i dagens spel.

Det var bättre förr...

Permalänk
Medlem

När Civ 1 kom ut var jag 13 bast, så vitt jag kan komma ihåg så var den enklaste svårighetsgraden så pass snäll att datorn i princip aldrig anföll mig och när han väl gjorde det så var det med en eller ett par trupper, så det var ett komplext spel att lära sig, men risken för att bli utplånan medans man lär sig skulle jag klassa som väldigt låg.

Civ 1... Det var tider det.

Edit: här är en miniguide till civ http://www.the-spoiler.com/STRATEGY/Microprose/civilization.1...

Eller så kan du titta på hur andra spelar: http://www.youtube.com/watch?v=TIP44q3JQ8o

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Medlem

Hade faktiskt ett litet arbete om detta på högskolan

Förr var det mycket så kallad "learning by doing" - Du lärde dig genom att testa dig fram. Många gånger gick det skit, andra gånger lyckades du. Det handlar i princip om "trial n error" - Du provar dig fram enda tills du lyckas, då vet du hur du ska fortsätta (om du nu inte använder fusk, haha).

Nuförtiden får man tutorials och massa krams, förr var det mer hardcore

Permalänk
Medlem

mm tog mig många spel innan ja lyckades kunna spela civ1 på mer än lägsta nivån back in the 90is. Så sänk svårighetsgraden och satsa mycket på antingen mass militär bara bygga så många troops du kan och utrota fienden så eller mer långsiktigt satsa på science så har man fler sätt att utplåna dom senare.

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juckpuck:

mm tog mig många spel innan ja lyckades kunna spela civ1 på mer än lägsta nivån back in the 90is. Så sänk svårighetsgraden och satsa mycket på antingen mass militär bara bygga så många troops du kan och utrota fienden så eller mer långsiktigt satsa på science så har man fler sätt att utplåna dom senare.

Jo jag tänkte att anfall är bästa försvar men så kom ryssen med super-duper avancerade infanteri så var jag rökt. Kanske ska starta på lättaste för att lära sig detta spel.

Hur vet man vilka områden man ska utförska? Tex matematik, skrivning, republiken, monarkin osv...? Samma när man bygger städer. Ska man ha en stor stad där man bygger alla byggnader eller ska man sprida ut byggnader i olika städer, tex bibliotek, hängande trädgårdar osv...

En sak har jag fattat och det är att man ska bygga städer runt kusten och att man ska skynda på och upptäcka hjulet så att man får en bra gubbe att kriga med.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600X, ASUS AM4 ROG STRIX B450-F GAMING, 16Gb DDR4, MSI GeForce GTX 1070 Ti ARMOR 8G, 256Gb SSD, Windows 10

Permalänk
Skrivet av jejja:

Hej,

Fick ett infall och började lira civilization 1 och Master of magic idag. Kom inte långt på något av spelen innan jag blev utplånad av fienden.

Hur gjorde man detta förut? Ingen tutorial. Ingen hjälp överhuvudtaget. Hur orkade man lära sig spelen på goda 90-talet? Inte satt jag mer framför datorn då än vad dagens kidz gör idag. Max 4-5h per vecka, oftast mindre blev det.

Jag kan tillägga att jag aldrig spelade dessa själv då det begav sig men jag har kikat över axeln på en kompis som lirade båda.

Tänker exakt som du, jag var skit bra på de tidiga Age of Empire spelen men nu suger man ***

Visa signatur

Moderkort:Asus Sabertooth Z77 Processor:i5 3570K 4.1 Ghz RAM:Corsair 8GB Vengeance 1600Mhz Processor kylare:Corsair Hydro H100i Nätaggregat:Corsair HX 750W 80+ Gold Modulär Grafikkort:Gigabyte GeForce GTX 680 2048MB Super Overclock Ljudkort:Asus Xonar D2X/XDT SSD:Samsung SSD Basic 840-Series 250GB Hårddisk:1TB Seagate Barracuda 7200rpmSkärm:Acer 24'' GD245HQAbid 120Hz Chassi:NZXT Tempest 410 Elite Svart

Permalänk
Medlem

man fick fysiska manualer och skit ofta.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Avstängd

try and error var faktiskt roligare med spel på den tiden för då fick man belöning när man klarade nått och kände ..YES där satt den i dag så är spelen mer oftast kass och mer p12 vänliga och har man över 60 i iq klarar man allt på första försöket så kasta dig ut i det okända och testa

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av jejja:

Hur vet man vilka områden man ska utförska? Tex matematik, skrivning, republiken, monarkin osv...?

