Gamla spel. Hur lärde man sig det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jejja:

Hej,
Hur gjorde man detta förut? Ingen tutorial. Ingen hjälp överhuvudtaget. Hur orkade man lära sig spelen på goda 90-talet? Inte satt jag mer framför datorn då än vad dagens kidz gör idag. Max 4-5h per vecka, oftast mindre blev det.

Inte använder man väll tutorial nu heller? Dock känns spelen mycket mycket enklare nu än förr (kanske för att alla knep redan sitter i ryggmärgen?

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Tio år var jag nog när jag började lira Civ på Amiga 500 med kompisarna. Man fick prova sig fram. Samtidigt lärde man ju engelska också.

Visa signatur

Mac, Fender och synthar...

Permalänk
Medlem

Trial and error, samt att lära sig vad en "produktion" eller en "mat" verkligen innebär för sin stad och sen så läser man vad de olika byggnaderna och improvementsen gör så kan man börja planera och prioritera.

Kan tippsa om senaste civ (Civ 5) som faktiskt är riktigt bra och komplext också, kommer en ny expansion om 2 veckor som ökar på komplexiteten ytterliggare. Det finns tutorials ect men man måste ju inte spela dem och då får man lätt samma trial and error känsla som förr i tiden (även om Civ5 kanske är lite mer förlåtande i mycket så kan det gå snabbt utför om man gör fel)

Permalänk
Medlem

Ja, det var spelens glansdagar. Men man satt också konstant och tittade på vad som var på väg. Teknologin gick ju så otroligt snabbt framåt då.
Spelade Civ 1 på min första (eller var det andra?) PC. En intel 286 14mhz, med 640kb RAM och 40mb HD.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kokkojambo:

Ja, det var spelens glansdagar. Men man satt också konstant och tittade på vad som var på väg. Teknologin gick ju så otroligt snabbt framåt då.
Spelade Civ 1 på min första (eller var det andra?) PC. En intel 286 14mhz, med 640kb RAM och 40gb HD.

40GB? Vad var det för monster? Minns att min dator hade en Pentium3 och den hade bara 12GB 5,25"-Disk!

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pertanbus:

40GB? Vad var det för monster? Minns att min dator hade en Pentium3 och den hade bara 12GB 5,25"-Disk!

Oj, sorry. Jag menade givetvis 40MB

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

Vill ni uppleva trial and error so rekommenderar jag Dark Souls.

Där har ni en massa jävla trial and error där ni kan förvänta er att dö ett stort antal gånger. Appropå det, Trial and error var förr väldigt roligt i singleplayer då det fanns något i spelet som drev dig att klara nivåerna. Numera när jag spelar dark souls så tänker jag "Jahopp, säkert en stor drake bakom den där stora läskiga svarta porten som är ute efter hämnd eller något annat som är klisché", och sedan när man tänker efter att man måste sitta och köra trial and error för att komma vidare så tappar man nästan suget eftersom saken bakom den stora hemska dörren är så himla förutsägbart.

Jag skulle säga att förr i tiden var allting nytt och man upplevde nya saker och nya stories, efter att ha spelat väldigt många spel så har man redan upplevt massa intressanta plots som andra spel återanvänder vilket gör de nya spelen förutsägbara. Därmed om det inte finns någon drivrkraft att köra igenom trial and error så blir spelet tråkigt. Det är nog därför Trial and error har blivit mindre populärt. Jag kommer ihåg när jag spelade Far cry 1 förr i tiden där man dödade massa soldater och cruisade runt i jungeln där man även ibland var tvungen att tänka taktiskt, sedan helt plötsligt kom man till ett ställe fullt med döda "mutanter" och forskare. Man fick direkt se att någonting inte har gått rätt till och då blev jag återigen väldigt envis om att klara av spelet och veta vad fan som hade hänt, det blev min drivkraft många gånger.

Många spel även filmer har använt en liknande story vilket gör sådana här grejer ointressanta eftersom de är förutsägbara eller annorlunda för variationens skull som till slut gör även den nya versionen tråkig.

