Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Men jag testade den nu.. Och tydligen funkar inte LED ljusen på musen.. Där har vi anledningen till att någon lämnat tillbaka den.. och förmodligen använd returrätt istället för garanti för att få ärandet över mycket snabbare..

Tror att detta egentligen är just kärnan i detta problem. Att returnera en defekt vara och få den utbytt tar för lång tid och är för krångligt idag. Således lämnas defekta varor till baka och kan i värsta fall studsa omkring på marknaden ett antal gånger.

Jag tycker att det borde tydliggöras från samtliga butiker att: "om du kommer in med en nyinköpt defekt vara får du en ny fullt fungerande vara i handen på direkten, inga reparationer eller dyl." Nu kan det ju mycket väl vara så det fungerar överallt. När jag lämnade tillbaka en defekt Naga på Teknikmagasinet var det aldrig tal om reparationer och väntetider. Fick även välja annan vara, så...

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av erik7191:

Jag har köpt två ASUS-grafikkort de senaste åren, ett 560TI och ett 660. Inget av dem var förseglat.

Därför köper jag EVGA så mycket som möjligt och Zotac då dom alltid är förseglade med klister på och i antistat påsen.
Det är inte ASUS dock.

Dom har det inte ens på Titan är helt stört tycker jag.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av jimbow1234:

Men hur vet man om en produkt ska vara inplastad osv eller inte då? Skriver butiken inte det så kan det väl inte vara ett krav? Och när räknas en förpackning som bruten? Så fort lilla tejp-biten är borta eller vart går gränsen?

Sorry om jag är lite dryg ;D

Tejp-biten är borta då är den per-definition öppen.

Jag fick det med mitt gamla Rampage 4 extreme jag lämna in det direkt.

DU Har ingen aning ifall någon har tagit på kretskortet om den inte är förseglad.

Dom kan ju bara ta ut moderkoret och sedan ta på det överallt och sen lägga tillbaka det igen.

Därför köper jag aldrig nya saker som inte har förseglad box.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Det är inget fel med butikerna... snarare på oss konsumenter som alltid jagar lägsta pris. Det är därför det blir såhär.

Själv tycker jag det är en ok kompromiss.

Så om man betalar fullt pris så betyder det att man jagar lägsta pris?

Då detta verkar gälla produkter till datorer tycker jag det är ren idioti. ESD-skador eller andra skador på produkterna som inte visar sig med en gång kan finnas. Vem vet vilken klant som hanterat peosukten innan den säljs till en annan person?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem

Har aldrig hänt mig på webbeställningar men några gånger på kjell&co i stan. Dock stör det mig inte alls då även jag är skyldig till att vilja känna på saker rätt ofta innan jag köper dom och då tycker jag det är logiskt att jag får "stå ut" med att andra gör samma sak.

EDIT: Detta gäller då alltså kringutrustning så som headsets, tangentbord, usb hubbar o.dyl. Skulle inte acceptera samma sak på t.ex. ett moderkort då det där finns risken för ESD-skador att beakta.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Men jag har ju sett många "öppet köp i 30 dagar, gäller vid OBRUTEN förpackning". Är det bara bullshit då? Kan jag köpa vad som helst, använda det ett par dagar (utan att göra märkbart slitage) och sedan lämna tillbaka?

Visa signatur

Chassi: Svart, PSU: 230 volt, Moderkort: Stort, CPU: Med fläkt, Minne: Tappat, GPU: Klarar MsPaint jättebra, Hårddiskar: Stor och liten, Mus: Med rullhjul, Tangentbord: Svenskt, Skärm: Platt

Permalänk
Medlem

Jag förstår dem som ej vill acceptera öppnat paket men funkar produkten så kan man väl behålla det för garantin gäller. Jag köpte G19 tangentbord med damm bakom skämen och blev lite sur men gogglade lite och såg 3-4 skruvar och kunde torka bort det och 1 år senare funkar fint.