Sikta på att så snabbt som möjligt skaffa Republic (och senare Democracy) och Railroad. De ger båda en rejäl boost (railroad ger t.ex +50% food/production/trade), särskilt som det finns en lite bugg som gör att du kan bygga vilken improvement som helst på en turn så du kan snabbt få upp ditt järnvägsnät.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | MB: MSI MAG B650 Tomahawk WIFI | CPU: AMD Ryzen 5 7600X | Internminne: Corsair Vengence 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 | CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | GPU: Nvidia GeForce RTX 4070 Super | SDD: Samsung 990 Pro 2TB - Intel 600p 480GB | HDD: 2x Toshiba Enterprise MG09 Series 18TB - WD Elements Desktop 12TB - 2x WD Elements Desktop 5TB - 2x WD 5TB - 3x WD 3TB (70TB total) | Skärm: Dell 2715H | Dell S2721QSA | BenQ G2420DHBL | Philips 233V | Projektor: Optoma HD65 on 120" | PSU: Corsair RM750x

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeadPixel:

Tänker exakt som du, jag var skit bra på de tidiga Age of Empire spelen men nu suger man ***

Började spela AoE som sexåring och när jag var 9-10 spelade jag ganska bra.
Inga tutorials eller så. Man spelade bara. Sen lär man sig lättare när man är mindre.
Spelar inte helt värdelöst nu men känns som man är lite seg

Permalänk
Medlem

Civilization är ju ett sånt spel där man får tillgång till hela spelet direkt, inte som i andra spel att man kör bana efter bana som blir svårare och svårare och därmed ger övning i strategin. När det gäller hur spelet fungerar så följde det oftast med en manual som beskrev gränssnitt, regler och innehåll. Jag kommer ihåg att Civilization hade en rejäl lunta till manual som även användes som ett visst "kopieringsskydd".
Det såldes även guideböcker för spel. Till Civilization fanns det tydligen en some hette "Rome on 640K a Day".

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jejja:

Hej,

civ 1 var jag typ 5 bast när jag spela första gången, har för mig jag brukade kolla rätt mycket hur pappa och syster gjorde och sedan repetera även om det inte alls blev lika bra av någon anledning :/

Permalänk
Medlem

På den gamla goda tiden så tog man sig tid att utforska spelen mycket mer än vad jag tror man gör idag. Numera så är action direkt det som konsumenterna efterfrågar och då plockar man bort tankenötterna.
Sedan när det kommer till Civilization så är ju det en produkt från herr Sid Meier, som i datorns glansdagar var den verklige konstruktören av realistiska strategi- och simulationsspel. Såna guldkorn från hans fingrar som Silent Service och Red Storm Rising kom alltid med en tjock manual som beskrev allt från själva spelets funktioner till scenarion och bakgrund.

Förr så satt man med papper och penna och ritade kartor och noterade små saker längs vägen i äventyrsspelen. Idag räknas Grand Theft Auto som ett äventyrsspel...
Man kunde sitta instängd en hel helg och bara pussla på olika sätt. Man funderade på möjliga lösningar medan man skopade i sig middag.

Idag gäller det att vara snabb i avtryckaren.

Visa signatur

Min signatur - inte din!

Permalänk
Avstängd

var det som var charmen med dom gamla spelen var väldigt många av dom man satt med papper och penna och ritade kartor räknade ut hur man byggde gubbarna på bästa sätt hade tom en hemmagjord karta på 8st a4 på metroid med alla gångar vapen
men ett block sen skriva ner saker som funkade eller memorera in det eller bara vara riktigt envis och köra try and error är vad jag gjorde men tråkigt nog har jag kastat allt sånt hade varit roligt att haft kvar nån eye of the beholder karta eller nått

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Spelen var roligare, helt klart, känner igen mig i det flera skriver, man satt och antecknade, ritade kartor, provade tusen saker och hade sina kompisar runt datorn (alla hade inte dator och man spelade aldrig online, möjligen kunde man koppla ihop två maskiner och köra med seriekabel i vissa spel, eller dubbla möss och split screen)...

Idag saknar folk intresset att lösa något själva, det skall vara serverat.

Ja menar, man får nästan frågor på forumet ibland i nivå med: "jag har en ölflaska, får inte av kapsylen, ska man använda en kapsylöppnare eller ?"