Däremot förkommer trial and error i fler competetive games, vilket oftast är multiplayer. Man testar flera olika saker och kör igenom allt tills man hittar den bästa lösningen. Varför? Jo för det är competetive du kör igenom all jävla trial and error för att du ska vara bäst i Multiplayer spelet och därmed är detta än av anledningarna varför multiplayer spel har blivit mer populära. Din strävan efter att vara bättre än andra spelare gör att du går igenom trial and error.(trial and error förekommer väldigt mycket i originala wow och TBC wow bara det att vissa är mer skickliga och kommer på lösningar mycket snabbare )

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem

Får tacka utvecklarna av demon souls och dark souls som gör ett spel man inte bara kan springa igenom (förutom de som bara springer igenom det hehehe).

Permalänk
Medlem

Conter-strike 1.6 sen man var 6-7 år, är 17 idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Inte använder man väll tutorial nu heller? Dock känns spelen mycket mycket enklare nu än förr (kanske för att alla knep redan sitter i ryggmärgen?

I vissa spel idag så tvingas man ju dessvärre genomlida en tutorial, vilket ibland gör att man tröttnar på spelet en aning innan man ens hunnit börja spela det. I en del spel försöker de väva in en tutorial i början av storyn, vilket är bättre än ovanstående men det tar ju också bort lite av glädjen att själv upptäcka saker och ting.

Något som för övrigt var roligt i de gamla "trial and error"-spelen var ju spel likt Quest for Glory, Kings Quest eller Monkey Island där det inta var allt för ovanligt med en ganska långsökt logik bakom vad man skulle göra för att komma vidare. Ganska frustrerande ibland men sådant bidrog ju bara till större glädje när man väl kom förbi eventuella hinder.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Hade faktiskt ett litet arbete om detta på högskolan

Förr var det mycket så kallad "learning by doing" - Du lärde dig genom att testa dig fram. Många gånger gick det skit, andra gånger lyckades du. Det handlar i princip om "trial n error" - Du provar dig fram enda tills du lyckas, då vet du hur du ska fortsätta (om du nu inte använder fusk, haha).

Nuförtiden får man tutorials och massa krams, förr var det mer hardcore

Detta kombinerat med tiden det tog att ladda in ett spel eller starta ett spel från bandstation(eller t.o.m. diskett var väldigt långsamt) gör det svårt för mig att förstå nu hur man egentligen stod ut. hehe. Man måste varit desperat efter att få spela lite.

Permalänk
Medlem

Som redan nämnts så fick man med en tjock manual till många spel eftersom det i princip alltid saknades någon form av genomgång inne i själva spelet. Lite knepigt blev det när det var mer avancerade spel och man hade fått "låna" det av en kompis och inte hade någon manual...

Men man hade ju mer tålamod när man var liten. Satt och testade i 10 min och fattade noll, dog av något, startade om från början, repeat. Till skillnad från många nostalgiker så tycker jag däremot inte att det är tecken på bra speldesign, tvärtom. Ett spel ska handla om att spela just som spelet är tänkt, inte trial and error. Även om trial and error som sagt också kunde vara kul när man var yngre.

Skrivet av Karaff:

Spelen var roligare, helt klart, känner igen mig i det flera skriver, man satt och antecknade, ritade kartor, provade tusen saker och hade sina kompisar runt datorn /../

Idag saknar folk intresset att lösa något själva, det skall vara serverat.

Mjo visst så satt jag och mina kompisar också. Samtidigt så varvade vi spelandet med att springa till lekplatsen, klättra i träd eller bara jaga varandra på gräsmattan. Sånt gör vi inte längre. Har då lekplatser, träd och gräsmattor blivit sämre än förr? Nej, man växer upp och blir svårare att imponera på helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henkric:

Conter-strike 1.6 sen man var 6-7 år, är 17 idag.

Grattis. Du fick börja med kanske det första FPS spelet som var nerdummat till grunden.

Enkel map design, få antal vapen samtidigt och snabba multiplayer rundor. Byggstenarna för framtida CoD serien i multiplayer och lägg till QTE och du har en singelplayer kampanj.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Grattis. Du fick börja med kanske det första FPS spelet som var nerdummat till grunden.