Visa signatur

Chassi: Fractal R6, Intel 8700K, SSD 2 x 256GB , Asus Z370-F, MSI RTX 3080 Trio X , 16GB Vengeance ,Corsair HX 750w, G900, G35 & G19 & Acer XB271Hu.
Inet.se fraktfritt

Permalänk
Medlem

Detta är ju en festlig motsägelse idag.
Folk vill kunna nyttja öppet köp för eget bruk, men sen vill dom samtidigt aldrig få en öppnad produkt när dom köper nytt.

Finns bara tre (?) lösningar här:

  1. Affären returnerar produkt till leverantör för återpack

  2. Affären säljer produkten billigare

  3. Affären erbjuder ej öppet köp

Dom två första leder till överlag högre pris för att täcka upp kostnader, och alternativ 3 leder till missnöjda kunder och mindre försäljning.
Inget enkelt scenario tyvärr.

Hur menar ni att affärerna ska lösa detta? Många verkar vara inne på att "sälj som demo/nedsatt pris", men det blir ju helt skevt, det minskar (eller eliminerar) marginal/förtjänst, samtidigt som det tar _mer_ tid i anspråk eftersom varan måste tas emot, testas, kanske packas om, och sen säljas igen...
Återigen kan man ju då se det som att "detta är nått affärer måste kalkylera på och acceptera", absolut, men det kommer ju då leda till ökade kalkylerade kostnader och i sin tur högre produktpriser, vilket leder till att folk prisjaktar och väljer en annan leverantör. Moment 22.

Permalänk

Du har säkert fått en Mamba som någon har skickat in för att den inte var nöjd.
Ta och skicka in den du med och be om att få en ny. Ring dem!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BasseBaba:

Detta är ju en festlig motsägelse idag.
Folk vill kunna nyttja öppet köp för eget bruk, men sen vill dom samtidigt aldrig få en öppnad produkt när dom köper nytt.

Finns bara tre (?) lösningar här:

  1. Affären returnerar produkt till leverantör för återpack

  2. [/*][/*]

  3. Affären säljer produkten billigare

  4. [/*][/*]

  5. Affären erbjuder ej öppet köp

  6. [/*][/*]

Dom två första leder till överlag högre pris för att täcka upp kostnader, och alternativ 3 leder till missnöjda kunder och mindre försäljning.
Inget enkelt scenario tyvärr.

Punkt 3 är inget butikerna kan välja bort när man handlar över nätet, eftersom det är en lagstadgad ångerrätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!

Permalänk
Skrivet av trolliban:

Punkt 3 är inget butikerna kan välja bort när man handlar över nätet, eftersom det är en lagstadgad ångerrätt.

Vill bara poängtera att ångerrätt och öppetköp ej är samma sak. Många butiker erbjuder öppetköp utöver ångerrätten.

-----

Någon nämnde tidigare att öppetköp gäller enbart vid obruten förpackning. Det är den absolut bästa lösningen och fungerar i teorin. Men kunder som inte är nöjda med varan är väldigt ofta redo att ställa till med bråk och skrika högt.
Till exempel hade vi fått se flertalet trådar här på forumet om företag som är "värdelösa" eftersom att de inte hjälper kunden. Folk berättar för sina vänner med mera.
Detta leder till badwill för företaget och de är nästan tvungna att ta tillbaka varan och försöka sälja den pånytt.

Folk tror att de bara har rättigheter när de handlar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Testar telefoner och tillbehör: www.apetech.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av apelipell:

Vill bara poängtera att ångerrätt och öppetköp ej är samma sak. Många butiker erbjuder öppetköp utöver ångerrätten.

-----

Någon nämnde tidigare att öppetköp gäller enbart vid obruten förpackning. Det är den absolut bästa lösningen och fungerar i teorin. Men kunder som inte är nöjda med varan är väldigt ofta redo att ställa till med bråk och skrika högt.
Till exempel hade vi fått se flertalet trådar här på forumet om företag som är "värdelösa" eftersom att de inte hjälper kunden. Folk berättar för sina vänner med mera.
Detta leder till badwill för företaget och de är nästan tvungna att ta tillbaka varan och försöka sälja den pånytt.