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Inaktiv

Man brukade även titta i manualen.

Men diskutera med kompisar eller pröva sig fram brukade man nog göra oftast!

Permalänk
Medlem

I flera fall så fans det även med någon form av tutorial kampanj så att min fick lära sig grunderna i spelet.

Permalänk
Medlem

Förr fick man saker till sina spel eftersom man köpte dem fysiskt, spelen låg i en kartong där du förutom installationsmaterial fick minst en manual (ibland en quick start och en djupgående), ofta någon slags plansch, rabatterbjudande på andra saker, kupong man skickade in för att prenumerera på nyhetsbrev/nyheter/tidning från spelföretaget, etc. etc. etc.
Det var inte som med Steam att man kollade på screens och tryckte köp, det fanns en eller tre bilder på baksidan av kartongen och något citat på en-två meningar från en speltidning om hur spelet var

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Jag minns att man satt och lirade och slet sig i håret innan man lärde sig lite tips och tricks, antingen via vänner eller att man lurade ut det själv i skolan och skulle testa det när man kom hem.

Ett dåligt exempel, men om man tittar på hur vissa lirar BF3 så verkar dom inte förstå att man kan flanka, dvs dom rusar rakt på och hoppas på det bästa, eller sitter bara och väntar på att någon laddar om och rusar fram hehe medans jag iaf försöker tänka lite taktiskt.

Idag är det mestadels väldigt "uppgjort"/scriptat hur man ska spela, eller att många kollar på youtube hur man löser vissa saker.
När senaste Civ kom så kändes det kul, för jag hade inte läst mycket spelet och mindes inte riktigt dom gamla, så själva spelet blev kul när man man testa sig fram och spela om och om igen tills man styrde spelet.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D Kylare: Noctua NH-D14 Modermodem: ASUS TUF Gaming B650M-Plus RAM: Kingston Fury Beast 6000MHz 64GB GPU: PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate Chassi: Fractal Design Define Mini C PSU: Corsair RM750x SSD: Kingston KC3000 2TB NVMe Skärm: Samsung 49" Odyssey G9 240 Hz Tgb: Keychron Q6 Brown Mus: Logitech MX Master 3S Högtalare: Audio Pro Addon T14 OS: MS Windows 11 Pro ISP: Bahnhof 500/500Mbit Tillbehör: Staropramen & Noblechairs Hero

Permalänk

Förr lärde vi oss spela, idag blir vi upplärda.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

De va bättre förr...

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Själv tog jag mig an spel enligt en typ av trial and error metod. När man sedan skulle gå och lägga sig låg man och läste lite grann i instruktionsboken och provade lite nya grejer nästa dag.
I mångt om mycket ett mycket bättre upplägg än dagens ofta långtråkiga tutorials som känns som att de håller på i en evighet och i vissa fall är det i princip en hel roman med text man måste klicka sig förbi (suck). Inte lustigt att alla vill ha allt på silverfat idag när de sällan behöver tänka själva

Edit: Just det kom precis på att man ibland kollade i tips och trix sektionen i en del spelmagasin som man köpte ibland eller som ens vänner prenumererade på också.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

Nu är jag inte gammal nog att ha lirat de riktigt gamla liren men minns att jag fick Cesar 3 när det kom och manualen var en hel bok om hur alla olika funktioner i spelet var sammankopplade samt en del uppmuntran till att experimentera och se vad som hände samt, om jag inte missminner mig, en del anrikar för saker som kanske inte var helt jättesmarta. Tror dock det var lite tutorial i de spelet eftersom man började med basis grejor och sen fick mer och mer. Minns en hel bunt gamla demos som kördes på vår första dator dock där jag och brorsan i princip tittade på en bild eller två på en demoskiva innan installation och sen fick lista ut allting därifrån. Många roliga minnen från spel jag inte har en aning om vad de hette

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk

Man använde så vitt jag minns manualer tjockare än bibeln ibland (ofta innehöll den väldigt mycket bakgrundshistoria bilder och annat utöver hur man faktiskt spelade spelet).

Visa signatur

| Silverstone raven rv02 | Intel Core i7 920 @ 3.5ghz + Corsair H50 | Kingston DDR3 HyperX 1333MHz 6x2GB | XFX Radeon 6870 | ASUS P6T SE | Chieftec Super Series 750W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Hade faktiskt ett litet arbete om detta på högskolan

Förr var det mycket så kallad "learning by doing" - Du lärde dig genom att testa dig fram. Många gånger gick det skit, andra gånger lyckades du. Det handlar i princip om "trial n error" - Du provar dig fram enda tills du lyckas, då vet du hur du ska fortsätta (om du nu inte använder fusk, haha).