Enkel map design, få antal vapen samtidigt och snabba multiplayer rundor. Byggstenarna för framtida CoD serien i multiplayer och lägg till QTE och du har en singelplayer kampanj.

Lol, Counter strike var ett mod till half life, aldrig ett fullt utvecklat spel.

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Avstängd

Varför skulle man vilja spela spel med tutorials? Då kan man lika gärna se på film. Det roliga ligger ju i att undersöka och hitta lösningar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzor:

Lol, Counter strike var ett mod till half life, aldrig ett fullt utvecklat spel.

llolololololoololololololololololloloollololol

det stämmer. Men vad har det med saken att göra?

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Total Anhilation var ju rätt kul för ett par årsen! visserligen är det ju inte som CIV på långa vägar. men när man körde kampanj så satt jag rätt länge och klurade en del!

Hitman är ett spel som jag klarade ut utan större svårighet! försökte mig på det nu för ett årsen(på hard iom att man körde det då) kom till tredje banan och sedan var jag fast...

Men det var trail n error tills man lyckades lösa de!

Idag är inte spelen lika kul dock... Men jag antar att dom inte är det, då man spelat så mycket förr! (och fölr att dom är så ner dummade att det är pinsamt... Press Triangel 3 times/rapid t.ex)

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Avstängd

är sjukt irriterande det där med tryck E mini game skit sen att spelen ska vara enkla så alla klarar dom på första försöket annars grinar retarded american p12 ihjäl sig och allt ska vara så jävla förutsägbart tråkigt
sen så är main story är allt som gäller och kör man rpg så är det inte värt att utforska nå mer för man behöver inte få bra gubbe för att klara spelet och allt loot är random low level ..äpple pilar lv 10 svärd och en lockpick så man kan öppna nästan kista med ungefär samma loot alla skills går att ta på alla klasser så man inte kan bygga fel osv

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Surgeon Simulator 2013, trial and error (framförallt error) all over the place!

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg när man spelade Warcraft för första gången och man fattade fan inte ett jota ! sen när man lärde sig att bygga farms och barakks o grejor då blev det så otroligt roligt! inte alls samma känsla idag käns som att allt är same same

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Nja, Counterstrike var ett multiplayer och det är väl inte så konstigt att det inte var samma vansinniga krångelbanor som i Outlaws, Dark Forces eller Duke Nukem. Någon specifik dumhet kan jag inte skönja, men visst var det grunden till de moderna FPS spelen och det hänger väl samman med att det var ett tillgängligt spel med modern beväpning i en tid där Rocket Jump och InstaGib/Low Gravity var standard. Unreal tournament var väl överlag många gånger snabbare, hetsigare och spelet har ju kanske den simplaste men likväl hysteriskt roliga banan som någonsin gjorts.

En sak som fanns att tillgå åtminstone på 90-talet var guidena i PC Gamer, på den tiden var det ju också en läsvärd tidning särskilt Bennets krönikor.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem

CS var ju rätt kul ibörjan när man var tvungen att köpa rätt ammunition till alla vapen. Köpte man fel hade man bara ett magasin

Kom tänka på denna bilden, den stämmer ju rätt bra fortfarande. I alla fall när det gäller SP delen...

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg hur det var slutet på 80-talet & början på 90-talet när jag och brorsan testade nya spel.
Spel som man köpte fanns det ju oftast en tjock manual till så då gick det ju rätt bra. Speciellt Microprose manualer var riktigt trevliga att läsa i.
Men av vissa orsaker så spelade man ju spel utan manual och då får man ju stå ut med timmar av testande.

Railroad tycoon på Amiga var lite knepigt att lära sig. Fattade inte hur man byggde räls. Det var bara trycka ner båda handflatorna över tangentbordet och plötsligt så byggdes det lite räls, till slut efter lång tid efter alla möjliga kombinationer så kom vi fram till att det var skift + pilarna som man använde, rätt så logiskt egentligen

Civilazation på Amiga var också knepigt att lära sig utan manual. Kom ihåg att gick runt med settlern och försökte fånga hästar och allt möjligt. Det tog lång tid innan vi förstod att man skulle bygga städer osv.