Folk tror att de bara har rättigheter när de handlar.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo men det är ju just det, jag har aldrig fått en produkt med bruten förpackning och jag har alltid varit väl medveten om att när förpackningen är bruten så kan jag inte lägre säga "Oj, jag ville visst inte ha den produkten".
Men hade jag vetat detta hade jag lämnat tillbaka min G940 direkt då den var hopplöst dålig för det jag skulle ha den till.
Jaja, kanske inte ändå för jag vill inte vara den där jobbiga konsumenten och hade jag bara läst på lite innan jag beställde hade jag beställt en annan.

Visa signatur

Chassi: Svart, PSU: 230 volt, Moderkort: Stort, CPU: Med fläkt, Minne: Tappat, GPU: Klarar MsPaint jättebra, Hårddiskar: Stor och liten, Mus: Med rullhjul, Tangentbord: Svenskt, Skärm: Platt

Permalänk
Medlem

Beställde en 4670k samt lite annat ifrån en av mina favoritbutiker på nätet och fick den igår. Det var uppenbart att lådan till CPUn var öppnad samt att någon hade tagit ut CPUn från den (det var tydligt då CPUn inte låg helt rätt i lådan). Även Factory-seal klistermärket var öppnat.

Jag tog massa bilder och även ett videoklipp innan jag påbörjade allt för att ha något att backa tillbaks på ifall CPUn skulle vara paj.

Tanken som slog mig var att någon har tagit ut CPUn, testat den och sett hur mycket den överklockar och upptäckt att den var dålig och då skickat tillbaks den. Hoppas fan inte det är så.

Visa signatur

Kontor: Intel Core i3-12600K | ASUS B660-I STRIX | EVGA Nvidia Geforce 2080 Ti XC | 16 GB Kingston Fury Beast DDR5 5200Mhz CL40 | Corsair SF750 Platinum 750W | Noctua NH-L12 Ghost S1 Edition | Louqe Ghost S1 MKII Limestone
Soffan: AMD Ryzen 5 7600 | ASUS B650E-I STRIX | ASUS Geforce GTX 1080 Ti STRIX | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL36 | Corsair SF750 Platinum 750W | Thermalright AXP120-x67 | Fractal Design Ridge White
Bärbart: Apple Macbook Air 13" M1 Space Grey (8GB RAM, 256GB SSD)
Server/NAS: AMD Ryzen Pro 5 4650G | Gigabyte MC12-LE0 | 64GB DDR4 3200MHz ECC | Fractal Design Node 804

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Inlägg som diskuterade stavning och grammatik borttagna. Kritik på någons skrivsätt bör tas via PM, så inte tråden spårar ur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Jo men en öppnad förpackning minskar ju samlarvärdet.

Fasen, har man tänkt använda sakerna man köper så tycker jag det inte har någon betydelse om förpackningen har varit öppnad eller inte.

När ni köper något i butik... brukar ni aldrig kontrollera sakerna INNAN ni köper dem? Det gör iallafall ALLTID jag. Får jag inte kolla på sakerna INNAN jag köper dem så får det vara.

Men många tycker nog det är enklare att köpa sakerna och sedan åka hem för att kontrollera varan där och sedan återvända till butiken efter det.

Jo för du kan ju kolla på varan när man köper via internetbutik... Eller skall du åka till butiken och kolla på varan, åka hem och köpa den och betala för frakten?

En annan anledning till att man vill ha en oöppnad förpackning när det gäller datorkomponenter är att man inte har den blekaste aning om hur den hanterats.
Ta t.ex ett grafikkort, folk kanske inte jordar sig när dom pillar på kortet och ger det ESD skador. Dessa skador uppvisar sig inte alltid direkt utan kommer i ett senare skede, t.ex när garantin gått ut.
Med andra ord, någon annan gör sönder dina saker utan att du kan göra ett jota åt det bara för att dom skall kunna pilla på grejorna innan du får dom.