Nuförtiden får man tutorials och massa krams, förr var det mer hardcore

japp

Får en känsla av att spelet är mer i helhet när man inte kikar på vad man ska göra just där på en youtube video och fortsätta hur lätt som helst sen...
gjort på quake 2 och quake 1 samt quake 4 både med och utan fusk så kikade man inte på youtube vad som skulle hända eller vad man gjorde (blev mkt roligare och spela då med tyckte man i efterhand) ^^
gjorde lite rocketjumping på både 2an och 1a spelet :3

'Kikade på youtube' gjorde så på Metro 2033 då man gick fel vid ett ställe och konstant dog i 4 timmar själv utöver några dagar innan man tog en omväg som var något gömd där man hittade extra gasmask filter (var 5 st där som räddade skinnet på en heh) tog kål på mig konstant innan då man fick slut på dem heh trots att man köpte på sig typ 20 st...

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3d, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 1 tb pny cs 900, 2x Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb, 1x Samsung PM9A1 1 tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jejja:

Jo jag tänkte att anfall är bästa försvar men så kom ryssen med super-duper avancerade infanteri så var jag rökt. Kanske ska starta på lättaste för att lära sig detta spel.

Hur vet man vilka områden man ska utförska? Tex matematik, skrivning, republiken, monarkin osv...? Samma när man bygger städer. Ska man ha en stor stad där man bygger alla byggnader eller ska man sprida ut byggnader i olika städer, tex bibliotek, hängande trädgårdar osv...

En sak har jag fattat och det är att man ska bygga städer runt kusten och att man ska skynda på och upptäcka hjulet så att man får en bra gubbe att kriga med.

Jag provade oxå CIV för något år sedan; blev överkörd av datorn direkt.

Ett grundtips i CIV är ju att bygga städer, jag minns att jag byggde städer överallt, men undvek att de överlappade varandra.
Vägar emellan dem, ett minimalt försvar i varje och en mobil styrka som snabbt kan nå fram till den stad som anfalls.

Jag spelade defensivt; jag vill minnas att det var falang->musketör->mekaniserat som man strävade efter.
Demokrati som styrelseskick.
Byggnader som ökar matförsörjning (tex granary), därefter pengar och efter det gör folk nöjda.
Alla städer följde samma "uppbyggnadsmönster": granary, marketplace, temlpe, library....
Vissa städer, de med högst produktion försåg, alla städer med enheter, de städer som växte snabbast fick producera settlers, alla andra städer följde "uppbyggnadsmönstret"

Permalänk
Avstängd

Kommer ihåg att många gånger kunde man ligga och drömma om hur man skulle klara kluriga delar av spel för man tänkte så mycket på dom när man skulle sova
Sen när man vaknade så bara måste man testa om det funkade

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vill påpeka att inlärningskurvan är mycket högre när man är "ung" vilket kan vara en stor faktor med ^^

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer III 360 A-RGB Vit
32 GB Kingston DDR5 6000MHz CL30 | MSI B850 GAMING PLUS WIFI
MSI GeForce RTX 4080 Super 16G VENTUS 3X OC| Kioxia Exceria G4 NVMe SSD 1TB |
HAVN HS 420 Vit | Corsair RM 750
AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"

Permalänk
Medlem

Till Civ 1 så kom det en TJOCK manual, och längst bak i den var det ett tech-träd så att man kunde planera sina tekniska framsteg. Mycket byggde såklart på att man hade spelat tidigare och hade koll.
Jag har några blandade tips från barndomen:

Kommunismen är markant bättre i Civ 1 än i uppföljarna, jag uppleve det alltid som det bästa statsskicket. Det man har från början (Despotism?) är markant sämre än alla andra.
Varje stad bör bygga två setlers, en när staden går upp till tre och en till senare.
Det är setlers som bygger konstbevattning, gruvor, väg och järnväg, vilket du kommer att behöva, runt alla städer.
Någon gång mellan år 0 och år 200 bör du ha hunnit fram till krutvapen på de tre enklaste svårighetsgraderna.
På de lättare svårighetsgraderna är det enklare att vinna genom att utrota de andra än genom rymdskeppet.
Tre försvarande enheter i varje stad är lagom (beroende på statsskick)