Visa signatur

Chassi: Svart, PSU: 230 volt, Moderkort: Stort, CPU: Med fläkt, Minne: Tappat, GPU: Klarar MsPaint jättebra, Hårddiskar: Stor och liten, Mus: Med rullhjul, Tangentbord: Svenskt, Skärm: Platt

Permalänk
Hedersmedlem

Obruten förpackning på ESDkänslig utrustning känns väl rätt rimligt. Här bör man väl bli informerad om annat gäller.
Men för mindre känslig utrustning som tangentbord, skärmar, möss, kablar, processorkylare och liknande känns det som ett I-landsproblem av den mindre sorten kan jag tycka...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Så länge garantierna gäller så bryr jag mig inte om plomberingen är bruten. Är ju bara att skicka ett snabbt mejl till dem så att de är uppmärksammade på det så ska vare sig garant eller öppet köp vara nåt problem. Själv är jag så ekonomisk att jag köper fyndvaror som ofta är begagnade. Köpte en LG 3D TV på 27" från just webhallen som det stod på beskrivningen att ett par 3d-glasögon medföljer, när jag fick paketet så var det inga glasögon i det så jag gjorde som så att jag 1. Mejlade Webhallen om det. 2. Beställde ett par från netonnet. Så nu har jag 2 par..

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk

För mig beror det på vilken produkt det är. En datormus hade jag personligen accepterat om förseglingen är borta, förutsatt att den fungerar och är 100% hel dvs att den inte har repor eller andra tecken på att någon annan har använt den. Men när det kommer till moderkort, grafikkort, CPUer osv. (allmänt känsliga saker) så har jag absolut nolltolerans om det inte är förseglat, då skickar jag tillbaka varan med en gång. "Better safe than sorry" på sådana saker. Men igen, jag tycker du ska ta en titt på musen om den funkar och om den är hel och ren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KosudaTTSG:

Du har säkert fått en Mamba som någon har skickat in för att den inte var nöjd.
Ta och skicka in den du med och be om att få en ny. Ring dem!

Jo, men LEDen var defekta...Och jag tog tillbaka den idag, fick en ny

Men som sagt, känns som att detta har spårat ut.. Just på senare tid... Vet inte vad jag ska säga..
Jag vet att när jag själv använde retur rätt för posten.. då de gällde en router från inet.. så sa dem, vi tar tillbaka den vid obruten förpackning, annars kan vi ta tillbaka den med ett avdrag på 25% för att du öppnat paketet och de saknas plast o sånt..

Jag gick ju med på de då routern inte var något för mig... Men om de gör så för flera.. Varför sedan sälja de full pris igen.. de ju bedrägeri..?

Nu vet jag inte om Inet la ut routern igen för full pris.. Men vet iallafall att jag fick en öppen vara i webhallen.. Men tog de avdrag när personen lämna in? Allt är så konstigt.. Känns som att butikerna saknar rutiner..

Permalänk
Skrivet av Hagge:

Jo, men LEDen var defekta...Och jag tog tillbaka den idag, fick en ny

Men som sagt, känns som att detta har spårat ut.. Just på senare tid... Vet inte vad jag ska säga..
Jag vet att när jag själv använde retur rätt för posten.. då de gällde en router från inet.. så sa dem, vi tar tillbaka den vid obruten förpackning, annars kan vi ta tillbaka den med ett avdrag på 25% för att du öppnat paketet och de saknas plast o sånt..

Jag gick ju med på de då routern inte var något för mig... Men om de gör så för flera.. Varför sedan sälja de full pris igen.. de ju bedrägeri..?

Nu vet jag inte om Inet la ut routern igen för full pris.. Men vet iallafall att jag fick en öppen vara i webhallen.. Men tog de avdrag när personen lämna in? Allt är så konstigt.. Känns som att butikerna saknar rutiner..

Jag säljer aldrig en vara för fullpris som jag har köpt tillbaka med avdrag, tror knappast någon annan gör det heller. Det är nästan så att man får göra mer avdrag för att få sålt den. (Nu pratar jag om butik, inte via webben)

Det är nog hela avdragsgrejen som har försvunnit, inte rutinerna. På grund av att kund ofta inte accepterar ett avdrag. Butikerna måste anpassa sig och nästintill gå med på allt som en kund säger för att de inte ska förlora kunden till en konkurrent.

Frasen "går ni inte med på detta går jag till er konkurrent" är väldigt vanligt att hota med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Testar telefoner och tillbehör: www.apetech.se